Ridhus/ridbana = lyx?

Sv: Ridhus/ridbana = lyx?

Varför är detvärt mer för dig att prioritera din träning än hästens dagliga välbefinnande (om jag uppfattade dig rätt? Tränar du för tränare/tävlar? På vilken nivå?

Fast jag prioriterar väl både min och hästens träning? Han har gått i en bättre hage(stor skogshage, kuperad på lösdrift med ett gäng hästar) men det hjälpte inte då det var för lite ridvägar och träningsmöjligheter. Hästen var bara trött och ridningen gick uselt.
Så i valet mellan bra ridvägar, ridhus(samt paddock, fälttävlansbana och travbana) och halvtråkig hage så fick det vara så.

Hästen rör sig faktiskt mera i den här lilla tråkiga hagen än vad han någon sin gjort tidigare trots bättre hagar. Nu leker han mer med kompisarna och rör sig betydligt mycket mera.

Något fick jag prioritera bort och nu blev det hans hage.... men han fick trevligare kompisar.

Tränar för tränare men tävlar inte.

Känner du aldrig behovet av att få hästen att nedför en brant klätterbacke aktivt trampa och runda sig runt din skänkel istället för att spänna sig och vilja trilla på bogarna ner? Känner du aldrig behovet av att hästen får ta i lite extra i en sidvärtsrörelse i en svag uppförssluttning? Känner du aldrig behovet av att rida övergångar i en svag nedförsluttning där hästen får arbeta mer för att behålla sin bärighet? Känner du aldrig behovet av stärka din häst på andra underlag?

Absolut och så tränar jag ocskå. Men som igår kväll, klockan 22 och det hellregnade. Då rider jag inte ut utan det var faktiskt jätteskönt att gå in i ridhuset.
Min tränare vill nog inte heller står ute i skogen och undervisa och där vill inte jag heller rida lektion.

Större delen av viterhalvåret är det dessutom för mörkt för att jag ska träna seriösare ut. Utan då blir det ju bara att följa dom större ridvägarna rakt fram. jag rider inte sidvärts i backar när jag inte ser underlaget.

Sen är det svårt att träna hoppning ute. Förra vinterna var jag två gånger i veckan i ridhuset och hoppade.

Dessutom är det för mig svårt att rida i högre tempon när det är hårt ute. Min häst behöver galoppera på för att hålla igång kroppen och under delar av året är det då skönt att ha ridhus.

Nu är jag i ridhuset/paddocken/gräsbanan 2-3 gånger i veckan och rider ute resten. Ett upplägg jag är/och hästen verkar nöjd med.

Det absolut viktigaste för mig när jag tittar på stall är först och främst stallet som sådant med boxar och hagar, sen hur de andra ägarna är och sen ridvägarna. Allra sist kommer ridhus/paddock, då jag inte tävlar och faktiskt kan klara mig utan. I nuläget har grannen till stallet paddock som vi får vara i, inget ridhus, men det funkar det också.

Visst, det var superdrygt i vintras, men jag prioriterar att hästarna har det bra (min ena häst kan inte stå på stora ställen som ridskolor, hon mår psykiskt dåligt av att ha massa folk och hästar runt sig), att jag har nära till stallet och kan hålla nere kostnaderna lite jämfört med "lyxen" att ha ridhus.

Ridvägar och hagar är lika viktiga, men måste jag välja så får jag välja hagar. jag och min häst rider bara i skogen, vilket gör att bra ridvägar är så gott som måste. Paddock är för mig totalt onödigt egentligen, men bekvämt att ha vid vissa tillfällen. Och hagar är ju självklart första prio, det är ju hästen som ska bo där!

*kl*

Kul att läsa alla varierande preferenser :) Men det är ju inte konstigt att vi tycker att olika saker är olika viktiga. Följdfrågan om träning/tävling visade ju ganska entydigt att de som tränar/tävlar prioriterar ridmöjligheterna på bana/ridhus väldigt högt. Och det är ju helt naturligt. Vi har olika syfte och mål med vår ridning helt enkelt. Inget sätt är bättre än det andra, så länge man har fokus på hästens välbefinnande. De flesta är ju rörande eniga om att bra hagar är väldigt högt prioriterat.

