Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

*kl*

Har funderat en del på den här tråden. Jag tycker det är intressant hur de som inte prioriterar ridhus/ridbana ändå ser det som bra och ser fördelarna med det, som en del av den allsidiga träningen, även om ffa då ridhus kanske, inte står högst på prioteringlistan vid val av stallplats.

De som däremot prioriterar ridhus/ridbana kan omöjligen se en endaste fördel med att träna med naturen som hjälp och kanske i vissa delar tom få ut MER. Som ex sidvärtsrörelser/skolor, gör dem i svagt uppförslut och hästen behöver inte bara bära sin vikt i steget utan behöver även lyfta den vilket ger än mer styrka. Eller den omnämnda snön, en helt fantastisk naturlig lösgörare. Eller hade jag helt fel i vintras när jag fick en helt fantastisk lösgjord häst på att bara rida en stund i snön utan lösgörande rörelser, snön gjorde jobbet. För att inte tala om galoppen, har fått otroligt fin kritik från tränare för den utveckling hästen gjorde i galoppjobbet under vintern, starkare, mer bärig, renare osv endast med hjälp av snön. Blev nästan personligt kränkt av åsikten att det inte gick att rida hästen ordentligt lösgjord i snö. :(

Varför försvaras det så oerhört att man prioriterar ridhus och samtidigt total dissning av alla naturens möjligheter. Inte en enda (tror jag) som även prioriterar bra uteridningmöjligheter totaldissar eller är oförstående inför fördelarna att kunna kura i ett ridhus en mörk och kall vinterkväll bara för att det inte råkar vara det vi prioriterar vid val av stallplats. Hade jag haft råd och möjligheten gavs skulle jag inte vilja kompromissa på något.

Jag har inga problem med att folk tycker det är skönt och bekvämt med ridhus, jag har däremot problem med de förutfattade meningar om allt som inte GÅR att göra ute utan MÅSTE göras på ridbana. Dvs de felaktiga ursäkterna. Någon skrev här som har barn med sig och därmed rent praktiskt behöver rida i ridhus, helt förståligt men att saker inte går att göra ute, det är inte sant.

Återigen för att förtydliga, jag förespråkar inte att det enda rätta är att rida och träna i naturen året runt i alla väder. Däremot de osanna åsikter som finns om att ingenting går att träna på ute och att det därmed kan prioriteras bort helt, det upprör mig faktiskt och kränker mig och min hästs träning som bevisligen har utvecklats genom ridning tex i halvmeter djup snö.

(nu får jag noga flera svar "bra att det funkar för dig och din häst, skulle aldrig funka för min" Frågan är om det provats på alls, det är ju rätt bekvämt att gå in i ridhuset ;) )

*hukar sig för anstormningen* :D

Har man bara grusvägar och topografin är som en pannkaka + att vintern består av blåst och snöslask så blir det varken träning i backar, runt träd eller i halvmeterdjup snö. Och ja, 700 m från kusten i skåne är der rätt bekvämt att gå in i ridhuset många av vinterns dagar.

Jag tycker att det är intressant att många som framhåller det fina med att träna i naturen verkar förutsätta att naturen ser likadan ut för alla....

Varför förutsätts det att man inte tränar ute, bara för att man har tillgång till ridhus/ridbana? Det ena utesluter väl inte det andra?

Den som anser att det går utmärkt att träna programridning på mjuka skogsvägar med aldrig så mycket tallbarsdoft i näsan känner jag har missat väsentliga delar av informationen runt dressyrtävling...

Vi har tillgång till ridhus, två bra ridbanor, hinderpark och skog med varierat underlag, backar och vi kan rida i timmar. Varför förutsätta att vi bara utnyttjar bana och ridhus bara för att vi har det?

Min ridbana är ett krav för mig. Den är jätteviktig. Skogen med alla vägar och stigar är också viktiga. Ridhus känns onödigt för mig. Det är kanske två-tre dagar om året jag önskar jag hade ett. Att träna med årstiderna ger en fantastiskt variation i arbetet med hästen, vilket jag tror bara är hälsosamt. Det går inte lika fort framåt när träningsmöjligheterna inte är optimala, men det gör inte mig något. Dessutom stimulerar det fantsin.
Det som är lyx för den ene kan vara ett grundkrav för den andre. Det beor ju på vad vi vill med vår ridning.

Tycker att tillgång till ridbana och bra ridvägar är viktigast!

Jag har ju hittat det absolut mest perfekta stället, stora fina kuperade hagar, ridbana på gården, massa fina ridvägar och 10 minuter skritt till ridhus :)

Så vill jag ha det :) Nu har jag hästen hemma. Där finns stora hagar, en liten ridbana ca 20x30 m. Den är ovärderlig då jag jobbar min häst mycket lös med löslongering, dessutom till tömkörning är det perfekt att ha en ridbana hemma. Hade inte klagat om den var större! Sen har vi mkt bra ridvägar, vad jag saknar är milslåna otrafikerade grusvägar. Men vi har det mesta, sandbana att konditionsträna på gratis, mycket stigar och otrafikerade grusvägar men vi bor inte mitt ute i ingenstans, så det begränsar ju lite.

När jag flyttar vill jag helst ha både ridbana och bra ridvägar. Men då ekonomin blir begränsad (student) kan jag nöja mig med bra ridvägar och bra hagar. Kanske finns ett fält man kan tömköra och rida dressyr istället? Jag skulle dock hela tiden leta efter ett ställe med ridbana. Ridhus har vi aldrig använt ihop, det behövs inte, fast vi har det inom ridavstånd nu.

Jag vill helst jobba honom med tömkörning/dressyr en gång i veckan, resten rider vi ut. Då jag rider ut vill jag variera med jobbiga skritturer med mycket klättring och konditionsjobb på bra vägar. Vi klättrar flera gånger i veckan - sedan ett år tillbaka utan sadel desstuom. Går alldeles utmärkt att trava, galoppera, klättra och rida förbi läskigheter utan sadel. :)

o så var man tvungen att flika in något nedlåtande även i detta svar? skit samma, ditt första svar var ju inte riktat till mig, tyckte bara du var onödigt otrevlig, o tydligen ligger det i din natur :grin:

För mej är det bra ridvägar helt klart.
Ridhus använder jag bara när jag rider för tränare och då lastar jag och åker iväg med hästen.

På min önskelista ligger både galoppslinga och skrittmaskin före ridhus.

Har inte jätte bra ridvägar och har under perioder åkt i väg med hästen 1-2g/v för att komma åt bättre ridvägar.
Dock så har jag utmärkta klätterbackar.

Har aldrig tävlat så mycket utan har mest bara varit CR och liknande men skall börja till sensommaren.

Kram

De som däremot prioriterar ridhus/ridbana kan omöjligen se en endaste fördel med att träna med naturen som hjälp och kanske i vissa delar tom få ut MER. Som ex sidvärtsrörelser/skolor, gör dem i svagt uppförslut och hästen behöver inte bara bära sin vikt i steget utan behöver även lyfta den vilket ger än mer styrka. Eller den omnämnda snön, en helt fantastisk naturlig lösgörare. Eller hade jag helt fel i vintras när jag fick en helt fantastisk lösgjord häst på att bara rida en stund i snön utan lösgörande rörelser, snön gjorde jobbet. För att inte tala om galoppen, har fått otroligt fin kritik från tränare för den utveckling hästen gjorde i galoppjobbet under vintern, starkare, mer bärig, renare osv endast med hjälp av snön. Blev nästan personligt kränkt av åsikten att det inte gick att rida hästen ordentligt lösgjord i snö. :(

Är det någon som har skrivit i den här tråden att det inte är möjligt att rida dressyr i skogen? Är det någon som har skrivit att de BARA rider i ridhus/på bana eftersom de har en sådan?

Herregud lägg av med att lägga ordet i mun på folk! :mad:

(Håller med IronWill återigen, att rida hästen lösgjord i djupsnö är ingenting jag skulle göra men det handlar ju om vad man föredrar.)

EDIT: Dessutom är det väl ingen idé att bli personligt kränkt av vad någon annan anser? Du vet ju tydligen att det funkar för dig och din häst, var nöjd så!

Jag prioterar bra ridvägar. Vill jag träna så åker jag iväg med mina hästar. :)

Varför rida ut när det regnar om man har ridhus? Tror du att hästen bryr sig? seriöst?

Menar du seriöst att du tror att hästen inte bryr sig?? :eek: Menar du då hästar över lag eller bara just din häst? Intressant..

Min häst bryr sig inte om vi rider inne eller ute. Hon är lika glad oavsett för att få arbeta, hon är motiverad
och arbetsvillig för att hon tycker att det är KUL att vara inne, hon tycker att det är KUL att vara ute också.
Så Nej, hon bryr sig inte ett smack om vi är inne eller ute.

Tycker hästarna att det är tråkigt att vara inne är det inte fel på ridhuset utan snarare på vad hästen har på ryggen.

Min häst bryr sig inte om vi rider inne eller ute. Hon är lika glad oavsett för att få arbeta, hon är motiverad
och arbetsvillig för att hon tycker att det är KUL att vara inne, hon tycker att det är KUL att vara ute också.

Tycker hästarna att det är tråkigt att vara inne är det inte fel på ridhuset utan snarare på vad hästen har på ryggen.

Exakt :) Men kanske vi har extremt positiva hästar?:love::love:

KL
Vi har flyttat från ett stall med ridhus och dassiga hagar. De var väldigt infekterade. Istället så står vi nu i ett stall med ridbana och helt parasitfria hagar! Vintertid så har de en stor skogshage att gå i. Vi har mer ridvägar i skogen nu.
Drömmen är att få stå i ett stall med både ridhus, bra ridvägar och fina parasitfria hagar! Min 15 åring tävlar LAP1 nivå och 13 åringen tävlar LB och är startklar för LA.

Men du svarade inte på min fråga. Syftade du på alla hästar eller din med ditt uttalande? Det du skrev om att det är ryttarens fel att en häst ogillar ridning i manege, vad baserar du det på?

Jag tycker det vore väldigt konstigt om hästar inte hade favoritställen och mindre roliga ställen att rida på :crazy:

Eller så tycker ryttaren det är brutalt trist att vara på ett ställe där man ser samma sak hela tiden, där det inte händer något oväntat, inga djur, inga träd..

Jag kan rida på bana kanske en 20-30 minuter, sen har jag tröttnat. När jag tröttnat, tröttnar hästen.

Så därför tränar vi på ett ställe där både han och jag trivs; i skogen! Vi rider på bana någon gång ibland, tränar för tränare emellanåt (inte regelbundet pga mina studier) både western och akademiskt. Allt går att träna i naturen.

Eller så tycker ryttaren det är brutalt trist att vara på ett ställe där man ser samma sak hela tiden, där det inte händer något oväntat, inga djur, inga träd..

Jag kan rida på bana kanske en 20-30 minuter, sen har jag tröttnat. När jag tröttnat, tröttnar hästen.

Så därför tränar vi på ett ställe där både han och jag trivs; i skogen! Vi rider på bana någon gång ibland, tränar för tränare emellanåt (inte regelbundet pga mina studier) både western och akademiskt. Allt går att träna i naturen.

Jag tittar inte på naturen när jag rider. Behöver ingen som helst yttre stimulans av träd eller djur. Jag är koncentrerad på ridningen och ser till allt rida, inte åka... På ett träningspass ser man ju själv till att det händer något i ridningen hela tiden. Övergångar osv. Man håller hästen alert och väntande på nästa hjälp hela tiden.

Att sedan tycka att det är mysigt att rida ut, det förstår jag. Men att bli uttråkad av själva ridningen om inget runt omkring ändras, det fattar jag bara inte.

Jag hjälper till att rida en häst, och jag har inte tillgång till ridhus eller ridbana. Och jag tycker det går utmärkt att träna det mesta i natur. Föredrar faktiskt att träna dressyr i skogen och på fält då hästen måste lyssna på mig och inte kan "hänga" på någon vägg eller staket.

Men finns tillfällen då jag saknar en ridbana eller ridhus, ex: löslongering, då man ska "ge lektion" åt någon annan, vid lång varig halka.

Jag skulle inte välja ridhus/ridbana framför bra hagar och bra ridvägar.
Men det vore en lyx om man kunde stå där alla tre fanns. :)

Jag syftar på alla hästar. De ska inte behöva tycka att det är tråkigt att vara inne. För mig är det konstigt att hästar inte tycker om att bli ridna på vissa platser.
Om ryttaren inte kan göra ridningen rolig för hästen så är det något som är fel, därmed är det fel på ryttaren. Knappast ridhuset och hästen.

Tja vi har olika bild av vad ridning är. För mig är det inte att bara göra olika rörelser. Jag kan rida (ja, rida) i naturen och njuta av det. Jag kan fokusera på min kropp, mina hjälper och min häst samtidigt som jag njuter av det vackra runt omkring mig.

Men vi är alla olika. Varför inte bara acceptera att vi prioriterar olika saker? Blir så trött på alla trådar där folk skriver "skit" om varandra bara för man har lite olika syn på livet.
Inte riktat till dig, verkligen inte! Mer ett allmänt tänkande från min sida.

kl

Jag vill inte välja. Jag vill ha både ridhus och uterittsmöjligheter.

Förra stallet bestämde sig dock bönderna runt omkring för att vi inte fick rida på deras mark som förr. Vi blev tilldelade vissa urusla stigar och åkerkanter som antingen var lersörja eller stenhårda. Jag stod kvar i stallet pga trevliga stallkompisar, superhagar, ridhus och utebana.

Nuvarande stall har suveräna utevägar, 2 ridhus och 2 utebanor.

Jag tycker inte att allt går att träna ute. Visst, de flesta rörelser går att träna. Pirouetterna blir dock svåra om man inte har lite mer plats än en smal stig. Och program går ju inte i skogen. Dressyrprogram handlar ju om att man ska kunna rida rörelser och övergångar på givna platser. Det kan bli svårt i skogen. Där får man ju lägga rörelser och övergångar mellan gångarter och rörelser efter vad naturen tillåter. Och ibland vill jag lägga in en rörelse/övning för att hästen behöver det just i det steget och den sekunden(för att bära sig bättre, bli mer lösgjord och mer på hjälperna). Då kanske naturen inte tillåter det just där jag är om jag är ute. I ett ridhus/på ridbana kan inget sånt sätta stopp för hästens träning.

Och med unghästen jag har nu rider jag gärna på bana lite till med innan vi rider ut. Han har sadeltvång, är lite nervös och hög i blod. Innan vi ger oss ut vill jag ha honom lugnare och mer van vid ryttare. Annars är siken stor att jag åker av och/eller att vi båda skadar oss om han får panik och kastar sig in i ngt/ut i en väg/ner för ngt etc etc.
Nu nöjer vi oss med att ta oss ut i naturen avsuttet.

Om en häst inte gillar att arbeta på bana eller i ridhus anser även jag att den arbetas och motiveras fel. Jag har hittills inte mött en enda häst som man inte kan få till att tycka att dressyr är fantastiskt kul. Men för att det ska ske kan ryttaren behöva ändra sig rejält!
De flesta hästar kan också lösgöras betydligt mer än snö alt vatten kan få dem att bli. Men de flesta ryttare klarar det inte.

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!