Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Bara att gratulera till att du har en stor fin ängsplätt där du kan rida dressyr och sätta upp en hoppbana, fast jag vet inte om jag skulle kallar en äng för en skog utan just "en äng" och jag kan inte utläsa att någon skrivit att man inte kan rida dressyr eller hoppa på en äng. Däremot får du gärna komma och demonstrera hur du hoppar bana och rider dressyrprogram i den odlade granskogen jag har hemomkring och där det är 1,5 m mellan granarna som alla har kala pinnar som sticker rakt ut + att marken hela tiden går upp och ner och består av tjocka lager granbarr, stubbar, pinnar och stenar.

Ja, fast i stallet jag står nu finns belyst paddock, ridavstånd till ridhus (10 min) och UNDERBARA ridvägar. Dock kan ängarna bara användas vissa delar av året. När man rider i skogen ser jag det som samma sak som att rida i naturen. Kanske borde skrivit i naturen för att förtydliga mig. Eftersom det var skogsväg dit och runt om plätten så såg jag det som skog :)

Tar du med dig din tränare också ut i skogen?

Jag rider inte för tränare med nuvarande häst eftersom han inte rids på böjda spår. Men skulle jag rida för tränare så skulle jag, för tränarens skull, få välja paddocken eller ridhuset. Har iof haft tränare som inte haft något emot att instruera i naturen, så länge det inte låg för långt ifrån stallet.

För mig är ridhus och ridvägar lika viktigt jag tänker aldrig mer ställa mig i ett stall utan ridhus men heller inte ett stall utan bra ridvägar jag har provat bådadera. Nu står jag på anläggning med 3 ridhus, 3 utebanor, galoppbana och jätte fina ridvägar. Hagarna är inte jätte stora men jag har mina två ihop och de kan busa och galoppera. Under sommartid går de på bete dygnet runt där finns ridbanor modell mindre och jätte fina ridvägar. Jag åker även in med hästarna till anläggningen ibland om jag känner behov av det. Jag tävlar upp till MSV dressyr i dagsläget om det har ngn betydelse. Tränar för tränare på annan anläggning var annan vecka.

När folk skriver att de kan rida serpentiner osv. på vägarna börjar jag undra rider ni på motorvägen eller? :D Här finns då inte plats att rida serpentiner. Finns inte heller några direkta skogar som är lämpliga att snurra runt inne bland träden. Jag rider ut i alla gångarter och rider på alla underlag. Tränar givetvis mina hästar ute i skogen också det ena utesluter inte det andra ;) Men jag uppskattar även att flänga runt på långa tyglar ibland.

Älskar att träna på bana eller i ridhus och hade nog slutat rida direkt om jag var tvungen att rida ut jämnt. Variation förnöjer! Och ja mina hästar tycker inte det är tråkigare bara för att vi kommer in i ridhuset, jag gör det roligt!

För mig är ridhus och ridvägar lika viktigt jag tänker aldrig mer ställa mig i ett stall utan ridhus men heller inte ett stall utan bra ridvägar jag har provat bådadera. Nu står jag på anläggning med 3 ridhus, 3 utebanor, galoppbana och jätte fina ridvägar. Hagarna är inte jätte stora men jag har mina två ihop och de kan busa och galoppera. Under sommartid går de på bete dygnet runt där finns ridbanor modell mindre och jätte fina ridvägar. Jag åker även in med hästarna till anläggningen ibland om jag känner behov av det. Jag tävlar upp till MSV dressyr i dagsläget om det har ngn betydelse. Tränar för tränare på annan anläggning var annan vecka.

När folk skriver att de kan rida serpentiner osv. på vägarna börjar jag undra rider ni på motorvägen eller? :D Här finns då inte plats att rida serpentiner. Finns inte heller några direkta skogar som är lämpliga att snurra runt inne bland träden. Jag rider ut i alla gångarter och rider på alla underlag. Tränar givetvis mina hästar ute i skogen också det ena utesluter inte det andra ;) Men jag uppskattar även att flänga runt på långa tyglar ibland.

Älskar att träna på bana eller i ridhus och hade nog slutat rida direkt om jag var tvungen att rida ut jämnt. Variation förnöjer! Och ja mina hästar tycker inte det är tråkigare bara för att vi kommer in i ridhuset, jag gör det roligt!

Jag rider ju min pålle som inte bör gå på böjda spår, så för mig är självklart ridvägar viktigare. Men min tanke från början (även om det troligtvis kommit ut helt fel) är att det är inte omöjligt att träna i skog och mark också. Jag kan tänka mig att jag fick det att framstå som det enda alternativet, men det var iallafall inte min poäng. Jag älskar ett hårt träningspass för tränare, om det är i paddock, i manege eller på en äng spelar inte mig någon roll, bara jag får träna för tränare. Jag har slarvat med träningen då jag ägt min häst i 6 år, vilket gör att jag inte känner mig skicklig nog att träna själv utan tränare. Att rida min häst i paddock för variations skull är enligt mig inte kul. Det kan vara för att vi gör det ca 2 ggr om året, max. Men också för att jag inte vet vad jag ska göra. Han och jag har alltid tränat i skog, även fast vi allra oftast bara mysrider :D Det som oftast händer i paddocken är bus eller löshoppning ;)

Hade jag haft en häst som är träningsbar som jag hade tävlat med, kanske jag hade lagt mer energi åt en paddock eventuellt. Men hagar och ridvägar kommer alltid att gå först för mig :) Vilket ju var huvudfrågan i tråden :o

Kort och gott, jag har ingenting emot att man rider i paddock eller manege och jag har aldrig någonsin fått för mig att alla hästar tycker att det är tråkigt. Men mitt tycke är att det är roligare att träna i skog. :)

Att rida min häst i paddock för variations skull är enligt mig inte kul. Det kan vara för att vi gör det ca 2 ggr om året, max. Men också för att jag inte vet vad jag ska göra. Men mitt tycke är att det är roligare att träna i skog. :)

Måste bara lägga mig i lite här :angel: Jag tycker nämligen som andra redan nämnt att det är ryttaren som gör att hästen inte gillar ridhus,genom att inte rida tillräckligt varierat med mycket som händer mm, men du skrev att det inte var så.

Det som jag citerade här kan väl vara beviset på varför din häst inte tycker der är kul i ridhus, för att DU inte tycker det är kul i ridhus?
Allt beror ju på HUR man rider, hästarna kanske inte skulle vara så glada om man slafsade runt runt på en volt runt ett träd i skogen i en evighet heller ;)

Måste bara lägga mig i lite här :angel: Jag tycker nämligen som andra redan nämnt att det är ryttaren som gör att hästen inte gillar ridhus,genom att inte rida tillräckligt varierat med mycket som händer mm, men du skrev att det inte var så.

Det som jag citerade här kan väl vara beviset på varför din häst inte tycker der är kul i ridhus, för att DU inte tycker det är kul i ridhus?
Allt beror ju på HUR man rider, hästarna kanske inte skulle vara så glada om man slafsade runt runt på en volt runt ett träd i skogen i en evighet heller ;)

Jag antar då spontant att du inte läst mina tidigare inlägg? Där jag redan bollat om att det kan vara en anledning :grin:

Och varför skulle det på något sätt vara sämre? Det är ju super att vi är olika, då behöver vi inte slåss om ridhusstallen :D
Jag är som du, hellre skog än ridhusvägg!

För mig är ridhus viktigt men finns inte det så är jag nöjd med ridbana.

Nu har jag tur. Mysigt stall med underbara människor och hästar. Stora fina hagar. Trevliga ridvägar (en sandbana med "vattengrav" att hoppa över, en liten hopprunda och mm...)
Ridhus också såklart.

Fullblodet älskar att vara ridhus och träna (hopphäst) och 3-åriga araben älskar att springa av sig i ridhuset. Ingen av dom älskar skogen men araben tycker det är lite skoj. Fullblodet är inte så road i skogen förutom galoppsträckorna.

Så jag tycker att det där med ridhus eller inte beror mycket på vad hästen gillar.

Och varför skulle det på något sätt vara sämre? Det är ju super att vi är olika, då behöver vi inte slåss om ridhusstallen :D
Jag är som du, hellre skog än ridhusvägg!

Ja precis, tänk vilket kaos det hade blivit om alla hade ridhuskrav :eek:
Visst är det underbart att rida i skogen :love:

Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

Inte läst tråden alls så jag hoppar in.

Jag väljer främst ett bra ridhus.
det är baserat på den ridning jag utför, vart jag vill komma och hur jag vill kunna nyttja vinterhalvåret till att fortfarande kunna rida dressyr och utvecklas vidare.

ridvägar är nödvändigt, men det behöver inte vara sandvägar kilometervis i skogen. (vilket jag haft flera gånger genom åren). räcker med några ridbara fält, grusvägar, skogsstigar som komplement.
rider dressyr ca 3+ dagar/vecka och ut ca 2 dagar. Räcker gott och väl för hästen att få komma ut,vad vi gör är mindre relevant, även om det är en skritt tur på en timma så fyller det sin funktion, hästen är redan musklad av arbetet den går utöver, och har kondition. uteritten blir avkoppling.

jag har stått måååånga år utan ridhus, eller med minst 25 min skrittavstånd till ridhus. Och visst går det - men det kommer aldrig i närheten av att faktiskt HA ridhus, i fråga om att kunna hålla igång efter eget behov, och inte behöva vara beroende av vädrets makter.