Men jag finner ingen motsättning i något av önskemålen faktiskt. Du skulle ha med en parameter till. Ekonomi. Jag vill ju inte göra avkall på varken ridmöjligheterna, stallmiljön eller hagvistelsen. Kan liksom inte tänka mig att prioritera ner något av det - men får då å andra sidan betala ganska mycket mer per månad än den som tycker att skogsridning till hundra procent är att föredra. Runt min bostadsort hade jag kommit undan med låååångt under halva priset utan dessa träningsmöjligheter. Det är värt väldigt mycket för mig att få tillgodosett ridning, uppstallning och hagvistelse - därav betalar jag för att få exakt den uppstallning som passar mig och mitt hästägande. Jag älskar att träna och tävla - det är det som är belöningen för mig :) Men jag hade tidigare hästen uppstallad på en ridskola med toppenförutsättningar för ridning, men med usla små grusade rastfållor. Satt på jobbet och hade magvärk av att veta att hästen gick i en frimärkshage i 4 timmar om dagen.... Köade hela tiden för ett bättre uppstallningsalternativ. Nu bor hästen på mitt "förstaval" av stall - och jag tittar nöjt ut genom fönstret och konstaterar att det är högsommarvärme och hästen gå rmed sin kompis i en rejält tilltagen gräshage. Men jag kan fortfarande träna precis på det sätt jag vill. Så man behöver inte välja antingen eller....

Jag skulle inte stå någonstans där det var dåliga ridvägar. Nu har vi bra ridvägar,egen paddock och 15 minuter skritt till ridhus.Så det är hur bra som helst. Ridhuset rider vi i när det är dåligt väder,annars mycket uteritter och något pass i paddocken. Vi "tränar" mycket även när vi rider ut,men jag tillhör
också de som gärna rider något pass i veckan på "fyrkanten".

KL

Vi har bra ridvägar, stora hagar och en ridbana. Vill inte vara utan något av detta. Tycker det är svårt att "jobba" i skogen. Skogen är skoj och banan är jobb. Ridhus har vi inte (men hoppas att få), men åker till ridhuset och tränar.

Skritta går väl - men det är en bit...

Dottern hoppar (lättare klasser) men siktar uppåt, så visst vore ridhus toppen. Nu har vi fördelen med gångavstånd till stallet istället.

Då borde du värdesätta ridhus mer :rofl::rofl::rofl:

Absolut inte, det är något av det tråkigaste jag vet. Paddock är tråkigt nog, man att rida inne i en bunke? Nej vet du vad :p Jag ser inte regn eller snö som ett hinder när jag rider i skogen :)

Absolut inte, det är något av det tråkigaste jag vet. Paddock är tråkigt nog, man att rida inne i en bunke? Nej vet du vad :p Jag ser inte regn eller snö som ett hinder när jag rider i skogen :)

Där ser man hur olika man tycker. Ridbana/ridhus är det bästa jag vet. En riktig tränarduvning är bästa belöningen för mig efter en lång arbetsdag :love::love:

Där ser man hur olika man tycker. Ridbana/ridhus är det bästa jag vet. En riktig tränarduvning är bästa belöningen för mig efter en lång arbetsdag :love::love:

Jag gillar också att träna trots bristen på träning med min nuvarande häst. Men att rida inomhus känns så sjukt tråkigt. Då föredrar jag paddocken om det är tränare eller programridning. Annars tränar jag allt i skogen, vilket funkar :love:

Helt klart ridhus som proi ett. Ridbana i andra hand. han måste ha möjlighet att motioneras även vintertid. Anledningen till det är att han är både fång och kolikhäst som inte klarar av att gå mindre än 5 dagar i veckan. Självklart rider vi ut en del sommartid. Vid ridning i ridhuset skrittar jag både fram- och avskrittning minst 15 minuter om dagen om vädret tillåter.

Ridhus är inte jätte viktigt för mig .. det spelar egentligen inte så stor roll då jag bara använder ridhuset vid riktigt, riktigt dåligt väder! då ska det regna/snöa så pass mycket att man inte ser något, för att jag ska rida inne. Men däremot tycker jag att det är viktigt med paddock! Eftersom jag sattsar väldigt mycket.. tävlar osv, så underlättar det väldigt med paddock. Visst kan man träna ute i skogen också, man kan egentligen göra allt där.. men känns ändå bra att ha en paddock att "trimma" i.

Bra hagar är där emot nästan det viktigaste för mig! Bra hage + hagkompisar.. Står hästen bara i en liten "ruta" själv så tror jag inte att den kan prestera på topp heller och då spelar det ingen roll hur bra ridhus, paddock och bra ridvägar man har. För att hästen ska prestera på topp så måste den först och främst få sina fysiska och psykiska behov tillfredsställda, vilket dem inte får utav en liten lerig "ruta" några timmar om dagen.

Nu har jag väldigt tur, hästen går på lösdrift i näst intill perfekt hage! kuperad terräng, både öppet fält och skog, kullar och dalar + en stor fors som dem kan dricka (och bada) i! Han har många hagkompisar och dem kommer bra överens och leker mycket.
Sen har vi underbara ridvägar! mycket backar att klättra i, bra grus och sand vägar att träna på och mysiga stigar.
Sen har vi ett litet ridhus, en liten paddock och en större paddock, ovalbana och passbana.
PLUS att jag har båda mina tränare på anläggningen (dem som äger gården) och kan då rida lite oftare för tränare.. slipper åka iväg med hästen eller ta hem någon. Sen är dem så snälla att dem kan hjälpa till, ge lite tips och råd medan man rider, gratis. Ser dem att det inte går så bra när man rider så kommer dem in i ex. paddocken och ger en lite tips :D
Kan man önska sig något mer?

Jag tycker överhuvudtaget att vi har väldigt bra ridmöjligheter runt omkring Borås. Det finns en hel del privata ridhus så det är ganska enkelt att få ihop kombinationen ridhus/bra ridvägar/vettiga hagar och lagom stort stall.

Jag är ju bortskämd med att ha två stora ridhus inom 500m radie från stallet.

Tycker att tillgång till ridbana och bra ridvägar är viktigast!

Jag har ju hittat det absolut mest perfekta stället, stora fina kuperade hagar, ridbana på gården, massa fina ridvägar och 10 minuter skritt till ridhus :)

Jag tycker överhuvudtaget att vi har väldigt bra ridmöjligheter runt omkring Borås. Det finns en hel del privata ridhus så det är ganska enkelt att få ihop kombinationen ridhus/bra ridvägar/vettiga hagar och lagom stort stall.

Jag är ju bortskämd med att ha två stora ridhus inom 500m radie från stallet.

Det har jag också :) Och det är inte samma ridhus vi pratar om utan 4 olika privata. Och det finns fler. Ganska perfekt häststad - om vi då bortser från regnet :)

Eller standard? Eller tom ett krav?

Vad väljer ni först av bra ridvägar reps bra ridhus/ridbana?

Jag ställer mig mållös till att de flesta (av vad jag läst så motbevisa gärna) värderar ridhus högre än bra ridvägar, kanske tom högre än bra hagar? Kan man inte träna sin häst utomhus utan en fyrkant eller?

Fy vad jag låter negativ :o Men det kanske är någon mer som reflekterat över detta?

Svara gärna på ovanstående frågor iaf med motiv för/emot!

jag har haft min nuvarande häst i 3 olika stallar. det senaste flyttade jag ifrån dels för att det var för lite utevistelse, små hagar utan nått att göra och dåliga ridmöjligheter.

det VIKTIGASTE i och med flytten för mig var att ha bra hagar och ordentlig utevistelse.

men en bra ridbana/ridhus är också otroligt viktigt! jag tävlar och tränar dressyr och har svårt att öva som andra sagt, programdelar och dressyr, i skogen.

nu har jag i och för sig fått ALLT på nya stället. stora bra hagar, så mycket utevistelse man vill, otroliga ridvägar, ridbanor och ridhus... och ett lugnt litet stall (står 200m från anläggning).

men ett stall utan någon ridbana alls hade jag aldrig flyttat till. när marken är hård och frusen, men inte snötäckt, om vintern som den ofta kan bli där jag bor så finns det ingenstans att rida och motionera hästen. då är ridhus guld värt.

samtidigt så har jag valt bort att flytta till ett stall som ligger väldigt nära där jag bor just för att de bara har EN runda man kan rida i skogen. detta stall har ändå ridhus och utebana.

så jag är kanske lite annorlunda "fall" i detta men kort och gott så är någon typ av ridbana viktig! och jag är väldigt glad att vi har ridhus för det har förenklat så mycket under vintern som var! :bump:

du läste uppenbarligen inte mitt inlägg särskilt noga, då skulle du redan ha fått ett bra svar på VARFÖR man inte kan träna hästen ute: UNDERLAG stavas det.

visst kan jag galoppera omkring på stenhårda vägar, djupa åkrar eller över stock och sten i skogen men jag ser gärna att min häst lever några år till.........

jag vet inget stall med milsvida mjuka släta sandvägar och fina plana kortklippta ängar (som man får rida på!) så sant dom inte är anlagda av stallet, dvs ska hästen få tillräcklig motion utan ridbana så får man kompromissa med underlaget. :crazy:
där jag stod förr fanns det en gång i tiden mjuka sandvägar (fick visserligen rida långt för att komma dit) men med åren så är varenda liten vägsträcka blivit igenfylld med stora spetsiga stenar, knapt så man ville skritta där....

och nej det är verkligen inte det samma att bara rida rakt fram som att kunde rida olika rörelser. man kan inte rida igenom hästen på samma sätt om man bara rider rakt rfam hela tiden.

Senast ändrad:

Liknande trådar

5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 504
Senast: Sockerbit
·
Hästmänniskan Alt 1: Lösdrift, 30 hektar(omväxlande hage). Eget ridhus och ridbana, stort stall, plats för 18 hästar i lösdriften och 8 i...
Svar
19
· Visningar
1 092
Senast: Yrja
·
G
Hästmänniskan Vet att det redan finns en liknande tråd, men jag ville inte kapa den så jag gör en egen... Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Det...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: GallantSpecial
·
F
Hästmänniskan Hej! Jag är ny här på forumet och undrar om det finns någon som jag som driver inackorderingsstall delvis kollektivt? Jag börjar...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 526
Senast: sommartjejen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar