Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Om jag måste välja så är bra ridvägar viktigare. Nu har jag dock förmånen att inte behöva välja eftersom jag har både och....+ stora, bra hagar och litet, lugnt stall. Behöver jag säga att både jag och hästen stormtrivs? :D

Det där var lyx det :D

Jag får väl gå emot strömmen lite då... För mig är ridhus ett absolut krav. Men därvidlag inte sagt att jag inte också vill ha bra hagar, uteridbana och gärna bra ridvägar. Men jag skulle aldrig någonsin stalla upp hästen om det inte fanns ridhus inom vettigt skrittavstånd. Man kan träna dressyr ute i skogen också - men det blir inte riktigt samma sak som på en schysst ridbana. Jag kan inte se mig själv träna programdelar ute på skogsvägar.... jag har blivit bekvämare allt eftersom jag blivit äldre. Att sitta ute och frysa eller regna/blåsa bort stora delar av året är liksom inte värt mödan. Det är helt enkelt inte roligt att rida då. Uteritterna görs vid dessa årstider enbart för hästens skull - för att få ombyte i vardagen och komma ut....

Nu har även jag lyxen av att inte behöva göra avkall på något alls. Har hästen uppstallad med 60*20 ridhus (privat), schysst paddock, underbara hagar och jättefina ridvägar. Till det kan även läggas att jag har världens härligaste stallkompisar! Jag känner mig så lyckligt lottad och är faktiskt tacksam varje dag :)

Hur ofta känner du behov av att rida programdelar? Och VAR bor du :eek: Inget jag känner igen alls vädermässigt, dit vill jag inte flytta :p Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Hur ofta känner du behov av att rida programdelar? Och VAR bor du :eek: Inget jag känner igen alls vädermässigt, dit vill jag inte flytta :p Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Jag bor i Sveriges regnigaste stad :) Och det gör Speedway också *hehehe*. Jag tränar för dressyrtränare 2 ggr per vecka, hästen tränas ett hoppass varannan vecka (inte med mig i sadeln gubevars). Tävlar i dagsläget på LB-LA-nivå. Programdelar är väl utmärkt bra att träna inför tävlingar? Det är stor skilland på att ha ridit igenom program inför tävling än att bara ha pluggat in dem. Sedan blir det oftast delar av program man tränar. Övergångarna, med tanke på när och hur förberedelserna skall göras osv osv. Bokstäverna kommer oftast snabbare än man tänkt sig i programmen :)

Tränar du med något mål i din vardagliga ridning eller rider du bara för det höga nöjets skull? Rider du för tränare eller tävlar? På vilken nivå?

Hittills har jag bara ridit för mitt höga nöjes skull :D och för hästens också, hoppas jag.
Börjar fundera lite på att kanske rida AR lektioner, mest för att ha ett mål och lära mej mer. Har en tränare en kvart bort, så ska ev ta lektion där i juli för att se om det ger nåt.

Kan tänka mej att nivån på ridningen kan spela in på hur stora krav man har på ridbana och ridhus. Ska man hålla jämn träningsnivå kan det ju vara knepigt med vårt väder som ju är ostabilt från dag till dag.
Har dock varit installad med paddock, men använde den bara när hästen var ny för att kolla honom och för att dottern då inte vågade/fick rida iväg ensam i skogen.

Utan skog, ingen häst känner jag i vilket fall som helst.

Kan tillägga att transport till ridhus inte är aktuellt. Jobbar heltid, har hus, familj med barn och det tar för lång tid helt enkelt. Ytterligare 1-2 timmar för att åka iväg mitt i veckan finns bara inte chans att klämma in. Jag får betala för "lyxen" att ha faciliteterna där hästen bor. Bara för att det finns ridhus och ridbana betyder det ju inte att varenda ridtillfälle sker där, men möjligheten finns. Det är värt varenda krona :)

Ridhus är ok men inget nödvändigt för min del, vill man rida i ridhus får man väl ta transporten och åka någonstans :idea:

+ Fjanten var inne på samma sak (inget svar till er två, jag lånar era inlägg lite bara)

Hur många här UTAN ridbana/ridhus kan tänka sig att åka till ett? Hur ofta?

Hur många här UTAN bra ridvägar (inkl klätterbackar) kan tänka sig att åka till dem? Hur ofta?

Det jag undrar över i tråden egentligen är om inte för stor del av skolningen flyttats in på fyrkanten? Allt för många förknippar "dressyrpass" med att gå in på gårdens ridbana och trimma, har man inte ridbana är det likställt med att man kan inte rida dressyr. Vilket likställs med antingen att man måste byta stall eller så få hästen gå som den vill i skogen och bli oriden som en stel pinne. Eller så "går" det inte att rida ut den, för den är så oriden ute (het, slö, tittig, sticker osv).

Varifrån kommer denna attityden att man MÅSTE ha tillgång till en ridbana 7 dagar i veckan? Att det är så viktigt att man inte kan transportera sin häst 1 gång utöver en ev tränartid 1 gång/vecka. Räcker inte två pass med möjligheten att rida volter/stora böjda spår/vecka? Hur rider man sina utepass upptill?

Och när försvann insikten om att träna hästen med naturens möjligheter till varierat underlag och varierande lutning? Jag har inte många gånger varken hört eller läst om folk som lastar för att åka och rida i bra terräng, däremot många som lastar för att rida på bana. Och ändå verkar många ha dålig ridterräng hemma? Varför är det så?

Har vi tappat kunskapen om hur man utnyttjar naturen för hästens varierade träning?

Nu snackar jag självklart i STORA drag väldgit generellt, men jag hade gärna sett en liten diskussion om detta :)

Jag bor i Sveriges regnigaste stad :) Och det gör Speedway också *hehehe*. Jag tränar för dressyrtränare 2 ggr per vecka, hästen tränas ett hoppass varannan vecka (inte med mig i sadeln gubevars). Tävlar i dagsläget på LB-LA-nivå. Programdelar är väl utmärkt bra att träna inför tävlingar? Det är stor skilland på att ha ridit igenom program inför tävling än att bara ha pluggat in dem. Sedan blir det oftast delar av program man tränar. Övergångarna, med tanke på när och hur förberedelserna skall göras osv osv. Bokstäverna kommer oftast snabbare än man tänkt sig i programmen :)

Jag har inte sagt att programdelar inte är bra att träna :D Undrar bara hur ofta du känner behovet av att rida dem och volter?

Känner du aldrig behovet av att få hästen att nedför en brant klätterbacke aktivt trampa och runda sig runt din skänkel istället för att spänna sig och vilja trilla på bogarna ner? Känner du aldrig behovet av att hästen får ta i lite extra i en sidvärtsrörelse i en svag uppförssluttning? Känner du aldrig behovet av att rida övergångar i en svag nedförsluttning där hästen får arbeta mer för att behålla sin bärighet? Känner du aldrig behovet av stärka din häst på andra underlag?

Ser du på något vis att ovanstående skulle hjälpa dig i ditt dressyrarbete? Hur ofta känner du ovanstående behov?

Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Nä jag rider bara för mitt eget höga nöjes skull, har ingen tränare (förutom att jag tar enstaka ridlektioner på ridklubben här i umeå) och har noll intresse för att tävla. Vilken nivå vi ligger på har jag ingen aning om, vi fnattar mest omkring i skogen och tränar lite dressyr (dvs gör några skänkelvikningar och öppna/sluta efter någon grusväg eller så) när andan faller på :D ställning och böjning är också perfekt att träna på ute i skogen genom att rida serpetiner mellan träden

Kan tillägga att transport till ridhus inte är aktuellt. Jobbar heltid, har hus, familj med barn och det tar för lång tid helt enkelt. Ytterligare 1-2 timmar för att åka iväg mitt i veckan finns bara inte chans att klämma in. Jag får betala för "lyxen" att ha faciliteterna där hästen bor. Bara för att det finns ridhus och ridbana betyder det ju inte att varenda ridtillfälle sker där, men möjligheten finns. Det är värt varenda krona :)

Det förstår jag :) Inget får ta tid nu för tiden. När hinner du ge din häst en 2 h avkopplande skrittrunda på fast underlag? Jag bävar inför den dagen jag själv har jobb och hus :o

Jag citerar mig själv, samma frågor jag ställde till AnnBur får jättegärna fler svara på!

Känner du aldrig behovet av att få hästen att nedför en brant klätterbacke aktivt trampa och runda sig runt din skänkel istället för att spänna sig och vilja trilla på bogarna ner? Känner du aldrig behovet av att hästen får ta i lite extra i en sidvärtsrörelse i en svag uppförssluttning? Känner du aldrig behovet av att rida övergångar i en svag nedförsluttning där hästen får arbeta mer för att behålla sin bärighet? Känner du aldrig behovet av stärka din häst på andra underlag?

Ser du på något vis att ovanstående skulle hjälpa dig i ditt dressyrarbete? Hur ofta känner du ovanstående behov?

Jag får väl gå emot strömmen lite då... För mig är ridhus ett absolut krav. Men därvidlag inte sagt att jag inte också vill ha bra hagar, uteridbana och gärna bra ridvägar. Men jag skulle aldrig någonsin stalla upp hästen om det inte fanns ridhus inom vettigt skrittavstånd. Man kan träna dressyr ute i skogen också - men det blir inte riktigt samma sak som på en schysst ridbana. Jag kan inte se mig själv träna programdelar ute på skogsvägar.... jag har blivit bekvämare allt eftersom jag blivit äldre. Att sitta ute och frysa eller regna/blåsa bort stora delar av året är liksom inte värt mödan. Det är helt enkelt inte roligt att rida då. Uteritterna görs vid dessa årstider enbart för hästens skull - för att få ombyte i vardagen och komma ut....

Nu har även jag lyxen av att inte behöva göra avkall på något alls. Har hästen uppstallad med 60*20 ridhus (privat), schysst paddock, underbara hagar och jättefina ridvägar. Till det kan även läggas att jag har världens härligaste stallkompisar! Jag känner mig så lyckligt lottad och är faktiskt tacksam varje dag :)

Kan bara skriva under på det här, jag har fått alla mina krav uppfyllda, har min tränare i samma stall och dessutom lyxen att bo 200 meter från stallet :love:

Jag har inte sagt att programdelar inte är bra att träna :D Undrar bara hur ofta du känner behovet av att rida dem och volter?

Hästen går på andra underlag. Är ute och rider en hel del också i varierande terräng och på både sviktande och hårt underlag uppför och nerför och lite slalom ibland :) Naturligtvis passar man på att "stärka och träna" även ute i naturen. Kan inte specificera hur ofta jag får detta behov dock :) Det sker mer naturligt liksom. Jag ser ingen motsättning i att träna på bana och utanför bana. Jag vill kunna välja fritt varje dag beroende på väder och vind. Kan ju inte heller dra med tränaren ut i skogen.... Men som sagt jag vet att jag har det "lyxigt" för jag behöver inte välja antingen eller utan kan välja och vraka efter dagshumör. Och igen... bara för att ridbanan finns där så är det inte tvång på att rida där. Skulle dock inte välja uppstallning utan möjligheten till inomhusträning - jag har inte tiden att transportera till och från träningar. Det får vänta tills barnen flyttat ut i så fall :) Man blir bekvämare ju äldre man blir....

Det förstår jag :) Inget får ta tid nu för tiden. När hinner du ge din häst en 2 h avkopplande skrittrunda på fast underlag? Jag bävar inför den dagen jag själv har jobb och hus :o

Då får man bo som vi gör. I skogen. :)
Vi har 6 barn, och 5 av dem ( mellan 2,5-19 år ) boendes hemma, men då skogen ligger utanför så tar vi oss tid och våra ridturer består alltid minst av 1 timmes skrittande.
På vår- sommar när sambon är ledig blir den normala ridrundan 2 timmars skritt med lite trav emellanåt.
Skulle jag ha hästen installad med dåliga ridvägar, så skulle nog många ridturer mest bli ett ont måste, och det vill jag aldrig hamna i.

Ang vissa som rider på hög nivå, men inte vågar rida ut för hästen är rädd och blir het, då känns det väldigt konstigt för mej, som inte är duktig på att rida, men grundkravet för mej är att hästen ska gå att ridas på alla underlag: skogsstigar, berg, över diken, vid vatten, trafik som traktorer, skördetröskor, bilar, älgar och annat vilt.
Hade det inte funkat hade jag inte haft häst.

Ang sista inlägget, så rider vi i minst 4 branta backar för att över huvudtaget komma nån stans. Var lite jobbigt i början med nya hästen som var van vid att gå på plan mark. I början småtravade hon i backarna för att orka, men nu går det bättre.
För att komma upp i vår skog måste vi rida upp och nerför en lång seg backe, och det är där man märker skillnad på hästen efter vinterns viloperiod och när hösten kommer och vi ridit desto mer.

Och inte minst märker man det på sig själv :D

Bra ridvägar och bra hagar är långt mycket bättre än tillgång till ridhus/-bana. Det går alldeles utmärkt att träna även ute i terrängen. Det underlättar något om det finns en äng eller annan öppen yta som man får rida på dock.

Jag har inte haft tillgång till ridbana förrän de senaste 4 åren, och jag har haft häst sen 1996 utan problem. Jag kan i och för sig tänka mig att om man tränar och tävlar mycket så vill man gärna ha en ridbana att träna i. (Fast Ulla Håkansson verkar klara sig bra utan.)

Den största tiden på dygnet spenderar hästen i sin hage och det skulle aldrig falla mig in att låta min häst stå i en liten grus- eller lerhage. Det ska finnas plats för hästen att röra på sig i alla gångarterna.

2 timmar blir det i stort sett aldrig. Men dryga timmen med skritt i skogen och genom bebyggelsen runt omdirng det blir det med inte allt för stora mellanrum i tiden. Det måste in i schemat för det behövs både mentalt och kroppsligen (för både mig och hästen tror jag) - då vi tränar för instruktör såpass frekvent.

Hej!

Viktigt för mej:

Stora hagar.
Ridvägar av varierad art och längd (jag hinner inte rida 2 timmar varje dag, häst behöver både klättra och få sträcka ut i riktig galopp).
Gärde eller annan plan yta att rida på.
Ridbana.

Lång utevistelse, Bra mat, mm mm mm

Långt ner: Ridhus. Vi har ett 1 km från stallet, jag har ännu inte tagit mej dit och ridit- rider helst i skogen när det går.

Och jag rider för tränare varannan vecka, har gjort länge och klarat mej bra utan ridhus. Nya tränaren bättre än gamla som vi fick åka till ridhuset vintertid för att få rida för.

/lavinia

förut var det en otrolig lyx för mig, hade ingen ridbana på vettigt avstånd alls. i nuvarande stall har vi ridbana på gården och jag tycker fortfarande att de är väldigt lyxig. just för att då kan vi ta ut tränare etc,

värderar dock hagar och bra ridvägar mycket högre än ridbana. ridhus saknar jag knappt inte, visst hade det varit trevligt men det är inget jag prioriterar.

Hur många här UTAN ridbana/ridhus kan tänka sig att åka till ett? Hur ofta?

Hur många här UTAN bra ridvägar (inkl klätterbackar) kan tänka sig att åka till dem? Hur ofta?

Fråga 1: Hade jag haft en transport så kanske jag hade kunnat tänka mig att åka till ett ridhus någon enstaka gång (kanske 1-2 gånger om året eller så..) mest bara för att få lite miljöombyte, göra något annorlunda och hästen ska få miljöträning, hon har mig veterligen aldrig satt en hov i ett ridhus.

Fråga 2: Hade jag inte haft bra (eller hyfsade iaf) ridvägar i närheten av stallet hade jag flyttat omedelbums! Om det verkligen krisade sig hade jag nog kunnat åka iväg för att kunna rida ut i naturen i stort sett varje ridtur, förutsatt att jaghade transport och det inte var alltför långt bort alltså.

Ridhus är ett måste. Detta betyder inte att jag rider i ridhuset varje dag.
Jag tränar dressyr för min tränare i ridhuset, är där inne när det regnar och är hårt i backen, eller för varmt för att vara ute.
I häromdagen var det första gången på två veckor som jag var på ridbana eller i ridhus. För det mesta är jag på fälttävlansbanan och tränar.

Det är besvärligt att köra, mycket mer bekvämt att ha ridhuset hemma.

Men jag proriterar inte ridvägar över ridhus eller ridhus över ridvägar. Är det dåliga ridvägar och ridhus så står jag inte där.
Finns det inget ridhus men jättebra ridvägar så står jag inte där heller. Där jag står nu så har vi mycket bra ridvägar, flera
gräsbanor och en fälttävlansbana, ett - snart två ridhus och paddock att rida i. Hagarna är det som hästen måste ha - av sand, det finns
dock gräshagar till de som vill ha det.

Senast ändrad:

För mig är ridvägar och ridhus lika viktigt. Hade inte haft häst (eller ens ridit en häst) någonstans som saknade en av de 2. Dels är vintern 4-5 månader lång här och att alltid rida ut i kallt, kolsvart mörker tilltalar mig inte. Någon gång för att hästen ska få sin skogstur är okej men inte 7 dagar i veckan.

Är lite motvillig till att rida träning utomhus i smällkalla vintern, dels för att jag tycker fruktansvärt synd om instruktören och sen för att jag tycker det är obehagligt. Till -10 går det väl bra att rida dressyrpass utomhus men när det blir kallare.. Nä usch. Då jag jag hellre ute och galopperar i skogen :angel:

Sen att alltid rida i ridhus tycker jag inte heller är bra, vill att hästen ska komma ut minst lika mycket som den rids i ridhus/på bana. Gillar att rida i skogen så länge jag inte måste göra det hela tiden!

Tränar på LA-nivå.

EDIT: Kräver samma lyhördhet och form hos hästen i skogen som under ett dressyrpass. Så det är inte för dressyrridningens skull jag rider i ridhus utan för min egen bekvämlighet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter