Rida med hund?

Sv: Rida med hund?

När jag rider med min hund har jag alltid ett grimskaft med mig knutet runt midjan, sen har jag lärt henne att ställa sig mot hästen bog så jag kan koppla på och av från hästryggen :idea: (Krävs en snäll och tålmodig häst för detta :D) Men på så sätt kan jag kalla in henne och koppla henne om vi möter nån eller närmar oss en väg/bebyggelse. Funkar utmärkt för mig :) Sen har hon alltid reflexväst så att hon syns bra och jag kan lätt se var jag har henne när hon ligger en bit framför mig och hästen.

...eller en sjukt stor hund...eller vig ryttare...alt. liten häst!:D

Hihi min hund är runt 55 cm i manken, hästen 164 cm och jag är inte speciellt vig så har man en tålmodig häst som förstår att man måste krångla lite så går det bra :D Men det är klart, har man en chihuahua och en häst på 175 cm spelar det nog ingen roll hur vig man är :rofl:

Tack för bra tips! Jag har faktiskt bra grundlydnad på henne - när vi tränar själva på andra platser..! När vi kommer till stallet börjar det lysa f*n ur hennes ögon och hon rusar runt och letar kattjä*lar som en galning. Då är det inte lätt att få kontakt. Men, det är där vi ska börja, med träning på stallplan.

Supermycket tack till alla er som delat med sig av råd till mig. Nu blir det träning av!

kl.
Jag har min hund kopplad när jag rider (4m grimskaft), han kan vara lös - men är två år och har börjat intressera sig för tikar, så jag vågar inte utmana ödet...
Har en snäll häst som inte bryr sig om grimskaftet trasslar sig runt honom, och han går att rida med en hand, så det är inga problem. Vi både travar och gallopperar... och hunden är väldigt lydig just vid ridturer, grimskaftet blir väldigt sällan sträckt.

Jag har en 9 månaders Golden retriver som precis börjat följa med mig & mitt 6 åriga sto ut i skogen på promenader.
Till en början så hade jag hunden i stallet bara för att dom skulle få vänja sig vid varandra,hästen hade redan i sitt förra stall hundar som sprang runt benen på henne så hon är inte alls hundrädd så d har ju hjälpt till mkt..
Sedan har jag succesivt ökat & gått med dom båda i koppel & grimskaft upp i skogen, sedan nu i helgen så tänkte jag att ja skulle prova rida..& d gick alldeles utmärkt:rofl:
Hunden & hästen va som små änglar men d gäller att man kan lita på att hunden kommer tillbaka till en när man ropar...ehm..& att hästen kan hantera att hunden dundrar förbi en på stigen o kanske skäller ibland:)
Jag tror att d handlar om vana & träning helt enkelt..

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 668
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
626
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama