Sv: Ridhus/ridbana = lyx?
Har man bara grusvägar och topografin är som en pannkaka + att vintern består av blåst och snöslask så blir det varken träning i backar, runt träd eller i halvmeterdjup snö. Och ja, 700 m från kusten i skåne är der rätt bekvämt att gå in i ridhuset många av vinterns dagar.
Jag tycker att det är intressant att många som framhåller det fina med att träna i naturen verkar förutsätta att naturen ser likadan ut för alla....
*kl*
Har funderat en del på den här tråden. Jag tycker det är intressant hur de som inte prioriterar ridhus/ridbana ändå ser det som bra och ser fördelarna med det, som en del av den allsidiga träningen, även om ffa då ridhus kanske, inte står högst på prioteringlistan vid val av stallplats.
De som däremot prioriterar ridhus/ridbana kan omöjligen se en endaste fördel med att träna med naturen som hjälp och kanske i vissa delar tom få ut MER. Som ex sidvärtsrörelser/skolor, gör dem i svagt uppförslut och hästen behöver inte bara bära sin vikt i steget utan behöver även lyfta den vilket ger än mer styrka. Eller den omnämnda snön, en helt fantastisk naturlig lösgörare. Eller hade jag helt fel i vintras när jag fick en helt fantastisk lösgjord häst på att bara rida en stund i snön utan lösgörande rörelser, snön gjorde jobbet. För att inte tala om galoppen, har fått otroligt fin kritik från tränare för den utveckling hästen gjorde i galoppjobbet under vintern, starkare, mer bärig, renare osv endast med hjälp av snön. Blev nästan personligt kränkt av åsikten att det inte gick att rida hästen ordentligt lösgjord i snö.
Varför försvaras det så oerhört att man prioriterar ridhus och samtidigt total dissning av alla naturens möjligheter. Inte en enda (tror jag) som även prioriterar bra uteridningmöjligheter totaldissar eller är oförstående inför fördelarna att kunna kura i ett ridhus en mörk och kall vinterkväll bara för att det inte råkar vara det vi prioriterar vid val av stallplats. Hade jag haft råd och möjligheten gavs skulle jag inte vilja kompromissa på något.
Jag har inga problem med att folk tycker det är skönt och bekvämt med ridhus, jag har däremot problem med de förutfattade meningar om allt som inte GÅR att göra ute utan MÅSTE göras på ridbana. Dvs de felaktiga ursäkterna. Någon skrev här som har barn med sig och därmed rent praktiskt behöver rida i ridhus, helt förståligt men att saker inte går att göra ute, det är inte sant.
Återigen för att förtydliga, jag förespråkar inte att det enda rätta är att rida och träna i naturen året runt i alla väder. Däremot de osanna åsikter som finns om att ingenting går att träna på ute och att det därmed kan prioriteras bort helt, det upprör mig faktiskt och kränker mig och min hästs träning som bevisligen har utvecklats genom ridning tex i halvmeter djup snö.
(nu får jag noga flera svar "bra att det funkar för dig och din häst, skulle aldrig funka för min" Frågan är om det provats på alls, det är ju rätt bekvämt att gå in i ridhuset )
*hukar sig för anstormningen*
Har man bara grusvägar och topografin är som en pannkaka + att vintern består av blåst och snöslask så blir det varken träning i backar, runt träd eller i halvmeterdjup snö. Och ja, 700 m från kusten i skåne är der rätt bekvämt att gå in i ridhuset många av vinterns dagar.
Jag tycker att det är intressant att många som framhåller det fina med att träna i naturen verkar förutsätta att naturen ser likadan ut för alla....