Jag skulle dock aldrig stå ngnstans med ridhus och NOLL ridvägar, dvs omringad av en 90 väg på alla sidor. : ) se ovan krav jag har på ridvägar.

Finns inget som uppväger ridhus om man vill hålla igång utan att vara beroende av vädret, och det finns inget som uppväger när det blåser sekundmeter, spöregnar eller ruskar sig igenom vintern 2 månader på raken. Kommer aldrig mer stå uppstallad utan den möjligheten, det kan jag lätt säga, som har jämfört både motsatta och mellan alternativen noggrant och rent konkret genom åren.

KL
jag kan inte låta bli att tycka att såna här trådar alltid blir helt fel, där folk som inte har ridhus stör sig på de som har det, och därför måste hitta på att det går att göra precis ALLT, träningsmässigt och oberoende av väder och vind, utomhus och att folk som har ridhus aldrig rider ut och sitter och harvar sönder sina hästar. suck liksom.

Senast ändrad:

Okej...

Så det är inte ryttarens fel att det är skittråkigt för hästen att vara inne? Vem är det som hittar på övningar, vem är det som undervisar hästen?
Är läraren trist så är det dödstråkigt för eleven.

Nu har ju diskussionen hamnat på en helt ny nivå men såhär ser jag på det. Först och främst vill jag påpeka att stallet, enligt mig, i första hand är till för hästen. Det är hästen som bor där, inte jag, och därför är hagar och boxar det viktigaste. Så enkelt är det. Ett stall med supermöjligheter till träning men dåliga hagar, spiltor, dåligt hö eller små boxar finns inte på kartan i min värld. Det är inget alternativ att hästens behov ska bli tummade på för att jag ska få träna.

Men ponera att jag har några stall att välja på där hagarna, grovfodret, stallet och folket är bra, och att det som finns kvar att fundera över är ridvägar, ridbana och ridhus... Ja då tänker jag såhär:

Förut tyckte jag att det var helt oviktigt med ridbana. Jag var otroligt ointresserad av paddockarbete och det som stod först på önskelistan var lååååååånga och fina ridvägar. Men så köpte jag nu en ny häst som faktiskt är ruskigt rolig att rida på bana eftersom det finns så mycket vi behöver träna på där. Att rida rakt fram är inga problem, att göra sidepasses, rollbacks och dylikt längst med en grusväg är inte svårt. Vissa av problemen vi har, som att lyfta på hovarna ordentligt och bygga ryggmuskler, är toppenbra att göra mitt ute i skogen. Men vi behöver träna på saker som är svårt att träna på ute, t.ex. att rida på stora volter på plant underlag, att bära sig i alla gångarter samtidigt som man svänger (dvs inte bara rakt fram) och annat smått och gott som är så himla mycket enklare att göra på en bana.
Dessutom tycker jag att det är roligt att bygga upp "hinderbanor" med olika moment som man säkert lika gärna kan göra utomhus, men som är skoj att göra på bana också. Sist men inte minst så vill jag ha en bra plats att löslongera och markarbeta på.
Alltså har jag ändrat uppfattning. Jag vill ha en ridbana. Ridhus är jättelyx i mina ögon men upplyst paddock känns mer och mer självklart. Ridhus brukar innebära en rejäl ökning på stallhyran och det klarar inte riktigt min ekonomi (går inte på knäna men har inte lust att göra det heller) så det är liksom ett extra plus, men en ridbana är någonting jag vill ha numera.

Vi rider i skogen och både tränar och leker där varje dag, men ett par dagar i veckan vill jag lägga in ett ridbanepass på 30-40 minuter innan eller efter. Alltså är det jättejätteviktigt både med bra ridvägar och en ridbana för mig.

Kl

Där jag har hästen finns det lite mindre ridhus, paddock och en rundcorall.
Och inte minst underbara ridvägar, många otrafikerade vägar, mycket klätterbackar, sandvägar och skogsstigar.
Dom går ute på dagarna/kvällarna och går sedan in, nu sommartid går dom ute runt 13-15 timmar per dag, vintertid går dom kanske ute 10 timmar per dag.
Stora hagar, i en blandad flock med ungefär 8 hästar.

