rida med "mkt ben"..

Sv: rida med "mkt ben"..

Jag tycker det är väldigt olika, för mig kan en häst som behöver mkt ben vara på två olika sätt om någon beskriver för mig. 1. Har blivit riden av någon som sitter och klämmer vilket gör att dte inte går fram av sig själv utan måste klämmas fram med mycket ben, för mig väldigt fel! 2. En del stora hästar behöver man ibland sätta emot med lite styrka för att sen slappna av själv, det är hästar som behöver ''mkt ben''

Mitt rid system är att hästen ska gå fram själv. Små hjälper och använder bara styrka när det verkligen behövs i nån sekund för att sen ge hästen spelrum till att jobba själv. Det viktigaste är ändån att man är snabb i hjälperna, snabb på att ge efter så man inte sitter och tjuvhåller eller klämmer hela tiden.

Min tyska tränare sa att det är människorna som gör hästarna lata för att vi sitter o tjuvhåller och knipper.

Hej!
Nyfiken bara... finns det någon anledning att du hela tiden skriver tyska tränare istället för tränare?

Ha en bra dag!:bump:

kl

Jag har fått rida med mycket ben på min häst då han har lämnat att önska i framåtbjudning och exteriört har haft det lite jobbigt att få med sig bakbenen på "riktigt" och han har då behövt "hjälp" med drivningen.

Nu går han dock stadigt i form utan att jag driver på och jag använder skänklarna nu bara när jag vill be om lite mer..

Disiplinen främst är det jag tycker skilljer allra mest. Sen är det aldrig hästens fel. De är främst de två som jag tycker skiljer de tyska o de svenska.

De är raka och ärliga red jag inte bra i den rörelsen så lindas det inte in utan då säger dom det rätt ut, Varför i helsike gör du inte som jag säger?

:D

Är inte det rätt personberoende mer än på tyska/svenska tränare?

Det kanske ligger en hel del i kultur/arv.. men jag upplever en av mina tränare som ibland smärtsamt rak - det är bara jag som ställer till det och det är aldrig hästens fel.. Jag gillar det raka och ärliga sättet men jag kan tänka mig att alla inte "fixar" det.

Fast jag vet ju inget om tyska tränare, de kanske är 7 resor värre...

(jag har å andra sidan träffat många för snälla svenska tränare när jag tänker efter - som lindar in kritik så jag inte fattar vad de menar egentligen :rofl: en till reflektion, kanske är det så att det är mer kvinnligt förhållningsätt än manligt??)

Jag använder benen för att forma och flytta, för att reglera tempo använder jag endast sits, och ibland räcker det tom med tankeöverföring :angel:. Men min ponny har så mycket egen bjudning att det i stort sett bara är att sitta stilla och bromsa upp takten lite ibland som behövs.
Storhästen hade innan blivit riden med "mkt ben". Men jag tror det går att träna bort, jag kom en bit på väg, men sen var det dags att ställa av henne för dräktighet. Får se hur mkt hon kommer ihåg när hon ska igång igen ;)

Jag håller med Spunkgrodan: ger jag ett kommando ska hästen fortsätta med det tills han får tecken att sluta. Säger jag trav gör jag det en gång och sen ska han trava med bebehållen takt och bjudning tills jag säger något annat!

Disiplinen främst är det jag tycker skilljer allra mest. Sen är det aldrig hästens fel. De är främst de två som jag tycker skiljer de tyska o de svenska.

De är raka och ärliga red jag inte bra i den rörelsen så lindas det inte in utan då säger dom det rätt ut, Varför i helsike gör du inte som jag säger?

Bra beskrivet :bow:

Jag vill inte använda mer ben än det allra nödvändigaste. Det funkar väldigt bra trots hästens rätt flegmatiska sätt.

Måste man ha mycket ben borde det vara så att det sitter fast någonstans.. I hästen eller ryttaren, psykiskt eller fysiskt.
En rädd ryttare sitter med handbromsen i, en stum ryttare bromsar omedvetet.. En tjurig ponny kanske måste motiveras..

ni tog orden ur munnen på mej.

i tyskland är det DU som avgör framgången, man motiveras av trösklarna

i sverige byter man häst!:o lite hård draget, men det är lite så jag känner, allt är hästens fel, man ser fel inte llösningar.

mvh
Tyskan

Isåfall måste min SVENSKA tränare vara väldigt konstig...för där får man minsann höra när man slarvat och det är aldrig hästens fel.

Isåfall måste min SVENSKA tränare vara väldigt konstig...för där får man minsann höra när man slarvat och det är aldrig hästens fel.

