Rida på isen?

N

Ninen

Nu när det är så fint vinterväder blir man ju jättesugen att fara ut på isen och rida! :D Men hur tjock borde isen vara för att man ska våga sig ut? Skulle ju vara en mardröm om hästen går igenom :eek:

Har försökt leta runt lite men inte hittat något bra svar .. :confused:

Sv: Rida på isen?

Det är så perfekt underlag där just nu och det ju så himla härligt att vara ute på isen! :love:
Men det är just det, vågar man sig ut dit eller är det för stor risk?! Snöskotrar, fyrhjulingar, skidåkare och pilkare har jag nog sett ute på isen.

Jag skulle aaaaaldrig våga mig ut på isen. Risken är enorm att hästarn halkar, i alla fall min.. Så jag skulle inte ens ta risken..
Mn visst ser det lite inbjudande ut:o

hm, finnhästen har 6 broddar på varje hov + snow pads fram så att han halkar tror jag inte är så stor risk? Har varit ute en liten bit på isen med lillshettisen utan skor, hon halkade inte alls, snön är rätt bra packad ovanpå :)

Ingen som har ridit på isen? Jag tycker jag har hört talas om istrav också? :confused:

Med så många brodd och grejer skulle jag nog våga. Men hovslagarn råkade sätta på sommarskor senaste skoning, så vi har bara två hål/hov..

Jag har hört om isgalopp, men aldrig istrav.. Men kan det köras med bil på isen, så borde man även kunna ta sig ut med en häst. Tycker i alla fall jag..

ja det är jätteskönt med så många broddar faktiskt! :love:
har ingen aning om hur tjock isen är just nu, har bara varit ut en liten bit. Kanske man skulle ta och fråga någon fiskare hur tjock isarna är just nu ..

hm, kan hända jag tänker på isgalopp! eller kanske både och! ^^ :D

Jag har ridit på isen! Var en massa år sedan nu, men oj vad kul det var! Är nog inte halare på en frusen sjö mot de flesta grusvägar just nu.

Man brukar väl säga minst 10 cm tjockt för att köra med bil. Men då gäller det ju att det är det överallt... Så bör ju vara betydligt tjockare på de ställen man testborrar, eftersom isen kan variera i tjocklek.

Men är det 20-30 cm så ska det hålla för häst. Då håller det för bil i alla fall.

Ååh, nu vill jag med ut på isen ju :o Fast barbacka och med två broddar/hov känns det lite väl riskapblt. Speciellt då hästen är livrädd för knäppningar i isen ;)

ja, det verkar grymt kul att fara ut på isen, hur lång bromssträcka som helst typ ^^ ska försöka ta reda på hur tjock isen är här så kanske vi vågar oss ut! :D

haha ja, det kanske är lite väl riskabelt :rofl:
ni kan ju prova gå ut och gå en bit iaf? ^^

Gud..jag skulle aldrig våga. Att fiska upp en människa, det är en sak, att få upp en häst innan det är för sent - ur en vak... :crazy:

ja, det är det som jag är lite rädd för! Skulle vara en mardröm .. :eek:
Borde typ gå ut och mäta isen på ett visst område och bara rida där man vet att den säkert håller kanske. hm..

Jag har ridit på isen en gång och då hade dom mätt isen innan (kommer inte ihåg hur tjock den var) plus att dom kört med bil och även liten lastbil på den så tjock var den! Jättemysigt att galoppera! :D I år är inte isen lika tjock här så jag håller mig på land!

ja, att galoppera skulle vara superskoj! :D perfekt underlag! :love:
här är isen just nu iaf bättre än vad den varit de två senaste vintrarna, kanske det kommer en köldknäpp till och det blir riktigt tjock is! ^^ Men att mäta den före skulle ju säkerligen vara en bra idé.

Red ALLTID på isen när jag bodde i Åre!
Helt underbart!

Visst, ljudet när det spänner i isen är lite halvskrämmande i början, men man vänjer sig...
:D

I skoterspåren blir det perfekta galoppbanor dessutom, snön packas bra av banden.

Min häst, som jag tävlar i hoppning & fälttävlan, fick jättebra konditionsträning på Åresjön under vintern, oslagbart!
;)

ååååh så härligt det låter! :love: jag vill ocksååå! :D
skoterspår finns det gott om så de ska jag prova rida i om vi vågar oss ut! ^^

Som en äkta norrlänning säger jag bara en sak: Isridbanor har sjukt bra underlag. Svikten är perfekt. Har man brodd + snösula är det no problem. Självklart rider man inte på blankis, men hur ofta är det blankis i norrland? Där är det samma underlag som på skoterlederna på torra land...

Om det är skoterled, bilväg osv så nog f-n håller det för en häst. Se bara till att du vet att det är bra is där du rider. Skridskoklubbar och pimpelfiskare brukar veta, ta kontakt med dom om du är osäker :)

Som en äkta norrlänning säger jag bara en sak: Isridbanor har sjukt bra underlag. Svikten är perfekt. Har man brodd + snösula är det no problem. Självklart rider man inte på blankis, men hur ofta är det blankis i norrland? Där är det samma underlag som på skoterlederna på torra land...

Om det är skoterled, bilväg osv så nog f-n håller det för en häst. Se bara till att du vet att det är bra is där du rider. Skridskoklubbar och pimpelfiskare brukar veta, ta kontakt med dom om du är osäker :)

och på tal om pimpelfiskare... akta dig för pimpelhålen! Kolla ut där du ska rida först så det är fritt fram. Skulle inte vilja vara med om eller ens höra om någon stackare som kommer i god fart och sätter ner en hov i sådant hål.

Men överlag är is underbart, norrlänning som man är! Nu är det några år sedan jag red på isen men det är pga vi har haft så milda isar. Har hört att isen ska vara fin nu så funderar faktiskt på att rida lite dressyr om det går längst kanten nedanför stallet.

Också för flera år sedan när det fortfarande var mycket kalla vintrar här plogade travtränarna upp körslingor på isen och tränade, även vid travbanan var tränarna över isarna, men är nog ingen som gör det längre.

Men man ska inte ta för givet att det håller för en häst om det håller för en skoter, skotrar väger ofta runt 250-300 kg och har betydligt mer yta att fördela vikten på, till skillnad emot en häst som har fyra små punkter att belasta och har normalt +200 kg mer vikt än en skoter. (+förare/ryttarens vikt)

Passa er också för att bli lurad av att en köldknäpp gör isarna tjocka, snön uppepå isen isolerar.

Jisses vad sugen jag blev och ge mig ut på isen! Får bli ett projekt på torsdag! :bump:

Ja precis, pimpelhål får man akta sig för :crazy: Men har man tänkt ut en ridbana är det bara att kolla upp den rutan. Annars har jag brukat rida på skoterleder: pimpelhålsfria och med bra packad snö som är superunderlag :)
Hos oss har vi en sjö med både skoterleder och isracingbana för bilar, garanterat bra is mao. Men man bör kolla upp isens tjocklek med nån kunnig såklart, om man inte är säker på hur den håller. Dessutom finns det alltid partier med tunnare is så dessa ska man ju känna till vart de är...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
8 935
Senast: Ponsa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka