Sv: rida med "mkt ben"..
men här känner jag att vi har pudelns kärna typ!
ibland när jag ser en elev sitta o driva o driva o driva och det lixom inte händer något.
många saknar medvetande varför de gör på ett visst sätt bara lixom att man ska!
Såg en tjej som red min egen häst för ett tag sedan som tyckte att min häst inte gick fram, var trög mm. själv såg jag en häst med distinkta rörelser med ett bra häng i sina ben. min häst fick en hel del sporr dunkningar o morrningar av ryttaren, jag förklarade då att detta är en dressyrhäst, med mykt gångarter han gör rätt bestraffa honom inte. ryttaren lade ner en massa tid på att "få fram honom" så hon märkte inte att han ökade samlingen av henner ihärdiga ridande, och således blev ännu kortare och med än mera häng. jag såg en häst som rörde sej adekvat för situationen, medans ryttaren kände en lat häst.
senare samma kväll höll jag en till lektion för samma ryttare fast på dennes egen hästoch då gick det upp ett ljus för mej. den egna hästen taktade sig genom både trav och skritt, forcerade steg som gjorde att hästen visserligen var med i matchen, men jobbade för en dressyr felaktigt.
Jag har gett lektioner i 12 år och jag kan ofta ställas av frågan hur ska jag få eleven att förstå, för du kan förklara och du får ett motsvar som tyder på att eleven förstådd vad du lär ut, likväl gör den tvärtom. ibland behöver man som instruktör få ett ljus att gå upp för sig så att man förstår elevens inparameter. dvs vad betyder tex ordet gång för 2 olika personer. det jag tycker är slängigt ryckigt och taktande betyder för en annan människa att hästen är vaken o tjänstvillig. när jag ser min häst som jobbar med häng och distinkta rörelser ser många honom som en lat korv.
en annan fick tillfälle att rida honom i förra veckan. min häst är en väldigt mjuk häst, jag som har en svår skada i nacken o är mycket stötkänslig kan ändå sitta på honom i de flesta variationer av tröv, utom ökningarna så mjuk är han, jag skriker högt av att rullas över en trotoarkant då denna känns som en kniv i nacken kan ändå sitta stilla och tycka det är skönt att trava honom.
men denna tjejen satt som om hon red en mekanisk tjur, jag tror aldrig jag sett någon skumpa så mycket och dessutom i en jaguar sadel. det tog mej faktiskt ett par varv att inse vad som var felet, trots att hon blåhöll sig i tygeln för att sitta kvar i sadeln så gned hon på så frenetiskt i sadeln för att driva på honom att varje steg var en risk att falla av, benen som hamrade i hans sidor fick honom att öka o öka takten mer o mer.
kommentaren att han är så jobbig att driva fick mej att tappa hakan. jag är lika stark i benen som ett 1 årigt barn, och jag rider denna hästen med ett komando för gångarten, han slutar inte trava förrän han får ett växlande kommando.
detta gör ju att man kan sitta stilla och följa hästens rörelser och hinna med att analysera, böjningen, korrigera ett bakben på rymmen.
Jag tror att mycket brister i ridningen baseras på att man nickar o säger ok istället för att ifrågasätta sin tränare, vad säger du hur menar du. och jag tror många tränare ( jag själv inräknad) glömmer be eleven formulera sina tankar och känslor, man nöjer sig med att eleven nickar o säger sig förstå.
Jag har varit borta från hästeriet ett par år, men är nu påväg tillbaka. min hjärna vet ju hur jag ska utföra varje moment, men att lära en motsträvig kropp har gett mej en ökad förståelse för den som inte som jag fötts i en dressyr sadel, utan som måste jobba sig till sits mm. innan kände jag typ, "hur svårt kan det vara att lära sig att rida utan att dra hästen i munnen" i dag måste jag komma på övningar till ryttaren, för jag har en ökad förståelse när kroppen motarbetar.
på mitt tyska sätt har det väl varit ansträng dej mera, i dag tänker jag mycket på lösningar. för jag kan ju inte skriva bara för att du sätter en penna i min hand, jag skriver en rad som du kan läsa, sedan blir det hiroglyfer, som inte ens en apotekare kan läsa, det handlar inte om att jag är lat, utan det handlar om att min fysik inte har lärt sig att skriva 2 rader ännu, men för ett år sedan kunde jag inte ens skriva mitt korta förnamn. jag behövde öva och träna. men mest av allt behövde jag FÖRSTÅ hur jag skulle träna. varför klämma på en gummiboll, jag vill öva att hålla pennan , fräste jag argt till sjukgymnasten. i dag kan jag tack vare alla klämmiga bollar tom ha 2 tyglar i mina händer! men om jag hade varit en ryttare som tog ledande tygeltag i tid o otid hade jag nog fortsatt att drömma om att rida istället för att göra det, för det kan jag inte göra.
och jag tror att det är här vi har nöten/ kärnan.
vet man varför hästen inte går fram, varför måste man driva i varje steg..
orkar ni läsa lite till ( phu mitt pekfinger blir blått snart)???
när jag köpte min häst som var pensionerad från dressyren, släpade han alla 4 i backen, gick långt bakom lod o flinade upp sig o tyckte han var duktig. han var nästan skänkel död.
lämplig häst för en rullstols bunden eller hur?
till saken hör att jag är svag i hela kroppen, fast vänster sida är mycket sämre. hur lär man en äldre häst som KAN att ställa om sig.
Jag tror att han fann glädje i att jag jobbade operant med honom, när jag köpte honom, skrittade jag med en hand i baken, nu jobbar vi steg i passage! jag väntade på ett betende och belönade honom vid rätt utfört med initial anvisning. nu går han med initiala anvisningar, visst blir jag trött av att rida, men mest kondisen ( jag kan inte motionera på annat sätt).
Jag tror vi rider mycket med tanken att vi ska rida, ibland så intensivt att vi glömmer ta till vara på det hästen ger oss.
oj så mycket mer jag vill skriva, men fingret är trött o jag gissar att ni e rätt trötta på mej nu!