Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

du läste uppenbarligen inte mitt inlägg särskilt noga, då skulle du redan ha fått ett bra svar på VARFÖR man inte kan träna hästen ute: UNDERLAG stavas det.

visst kan jag galoppera omkring på stenhårda vägar, djupa åkrar eller över stock och sten i skogen men jag ser gärna att min häst lever några år till.........

jag vet inget stall med milsvida mjuka släta sandvägar och fina plana kortklippta ängar (som man får rida på!) så sant dom inte är anlagda av stallet, dvs ska hästen få tillräcklig motion utan ridbana så får man kompromissa med underlaget. :crazy:
där jag stod förr fanns det en gång i tiden mjuka sandvägar (fick visserligen rida långt för att komma dit) men med åren så är varenda liten vägsträcka blivit igenfylld med stora spetsiga stenar, knapt så man ville skritta där....

och nej det är verkligen inte det samma att bara rida rakt fram som att kunde rida olika rörelser. man kan inte rida igenom hästen på samma sätt om man bara rider rakt rfam hela tiden.

Knapplån

Var bara tvungen att kommentera. Jo, vi har det :love: En bred grusbelagd väg på 1,7 km lång pedantskött väg. Den fylls på med grus regelbundet. Helt spikrak. Dock något åt det hårdare slaget, men flexar bra ändå samt att det är bra underlagsvariation. Ligger i gräns med skog hela vägen och funkar utmärkt att skritta fram på som konditionträna. Sen kan man svänga av till en ytligare grening av denna väg bort mot en stooor äng. Tar säkert minst en kvart att galoppera runt hela i ett bra tempo. Ängsgräs, dvs 20 cm högt gräs ungefär. I stort sätt spikrak omringad av en härlig skogsdunge. Den får vi rida på för bonden. De har alltid någon äng som vilar. De som vilar är det fritt fram att rida på. Underbart att galoppera där på sommarkvällar! :love:

Till dessa underbara uterittsmöjligheter finns ett mycket välskött ridhus med näst intill perfekt underlag, bra svikt men långt ifrån tungt. Stoor hinderpark!

Har inga planer på att flytta :love:

Senast ändrad:

Jag tycker överhuvudtaget att vi har väldigt bra ridmöjligheter runt omkring Borås. Det finns en hel del privata ridhus så det är ganska enkelt att få ihop kombinationen ridhus/bra ridvägar/vettiga hagar och lagom stort stall.

Jag är ju bortskämd med att ha två stora ridhus inom 500m radie från stallet.

Jag har ridavstånd till ridhus, men eftersom han inte går på böjda spår så spelar det oss ingen roll. Om jag inte får låna nån häst till hoppträningarna som hålls där förstås :love:

Står i ett stall uppe på Rya-åsar berget (eller heter det almenäsberget?) så där finns mycket fina ridvägar. :D

visst kan jag galoppera omkring på stenhårda vägar, djupa åkrar eller över stock och sten i skogen men jag ser gärna att min häst lever några år till.........

Jag hade ju kunnat tycka att du istället galopperar på områden i skogen med bättre underlag. Det verkar dumt att använda just de du nämt :crazy:

och nej det är verkligen inte det samma att bara rida rakt fram som att kunde rida olika rörelser. man kan inte rida igenom hästen på samma sätt om man bara rider rakt rfam hela tiden.

Bara för att vägen går rakt fram betyder väl ändå inte det att du måste rida rakt fram? Har tränat många hästar i skogen, och dom lever och mår bra allihopa, och kunde tillochmed fortsätta tävla när jag var klar med dom :eek:

ridbana är ett must, hur ska man annars kunde göra volter, serpentiner osv?

Volter går att göra på alla öppna ytor, runt träd m.m
Serpentiner kan man göra rakt fram på en grusväg eller mellan träd.
Bara för att det inte finns staket runt om och att det inte finns en kon i mitten så betyder det inte att det inte går att träna. Du visar ju hästen med kroppen hur och vart du vill att den ska gå, och saker som staket och koner m.m. finns ju faktiskt mer där för din skull än för hästens.

kl

hagar o bra rutiner är viktigt, sen kommer ridbana o ridhus.
Närhet till terrängbana är viktigt oxå, ridvägar behöver inte vara super. Är nöjd om det finns ett par rundor med vettig underöag.
Nu har jag lyxen att ha precis allt jag önskar, bra stall, bra hagar, två ridhus, två ridbanor, terrängbana o trevliga ridvägar :)

Vad fåniga många är. Det är inte direkt så att hästarna tar skada av att gå på ridbana. Måste det vara antingen eller? Jisses, låt folk rida på bana
om de vill, Centaur rider uppenbarligen ut i alla fall.

HON kanske INTE har bra skogsstigar eller områden i skogen man kan rida volter på. Försök rida volter och serpentiner i skogen hemma hos mig, det skulle jag själv aldrig göra.
Då får man gå hem utan häst, då det är sankmark överallt och har man en liten häst som jag så sjunker hästen ner ända till buken.
Alla har inte bra skogsstigar att galoppera på, då är det bättre att skritta ut och galoppera på banan.

Det är svårare att skola sin häst i diagonalslutor på skogsvägar, i och med att det blir väldigt korta bitar. Ska man in på tävlingsbanan och göra en diagonalsluta över
hela 60m banan, så räcker det inte att enbart träna på att rida 2-3 meter diagonalsluta på en skogsväg åt gången.

Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Tävling har aldrig varit något intresse för mej. Jag rider för mitt eget höga nöjes skull och enbart för att må bra. Jag vill ha roligt med min häst.
Nu har jag blivit så sjuk att ridningen är livsviktig för mej. Det är inte bara ridning utan att få rörelse i hela kroppen och att få komma ut i naturen eftersom jag inte längre kan gå ut i skogen själv.
Tidigare tränade jag för tränare två gånger i månaden och skulle jag gissa så ligger vi på Lb nivå. Min häst bär sig i alla gångarter och kan det jag har behov av. Jag rider henne enbart med vikthjälper eftersom min kropp är så trasig att jag inte kan varken skänkla på eller ta i tyglarna. Jag har ingen styrka alls.
Min häst har jag alltså ridit in/till efter vad jag klarar, hon var bara riden rakt fram i "följa john" tänk när jag köpte henne.
Under inridningstiden tränade vi två gånger i månaden och sedan fortsatte vi för att det var kul. Tyvärr klarar jag inte av träning längre eftersom det blir för jobbigt att åka då jag inte längre klarar av att köra bil själv. Det blir en för stor grej helt enkelt, jag orkar inte och då rider jag hellre hemma.

Jag skulle aldrig kunna tänka mej att bara lufsa rakt fram i skogen utan rider min häst i form oavsett var hur när jag rider. Det är mitt sätt att rida på och det fungerar bra för oss.
Numera behöver jag även specialsadel för att få maximalt stöd så att jag inte trillar framåt och det hittade jag i en Sensation hybrid.

För mej är själva ridningen lika viktig som att få komma ut i naturen och njuta av den.

*kl*

Som första prio har jag bra hagar och rutiner (lång utevistelse). Sen måste det vara bra ridvägar och vidare gärna ridbana/planare äng som är tillåten att rida på. Sist kommer ridhus. Visst skulle det vara jätteskönt att kunna krypa in i ett ridhus ett par gånger varje vinter när vädret är som värst men det antalet gånger jag skulle göra det är inte värt de negativa kompromisser alt ekonomiska förlusten som jag skulle behöva göra.

Vid val av stallplats behöver det alltid ske någon form av kompromiss och där kan jag tex kompromissa på hagstorlek för att få ridbana, men då pratar vi att vinterhagen går från storlek ett par ha till kanske en ha, kompromissen går inte så långt att vi pratar ensam i mindre hage. Samma skulle jag kunna tänka mig att betala något mer för att få ridhus, om allt annat är ok men oftast krävs mer pengar för en sådan stallplats än jag är beredd att betala för att få ridhuset.

Men bra rundor i skogen med varierad terräng, det måste finnas. Blir otroligt uttråkad själv, för att inte tala om hästen, om vi inte får komma ut i naturen och få den naturliga styrke/balans och kommunikationsträningen som fås där.

V
Det är svårare att skola sin häst i diagonalslutor på skogsvägar, i och med att det blir väldigt korta bitar. Ska man in på tävlingsbanan och göra en diagonalsluta över
hela 60m banan, så räcker det inte att enbart träna på att rida 2-3 meter diagonalsluta på en skogsväg åt gången.

Måste den göras från vägkant till vägkant? Om vägen är rak i 60 m måste ju övningen kunna göras i 60 m? Ren undran alltså då jag inte ser begränsningen. :)

Vidare rent allmänt så är väl "bra" ridvägar just sådana som passar en, det måste ju inte vara en smal stenig skogstig utan en bra ridväg kan ju vara breda fina skogsvägar med bra sand/grusunderlag stora delar av rundan med vändplatser i slutet av vägen där man kan stanna och trimma lite för att sen skritta av dom genom skogen hem tex. :)

Jag kan ju bara drömma om att dressyra min pålle ute. Spelar ingen roll om jag rider ut varje dag i 1 år, men hon är ändå på helspänn och det spökar bara lite sådär allmänt i huvudet på henne. Ridhus och ridbana är de enda som funkar att rida "igenom" henne, så att det inte slår tilt i skallen. Hoppning är de bästa hon vet, det gör jag gärna ute då hon älskar fasta hinder. Men även på banan trivs hon super, vi tränar/tävlar relativt högt så jag antar att hon inte misstycker med mej..

Ja om det är en en sluta längs "spåret" så går det ju bra.
En diagonalsluta blir ganska obefintlig om man ska göra den från punkt till punkt på en 2 meter bred väg när en ridbana är 20 meter.
Hur ska man annars rida en diagonalsluta? Eller skänkelvikningar i längre bitar.

Jag tänker som så att vägen rakt fram är diagonalen. Diagonalen är ju också rak, egentligen. Tänk bort vägkanten som kanter. :)

Bra stallfolk & att hästen trivs är nr 1 enligt mig.
Sen SÄKRA hagar, Har tidigar haft fina kuperade hagar men med fårstaket, eltråd & taggtråd, skräp och skit samt stor häst flok med mkt bråk etc, vilket jag inte vill ha. Så då tycker jag att de vi har idag; flera tråkiga "avlånga" brevid varandra (1-2 hästar per hage), med säkra staket etc är bättre.

Bra ridvägar kommer före paddock/ridhus.
Nöjer mig fullt ut med dagen lilla skog, fina "å-runda", välskötta travbana etc plus att vi har paddock inom ridavstånd vilket jag tycker är jätte bra dock (dock är jag nog inte där så ofta som jag borde)

*KL*

Vi har enormt fina ridvägar här - kan rida över 2 timmar i friskt tempo på anlagda grusvägar som är lika fina året om. Väldigt lyxigt! Vi kan också träna på en någorlunda platt äng där det går att göra det mesta. Jag skulle dock väldigt gärna vilja ha tillgång till en bra paddock - det hade varit bekvämt vid tömkörning och även underlättat en del av ridningen - framförallt för att det är lättare att ta ut en instruktör om man har en ordentligt ridbana.

Ulla Håkansson kan ju träna sina svårklass-hästar utomhus, så visst går om man bara har ridvänliga omgivningar. Men en paddock underlättar mycket, och jag vågar "pressa" på lite mer om underlaget är helt säkert, inga stora tuvor här och där :).

KL

Jag blir mest förvånad över att så många som har häst verkar ha det för att det är ett verktyg i själva tävlandet....

För mig är livet på gården med alla djur, ungar, troll och buskar mer eller mindre ett sätt att LEVA... uppleva, andas, känna och fungera, lukta och ana... på olika nivåer... därför har jag nog lite svårt i att förstå att ridandet i säg ska vara en typ av "träning"... Jag rider inte för att jobba på öppnor...Jag rider för att dofta granskogen, känna närhet till Kamel och uppleva stigarna från ett annat perspektiv... därför är jag inte heller i behov av ridhus eller paddockar... :D

Vem här i tråden har sin häst som verktyg för tävling?

Att rida öppnor och slutor gör man för att stärka hästen.

Fast det blir inte samma sak. Det är stor skillnad.
Om man gör som du tycker så får man hela tiden stöd av vägkanten = mycket lättare än en diagonalsluta utan stöd av vägkant eller staket.

Jag behöver absolut en ridbana (med staket runt), bra ridvägar och fina hagar. Däremot har jag varken dragbil eller transport, DET tycker jag är lyx.

Om hästen och jag är igång tränar vi på banan 50% och vistas ute i naturen 50%. Visst kan man träna dressyr rörelser ute, men det är svårare att få fokus där. Det är lite som att man behöver börja öva att simma hemma i polen först innan man ger sig på att korsa Atlanten. Ute i naturen är det "skarpt läge" och inte ett ställe där man kan öva på samma sätt. Har man en större plan yta kan man rida igenom rörelser och böjningar utan att behöva korrigera för att det kommer ett dike eller en sten mitt i vägen. Man övar olika saker, det är svårt att dansa balett i terrängen helt enkelt.

Sen behöver jag arbeta min häst vid hand mycket och det gör sig helt enkelt inte så bra i skogen där jag mest kan gå framför eller vistas bakom hästen, hon behöver då också få koncentrera sig på vart hon sätter fötterna. Det är liksom olika övningar. I skogen är det skogen som ställer kraven på vart hon sätter fötterna, på banan är det jag som ber henne koncentrera sig på vart hon sätter fötterna (och andra kroppsdelar). I skogen är jag alltså tvungen att dela hennes fokus med miljön runt omkring för att det ska fungera, på banan kan jag be om hela hennes fokus. Jag tränar också mycket böjda spår både hon jag behöver det för att få ordning på hjälpgiving och rörelsemönster.

Att arbeta med frihetsdressyr är ju också svårt om man inte har en inhägnad yta som helst är plan och väldränerad.

Ridbanan har andra fördelar, den är (förhoppningsvis) dränerad och har ett underlag som håller sig vällämpat för träning stora delar av året. Naturen är inte anpassad för ridning utan är ibland väl blöt, torr, hård eller mjuk.

Något annat som jag värderar högt är stalls möjlighet till att anpassa hagarna. Många gånger så blir det kris och nödlösningar när hästen blir halt och behöver stå i en specialhage av något slag. Så gärna att det finns en blandning av hagar, både de stora kuperade med flera hästar och de mindre mer plana för kanske en eller två hästar.

KL
För mig är livet på gården med alla djur, ungar, troll och buskar mer eller mindre ett sätt att LEVA... uppleva, andas, känna och fungera, lukta och ana... på olika nivåer... därför har jag nog lite svårt i att förstå att ridandet i säg ska vara en typ av "träning"... Jag rider inte för att jobba på öppnor...Jag rider för att dofta granskogen, känna närhet till Kamel och uppleva stigarna från ett annat perspektiv... därför är jag inte heller i behov av ridhus eller paddockar... :D

Nu tävlar jag ju inte men försöker träna en del.

Jag har lika svårt att förstå hur någon kan rida utan ett mål. Själv besitter jag inget intresse av att dofta på granskogen eller uppleva stigar från olika perspektiv utan jag tycker det är roligast att sitta och jobba på skolorna, steglängden och få till ett riktigt bra dressyrpass. Tursamt nog rider jag en kuse som också mår bäst av att jobba ordentligt.

Bara för att man värderar träning och tävling högt ser man inte hästen som ett verktyg. Otroligt inskränkt att tro något sådant.

Fast det blir inte samma sak. Det är stor skillnad.
Om man gör som du tycker så får man hela tiden stöd av vägkanten = mycket lättare än en diagonalsluta utan stöd av vägkant eller staket.

Får man? Menar att det snarare skulle vara svårare därför att du måste hålla den rak för annars hamnar du i diket. På en ridbana kan man ju rida flera meter fel utan att något händer. På en väg märker du ju direkt om du sladdat en halvmeter för då är du på väg mot kanten. Vägen är ju sen trots allt ändå betydligt bredare än hästen är lång så att hålla sig i mitten och göra den rak är nog så svårt.

Bara för att notera så är jag inte ute efter att ändra på någon, jag rider gärna själv på banan och ser dess fördelar men vill gärna också visa på vilka möjligheter som finns. Säga "det går inte" stämmer inte, säga "jag vill inte" det är en annan sak men har väldigt lite med "det går inte" att göra. :laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar