Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Jag är lite inne på IronWills linje. Det är svårare att rida diagonalslutor just eftersom man inte har någon vägg att hålla sig till. Man måste lita till känslan på en diagonal.

Sen GÅR det ju så klart att rida skolorna efter vägen, brukar jag göra men ska man träna på tävlingsmoment tycker i alla fall jag (och många med mig tror jag) att det är lättare att träna så bana.

Och nog ska man rida ganska ordentligt fel om man ska hamna i diket :p Tror knappast kusarna skulle kliva ner där heller.

Jo, absolut är det lättare/bättre men att det inte skulle gå eller ha någon som helst fördel att även träna ute känns som en skymf mot naturen. ;) Att tex börja träna ute på en rak väg där det trots allt går att sladda fel kan ju ge en känslan för hur det känns när det går rätt. Har man en väg med en grässträng i mitten tex så ha som mål att ha den mellan benparen hela tiden, det blir lite att jobba på men tänk vad lätt det blir att gå in på banan sen där underlaget är bra, du har en bokstav att sikta mot när du har gjort mer precisionridning ute och dessutom med konkurrens om fokuset. :laugh:

Tror inte heller hästen springer ner i diket, men du märker ju mycket tidigare när du rider en halvmeter fel på en väg, än du gör på en ridbana där inget händer. Det har du ju igen sen i känslan, du kommer automatiskt märka snabbare även på banan när det går en halvmeter fel.

Jag tror mycket handlar om vårt eget fokus, jag tror att VI har svårt att fokusera på samma sätt ute. Det gäller självklart hästen också men om inte vi fokuserar på samma sätt ute som på banan att saker ska göras korrekt och precist så gör ju inte hästen det heller utan fladdrar iväg. Been there, done that.... :angel:

Nej nej, det är mycket mycket lättare att rida en sluta längs spåret, hästen vill inte gå i diket och som du säger, man märker dirket om hästen sladdar.
Därav är det svårare att rida utan stöd av dike eller staket. Man måste lära sig känna om hästen sladdar iväg utan att man kan se om den gör det.

Ja jag förstår din filosofi men jag personligen hade saknat diagonalen under dressyrridning :p

För mig spelar det ingen roll med fokusen på kusen under dressyrridning eller skogsridning; jag kräver samma lydnad och form ändå. Så för hästen spelar det ingen roll jobbmässigt om vi är på ridbanan eller ute i skogen, blir samma ändå :)

Nu är vi ju på något sätt plötsligt inne på andra frågor eftersom vi alla har olika uppfattning om vad bra ridvägar är.
Våra ridvägar (som jag tycker mycket om) är väldigt varierande. Det är snuttar av grusväg (anpassad för bil dvs 3m bred), traktorväg (upphöjd mittremsa med gräspåväxt, uppkörda spår ibland med förstärkning av grov makadam), natursandväg (1 m bred, "ruff" på sidorna sedan dike) samt oändliga mängder skogsstigar (från 20-50cm breda, fulla med stenar, rötter, lerhål, halt berg typiska skogsstigar helt enkelt).
Jag älskar att rida i skogen, där man får åla sig fram mellan träden, klättra upp för branta backar (och ned igen) eller pilla sig igenom partier med stenar rötter eller fallna träd. Det ger massor av träning för min häst och mig, men jag skulle inte kalla det dressyrträning. Vistas man istället på en plats där vägarna är plana, raka och breda (2-3m) då har man ju en annan upplevelse av hur det är att rida i naturen.
För att kunna bedöma hurvida det går att rida dressyr på en bra ridväg så måste man ju först klargöra vad en bra ridväg är, annars diskuterar man ju olika saker.
Och jag tror nog att olika personer tycker olika. På samma sätt som att man kan tycka olika om hurvida det fungerar bra att rida dressyr på en väg likväl som på en ridbana. Det finns inte ett som är rätt.
Själv tror jag att det går att göra det mesta, men det är inte samma sak som att jag kan göra det mesta.

(Anledningen till att jag knappade var att jag inte skulle känna att det var lämpligt att kräva dressyrform av min häst när jag rider i skogen, eftersom det är så pass oländig terräng där jag oftast rider att hon behöver kunna använda sig av hela sin kropp för att balansera sig).

Senast ändrad:

Jag väljer ridhus framför ridvägar - men det beror inte på att jag inte älskar att rida ut, utan snarare på att det är så fruktansvärt krångligt med tillstånd för att rida på folks marker här (bor i USA, utanför Manhattan). Om man inte har turen att få stallplats hos någon som äger en hel massa skog och ängsmark, är chanserna ungefär noll att man skall få tillstånd att rida ut. Just nu står jag på en anläggning med stora hagar, jättestort ridhus och två uteridbanor, plus en skogsslinga på ungefär 35 minuter. Det är så bra som det kan bli i det här området. Naturligtvis skulle jag helst ha mer uteridningsmöjligheter, men när man får välja mellan "rida i nersliten hage där hästarna bor till vardags" och att rida i ridhus+ha bra hagar, blir det så klart ridhus+bra hagar.

Jag är väl inte inskränkt när jag villigt erkänner att jag inte riktigt förstår den "andra sidan":D Herregud, jag säger inte att mitt sätt är rätt... det är rätt för MIG och JAG förstår inte det andra sättet.... (skillnad mellan att inte förstå och VILJA förstå...)

Vissa har häst för att TÄVLA, andra för att dofta granskog.... Vissa rider INTE öppnor och slutor.... andra ÄLSKAR det.... Människor ÄR och SKA vara olika.... JAG har INGET behov av ridbana och PADDOCK... andra har det... JAG gav MIN syn på saken....:D

Jag ser ridbana som en bonus, inte ett krav. Visst är det skönt att ha en sådan ibland, i synnerhet under vintern då det är mörkt och svårt att se om man rider ut. Jag kan inte rida med pannlampa på min häst då han i princip får panik av ljuskäglan. Det viktigaste för mig är att hagarna är bra och att stämningen i stallet är trevlig och harmonisk.

Ridhus har jag aldrig haft på något stall jag stått. Enda pluset för mig med ett sånt skulle väl vara att underlaget håller sig mjukt och bra även under vintertid, kan vara skönt när man har en gammal häst med lite knaggel i benen. Men det är absolut inget jag inte kan leva utan.

Nej nej, det är mycket mycket lättare att rida en sluta längs spåret, hästen vill inte gå i diket och som du säger, man märker dirket om hästen sladdar.
Därav är det svårare att rida utan stöd av dike eller staket. Man måste lära sig känna om hästen sladdar iväg utan att man kan se om den gör det.

Fast vänta lite, VAR skrev jag att det är lika lätt/svårt att göra det ena eller det andra? Jag skrev ju att man INTE ska använda sig av dikena som hjälp utan rida MITT på vägen, DET är svårt, ungefär lika svårt som att hålla sig exakt på diagonalen. Se inte dikena som staket eller ridhusvägg utan en referens bara och lär dig känna. Nog just det som många gör fel. De ser gränserna och därmed det "omöjliga" att göra ditten el datten. :)

Det är tex mycket svårare att rida rakt fram i mitten på en väg än att rida 1-2 m innanför spåret, testa får du se. ;)

Ja jag förstår din filosofi men jag personligen hade saknat diagonalen under dressyrridning :p

Också en svårighet, man behöver vara mer kreativ i ute. ;) En ridbana kan man och vet hur man kan utnyttja, ute behöver man använda hjärnan lite. Men visst tycker jag också det är skönt att inte behöva fundera på om jag är på väg ner i diket utan bara kommer att komma ut tre m på fel sida om siktad bokstav. :p

Vad gäller framtida stallplatser kommer närhet till ridhus att vara ett krav för mig.
Det prioriteras helt klart framför bra ridvägar, dock inte framför okej hagar.
Jag tränar eller tävlar inte, men jag vägrar vara ute och traggla i kyla och/eller dåligt väder.
Dessutom är hästen ofta spänd ute och flyger i luften för allt och inget, då rider jag inte gärna ut och jag vill inte behöva ställa av bara för att hon kommer in i en tillfälligt dålig period.

Senast ändrad:

Goda ridmöjligheter och vad som krävs för hästen är krav som ligger lika högt på min lista. Ridmöjligheter är för mig både bra bana/ridhus och goda ridvägar. Att hästen får det den kräver (vad nu individen i fråga behöver) är för mig en självklarhet.

Går inte dessa båda att tillgodse tycker jag inte det känns tillräckligt lönt för mig att ha häst.

"Jag tränar dressyr för min tränare i ridhuset, är där inne när det regnar och är hårt i backen, eller för varmt för att vara ute.
Det är besvärligt att köra, mycket mer bekvämt att ha ridhuset hemma.
"

Tycker många verkar bortskämda med ridhur:crazy:
Regn?- regnjacka
Hårt i backen?- Skogen brukar vara mjuk
För varmt?- Är det bara jag som vet att det är svalare tidig morgonen/sen
kväll?
Och ibland kan det vara bra att köra iväg till annan plats, miljombyte:laugh:

Personligen prioterar jag hästen mest:love:
Har en bit till ridbanan men då kan man ju vara positiv, hästen fick en lång mysig framskrittning på annat underlag och den är mjuk och glad när vi kommer fram;)
Skogen är fin med sandvägar-backar-Granskog-Björkskog osvosv... :banana:

måste säga att jag blir lite småirriterad när du skriver att du prioriterar din häst främst, så bara för att man tycker att det är bra med ridhus så gör man inte det? vill man träna och tävla så är det såklart ett jätteplus om man har tillgång till bana o ridhus. Självklart ska alla hästar få komma ut o få varierad träning, men jag anser att jobb på bana ingår där.
Alla behöver abslout inte tycka som alla andra, jag tror nog alla vill sina hästar väl. De allra flesta har ju hästen som hobby, arbetar o många har familj, man kanske inte har tid att åka ut tidigt på morgonen när det är svalt osv.
Jag kanske överreagerade på ditt inlägg, missförstod eller nåt annat, tyckte bara du uttryckte dig tokigt, man kan som sagt både vilja ha ridhus OCH vilja sin hästs bästa :)

Också en svårighet, man behöver vara mer kreativ i ute. ;) En ridbana kan man och vet hur man kan utnyttja, ute behöver man använda hjärnan lite. Men visst tycker jag också det är skönt att inte behöva fundera på om jag är på väg ner i diket utan bara kommer att komma ut tre m på fel sida om siktad bokstav. :p

Ja och sån är jag :grin:

"Jag tränar dressyr för min tränare i ridhuset, är där inne när det regnar och är hårt i backen, eller för varmt för att vara ute.
Det är besvärligt att köra, mycket mer bekvämt att ha ridhuset hemma.
"

Tycker många verkar bortskämda med ridhur:crazy:
Regn?- regnjacka
Hårt i backen?- Skogen brukar vara mjuk
För varmt?- Är det bara jag som vet att det är svalare tidig morgonen/sen
kväll?
Och ibland kan det vara bra att köra iväg till annan plats, miljombyte:laugh:

Personligen prioterar jag hästen mest:love:
Har en bit till ridbanan men då kan man ju vara positiv, hästen fick en lång mysig framskrittning på annat underlag och den är mjuk och glad när vi kommer fram;)
Skogen är fin med sandvägar-backar-Granskog-Björkskog osvosv... :banana:

Jaha så för att man rider i ridhus någon/några dagar i veckan prioriterar man inte hästen mest? :confused: Väldigt konstig syn.

Jag tycker inte det är roligt att rida när det öser ner eller är full snöstorm ute.

Har man bara underlag som är hårt vs mjukt är det inte så lätt att hitta mjuka fläckar. Att galoppera rakt ut i skogen (dvs inte på någon stig eller väg) skulle jag inte rekommendera häromkring! Finns massa hål, stubbar, småträd etc som hästen kan trampa ner i.

Det är inte alltid möjligt att rida tidig morgon eller sen kväll, vissa jobbar tider då det inte är möjligt.

Halvt KL

Jag förstår inte varför det verkar reta vissa så mycket att en del prioriterar ridhus/ridbana? Nä då är man lat, fantasilös och tänker inte på hästens bästa.

Har man bara underlag som är hårt vs mjukt är det inte så lätt att hitta mjuka fläckar. Att galoppera rakt ut i skogen (dvs inte på någon stig eller väg) skulle jag inte rekommendera häromkring! Finns massa hål, stubbar, småträd etc som hästen kan trampa ner i.

Delvis kl - Dessutom bör man inte rida i skogen om det är mjukt, för hästarna förstör ganska mycket:crazy: Där vi rider är det privat skog som vägarna hålls jättefina, och jag är glad att vi kan rida där och skulle inte ge mig rätt ut i skogen där granrötter mm blir söndertrampade. Med risk att markägaren börjar stena vägarna istället, så vi inte kan rida där.

Förstår inte heller "kampen" mellan ridhus och natur, olika ridning, olika träning, olika intresse. Hästen mår nog bäst av varierad ridning, vilket man än föredrar själv.

Jag har ca 200 m till ridhus, och det är skööönt! Har också fina ridvägar, det är också skönt. Klubbens ridbana liger ca 15 min skrittväg bort, och där rider jag gärna nu på sommaren. Varierad ridning!

Jag är väl inte inskränkt när jag villigt erkänner att jag inte riktigt förstår den "andra sidan":D

Vissa har häst för att TÄVLA, andra för att dofta granskog.... Vissa rider INTE öppnor och slutor.... andra ÄLSKAR det.... Människor ÄR och SKA vara olika.... JAG har INGET behov av ridbana och PADDOCK... andra har det... JAG gav MIN syn på saken....:D

De flesta hobbyryttare (även bland tävlingsryttare har den absoluta majoriteten ridningen som hobby...) ligger nog någonstans i mitten på skalan -man vill göra lite av varje helt enkelt. :) Jag luktar gärna på granbarr, men vill inte ägna mig åt det vid varje ridtur, jag vill också träna hästen och träna mig själv. Jag tävlar inte jätteofta, men när jag gör det så är tävlingen i sig inte målet - det är bara en kontroll av min och hästens utgångspunkt i dagsläget. Men jag uppskattar att sitta på en nöjt maskrostuggande häst mitt på en äng också. :D

Känner mest att efter ett år i ett stall utan ridbana så börjar jag nästan längta efter bokstäverna och de klara linjerna som var så tröttsamma tidigare... :rofl:

Jag som är satsande ponnyryttare värderar bra träningsmöjligheter högt. Dvs paddock och ridhus. Stallet där vi står nu har dock bara paddock, men ska få bygga ett ridhus väldigt snart. Det finns också stora, fina hagar och väldigt mysiga ridvägar med skrittavstånd till sjö. Helt perfekt skulle man väl kunna säga. Men jag väljer nog träningsmöjligheter först, sen hagar och sist ridvägar, även om jag rider ut rätt så ofta.

Dofta granskog behöver man ju ingen häst för att göra;)
Ne, men jag förstår dig, att alla inte har samma syfte med sin häst. Jag har hästen för att jag tycker det är roligt att träna, tävla och pyssla med pollen. Hade jag haft hund så hade jag förmodligen tävlat och tränat med den också. Men det behöver ju inte utesluta att man har en bra realtion till sin häst och jag tycker det är väldigt få som verkar anväda sin häst som rena tävlingsmaskiner.

*kl*

Jag prioriterar bra ridmöjligheter, helt klart. Är det konstigt? Jag har ju köpt hästen för att rida på.
Bra hagar vill jag med ha, det ska finnas möjlighet att ha hästen tillsammans med andra eller ensam. På vintern har jag gärna hästen själv faktiskt. Dels så är det skönt om dom är broddade, mindre skaderisk, och sen vet jag att hästen får den mat den ska ha (ingen hagkompis som snor). På sommarnar vill jag ha hästen i magrare gräshagar med ett par kompisar dock inte bete och den ska vara inne på natten.
Har allt detta i nuvarande stall. Hagar som jag beskrev oven, ridhus, paddock och nyanlagda ridvägar (jag är inte mycket för att ta mig fram och utforska nya stigar i skogen). Skulle nog inte kunna tumma på detta numera. Har även skrittmaskin, vilket jag anser som lyxigt och bekvämt, dock inget krav.

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar