Rida trots diskbråck??

M

Merrimon

Nån här som haft diskbråck och sedan kommit tillbaka till ridningen?? Fick idag "domen" känns det som - ingen ridning medan jag har så här ont och ingen kan säja hur länge det är....

Det kanske inte passar riktigt under handikapp detta, men jag har ju min grunddiagnos också - Ehlers Danlos syndrom - så det är mest här jag skriver (fastän det inte heller är ofta).

Jag var utan hästarna i så många år och har just "kommit tillbaka" och nu händer detta... känns så tungt :cry:

Sv: Rida trots diskbråck??

rider inte jag kontinuerligt får jag ont av mitt diskbråck direkt. alltså, ridningen hjälper mig att hålla det i shack. dock kan jag inte rida hästar som kickar eller bockar...

Hej!
Jag har oxå diskbråck. Opererades för 3 år sedan. Jag har inte kommit tillbaka till ridningen, tyvärr. Jag är ute och skrittar på min pålla 1 gång i månaden, och har då ont i ca 5 dar efter det.... :cry:
Men det är ju så härligt att rida, så jag kan inte låta bli! ;)
jag kör henne i övrigt, för att hålla igång henne.

Jag tror och hoppas dock att jag ska kunna komma tillbaka till ridningen så småningom, men just nu har jag ett jobb som frestar på min rygg ganska mycket, och då blir det för mycket med ridningen oxå. Sedan tror jag att man ska undvika skritt, och rida lätt i trav och galopp, i början i allafall. För det är ju när man sitter ner i sadeln, som det stöter upp i ryggen för varje steg hästen tar.
Det är oxå bra att se till att man är ordetnligt uppvärmd, ex gå med hästen istället för att skritta fram den från ryggen.

Och det finns så mycket annat kul du kan göra med hästarna än att rida!! :) :)

Lycka till, och hoppas att du kan fortsätta med ridningen!

En gelé kudde på sadeln kan dämpa litet. Men annars tror jag på att bygga upp hästens muskler på annat sätt är bra. Longera, tömköra och köra exempelvis. Rid om du känner att det är bättre men avstå om du har ont!

Jag tror att det är väldigt olika. Har hört om ryttarproffs som rider hela dagarna diskbråck till trots. Har diskbråck själv och har nu vilat i 5 av 6 månader. Är väldigt sugen, men nervös över hur det skall gå. Kommer ryggen att hålla?

T

Jag har inte diskbråck, utan en disk i korsryggen har spruckit (har ett jobb där jag står mkt böjd) Och min läkare säger att jag MÅSTE rida för att det inte ska bli värre, och det stämmer. Rider jag inte så har jag dödsont.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 351
Senast: lizzie
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 794
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka