rida med "mkt ben"..

Sv: rida med "mkt ben"..

hej
nu är det en pytteliten snutt att se på.
men mitt första förslag är jobba med din balans, för det är den som stör det mesta. jag skulle tex tipsa dej att rida med armarna rakt ut ha gärna en vän som har dej i longerlina.
ett knep som jag jobbat mycket med ryttare som kryper i sadeln är viktband runt fotlederna, det är svårt att dra upp benen då./ finns billiga på typ ru*ta)
När du kommer in en mer balanserad sits så kommer hästen utveckla sitt svävmoment. galoppa korta stunder där hästen har energi, avbryt innan du måste driva och belöna hästen. lär den inte att behöva drivas fram

att rygga o direkt komma upp i galopp är en bra övning, tänk på att "öppna dörren" bakåt så hästen trampar bakåt och utnytja gungeffekten i fattningen, ge lite eftergift i inner vid fattningen så den får lite luft. jag vill gärna se att hästen har stöd i yttersidan inte i inner, hästen ska behålla ställningen även om man " tappar" innertygeln.

hoppas det gav dej något att fnula på. men som sagt det är omöjligt att hjälpa till mpå ett par sekunders titt. jag tillhör dem som jagärna vill se, ha tid att överlägga med mej själv och sedan ge lite olika pusselbitar, så jag brukar inte häva ur mej en massa så här, därav de generella svaret

men du kämpa på och ha kul, för att rida dressyr är roligaste av allt

Håller med dig om att dressyren är det roligaste!

Att jag "kryper ihop i sadeln" har jag känt att jag gör innan så jag släpper ofta stigbyglarna och släpper ner benen (då slutar jag krypa ihop), jag rider även väldigt ofta barbacka i alla gångarter så jag tror inte man skulle kunna säga att det är min balans det är fel på heller :crazy:

Ska tänka på det du sa!
Men uppskattar även om det är fler som svarar på mitt inlägg :)

Kom till att fundera på det häromdagen. Vad anser ni om att rida med mkt ben? Eller en häst som "kräver mkt ben"? Tycker man hör det lite i tid o otid, o ser..

Jag använder snarare lite för lite "ben" i mellanåt, försöker rida så mkt som möjligt med sitsen o rama in hästen med skänklarna (+ flytta o forma osv). så fort jag ger en signal o får respons så mjuknar jag. vill inte sitta o driva hela tiden. :crazy:

Hur rider du med benen/skänklarna? Hur tacklar du en häst som är lite skänkeldöv? Hur skulle du förklara ditt "ridningssystem"?

Vore intressant att höra era åsikter o erfarenheter. :bow:

Tycker sitsen är det som ska aktivera hästen i första hand. Höfter/sittben.
Men benen är ju där som en hjälp, så visst använder jag dem också. Fick höra på en dressyrkurs att skänkeln ska ligga så nära som om du hade korta byxor och red barbacka så skulle du precis känna hästens hår mot benen - inte närmare. Dvs inte ligga hårt mot alls.
Skänkeln är där som en vägvisare och ett stöd och ibland trycker jag på lite för att be hästen gå på lite extra. Ingen idé att sitta och klämma hela tiden. Strävar efter så stilla och stadig skänkel som möjligt och att bara låta dem hänga mjukt mot hästens sidor.

Skänkeldöva hästar vill jag nog ha spö på. Peta till för att få snabb respons. Eventuellt sporrar, vissa svarar ju bra på sådana och då slipper man ju sitta och "nöta" utan går på en gång så lyssnar hästen.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V