rida med "mkt ben"..

aprilia

Trådstartare
Kom till att fundera på det häromdagen. Vad anser ni om att rida med mkt ben? Eller en häst som "kräver mkt ben"? Tycker man hör det lite i tid o otid, o ser..

Jag använder snarare lite för lite "ben" i mellanåt, försöker rida så mkt som möjligt med sitsen o rama in hästen med skänklarna (+ flytta o forma osv). så fort jag ger en signal o får respons så mjuknar jag. vill inte sitta o driva hela tiden. :crazy:

Hur rider du med benen/skänklarna? Hur tacklar du en häst som är lite skänkeldöv? Hur skulle du förklara ditt "ridningssystem"?

Vore intressant att höra era åsikter o erfarenheter. :bow:

Sv: rida med "mkt ben"..

Fasst det där är en hel vetenskap.

Rent spontant använder jag skänklarna till att få hästen att gå fram till bettet, underskänklarna alltså. Överskänklar och sits ökar/miskar gångart samt gör övergångar. Beroende på vilken övergång och hur hästen svarar kan jag behöva hjälpa till med underskänklarna.

Min häst behöver massa underskänkel, hon släpper bettet.

Det brukar gå ganska snabbt att få en skänkeldöv häst att lyssna. "Be - säga till - se till att det händer" pedagogiken fungerar bra samt att vara ruskigt konsekvent.

Min häst var jätteseg när jag köpte honom, var riden med långa sporrar och skänkeldöv. Jag red honom som om jag vore förlamad i underbenen och det har gjort susen, han reagerar på minsta signal nu. Jag avskyr klämmande med benen, det ger oftast bara sega hästar anser jag. Använd skänkeln när det behövs och låt sedan bli är min devis. Jag rider mest med sätet, överskänkeln och vikthjälperna. Jag vill att min häst ska lyssna på så små signaler som det bara är möjligt. Hittills har det funkat!

Nu är jag ingen dressyrryttare (åtminstone inte såtillvida att jag tävlar dressyr, men dressyr rider väl alla som tränar hästar, mer eller mindre....), men jag vill kunna rida så att jag har ett "neutralläge" utan inverkan alls med några hjälper och att hästen skall gå kvar där utan att jag gör något. När jag sedan vill byta gångart, tempo, riktning eller samlingsgrad så inverkar jag tills jag får respons - och sedan ingenting tills jag vill ändra något igen, eller behöver korrigera hästen. Jag vill alltså inte "klämma ihop" hästen mellan en drivande skänkel och förhållande hand, utan komma till ett läge där hästen samlar "sig själv" på min signal.

Idealet är ben som inverkar när det behövs. Dvs skall hästen flytta för skänkeln så läggs skänkeln till, när hästen går undan så släpper trycket. Är inte alls fötjust i ridning där man hela tiden ser att ryttaren inverkar med skänkeln. En häst skall bjuda frammåt själv- den skall inte behöva drivas i varje steg...tycker jag.

Jag red honom som om jag vore förlamad i underbenen och det har gjort susen, han reagerar på minsta signal nu.

Hur drev du då din "skänkeldöva" häst? Använde du inte underskänkeln någonting alls?

Personligen rider jag inte med så mkt ben. Försöker vara konsekvent istället. Men det anpassas ju lite med vad jag gör, vid dressyr driver jag mindre än vid hoppning.

Senast ändrad:

Jag har en slö och ibland icke framåtbjudande häst. För att få honom att jobba och lyssna krävs mycket skänkel i början samt spöpet på rumpan för att han ska komma fram till att det är dags att gå på ordentligt. Jag försöker att rida så mycket som möjligt med sits och skänkel och ej så handfixerad som jag periodvis blir.

Jag skänklar inte i varje steg hela ridpasset, endast i början för att väcka honom. Väljer hellre att byta gångart samt att växla tempo som ett bra sätt att få en lyhörd häst.

Jag använde underskänkeln ytterst lite och förstärkte med spöt. Det funkade jättebra!

Jag tycker det är väldigt olika, för mig kan en häst som behöver mkt ben vara på två olika sätt om någon beskriver för mig. 1. Har blivit riden av någon som sitter och klämmer vilket gör att dte inte går fram av sig själv utan måste klämmas fram med mycket ben, för mig väldigt fel! 2. En del stora hästar behöver man ibland sätta emot med lite styrka för att sen slappna av själv, det är hästar som behöver ''mkt ben''

Mitt rid system är att hästen ska gå fram själv. Små hjälper och använder bara styrka när det verkligen behövs i nån sekund för att sen ge hästen spelrum till att jobba själv. Det viktigaste är ändån att man är snabb i hjälperna, snabb på att ge efter så man inte sitter och tjuvhåller eller klämmer hela tiden.

Min tyska tränare sa att det är människorna som gör hästarna lata för att vi sitter o tjuvhåller och knipper.

Min medryttarhäst kan man nog kalla för skänkeldöv. Hade jätte problem i början för att han dör så fort ja slappnar av i benen.

Jag börjar varje pass med att göra övergångar på lång tygel å förstärka med spöt när han inte svarar. Detta för att få honom att savar på överskänkel och sitts i stället för underskänkel och förhindra att jag gör omedvetna förhålmingar. Växlar mycket tempo också för att få honom uppmärksam. Har heller inge sporrar då jag vill kunna få framåtbjudning i honom utan sporrar.

Det går frammåt sakta men säkert fast det är svårt och ändra på det när jag bara rider 2 dagar i veckan.

knapplån
nu r jag tyskt utbildad i dressyren, så ag kanske har en annars syn jag vet inte.
men när jag ger ett komando till hästen vill jag att den bibehåller detta tills jag förändrar med ett nytt komando.

om jag tex ska trava påen volt, ber jag först om trav, jag behöver sedan inte sitta o säga nej sakta inte av utan trava med min skänkel. utan jag använder sätet och underskänkel för att forma och förändra tempo. jag kan använda tex min underskänkel för att aktivera , korrigera eller för att tex ge skänkel för sidförande, med hästens utveckling använder jag den enbart initialt, dvs att jag ställer hästen och påbörjar förflyttningen förväntas hästen fullfölja rörelsen tills jag avbryter med tex rakriktning. under utbildningen måste jag ibland påminna hur sidförande jag är, men att sitta o hamra på en redan aktiv häst som utför arbetet tycker jag är slöseri på god kraft. jag är en ryttare med stilla buren hand som endast fångar upp. jag anser att allt detta plockande i munnen, ryttare som håller balansen i sin hand och som sitter o hamrar med benen i varje steg oftast emotarbetar sin kropp och ger hästen en mix av signaler. jag som ryttare måste erbjuda hästen utrymme att svinga sin kropp att kuna bli frigående utan att ryttaren sätter den i otakt. jag brukar inleda mina lektioner med att be eleven blunda och med sina sinnen vara öppna och lyssna vad hästen säger om sin kropp, hur den arbetar isig själv. sedan måste ryttaren följa hästens takt stärka där det behövs, aktivera där det behövs, men att våga lyssna på hur hästen använder sin rygg, var dess balans är. hur den utnyttjar sin rygg.
att bli ett med hästen att se sig som en individ en sjöjungfru eller centaur. där två varelser är förenade och kompleterar delarna från olika värdar.
min egen häst är mycket lyhörd,men oxå väldigt bestämd med vad han tycker om behandlingen ryttaren ger honom. är man hårdhänt går han genast emot skänkeln. sitter man o bankar på honom, sänker han ryggen och börjar rusa. men när jag köpte honom, trivdes han bäst med hopkrullad nacke, med att man fick banka fram varje steg med släpande bakben. där hästen emotarbetade skänkeln. fast han hade vackra gångarter i sig själv fanns de inte på ridbanan.

oj vad jag svamar, men att dansa i dressyren, ligger mej varmt om hjärtat.

Jag är för lat för att rida med "mycket ben".

Jag vill ha en häst som går fram av sig själv eller av en lätt knuff med skänkeln. Gör den inte det så förstärker jag hjälpen med spö eller sporre.

Jag tror att det är svårt för hästen att röra sig fritt och lösgjort om man håller på och kniper den i sidorna med benen. Dessutom är det nästan omöjligt att sitta vettigt samtidigt som man spänner benen.

Om hästen inte är lätt för hjälperna sitter den "fast" någonstans och håller i sig - det kan vara fysiskt och mentalt. Självklart vill jag ha en häst som reagerar vid lätta hjälper - det är ju ett av dressyrens mål. Annars är den inte lösgjord.

Jag tycker det är totalt onödigt att behöva rida med mycket ben då när en häst ändå kan ridas mjukt, så varför kämpa som ett svin?
En häst känner en liten fluga påkroppen så då ska det väll ändå inte behövas enorma krafter för att få den framåt? Jag rider så mjukt jag kan, försöker rida med osynliga hjälper och det funkar väldigt bra då jag har en häst som bara blir irreterad då man tar i för mycket....

mitt sto behöver mkt skänkel + spö på baken för att gå i form och jobba med ryggen . Jag driver med sitsen och skänklar tills hon börjar söka sig neråt sen mjunar jag men oftast tar hon upp huvudet igen o man får börja om.

Hade jag en häst som var riden så att den "krävde mycket ben" så skulle jag skola om den. Jag vill ha en känslig och lyhörd häst.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 542
Ridning Nu kommer jag med en nybörjarfråga igen, hoppas det är okej :) ridlärarna har sällan tid att svara på frågor och jag är nyfiken. Hör...
2
Svar
23
· Visningar
3 821
Senast: warg
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V