Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Jag har inte sagt att programdelar inte är bra att träna :D Undrar bara hur ofta du känner behovet av att rida dem och volter?

Känner du aldrig behovet av att få hästen att nedför en brant klätterbacke aktivt trampa och runda sig runt din skänkel istället för att spänna sig och vilja trilla på bogarna ner? Känner du aldrig behovet av att hästen får ta i lite extra i en sidvärtsrörelse i en svag uppförssluttning? Känner du aldrig behovet av att rida övergångar i en svag nedförsluttning där hästen får arbeta mer för att behålla sin bärighet? Känner du aldrig behovet av stärka din häst på andra underlag?

Ser du på något vis att ovanstående skulle hjälpa dig i ditt dressyrarbete? Hur ofta känner du ovanstående behov?

:banana::banana::banana:
Jag har inget behov av ridhus, men behov av tips som dessa, hur jag ska träna dressyren ute, vi liksom bara njuter o glömmer att dressyra, hihi!!

Om ryttaren inte kan göra ridningen rolig för hästen så är det något som är fel, därmed är det fel på ryttaren. Knappast ridhuset och hästen.

Nej, och så vitt jag har sett så har inget påstått att det skulle vara fel på varken ridhuset eller hästen?

Men min häst finner ridning i manege eller paddock oerhört trist. Visst ställer han väl upp, men jag känner inte alls samma glöd som när vi gör precis samma saker i skogen. Kanske är det för att han större delen av sin uppväxt blivit riden och tränad i skogen, kanske är det för att min inställning, kanske är det hästen i fråga som helt enkelt föredrar att jobba i skogen. Oavsett vilket så har jag i flera fall sett hästar som helt enkelt har en favorit av träningställe. För vissa är det paddock, manege, skogen, åker, bana osv. Oavsett ryttare.

Ridvägar är viktigast för mig! Hade jag inte haft bra ridvägar ute hade jag blivit utled på att rida samma väg hela tiden och att bara sitta i ett ridhus/paddock och nöta hade inte funkat. Min häst hade dessutom blivit galen.
Visst är en liten paddock alltid fint men har man bra hagar så kan man ju rida i hagen och träna. Sätta upp lite hinder om man vill hoppa. Sen i höst tänkte jag åka iväg med transport till ett ridhus 2ggr/månaden och träna för tränare. Då har man dessutom gott om tid att träna på det man lärt sig tills man kommer nästa gång ;)
Jag brukar åka ut till stigarna där jag brukar rida och hitta lämpliga ställen att sätta upp lite naturhinder så man kan hoppa. Blir inga höga dock men min häst gillar det och har man ingen lust att hoppa en dag eller det är halt så kan man rida runt.
Sen brukar jag göra lite småövningar på vägarna när vi är ute. Ställa hästen ut/in i alla kurvor, göra serpentiner där vägen är bred, skänkelvikningar, tempoväxlingar osv.

Min häst tyckte tidigare att ridbanan var en bra plats att dö på, ungefär.

Men jag förändrade min ridning i samband med att han fick galet mycket beröm för varje trevande steg med framåtbjudning han tog. Nu är han PIGG att rida, både ute och på ridbanan. Förr var han inte ens pigg i skogen. Vi kan rida 'dressyr' i 45 min på ridbanan utan att han tröttnat i huvudet. När jag löslongerar kan jag knappt få honom att sakta av, han tycker det är så kul att springa runt och jobba! Jag jobbar honom aktivt med övergångar och tempoväxlingar och han har så roligt:)

Jag hävdade förr att min häst hatade ridbanan men det var ju ganska uppenbart fel på piloten! Jag är väldigt glad att vi båda lyckats förändras för man får ut väldigt mycket av att kunna vara på ridbanan om man vill/behöver.

Det är ALDRIG hästens fel att den hatar ridbanan.

Jag är fortfarande förbryllad. Är det bara jag som tror att hästen har ett eget tycke? Och när började du prata om hästens fel? Och varför är det fel? Och när började hästen hata?

Självklart kan det vara ryttarens fel, men att säga att det är så i alla lägen tycker jag låter väldigt..

Har träffat en pålle som är precis tvärt emot min. Hon går knappt att rida ut på, hon vill bara jobba i paddock eller manege, helst manegen. Ägaren gillar verkligen att rida ut och vill träna ca 3 dagar i veckan och rida ut resten. Men det går inte. Ägaren är skrämmande duktig med hästar (vilket behövs med just denna dam) och där har jag svårt att tro att det är hennes fel. Hästen har enligt tidigare ägare alltid varit sådan, sedan inridningen. Men notera nu, snälla du, att jag inte menar att det är hästens fel. Däremot tror jag starkt att hästen helt enkelt inte gillar att rida ut, utan trivs med att tränas i manege 6-7 dagar i veckan. Min häst hade en tydlig favoritrunda att rida när vi bodde på gård, det gick inte att ta miste om. Rundan var inte min favorit, så där tror jag inte att min inställning skapat hans tycke, utan att han har ett alldeles eget.

Jag skulle ALDRIG välja en ridbana ist för bra ridvägar:). Förr hade jag kanske gjort det men sedan min häst blev halt o jag inte längre kunde rida på banan på ett tag har jag upptäckt hur mkt jag faktiskt kan göra ute:D.

Jag skulle ALDRIG välja en ridbana ist för bra ridvägar:). Förr hade jag kanske gjort det men sedan min häst blev halt o jag inte längre kunde rida på banan på ett tag har jag upptäckt hur mkt jag faktiskt kan göra ute:D.

Min pålle har spatt sedan fölsben och har fått rekommendationer att hålla oss ifrån böjda spår. Det är då man upptäcker möjligheterna :love:

För mig är ridhus ett krav.
Jag har även tillgång till mycket fina ridvägar och tränar hästen mycket i naturen, men det funkar ju inte alltid, dvs på sommarn blir dom flesta (annars mjuka) vägar för hårda. På hösten/vintern regnar det och är kolsvart när man kommer till stallet (ja man kan väl rida med pannlampa och full regnutstyrsel, men jag tycker ärligt talat inte jag får ut något av det). På vintern är det snö, iår typ en meter inne i skogen...Känns inte så kul om man typ ska behöva ställa av hästen för det.

Sen finns det även saker man inte KAN göra i skogen, tex hoppa bana, öva ett dressyrprogram och liknande. Dessutom att tränare kan hålla träningar där.

Sen finns det även saker man inte KAN göra i skogen, tex hoppa bana, öva ett dressyrprogram och liknande.

Och vad baserar du det på? Att man inte KAN hoppa bana eller rida dressyrprogram i skogen?

Då måste jag vara magiker :eek:

Och vad baserar du det på? Att man inte KAN hoppa bana eller rida dressyrprogram i skogen?

Då måste jag vara magiker :eek:

Men inte kan du med precision rida ett dressyrprogram i skogen? Poäng plockas på att komma ut exakt vid bokstäver osv, att vara så exakt och precis som möjligt. Alla ingående rörelser - ja, det förstår jag. Men ett helt komplett dressyrprogram? Jag har varken kortbana eller långbana i skogen.... Himla svårt att få till jämna serpentiner med förvänd galopp på mitten i t ex LA:3 som går på lång bana. Svårt att se att volerna utifrån medellinjen mellan C och A blir på rätt ställen. Det är ju precision som gäller vid tävling - så där förstår jag faktiskt inte riktigt hur det går till.

Jag skulle heller aldrig träna banhoppning (med några hinderhöjder att tala om) i skogen, då blir det väl terrängträning, bra iofs men relaterade avstånd mm känns lite långsökt att fixa i skogen.

Jag säger inte att det inte går att hoppa i skogen, men banhoppning sker på bana. Dressyrprogram sker på bana.

Du är nog magisk :)

Men inte kan du med precision rida ett dressyrprogram i skogen? Poäng plockas på att komma ut exakt vid bokstäver osv, att vara så exakt och precis som möjligt. Alla ingående rörelser - ja, det förstår jag. Men ett helt komplett dressyrprogram? Jag har varken kortbana eller långbana i skogen.... Himla svårt att få till jämna serpentiner med förvänd galopp på mitten i t ex LA:3 som går på lång bana. Svårt att se att volerna utifrån medellinjen mellan C och A blir på rätt ställen. Det är ju precision som gäller vid tävling - så där förstår jag faktiskt inte riktigt hur det går till.

Jag skulle heller aldrig träna banhoppning (med några hinderhöjder att tala om) i skogen, då blir det väl terrängträning, bra iofs men relaterade avstånd mm känns lite långsökt att fixa i skogen.

Jag säger inte att det inte går att hoppa i skogen, men banhoppning sker på bana. Dressyrprogram sker på bana.

Du är nog magisk :)

Jag har tränat banhoppning på en ängsplätt i skogen. Fungerade alldeles ypperligt :D Hindrena var inte de snyggaste man skådat, men definitivt inga terränghinder. Hinderstöd och stolpar, på skogsmulles vis :D

Innan vi byggde den banan tränades just programridning på den plätten. Vi satte upp markeringar som motsvarade bokstäverna och lyckades alldeles ypperligt där med.

Klart att det blir svårare/svårt, men definitivt inte omöjligt.

Det är många som förutsätter att alla har lika som de har hemma, i sin skog. Vi har inga ängar man får rida på, inga öppna platser att träna på. Skogen är skogsvägar, off-road är inte tillåtet eftersom det skadar marken. Och på skogsvägar är det svårt att hoppa bana, att träna volter, att rida program.

Skulle helt klart välja massa bra ridvägar och bra hagar i första hand! Skogen är ju så mycket trevligare än ett ridhus/ridbana tycker jag :crazy:

Det är många som förutsätter att alla har lika som de har hemma, i sin skog.

Ja, och det tycker jag är lustigt. Det var därför jag reagerade så på att AnnBur skrev att man inte KAN utföra dessa grejjerna i skogen. Bara för att man själv inte kan det så betyder det väl inte att alla har samma problem, och likadant tvärtom :cool: Jag själv har hittills inte hittat en skog där man med lite kreativitet inte kan träna, men så har jag ju under mina 12 år som ryttare alltid föredragit att träna i skog. Troligtvis ser jag möjligheter där andra ser hinder :)

Intressant diskussion.

Jag hade för en del år sedan häst uppstallad granne med en ridskola, och kunde därför använda deras paddockar och ridhus. Men så var det i januari ett år som ett närliggande stall fick kvarka, så ridskolan fick stänga sin anläggning. Då var vi tvungna att dressyra ute (vi som oftast red ihop hade lite äldre, stelare hästar, som behövde mycket lösgörande arbete), och det var väldigt nyttigt. När ridhuset väl öppnade igen red vi mycket där, men hade ändå med oss mycket av de sakerna vi gjorde ute på vägarna. Och jag har alltid ridit mycket sidvärts ute sen dess. Har även introducerat skänkelvikning till ganska nya ryttare ute, för det är lättare där, man har lite mer framåtbjudning med sig.

Red också en ponny några månader där jag på vintern i princip bara hade en grusväg att rida fram och tillbaka på. Men den blev väldigt fin, för iom att jag inte kom någon annanstans och inte kunde rida speciellt långa turer heller fick jag rida med extra hög kvalité, det var skänkelvikningar och skolor och galoppfattningar och byten osv. Den blev väldigt stark och lydig, men jag hade ingen möjighet att hoppa, eller träna program, så red nån dressyrtävling med den bara, och hade då bara pluggat programmet i huvudet.

Däremot, hur känner ni som rider unghästar? Jag rider mycket unghästar nu, och tycker det känns tryggast att rida in dem på ridbana (ridhus hade varit bäst, men det har vi inte). När de väl är någorlunda stabila får de mest gå ut i skogen dock.

Det måste ändå sägas: det finns saker man inte kan träna på i skogen. Liksom det är svårt att träna terräng i ridhuset. Och det optimala är att ha tillgång till bägge.

Själv har jag varit utan ridhus i många, många år av mitt ridaktiva liv. Ändå fördrar jag helt klart att ha tillgång till ridhus och -bana.

Ja, och det tycker jag är lustigt. Det var därför jag reagerade så på att AnnBur skrev att man inte KAN utföra dessa grejjerna i skogen. Bara för att man själv inte kan det så betyder det väl inte att alla har samma problem, och likadant tvärtom :cool: Jag själv har hittills inte hittat en skog där man med lite kreativitet inte kan träna, men så har jag ju under mina 12 år som ryttare alltid föredragit att träna i skog. Troligtvis ser jag möjligheter där andra ser hinder :)

Bara att gratulera till att du har en stor fin ängsplätt där du kan rida dressyr och sätta upp en hoppbana, fast jag vet inte om jag skulle kallar en äng för en skog utan just "en äng" och jag kan inte utläsa att någon skrivit att man inte kan rida dressyr eller hoppa på en äng. Däremot får du gärna komma och demonstrera hur du hoppar bana och rider dressyrprogram i den odlade granskogen jag har hemomkring och där det är 1,5 m mellan granarna som alla har kala pinnar som sticker rakt ut + att marken hela tiden går upp och ner och består av tjocka lager granbarr, stubbar, pinnar och stenar.

Tar du med dig din tränare också ut i skogen?

Vissa saker görs bäst på preppad bana helt enkelt. Bara för att man KAN göra nåt på ett sätt betyder inte att det inte finns andra eller tom bättre sätt att göra det på. Och omväxling förnöjer som bekant.

Senast ändrad:

För mig är ridhus ett krav. Att rida i ridhus och träna är det bästa jag vet, det är det jag lever för.

Vad det gäller ridvägar är det viktigaste för mig att landskapet är varierat, helst att det finns ängar, berg, skog, vattendrag, asfalterade vägar och även att det finns en närhet till civilisation. Det är så träningen blir varierad och stimulerande både fysiskt och psykiskt, precis som jag vill ha det!

Kl:

Jag vägrar välja bort något av det faktiskt. Har ridhus, ridbana, bra hagar med stora beten, sandtag att klättra i, terrängbana på skrittavstånd och fantastiska ridvägar.

För mig är alla förutsättningar för att kunna få ut så mycket som möjligt viktiga :-)

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar