rida med "mkt ben"..

Sv: rida med "mkt ben"..

Har heller aldrig ridit för en svensk tränare som tyckt att något varit hästens fel. Ibland har man iofs fått höra att där missförstod han dig, men det är ju i grunden mitt fel iom att jag inte var tydlig nog.

Har aldrig ridit för ngn tysk men har ridit för två som utbildat sig till beridare i Tyskland. Den ene funkade inte alls med mig, h*n stod i mitten på volten med en longeringspisk i högsta hugg. Tydligen så skulle min häst få bättre framåtbjudning och bli mer ärtig i steget med hjälp av det. Visst, jag tappade ut den lilla form jag lyckats rida till varje gång h*n svepte ett varv med pisken. :grin:
Den andre, för h*n har min häst aldrig gått så bra som då. Allt skulle hända NU och inte i morgon, vilket var jättenyttigt för både mig och hästen. :D Har tyvärr ingen möjlighet att rida mer för h*n då jag flyttat flera mil. :(

Har heller aldrig ridit för en svensk tränare som tyckt att något varit hästens fel. Ibland har man iofs fått höra att där missförstod han dig, men det är ju i grunden mitt fel iom att jag inte var tydlig nog.

jag tror inte att ngn menar att Svenska tränare bara skyller på hästen.

Jag tror mer att det handlar om att Sverige så talar vi mycket om hästens "lynne", den är sådan och sådan, den är laddad.... den är gud vet vad.

Medan man kanske har lite mer koll på vad det är som ryttaren gör som provocerar fram hästens beenden - utbrott.

beänk att den kvalitet som ryttaren skall plocka fram så är det losgelassenheit - är hästen inte losgelassen - så är det ryttaren som inte tillåter hästen att vara losgelassen

tappar hästen losgelassenheit så är inverkan fel eller för kraftig.

det blir en helt annan dialog

det är en helt annan syn är att säga hoppsan den är visst lite......när hästen protesterar uppåt eller bakåt eller whatever

Näe hästen är inte lite.....

Det är lite...... ridet :grin:

och det är väl okey - om man lyssnar på hästen och försöker göra bättre själv nästa gång, så man inte får samma starka reaktion från hästen.

det är mer det det handlar om tycker jag

Senast ändrad av en moderator:

Disiplinen främst är det jag tycker skilljer allra mest. Sen är det aldrig hästens fel. De är främst de två som jag tycker skiljer de tyska o de svenska.

De är raka och ärliga red jag inte bra i den rörelsen så lindas det inte in utan då säger dom det rätt ut, Varför i helsike gör du inte som jag säger?

:D

Det finns gott om svenska tränare som är så också. Jag trivs med det: Jag vill ha en rak och direkt kommunikation.

Aha! Ja, där har du en poäng och det är helt klart att de flesta tränare jag ridit för har varit lite åt det hållet iaf.

Sen kan man nog säga att jag själv tycker att min häst är si och så bla bla... Och pga det så blir han si och så att rida osv. :o

ja i Sverige talar vi mer om hur hästen är - än hur vi själva rider.

En "tysk" tillåter inga "excuses" - Det är den hästen vi har och den vi skall rida - så - då löser vi det :D och "rider" även den hästen.
Dvs man lär sig att hantera problemet

Jag tror att det kräver en hel del ödmjukhet att rida på det disciplinerade sättet. Kan man inte skylla bristande framgångar på hästens brister så måste man leta orsakerna i sin egen ridning.

Dvs vilka är mina brister

Helt naturligt för andra idrottare att fokusera på sina brister - så de blir bättre :d

Det är en väldigt bra reflektion, det är inget som jag tänkt på innan faktiskt. Men så uppenbart när det står skrivet!

Jag har en slö och ibland icke framåtbjudande häst. För att få honom att jobba och lyssna krävs mycket skänkel i början samt spöpet på rumpan för att han ska komma fram till att det är dags att gå på ordentligt. Jag försöker att rida så mycket som möjligt med sits och skänkel och ej så handfixerad som jag periodvis blir.

Jag skänklar inte i varje steg hela ridpasset, endast i början för att väcka honom. Väljer hellre att byta gångart samt att växla tempo som ett bra sätt att få en lyhörd häst.

Är det min ridning du just beskrivit?

Det är en otroligt härlig känsla att när man väl fått fram hästen bara kunna "sitta där", men nånstans känns det som att det brister i ridningen iom att man får börja om från början var eviga gång man rider. :crazy:

Även om man efter ett tag in i passet inte behöver lika mkt ben så känns de endå som att det där sista saknas. "elekriciteten" för hjälperna. Funderar på om det har att göra med att jag är för stor i mina hjälper? :confused:

samtidigt ser jag en helt annann skillnad. Schumacher sa att Svenskar var så allvarliga när de red. De log inte.

Med det tyska sättet så blir ridning ett "hantverk" du skall lära dig att försöka behärska. Det är något du GÖR. Men dina prestationer är inte synonymt med vem du är.

Men många "svenska ryttare" har ingen som hellst distans och ingen självinsikt. De ÄR deras ridning -och då blir det mycket känsligare. Kritik mot deras ridning - blri då kritik mot deras person.

Med lite distans kan man se sina prestationer utifårn sig själv - få mer självinsikt av tränaren och utvecklas snabbare - om man då lägger manken till...

Disciplinen....

Den enda tyska som jag har tränat för- rabblade sina meriter:rofl:

Nej. jag gillar tränare som inte kräver att hästen ska fungera på ett sätt, utan som kan finna andra lösningar på mer pedagogiska sätt. Att man sen kan få ihop den röda tråden- efter en liten loop.

Att man ser till hästens förutsättningar o kan ta det svåra när den blivit starkare.

att hästen kan ABC är en sak, men i övrigt.

jag tror inte att ngn menar att Svenska tränare bara skyller på hästen.

Jag tror mer att det handlar om att Sverige så talar vi mycket om hästens "lynne", den är sådan och sådan, den är laddad.... den är gud vet vad.

Medan man kanske har lite mer koll på vad det är som ryttaren gör som provocerar fram hästens beenden - utbrott.

Det kan du ju berätta för Anky, vars Salinero är "spooky" :rofl:

"Vi" har ridit för svenska "bokstavstränare"/utbildare/beridare som haft hela sitt yrkesverksamma liv i Sverige. Har också ridit för de som haft sin utbildning i det "tyska systemet" i olika nivåer.

Och vet du, jag märker ingen större skillnad faktiskt. Min unge skulle inte fatta om det var milsvida skillnader mellan tankegångarna hos respektive tränare.

Hur ofta rider du för svenska/tyska tränare?

ja i Sverige talar vi mer om hur hästen är - än hur vi själva rider.

Det känner jag inte igen riktigt. I min närhet, bland hobbyryttare eller tränare eller vilkasom så tycker jag överlag att folk är ruskigt medvetna om sina egna brister.

Ja, på min nivå är det inte riktigt försvarbart att betala 1200-1600 kr per lektion.

Det kanske kommer en dag då man kan tillgodogöra sig varje enskild liten detalj så att det blir relevant men än så länge klarar jag mig fint med mina hemmatränare.
Vi kommer iofs att ta ut en tysk kvinna till vårt stall men då blir det bara cirka 4 ggr per år så då kan man unna sig det när man slipper resa och boende.

Fast även de "tyskutbildade" som är verksamma i Sverige för jämnan är dyrare.

Det finns både bra och dåliga saker med Tyskland, men man kan inte jämföra Sverige med Tyskland just när det gäller hästnäringen. Där är det milsvida skillnader.

Haha, kul tränare :rofl:

De tyska jag har ridit för har visst sett till hästen också inte bara sagt att det ska vara såhär. Istället har de frågar VARFÖR gör du så eller varför gör du si. Har jag ett bra svar på det så har de accepterat det vi har pratat om hur vi ska göra det bättre och hur det igentligen ska vara. Men de har förståt varför jag gör det och har hjälpt mig igenom det också.

Sen om jag inte har något bra svar som tex varför jag inte ökar HELA diagonalen så få rman skylla sig själv.

men Lancet, du är ju svensk, då är väl "motiveringen" du ger att det var hästen själv som ökade så mkt. :angel: Det borde tysk tränaren väl godta som typisk kulturell ursäkt, med tanke på att du som sagt är just svensk ; )

Min motivering var att jag inte ansträngde mig tillräckligt. Jag kritiserar ju det svenska systemet och försöker se det på annat håll. Precis som jag studerar filmer + bilder på mig själv mkt noggrant för att se var som är dåligt, vad som måste förbättras osv.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V