För mig är det mindre viktigt om det finns ridhus och rundcorall, paddocken är jag dock lite mer fäst vid.
Alltid bra att ha ett ställe med plan mark man kan arbeta i, både från marken och från hästryggen.
Ridhuset och corallen är bara en lyx/bonus, ridhuset använder jag bara när det regnar och jag tänkt rida i paddocken, och jag skulle lika gärna kunna spänna upp några linor i paddocken och skapa mig en egen corall;)
Bra ridvägar prioriterar jag högt, jag kan inte sitta och nöta i en paddock/ridhus 6 dagar i veckan.

/julia

Jag rider ju min pålle som inte bör gå på böjda spår, så för mig är självklart ridvägar viktigare. Men min tanke från början (även om det troligtvis kommit ut helt fel) är att det är inte omöjligt att träna i skog och mark också. Jag kan tänka mig att jag fick det att framstå som det enda alternativet, men det var iallafall inte min poäng. Jag älskar ett hårt träningspass för tränare, om det är i paddock, i manege eller på en äng spelar inte mig någon roll, bara jag får träna för tränare. Jag har slarvat med träningen då jag ägt min häst i 6 år, vilket gör att jag inte känner mig skicklig nog att träna själv utan tränare. Att rida min häst i paddock för variations skull är enligt mig inte kul. Det kan vara för att vi gör det ca 2 ggr om året, max. Men också för att jag inte vet vad jag ska göra. Han och jag har alltid tränat i skog, även fast vi allra oftast bara mysrider :D Det som oftast händer i paddocken är bus eller löshoppning ;)

Hade jag haft en häst som är träningsbar som jag hade tävlat med, kanske jag hade lagt mer energi åt en paddock eventuellt. Men hagar och ridvägar kommer alltid att gå först för mig :) Vilket ju var huvudfrågan i tråden :o

Kort och gott, jag har ingenting emot att man rider i paddock eller manege och jag har aldrig någonsin fått för mig att alla hästar tycker att det är tråkigt. Men mitt tycke är att det är roligare att träna i skog. :)

Missade att sätta ett litet knapplån på mitt inlägg så det var inte enbart till dig ;) :D

Jag håller med! Det är helt upp till ryttaren att få hästen att trivas med sitt arbete.

Tilläg:
Alla hästar har av naturen inte en vilja att jobba med dressyr eller vad man nu gör. De kan tycka det är för arbetsamt och trist. Men om man när man tränar dem gör på rätt sätt lär man dem att tycka det är skitkul, genom att motivera dem rätt och ge dem utmaningar på lagom nivå och beröm då de genomfört det man ber om.

Berömmet kan vara vila, röst, klapp, bus, eftergift eller bara att man låter dem vara. Det går att variera i det oändliga. Och därför går det bara man är lyhörd, konsekvent och har rätt energi själv att få alla hästar att tycka att arbete på banan/i ridhus är dagens höjdpunkt.

Däremot, hur känner ni som rider unghästar? Jag rider mycket unghästar nu, och tycker det känns tryggast att rida in dem på ridbana (ridhus hade varit bäst, men det har vi inte). När de väl är någorlunda stabila får de mest gå ut i skogen dock.

Jag har helt ridit in min unghäst i skogen och föredrar alla gånger att rida ute först och på bana sedan. Banan är bara fejkad trygghet i ryttarens huvud tror jag :angel: Ute har man bjudning och hästen går normalt bara rakt fram. Min häst har varit betydligt "farligare" på bana som ung då han inte vetat vart han ska ta vägen och kan explodera åt precis vilket håll som helst. Ute blir det på sin höjd luftsprång framåt.

Dock är jag väldigt noga med säkerhetstänkandet i den bemärkelsen att jag vill alltid ha hästens fokus, flängiga unghästar har aldrig funnits i min närhet.

naturen!!! ett måste, det kan vara en störtskön raksträcka, där kan du lägga in moment, ett berg(klättring....vem behöver ridhus? jo för att räjsa av hästen kanske:) Men visst skulle jag vilja ha tillgång:rofl:

Det gjorde jag också. Jag hade iof ägt min kille sedan han var föl så vi kände redan varann mycket väl. Första gången jag satt på honom var hemma på stallplanen. Ibland gick vi ut i skogen, satt upp där och red hem, bara för att han inte skulle få vanan av att saker alltid görs på ett visst sätt.

En häst som är van att ha på sig allt från lokselar och sadel till att bära mina jackor när jag blivit varm, samt blivit mycket hängd på, gjorde ingen affär av att matte hoppade upp på ryggen. För mig är det ingen skillnad på trygghet i skogen eller på en ridbana, det är inte så att man landar på en mjuk luftkudde om man trillar av på ridbanan direkt ;)

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar