Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Under vinterhalvåret ær ridhus ettt absolut måste!
Vad har man før glædje av bra ridvægar ifall det ær kolsvart ute så man inte ser något, det ær halt øverallt och man fryser halvt igæl ifall man rider længre æn 30 min?

Om sommaren ær dærimot ridvægar i skog och mark ett måste, dærfør flyttar jag min hæst 2 gånger per år.
I morgon ska jag låångt in i den djupa skogen och trivas.

Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

Ridhus är ett krav för mig numera, och det ska vara privat, alltså inte ridskola eller att det av andra skäl är uppbokat flera kvällar i veckan. Jag vill kunna boka träningar och veta att de kan bli av. Bor man vid vid kusten i skåne så blåser det nästan konstant. Jag vill veta att jag kan göra det jag planerat och inte behöva blåsa eller regn bort hälften av gångerna. Jag tycker iallafall att det är rejält surt att betala 5-600 för en lektion som man får genomföra i snålblåst och rusk, dessutom är en av mina tränare rätt dålig i kroppen så h*n hade inte kunnat hålla lektion under såna förhållanden.

Hyfsade ridvägar är också ett krav men jag kör hellre till skogen än till ridhus för skogen kan jag köra till när det passar, ridhuset vill jag ha för att jag inte vet hur vädret ska bli och jag vill som sagt kunna planera vad jag ska göra och inte att vädret planerar åt mig..

Hagar ska vara någorlunda. Inte helt lätt att hitta stora kuperade här i det sydvästraste hörnet av skåne och att allt annat också passar.

Dessutom vill jag ha mockningsservice 7 dgr i veckan och inte bli tvingad att ta intag etc på storhelger om det inte passar. Jag jobbar natt och 2/5 helger så när jag är helgledig vill jag kunna strunta i att åka till stallet om jag känner för det. Framförallt är det viktigt på storhelger eftersom jag tyvärr ofta jobbar dessa och när jag väl är ledig på tex jul eller nyår så vill jag kunna passa på att vara med familjen eller åka bort. Däremot är jag ju ledig många andra dagar när andra jobbar + att om jag ändå jobbar och det är storhelg kan jag ofta ta nåt pass i stallet för jag är ju ändå uppbunden av jobbet.

Och så får det inte vara för långt bort. 2 mil eller 20 min enkel väg är ungefär gränsen för mig.

Där jag står nu har vi: Stora engelska boxar (ca 25 m2), hagar modell mindre men så hästarna kan galoppera lite iallafall, privat ridhus (ägaren + 4 inackorderingar, tot 9 hästar), uteridbana, grusvägar runt stallet, ca 1 km på grusväg till strandängar där man kan galoppera några km. Bra grovfoder som stallägaren odlar själv. Fullservice, förutom att jag har två in-eller utsläpp i veckan och man skriver upp sig för en vecka åt gången. Jag mockar när jag känner att jag har tid och lust, även om jag egentligen inte behöver. 16 km enkel väg till stallet. Behöver inte ta storhelsdagar om jag inte vill/kan.

Min 3-åring går i sommar på bete 10 mil bort i stor kuperad hage under 3.5 månad.

Jag hade önskat kuperade stora hagar och kuperad ridterräng men man kan inte få allt och jag ser mig själv som en rätt noggrann och bra hästägare trots att jag kompromissat med detta.

Senast ändrad:

Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

Jag väljer absolut hagar och bra ridvägar före ridhus. Dock vill jag ha möjligheten att rida på ett fyrkantspår imellanåt men då kan man ju åka till en ridanläggning eller ställa ut koner, bygga staket med plaststolp och elband.

Med bra och stora hagar kan man faktiskt ställa av sin häst, utan att den blir tokig av överenergi, när det är som värst väder som 1 meter djup snö. Att ställa av hästen under sommaren är för mig tokigt, det är ju då det är som allra bäst väder (tidig morgon eller sen eftermiddag) och alla hagar/ängar har i princip perfekt underlag för all sorts träning.

Jag har aldrig haft min häst på ett ställe med möjlighet att rida/lätt ta sig till perfekt ridbana eller ridhus och på någotvis så har jag ändå klarat av att rida och hålla min häst på topp året runt. Om det regnar så är det ju bara ta på sig lite regnkläder och skritta ut i skogen där träd och växtlighet ger skydd från regnet.

/cahs, som tänker rida i skogen 80% och få upp nya hästen i skick/utbildning för att starta en klubb/lokal hopptävling sen höst 2010 eller 2011.

Nej stigarna skogen är väldigt sällan mjuka på sommaren, i alla fall inte tillräckligt för hästarnas bästa ifall att man skall träna hästen.
Varför rida ut när det regnar om man har ridhus? Tror du att hästen bryr sig? seriöst?

Jag prioriterar min hästs välmående både fysiskt och psykiskt, och hon mår bäst av att få göra olika saker på olika underlag.
Det är idiotiskt att välja bort ridhusunderlag bara för att man bestämt sig för att man är "dum mot hästen" om man rider inne på bana eller i ridhus.
Att hävda att hästarna mår bäst om de får gå ut i skogen dag ut och dag in men att rida i ridhus är det sämsta man kan göra är urbota dumt.
Jag trodde att alla visste att hästar mår bäst av att gå på varierande underlag? Tror du att man inte skrittar fram ordentligt om man har ridhus?

Om ni som är emot att rida i ridhus eller på bana inte kan motivera era hästar när ni rider på bana eller i ridhus, så tycker jag synd om era hästar.
Min tycker att ALLT är roligt.

Köra iväg ibland? varför ska jag öva på miljöombyte när ponnyn med fd. ägare tävlade 3 gånger per månad, varje gång på ett nytt ställe i hela svergie?
Hon bryr sig inte och det gör inte jag heller. Vi trivs här hemma och åker lite då och då iväg på tävlingar för skojs skull eller på kurser.
Varför öva på något vi redan kan?

Att jag rider i ridhuset när det är för varmt ute för att kunna ha långärmade tröjor beror på att jag inte får vara ute i solen.
Jag får brännskador - nej jag bränner mig inte, jag får brännskador alá åka in till sjukhus av att vara ute 2-3 timmar i solen.
Då hjälper det inte att rida tidigt eller sent för solen gassar i alla fall. Såvida man inte rider mitt i natten, och det är inget jag tror att min häst skulle uppskatta.

Senast ändrad:

"
Skogen är fin med sandvägar-backar-Granskog-Björkskog osvosv... :banana:[/B]

Tur för dig att du har så bra skog i närheten då, här nere är det platt som en pannkaka och den skog som finns någorlunda nära är det ridförbud i förutom på angivna slingor (läs grusvägar).

Hade jag haft asbra sidvägar i skog, över fält osv OCH bra ridbana så hade jag valt det framför ridhus och sämre ridvägar men att det finns skog gör inte automatiskt att där är bra att rida.
Där min far bor är det skog, massor av skog men inte mkt som det är vettigt att rida i eftersomd det mest är granskog, blandat med kohagar och kärr. Så där är man ändå hänvisad till grusvägarna främst och de blir rätt stenhårda sommartid.

Innan man kastar ur sig det ena eller andra dömande påståendet så kan man kanske överväga att andras närmiljö inte ser exakt ut som ens egen lilla ankdamm.

Stället där min pålle står finns det inga vidare ridvägar men vi har 2 ridbanor, hyffsat bra hagar (om dom kan gå ihop) min går själv så han står i "sämsta" hagen. Men stora sommarbeten och luftigt stall. Hade gärna haft honom där det finns bättre ridvägar, men finns inte mkt att välja på där jag bor.

För att kunna få ut det en tävlingsryttare vill ha ut av ridningen så tror jag nästan att man måste ha ridhus, eller i alla fall en ridbana som inte fryser på vintern.
Själv har jag lyckats hitta både ridbana, ridhus och fina ridvägar, men smakar det så kostar det. Men det är helt klart värt det, då jag inte skulle få ut det jag vill ha ut av min ridning utan ridhus. För det är inte speciellt kul att rida ut i mörker och försöka göra lösgöra en häst i en halvmeter snö. Och inte särskilt givande heller.

Vilken nivå av tävlingsryttare då? Jag transporterar till ridhus vintertid när jag hopptränar och där jag bor gör dom nåt som kallas "plogar" och då behöver man inte rida i en halvmeter snö. Sen har jag ridbana som plogas vid behov men jag kan göra det mesta jag gör där även ute.

Även om de plogar så är det fortfarande mörkt, kallt och eländigt. Man får inte heller ut lika mycket av att rida på isiga raka ridvägar, som att rida i ridhus/ridbana. Det går inte att göra åttvolter osv. på en 4m bred väg.

Fast det är ju dina personliga preferenser som sätter hinder i så fall. För mig funkar det utmärkt.

Fast det är ju dina personliga preferenser som sätter hinder i så fall. För mig funkar det utmärkt.

fast om man har tillgång till ridhus, vad är problemet? jättebra för dig att det funkar för dig, har jag abslout inga problem med, men varför måste det låta så nedlåtande mot folk som föredrar ridhus i vissa situationer?
som redan nämt, ridhus o bana räknas väl också som varierad träning o underlag om man inte gör det varje dag, eller?

Eftersom du uppenbarligen inte förstod, så citerar jag mig själv "Det går inte att göra åttvolter osv. på en 4m bred väg."
Man kan helt enkelt inte göra samma saker på en liten väg, som man kan i ett ridhus.

Min häst är så otroligt dum när man rider ut själv + att jag har bebis med till stallet så ordentlig ridning blir det i ett ridhus.
På sommaren kan man rida på ett fält/hage.

Har stått uppstallad på olika typer av stall, utan ridbana och ridhus, med ridbana och med allt. Och bäst för oss funkar det med ett ridhus.

Jag rider för tränare minst 2 ggr i veckan och tävlar än så länge på lokal nivå 90-1m och kommer leka runt på dom höjderna i sommar.

Jag har helt okej ridvägar ändå, långa grusvägar, nära till stranden där man får rida, nära till skogen fastän den är liten, men jag har tillgång till paddock och ridhus med. Paddocken ligger bara 30 meter från stallet, men ridhusen vi får rida i ligger lite längre bort. De använder vi inte lika mycket då det ena måste vi köra till men det är skönt att ha tillgång till ett, det andra kan jag bara rida i när en annan tjej i stallet ska rida där då jag inte känner ägarna. Men egentligen är ridhus riktig lyx.

Nu tror jag du läst som fan läser bibeln för jag har inga problem med hur eller var folk rider, det jag vände mig mot var att tävlingsryttare måste ha ridhus.

Jag vet inte varför du tror jag inte förstår, jag ska försöka vara tydligare: Det finns massor av tävlingsryttare utan ridhus, det går alltså även om du* inte får ut lika mycket av att rida ute som inomhus.

Om man nödvändigtvis behöver rida åttvolter behöver man ju inte trycka in dom på en 4-metersväg. Naturen är större än så.

* Personlig preferens.

för mig är ridbana ett måste! annars går det inte att hoppa banor osv dessutom trivs min häst bäst på banan, skogen är inget för henne. Ridhus är ett måste egentligen i detta klimatet, nu har jag hästen på egen gård där det tyvärr inte finns detta men skulle jag flytta hästen så är mitt största krav ridhus!

*kl*

Har funderat en del på den här tråden. Jag tycker det är intressant hur de som inte prioriterar ridhus/ridbana ändå ser det som bra och ser fördelarna med det, som en del av den allsidiga träningen, även om ffa då ridhus kanske, inte står högst på prioteringlistan vid val av stallplats.

De som däremot prioriterar ridhus/ridbana kan omöjligen se en endaste fördel med att träna med naturen som hjälp och kanske i vissa delar tom få ut MER. Som ex sidvärtsrörelser/skolor, gör dem i svagt uppförslut och hästen behöver inte bara bära sin vikt i steget utan behöver även lyfta den vilket ger än mer styrka. Eller den omnämnda snön, en helt fantastisk naturlig lösgörare. Eller hade jag helt fel i vintras när jag fick en helt fantastisk lösgjord häst på att bara rida en stund i snön utan lösgörande rörelser, snön gjorde jobbet. För att inte tala om galoppen, har fått otroligt fin kritik från tränare för den utveckling hästen gjorde i galoppjobbet under vintern, starkare, mer bärig, renare osv endast med hjälp av snön. Blev nästan personligt kränkt av åsikten att det inte gick att rida hästen ordentligt lösgjord i snö. :(

Varför försvaras det så oerhört att man prioriterar ridhus och samtidigt total dissning av alla naturens möjligheter. Inte en enda (tror jag) som även prioriterar bra uteridningmöjligheter totaldissar eller är oförstående inför fördelarna att kunna kura i ett ridhus en mörk och kall vinterkväll bara för att det inte råkar vara det vi prioriterar vid val av stallplats. Hade jag haft råd och möjligheten gavs skulle jag inte vilja kompromissa på något.

Jag har inga problem med att folk tycker det är skönt och bekvämt med ridhus, jag har däremot problem med de förutfattade meningar om allt som inte GÅR att göra ute utan MÅSTE göras på ridbana. Dvs de felaktiga ursäkterna. Någon skrev här som har barn med sig och därmed rent praktiskt behöver rida i ridhus, helt förståligt men att saker inte går att göra ute, det är inte sant.

Återigen för att förtydliga, jag förespråkar inte att det enda rätta är att rida och träna i naturen året runt i alla väder. Däremot de osanna åsikter som finns om att ingenting går att träna på ute och att det därmed kan prioriteras bort helt, det upprör mig faktiskt och kränker mig och min hästs träning som bevisligen har utvecklats genom ridning tex i halvmeter djup snö.

(nu får jag noga flera svar "bra att det funkar för dig och din häst, skulle aldrig funka för min" Frågan är om det provats på alls, det är ju rätt bekvämt att gå in i ridhuset ;) )

*hukar sig för anstormningen* :D

Som distansare prioterar jag klart ridvägar framför ridbana/ridhus. Belyst ridbana är dock ett plus och ridhus är lyx;)

Alltså, som jag skrev tidigare innan jag fick höra att jag var bortskämd för att jag hade ridhus på gården. :grin:
Jag rider nästan bara ute. Men för tränare, eller när det rengar, är för hårt ute, eller är för varmt så rider jag inne.
Vilket är aldeles lagom, då det gör så att underlaget varieras på ett skonsamt och varierande vis.
Lyckas man hitta ett ställe med bra underlag, som tur är så har vi en stor terrängbana med underbart underlag att rida på,
så går det utmärkt att rida ute. Alla har dock inte dessa möjligheter till bra underlag utomhus.

Jag tycker tex det är utmärkt att lära in de samlande rörelserna ute, tex. piruetter, för att man, jag i alla fall,
får lite extra framåtbjudning, efter att ha tagit en ordentlig galopprunda, i farter man inte kan uppnå i ett ridhus.

Och precis som du skrev; :D Dock skulle jag aldrig rida i en halvmeter djup snö för att lösgjöra min häst, det sliter mer än det smakar :) men alla gör olika!

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!