Sv: Ridhus/ridbana = lyx?
Knapplån
Var bara tvungen att kommentera. Jo, vi har det En bred grusbelagd väg på 1,7 km lång pedantskött väg. Den fylls på med grus regelbundet. Helt spikrak. Dock något åt det hårdare slaget, men flexar bra ändå samt att det är bra underlagsvariation. Ligger i gräns med skog hela vägen och funkar utmärkt att skritta fram på som konditionträna. Sen kan man svänga av till en ytligare grening av denna väg bort mot en stooor äng. Tar säkert minst en kvart att galoppera runt hela i ett bra tempo. Ängsgräs, dvs 20 cm högt gräs ungefär. I stort sätt spikrak omringad av en härlig skogsdunge. Den får vi rida på för bonden. De har alltid någon äng som vilar. De som vilar är det fritt fram att rida på. Underbart att galoppera där på sommarkvällar!
Till dessa underbara uterittsmöjligheter finns ett mycket välskött ridhus med näst intill perfekt underlag, bra svikt men långt ifrån tungt. Stoor hinderpark!
Har inga planer på att flytta
du läste uppenbarligen inte mitt inlägg särskilt noga, då skulle du redan ha fått ett bra svar på VARFÖR man inte kan träna hästen ute: UNDERLAG stavas det.
visst kan jag galoppera omkring på stenhårda vägar, djupa åkrar eller över stock och sten i skogen men jag ser gärna att min häst lever några år till.........
jag vet inget stall med milsvida mjuka släta sandvägar och fina plana kortklippta ängar (som man får rida på!) så sant dom inte är anlagda av stallet, dvs ska hästen få tillräcklig motion utan ridbana så får man kompromissa med underlaget.
där jag stod förr fanns det en gång i tiden mjuka sandvägar (fick visserligen rida långt för att komma dit) men med åren så är varenda liten vägsträcka blivit igenfylld med stora spetsiga stenar, knapt så man ville skritta där....
och nej det är verkligen inte det samma att bara rida rakt fram som att kunde rida olika rörelser. man kan inte rida igenom hästen på samma sätt om man bara rider rakt rfam hela tiden.
Knapplån
Var bara tvungen att kommentera. Jo, vi har det En bred grusbelagd väg på 1,7 km lång pedantskött väg. Den fylls på med grus regelbundet. Helt spikrak. Dock något åt det hårdare slaget, men flexar bra ändå samt att det är bra underlagsvariation. Ligger i gräns med skog hela vägen och funkar utmärkt att skritta fram på som konditionträna. Sen kan man svänga av till en ytligare grening av denna väg bort mot en stooor äng. Tar säkert minst en kvart att galoppera runt hela i ett bra tempo. Ängsgräs, dvs 20 cm högt gräs ungefär. I stort sätt spikrak omringad av en härlig skogsdunge. Den får vi rida på för bonden. De har alltid någon äng som vilar. De som vilar är det fritt fram att rida på. Underbart att galoppera där på sommarkvällar!
Till dessa underbara uterittsmöjligheter finns ett mycket välskött ridhus med näst intill perfekt underlag, bra svikt men långt ifrån tungt. Stoor hinderpark!
Har inga planer på att flytta
Senast ändrad: