Sv: Ridhus/ridbana = lyx?
Det förstår jag
Inget får ta tid nu för tiden. När hinner du ge din häst en 2 h avkopplande skrittrunda på fast underlag? Jag bävar inför den dagen jag själv har jobb och hus
Då får man bo som vi gör. I skogen.
Vi har 6 barn, och 5 av dem ( mellan 2,5-19 år ) boendes hemma, men då skogen ligger utanför så tar vi oss tid och våra ridturer består alltid minst av 1 timmes skrittande.
På vår- sommar när sambon är ledig blir den normala ridrundan 2 timmars skritt med lite trav emellanåt.
Skulle jag ha hästen installad med dåliga ridvägar, så skulle nog många ridturer mest bli ett ont måste, och det vill jag aldrig hamna i.
Ang vissa som rider på hög nivå, men inte vågar rida ut för hästen är rädd och blir het, då känns det väldigt konstigt för mej, som inte är duktig på att rida, men grundkravet för mej är att hästen ska gå att ridas på alla underlag: skogsstigar, berg, över diken, vid vatten, trafik som traktorer, skördetröskor, bilar, älgar och annat vilt.
Hade det inte funkat hade jag inte haft häst.
Ang sista inlägget, så rider vi i minst 4 branta backar för att över huvudtaget komma nån stans. Var lite jobbigt i början med nya hästen som var van vid att gå på plan mark. I början småtravade hon i backarna för att orka, men nu går det bättre.
För att komma upp i vår skog måste vi rida upp och nerför en lång seg backe, och det är där man märker skillnad på hästen efter vinterns viloperiod och när hösten kommer och vi ridit desto mer.
Och inte minst märker man det på sig själv