@Jannice fast hur begränsas du som husägare av att en häst rider förbi ditt hus som mest 2 gånger om dagen i skritt? Skulle du komma överens med alla som promenerar förbi ditt hus också om tider som var okej för dig att dom gick där? Allemansrätten är ju just det rätten för alla så varför skulle den begränsas av dig som husägare? Då hade det inte varit allemansrätt. Att behöva anpassa sina ridtider efter en husägare utan valida möjligheter till krav hade jag aldrig gjort, då begränsas ju ryttaren som förmodligen har jobb, kanske familj, tider att passa. Vill man inte anpassa sig efter allemansrätten får man köpa ett hus där vägen inte gå i närheten och undvika områden med hästar.
Sen klart man respekterar att det bor folk där och skrittar lugnt och tyst förbi men det är bara sunt förnuft.
Jag talade ju bara för den situation jag själv hade vid min förra gård. Jag har ritat (en extremt vacker) bild för att klargöra:
Jag tycker att det är rätt självklart att man kan bli störd när man bor som jag gjorde och det är också den enda referenspunkt jag har till TS "problem". Därför skrev jag också hur jag hade velat att någon som TS, som ju uppenbarligen vill hålla sig väl med husägaren i fråga, hade agerat. Det red aldrig förbi någon på grusvägen. Det kunde hända att folk red förbi på skogsvägen bara och sen vidare på en stig och kom ut på ett helt annat håll. Då de inte passerade 15 meter utanför mitt hus, på min tomt, så rörde det inte mig i ryggen. Rent krasst dock så skulle de kunnat haft rätt att göra det, enligt allemansrätten.
Grusvägen som leder upp till huset är 5-600 meter lång och leder bara upp till den gården och via tomten/parkeringen till skogsvägen. När det var jakt på hösten så blev jägarna i vissa fall tvungna att parkera på tomten för att ta sig vidare in till skogen då den inte var körbar med annat än traktor.
Mina två barn var från nyfödda till 2½ när jag bodde där, dessutom hade jag en Border Collie-korsning som jag kunde ha springa lös med mig när jag var ute, trots att han inte alltid lyssnade skitbra. Självklart begränsas man då, eftersom oavsett hur lugnt någon skritter förbi så kommer en 2-åring (som då inte alls var van vid hästar då jag vid den tiden inte hade några) inte ha någon som helst aning om hur han ska beté sig och kunna hamna i farliga situationer. Enhund som också är ovan vid hästar kommer inte heller ha en aning om vad han får och inte får göra och kan i värsta fall skrämma hästarna och vara med och skapa situationer som kan bli farliga för alla.
Självklart vore det då oerhört praktiskt om ryttaren/-na som vill rida förbi kollar med husägaren, då man förhoppningsvis kan komma överens om något, som till exempel att slå en signal innan man rider iväg om man ska åt det hållet. Oerhört simpelt, det begränsar inte ryttaren det minsta men är garanterat uppskattat av husägaren. Att som ryttare då helt strunta i det och bara köra på "jag får enligt allemansrätten" känns ju oerhört dumt, oavsett hur ofarligt man själv tror att det ska vara att bara skritta förbi.
Dessutom är det svårt att köpa en gård som är mindre i närheten av någonting än den gården var, vilket jag också tyckte att jag poängterade i mitt första inlägg.