Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Precis. Det enda som skiljer är ju att kommer hästen lös är den inte lös, sas :D Hittills har dock min häst förvånat stannar när han "tappat bort matte" och storögt väntat tills jag kommit på fötterna och hämtat honom. Testade senast här om veckan när jag råkade springa in i en grushög och föll som en fura med hästen galopperandes bredvid :angel: Det är för mig säkerhetstänkande, att han håller koll på matte hela tiden.

Precis. Det enda som skiljer är ju att kommer hästen lös är den inte lös, sas :D Hittills har dock min häst förvånat stannar när han "tappat bort matte" och storögt väntat tills jag kommit på fötterna och hämtat honom. Testade senast här om veckan när jag råkade springa in i en grushög och föll som en fura med hästen galopperandes bredvid :angel: Det är för mig säkerhetstänkande, att han håller koll på matte hela tiden.

En sak som är lustigt med min pålle.. Förra ägaren berättade hur han ALLTID stannade hos honom när han ramlade av (vilket hände med jämna mellanrum) När jag hade haft honom i 6 år ramlade jag av för första gången. Vad gör hästen? Drar rätt över åkern i full galopp tillbaka till stallet. Tilläggas bör väl att hästen missköttes ganska rejält innan. Då känner man sig inte hedrad sas :grin: Men det har kommit mycket skitsnack från den munnen innan..
OT, men var tvungen :D

Ja, jag red väl inte direkt ut på trafikerade vägar ifall man skulle åka av. Utan man höll ju sig inom några kilometer från gården i början. Fast å andra sidan har jag sett hästar både hoppa ur ridbanan och spränga staketet så vad stoppar en häst som verkligen vill springa till skogs :p

Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

Jag värderar ridvägar mer än ridhus/bana. Lasttränar man sin häst på ett bra sätt så kan man åka och träna en eller två dagar per vecka om man tycker det är nödvändigt men i min värd får man både gladare, tryggare och friskare hästar om man rider i skog och mark, mer allsidig träning kan man knappast uppnå.

Jag är så trött på att se dessa hästar som bara får gå i en liten rasthage 4-5 timmar per dag och ridas runt runt på en volt. Var är djurens livskvalité?

*kl*

Det beror på om det är sommar eller vinter. :angel:

Här i Norrland är det liksom taskigt underlag vår/höst (pga att marken ger med sig eller gegga), vinter kan det iofs vara bra underlag men det kan likagärna vara isigt och knöligt eller så mycket snö att det är omöjligt att ploga till någon vettig ridbana.
På sommaren hade man likagärna varit utan ridhus, det blir bara varmt och trist, men någon form av ridbana vill jag gärna ha tillgång till (nära). Då blir ridvägarna desto viktigare och helst längre skogsstigar blandat med fina lågtrafikerade grusvägar.

Jag tänker som så att måste man prioritera så är det ju ändå nästan 3/4 av året man ska orka ha häst trots kassa förutsättningar till att trimma på ridbana.
Så även om jag hellre hade haft båda delarna - bra ridvägar OCH tillgång till ridhus (och bra hagar) så ja, då slår det första högre.
Vilket man skulle sakna sen på sommaren när den riktiga uterittsårstiden kommer! :p

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar