rida med "mkt ben"..

Sv: rida med "mkt ben"..

*kl*
Det jag kan tycka är att när man rider för någon som är utbildad i Tyskland så krävs det ibland att ryttaren faktiskt måste tänka och kunna motivera sin ridning på ett annat sätt än när man rider för ngn svenskutbildad. Mer analys av sin egen ridning...

I Tyskland är ju ridningen mer ett "legitimt yrke" än vad det är i Sverige och de läser även mycket teori i sin utbildning (troligen mer än svenska bokstavstränare gör).

Min motivering var att jag inte ansträngde mig tillräckligt. Jag kritiserar ju det svenska systemet och försöker se det på annat håll. Precis som jag studerar filmer + bilder på mig själv mkt noggrant för att se var som är dåligt, vad som måste förbättras osv.

Får man anstränga sig på hästryggen?

Ska man inte bara sitta i balans - inte störa hästen med min hemska lekamen och hästen gör allt perfekt med en flugas hjälpgivning?

Allt annat är bara dålig ridning

:o

Så hoppas jag det blir när hästen är riktigt välutbildad, åtminstone några sekunder i sträck. :D

Innan dess krävs det hur mkt kroppskontroll som helst. :crazy: Vilket innebär jobb...

Får man anstränga sig på hästryggen?

Ska man inte bara sitta i balans - inte störa hästen med min hemska lekamen och hästen gör allt perfekt med en flugas hjälpgivning?

Allt annat är bara dålig ridning

:o

När det är fulländat och på tävling ja. Men innan dess får du jobba annars lär man aldrig gå framåt i utbildningen!

Jag var ironisk.. ber om ursäkt att jag var det på din bekostnad och att det inte framgick att det var ironi.

*kl*
Det jag kan tycka är att när man rider för någon som är utbildad i Tyskland så krävs det ibland att ryttaren faktiskt måste tänka och kunna motivera sin ridning på ett annat sätt än när man rider för ngn svenskutbildad. Mer analys av sin egen ridning...

I Tyskland är ju ridningen mer ett "legitimt yrke" än vad det är i Sverige och de läser även mycket teori i sin utbildning (troligen mer än svenska bokstavstränare gör).

presajsly

(kort inlägg)

Min motivering var att jag inte ansträngde mig tillräckligt. Jag kritiserar ju det svenska systemet och försöker se det på annat håll. Precis som jag studerar filmer + bilder på mig själv mkt noggrant för att se var som är dåligt, vad som måste förbättras osv.

Nä - blir det inte bra - så beror det på att man inte gjort rätt.

Och det är en sak att vara medveten om brister och en annan att rätta till dem.

Jag vet inte hur det är på dina lektioner men min erfarenhet är att när det inte funkar för ngn, så vill tränaren att eleven skall tala om hur man ska göra ( den teoretiska biten) och frågar sedan - och varför gjorde du inte så?

Det är ju en sokratisk fråga - för att ryttaren skall bli medveten om vad den gör och inte, och få en chans att rätta till.

Jag gillar dr Phil

You can't change what you don't aknowledge.

och ibland behöver man tänka till, vad man gör och varför

tycker jag i alla fall

Senast ändrad av en moderator:

Haha okej, misstänkte det, det är bara lungt :D
Men med tanke på folks tänkande inom hästvärlden ibland, så förvånar inget en.
Som hovslagarpraktikanten som det tog två timmar för att VERKA mina två shettisar :rofl: Hon stod till o med o bråkade med hovslagaren om vilken sida de skulle ta ner på.. ( jag undrade om hon var blind där ett tag ) Och sa att där hon bodde så satte de på samma skor tills de var HELT nedslitna och tyckte att 6 veckor var för kort skotid på mina hästar. Hon kunde inte förstå varför jag inte ville att de skulle gå längre , det är ju biligare då menade hon, därför tyckte hon också att jag skulle använda samma skor igen....:confused:

Så inget förvånar mig...:D

Hur ofta rider du för svenska/tyska tränare?

Spelar det ngn roll?

Jag har alltid ridit regelbundet för instruktör.

Hur ofta har berott mycket på instruktören faktiskt

En (bokstav) kom till stallet en gång i veckan, och eftersom det var en hemmainstruktör och därmed hade många elever var priset modest så då red jag en gång i veckan.

MIn senaste kommer bara till Sverige ett visst antal ggr per år

det har varierat - jag är ju lite till åren så jag minns faktiskt inte alla detlajer, med alla tränare :D

När jag hade hästen i samma stall som "den kände fälttävlansryttaren" så red jag också lektion en gång i veckan. Hon red också till hästen och grundutbildade den åt mig, en gång i tidernas begynnelse.
Bra att vara hovis ibland :angel:

Angående det andra

Men erfarenhet är att det spelar stor roll
En helt avgörande roll för mig.

men den sitter nog inte egentligen i den tyska tränaren i sig - utan på att ha fokus och koll på sin position.

Alltid vara i samma rörelse - ha en självständig sits och _inte_ luta sig bakåt etc.

Man kan ju rida för en tysk en miljard ggr - men rättar denne inte sitsen så lär det inte hända ngt med formen heller

KL

Och då tänker jag återkoppla till trådens ämne:angel:

för har man koll på sin posisiton så släpper man fram mer rörelse i hästen - och kommer inte behöva driva på samma sätt, dvs behovet av "mycket" ben upphör.:o

och det var ju så den här diskussionen började.... och fortsatte, med att Lancet beskrev vad hennes tyska tränare sa om saken, - vilket var ngt liknande om jag inte minns fel :angel:

med en bra position finns inget behov av att tjuvhålla eller knipa

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Fast egentligen ska ju inte tysk/svensk diskussionen vara i den här tråden. Om någon känner att de behöver ta den, skapa gärna en tråd!

/moderatorn

Jag vet inte hur det är på dina lektioner men min erfarenhet är att när det inte funkar för ngn, så vill tränaren att eleven skall tala om hur man ska göra ( den teoretiska biten) och frågar sedan - och varför gjorde du inte så?

Jag gillar dr Phil

You can't change what you don't aknowledge.

och ibland behöver man tänka till, vad man gör och varför

tycker jag i alla fall

Menar du att du aldrig tränat för en svensk tränare som har den metodiken? Pity.

Jag är ju en westernryttare iofs men eftersom jag numera bor i Tyskland så tränar jag enbart för tyska tränare. Tränade för namnkunniga tränare i Sverige också, men de tyska tränarna har varit duktigare. Mjukare och hästvänligare. I Sverige var det mer press på hästarna. Mer tvång. Lite mer av "där konsten slutar tar våldet vid"...Och i Sverige skulle man gärna rida så att man mådde illa av trötthet för att det skulle vara bra, ungefär. Så är det inte för de tyskar som jag har ridit för här (tre olika).

Men det skiljer sig kanske mycket om man rider engelskt eller western, det kan jag inte uttala mig om.

*kl*

Det goda tränarskapet sitter inte i nationaliteten! Det finns riktigt dåliga tyska ridlärare och riktigt bra svenska. Och tvärtom. Sedan finns det nog fler riktigt bra tyska tränare än det finns riktigt bra svenska tränare - men så finns det ju betydligt fler tyskar också! Plus, inte att förakta, att de har en helt annat häst-yrkesutbildning.

Ang. ursprungsfrågan... När jag hör uttrycket "mycket ben"så måste jag alltid tänka på en episod ur en lektion för min (tyske) ridlärare. Jag satt på hans gamla tävlingshäst (tävlad i svår hoppning och utbildad till svår dressyr - dock gjorde den förstås inte allt detta med mig!) Min tränare är ju lite dramatiskt lagd, så från dag 1 som jag red den här hästen pratade han nästan varje gång om hur oförlåtande hon var och vilka alla kända ryttare hon hade kastat av om de inte red med mycket känsla osv. Jag fick absolut inte klämma med benen eller dra henne i munnen, för det gillade hon inte (vilken häst gör det?).

Den här hästen var tämligen sävlig i sitt sätt och krävde mycket drivning. Under ovan nämnda dressyrlektion fick jag gång på gång instruktionen "mer ben!". Och lika ofta "sluta kläm!" eller "hacka inte!" Till slut var jag mer än förvirrad och frågade vad han egentligen menade med "mer ben!". Då tittade han på mig som om jag vore världens hopplösaste fall, suckade djupt, och sa: "Ja, släpp benen förstås! Hur ska du annars kunna inverka effektivt?" :rofl:

Efter den dagen försöker jag alltid att komma ihåg att översätta "mer ben!" till "släpp benen!" i huvudet, och det brukar bli ganska bra.

Självklart så finns det bra och mindre bra tränare i alla länder. Men jag måste säja att åtminstone inom mitt område så ligger tyskarna hästlängder före svenskarna.

Självklart så finns det bra och mindre bra tränare i alla länder. Men jag måste säja att åtminstone inom mitt område så ligger tyskarna hästlängder före svenskarna.

Westernridning är väl en ganska "ny" sport i Sverige också? Det är säkert inte oviktigt.

En bekant till mig sa en gång att nivån på westernridningen i Sverige (detta var dock ett par år sedan) var så låg att vilken medelmåttig msv-dressyrryttare som helst som sadlade om rent ridtekniskt skulle vara bland de bästa westernryttarna i Sverige. Jag har dock ingen aning om det stämmer eller ej. Men det är ju bara naturligt att det tar ett tag att bygga upp en kvalitativ "massa" i en ny sport.

Westernridning är väl en ganska "ny" sport i Sverige också? Det är säkert inte oviktigt.

En bekant till mig sa en gång att nivån på westernridningen i Sverige (detta var dock ett par år sedan) var så låg att vilken medelmåttig msv-dressyrryttare som helst som sadlade om rent ridtekniskt skulle vara bland de bästa westernryttarna i Sverige. Jag har dock ingen aning om det stämmer eller ej. Men det är ju bara naturligt att det tar ett tag att bygga upp en kvalitativ "massa" i en ny sport.

Det skriver jag under på. Har riktigt dålig respekt för svensk westernridning och ryttare, då jag bott många många år i USA och sett skillnaden, och även ridit westernhästar där. Går ö.h.t inte att jämföra.

men här känner jag att vi har pudelns kärna typ!

ibland när jag ser en elev sitta o driva o driva o driva och det lixom inte händer något.

många saknar medvetande varför de gör på ett visst sätt bara lixom att man ska!

Såg en tjej som red min egen häst för ett tag sedan som tyckte att min häst inte gick fram, var trög mm. själv såg jag en häst med distinkta rörelser med ett bra häng i sina ben. min häst fick en hel del sporr dunkningar o morrningar av ryttaren, jag förklarade då att detta är en dressyrhäst, med mykt gångarter han gör rätt bestraffa honom inte. ryttaren lade ner en massa tid på att "få fram honom" så hon märkte inte att han ökade samlingen av henner ihärdiga ridande, och således blev ännu kortare och med än mera häng. jag såg en häst som rörde sej adekvat för situationen, medans ryttaren kände en lat häst.
senare samma kväll höll jag en till lektion för samma ryttare fast på dennes egen hästoch då gick det upp ett ljus för mej. den egna hästen taktade sig genom både trav och skritt, forcerade steg som gjorde att hästen visserligen var med i matchen, men jobbade för en dressyr felaktigt.

Jag har gett lektioner i 12 år och jag kan ofta ställas av frågan hur ska jag få eleven att förstå, för du kan förklara och du får ett motsvar som tyder på att eleven förstådd vad du lär ut, likväl gör den tvärtom. ibland behöver man som instruktör få ett ljus att gå upp för sig så att man förstår elevens inparameter. dvs vad betyder tex ordet gång för 2 olika personer. det jag tycker är slängigt ryckigt och taktande betyder för en annan människa att hästen är vaken o tjänstvillig. när jag ser min häst som jobbar med häng och distinkta rörelser ser många honom som en lat korv.

en annan fick tillfälle att rida honom i förra veckan. min häst är en väldigt mjuk häst, jag som har en svår skada i nacken o är mycket stötkänslig kan ändå sitta på honom i de flesta variationer av tröv, utom ökningarna så mjuk är han, jag skriker högt av att rullas över en trotoarkant då denna känns som en kniv i nacken kan ändå sitta stilla och tycka det är skönt att trava honom.
men denna tjejen satt som om hon red en mekanisk tjur, jag tror aldrig jag sett någon skumpa så mycket och dessutom i en jaguar sadel. det tog mej faktiskt ett par varv att inse vad som var felet, trots att hon blåhöll sig i tygeln för att sitta kvar i sadeln så gned hon på så frenetiskt i sadeln för att driva på honom att varje steg var en risk att falla av, benen som hamrade i hans sidor fick honom att öka o öka takten mer o mer.

kommentaren att han är så jobbig att driva fick mej att tappa hakan. jag är lika stark i benen som ett 1 årigt barn, och jag rider denna hästen med ett komando för gångarten, han slutar inte trava förrän han får ett växlande kommando.
detta gör ju att man kan sitta stilla och följa hästens rörelser och hinna med att analysera, böjningen, korrigera ett bakben på rymmen.

Jag tror att mycket brister i ridningen baseras på att man nickar o säger ok istället för att ifrågasätta sin tränare, vad säger du hur menar du. och jag tror många tränare ( jag själv inräknad) glömmer be eleven formulera sina tankar och känslor, man nöjer sig med att eleven nickar o säger sig förstå.

Jag har varit borta från hästeriet ett par år, men är nu påväg tillbaka. min hjärna vet ju hur jag ska utföra varje moment, men att lära en motsträvig kropp har gett mej en ökad förståelse för den som inte som jag fötts i en dressyr sadel, utan som måste jobba sig till sits mm. innan kände jag typ, "hur svårt kan det vara att lära sig att rida utan att dra hästen i munnen" i dag måste jag komma på övningar till ryttaren, för jag har en ökad förståelse när kroppen motarbetar.

på mitt tyska sätt har det väl varit ansträng dej mera, i dag tänker jag mycket på lösningar. för jag kan ju inte skriva bara för att du sätter en penna i min hand, jag skriver en rad som du kan läsa, sedan blir det hiroglyfer, som inte ens en apotekare kan läsa, det handlar inte om att jag är lat, utan det handlar om att min fysik inte har lärt sig att skriva 2 rader ännu, men för ett år sedan kunde jag inte ens skriva mitt korta förnamn. jag behövde öva och träna. men mest av allt behövde jag FÖRSTÅ hur jag skulle träna. varför klämma på en gummiboll, jag vill öva att hålla pennan , fräste jag argt till sjukgymnasten. i dag kan jag tack vare alla klämmiga bollar tom ha 2 tyglar i mina händer! men om jag hade varit en ryttare som tog ledande tygeltag i tid o otid hade jag nog fortsatt att drömma om att rida istället för att göra det, för det kan jag inte göra.

och jag tror att det är här vi har nöten/ kärnan.
vet man varför hästen inte går fram, varför måste man driva i varje steg..

orkar ni läsa lite till ( phu mitt pekfinger blir blått snart)???

när jag köpte min häst som var pensionerad från dressyren, släpade han alla 4 i backen, gick långt bakom lod o flinade upp sig o tyckte han var duktig. han var nästan skänkel död.
lämplig häst för en rullstols bunden eller hur?
till saken hör att jag är svag i hela kroppen, fast vänster sida är mycket sämre. hur lär man en äldre häst som KAN att ställa om sig.
Jag tror att han fann glädje i att jag jobbade operant med honom, när jag köpte honom, skrittade jag med en hand i baken, nu jobbar vi steg i passage! jag väntade på ett betende och belönade honom vid rätt utfört med initial anvisning. nu går han med initiala anvisningar, visst blir jag trött av att rida, men mest kondisen ( jag kan inte motionera på annat sätt).

Jag tror vi rider mycket med tanken att vi ska rida, ibland så intensivt att vi glömmer ta till vara på det hästen ger oss.

oj så mycket mer jag vill skriva, men fingret är trött o jag gissar att ni e rätt trötta på mej nu!

Det stämmer. Med reservation för att jag inte har sett westernridning i Sverige sen några år tillbaka. Utvecklingen går ju fort. Det handlar också om hästmaterial, förstås. Vanliga hobbyhästar här åtminstone i "mitt" hemmastall är på en betydligt högre nivå. Men nu har jag nog trådkapat för mycket:o

Ni pratar om att det finns dom som sitter och "kniper", jag vet itne exakt vad ni menar men jag tror det är det felet som jag gör. Min häst är inte så framåt och saktar ner så fort han får chansen, han är väl den lite "tyngre" typen av häst att rida (många som har ridit honom och sagt att han är väldigt svårriden, de som har lyckats sitta kvar eller alls fått fram honom).

Hans galopp är väldigt svår, jag är dålig på att beskriva (och skriva öht, så ni får ursäkta), men jag skulle vilja säga att den saknar energi och det är svårt att få honom att orka.

ni kan ju ta en titt på denna filmen men gå inte helt på den heller, som ni ser så backar jag precis innan jag fattar galoppen och då samlar han sig ovanligt mkt (och jag vet att han slängtravar innan han verkligen kommer in i galoppen). Endast konstruktiv kritik tack :)

Min f.d. tränare sa att jag måste hela tiden göra halvhalter, vilket innebar (enligt min tränare) att man skulle krama åt med benen och krama lätt i tygeln så att hästen blir uppmärksammad på ryttarens signaler. Detta ville hon att jag skulle göra i varje galoppsprång för att han inte skulle "dö" under mig.. och därifrån kommer "knipandet". Numera göra jag alltid så i galoppen på alla hästar jag rider..

Jag behöver hjälp! Och snälla prata inte med mig som att jag vore nybörjare för det är jag inte, Jag är bara en ryttare som har tagit ett litet snesteg :) Finns det ngn som är tränare i borås-området så får ni gärna skicka ett litet pm om detta så har ni troligen skaffat er en ny elev ;)

*kl*

Det goda tränarskapet sitter inte i nationaliteten! Det finns riktigt dåliga tyska ridlärare och riktigt bra svenska. Och tvärtom. Sedan finns det nog fler riktigt bra tyska tränare än det finns riktigt bra svenska tränare - men så finns det ju betydligt fler tyskar också!

:bow:

*kl*
Här generaliserar vi hej vilt, jag har tränat för både tyska och svenska tränare, jag känner inte igen nått av den vilda generaliseringen här! Själv har jag hittat min perfekta tränare i en svensk tränare. Vad som är det bästa med honom vilket var det värsta med den (en av de) tyska tränare jag red fäör är att han INTe tar ridningen i från mig, jag rider han instruerar! Så vill jag ha det! Där med tänker jag inte generalisera och säga att Svenska tränare är bäst.

För att åter gå till ursprungsfrågan, vilken verkade försvinna på sidan? X?

Jag läste ett bra svar på en fråga till en av våra mest kända svenska tränare. frågan handlade om vad denne tränare tyckte om vad frågeställaren kallade "den gamla" vs. "den nya" skolan gällande sittsen, där den gamla skolan, var en stark sitts med mkt ben och den nya skolan innebar att sitta lätt med minder tryck för sitts och skänkel för att tillåta att hästen kommer upp och jobbar under ryttaren.

Tränaren svarar då:Själv föredrar jag absolut det som du kallar för den nya skolan.
Detta för att jag vill komma bort ifrån att behöva vara stark och inverka med styrka, utan vill istället inverka med hjälp av signaler. Hästen ska känna sig bekväm och inte vara pressad. Det ska se lätt, flott, elegant och obekymrat ut. Jag kan personligen inte se vitsen med att först lägga i handbromsen och sedan gasa allt vad man kan.

Om jag ska generalisera så tycker jag absolut att det verkar gå åt det här hållet på elitsidan. Sedan finns det såklart alltid personer med andra åsikter.

Huvudet på spiken - tycker jag!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V