Alla tränare är inte likadanan. Men jag har aldrig tränat för, eller hört en tysk påstå något annat än att det är ryttarens fel aldrig hästen. Men jag har sätt alldeles för många svenska tränare som inte skulle få träna överhuvudtaget. Min hemma tränare är också bra men jag har tränat för många där på vägen som inte är något att träna för alls.

jag har tränat för en kvinnlig tyska också.. ojoj, hon var inte sämre än sina kollegor.

Visst finns det bra svenska tränare också men det är stor skillnad på hur vi förhåller oss till hästarna, i tyskand kan de flesta hästar bli bra de utbildas med hjälp av beridare och tar hjälp direkt när de får problem. I sverige ska man rida sina hästar själv och funkar de inte ja då säljer man.

Tyskarna är oftast mer bestämda och kan vråla över hela ridhuset om man inte gör som de säger... Enorm disciplin på träningarna inget annat prat överhuvudtaget.

Haha det låter precis som om du beskriver min tränare :rofl: Hon är svensk men är väldigt inspirerad av sin tränare som är dansk men utbildad i tyskland. Dvs undervisar enligt det tyska systemet. Håller med dig i vad du skriver, det är väldigt noggrant och ryttaren får rida så man håller på att svimma. Men häsen går mkt bättre och trivs med det här sättet....

Ok, då är det lite skillnad ändå :D

Diciplin gillar jag, att det är ryttaren som ställer till samtliga problem är jag också med på. Men jag gillar en rak och öppen dialog med stor portion respekt från bägge håll, då är nog inte den tyska varianten ngt för mig.

Min ena tränare kan nog vråla hon också :angel: Men hon är en go och trevlig tjej i grund och botten så jag köper det utan att ta illa vid mig. Hon vill ju bara att jag ska göra rätt :angel:

I sverige ska man rida sina hästar själv och funkar de inte ja då säljer man.

DET tror jag stämmer väldigt väl. Visst är det bra att sälja om det inte funkar, men man borde inse också att man kan inte fixa allt själv.

i tyskand kan de flesta hästar bli bra de utbildas med hjälp av beridare och tar hjälp direkt när de får problem. I sverige ska man rida sina hästar själv och funkar de inte ja då säljer man.

Oj, nu får du nog mothugg från flera håll:o med tanke på mina inlägg i tidigare tråd där jag fick smisk på stjärten för att jag inte tränar upp mina hästar helt själv, tränaren sitter ju upp ibland ve och fasa:cool::devil:

Denna diskussion ska bli kul att följa:rofl:

Hahah, jag ska inte säga så mycket på alla år jag ridit har en tränare suttit på en av mina hästar en gång.. Men jag skulle inte säga nej om min tränare ville rida. Men det beror oftast på att jag har lite knasiga hästar..:angel:

Sen beror det ju på vem man tränar för och mål och vad man har för häst. Men jag skulle inte ha emot att någon duktigare än mig sitter upp om jag får problem och hjälper mig OM de förklarar hur de löste det så jag kan förhindra problemet igen och vet hur jag ska fixa det på nästa häst!

Udo förklarade för mig att i tyskland så är det som så att om det blir problem mellan häst och ryttare så tar tränaren oftast hästen i några veckor och rider den tills problemet är över sen får ryttaren tillbaka hästen igen ( detta främst på ponny, junior o young rider ryttare)

Vilken tysk tränare rider du för?

jag hittade ingen på din hemsida

Bara nyf

KL

Så som jag upplever det när jag övergick till det tyska systemet - så är det mycket mer konkret.

Slut på att sträva mot ett abstrakt mål mot slutet av passet, för att i stället ta tag i probelmen och lösa dem. (dvs ryttaren skall lära sig göra rätt :angel: så det händer här och nu)

Ordning och reda - löning på Fredag :D

En skillnad som jag kan se är att i Sverige är ridning en folkrörelse.

Medan i Tyskland en sport lika seriös som andra sporter.
Framförallt har man mål, delmål en konkret plan.
Och tyskar är ju kända för sin disciplin och sitt sinne för detaljer och för att "göra saker på riktigt" berliner philharmoniker smäller liksom högre än washington philharmoniker..."

Jag upplever systemet mycket mer "hands on" dvs vi tar tag i det på ett konkret sätt - så vi kommer någonstans.

Och har man ett sådant system - så kan man aldrig skylla på hästen. Det är bara ryttaren som inte behärskar systemet dvs att rida :o

Bara att skärpa sig :D

Mina svenska tränare har inte varit skit - men med en tyskutbildad - så har det börja hända grejjer i en annan dimension liksom.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar