Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Ja måste säga att jag håller med dig,Sidekick. Försöker alltid vänja mina unghästar med så mycket olika grejer som möjligt, allt för att få en så trygg häst som möjligt. Självklart är alla hästar olika så man får anpassa till individen, men målet är väl för alla en trygg o harmonisk häst som fungerar?!
Jag är dåligt insatt i westen överhuvudaget, men tycker att det ofta känns som westenryttarna har trygga o harmoniska hästar...?!

/ misssy

Senast ändrad av en moderator:

Är vi osäkra för att vi vill ha en så säker häst som möjligt?? Är det fel att vänja sin häst vid allt innan man sitter upp, att vilja ha en häst som alla kan rida, att vilja ha en häst som man kan göra vad som helst med?? Det är definitivt inte osäkerhet. Jag tycker du verkar otroligt okunnig, eftersom du yttrar dig så.
Ja den ska vara helst lobotomerad även fast den är ung.

Göra vad som helst med:eek:
Hör du inte hur ...

Det där är ju en vanlig vanföreställning när man pratar om amerikanska raser. Dom är avlade till att vara så lugna att det kan te sig som lobotomi. Dock är dom blixtsnabba i reaktionen och klarvakna, fastän det inte syns. De är avlade till att hålla ihop sig för rancharbete och det är inte tillåtet med yra hästar som riskerar att skrämma korna.

Själv har jag valt Welsh Cob samt en paintkorsning (varmblod/paint). Ingen av dom är särskilt lobotomerade trots att dom håller sig lugna i de flesta situationer som uppstår. Inget jag har nött på heller.

Du har ju verkligen missförstått ALLT.
Lobotomerad?? Nej, trygg i sig själv och med sin omgivning kallas det.
Och de amerikanska raserna är lugna i sig själva för att spara energi, men för att endå vara kvicka och blixtsnabba när det behövs. Det härstammar från rancharbeten som ibland lunde vara veckolånga.

Och vadå hör du inte hur?
Jag vill ha en häst som är så trygg i sig själv och med andra att jag hade kunna rida in på en byggarbetsplats, eller för all del rida mitt inne i stan under upplopp. Varför? För att min häst ska ALLA kunna hantera och rida på, alla ska kunna känna sig trygga och aldrig behöva tvivla. Och det är inget som säger att hästen får lida för det, en trygg häst är en lycklig häst.

Senast ändrad:

Jag gör mer som dig. Jag blandar nedsittning och lättridning i traven redan tidigt. Har märkt lika många hästar som blir stressade och tycker att det är jobbigt med lättridning. Hur försiktigt man än rider lätt så förflyttas ryttarensvikt/tyngdpunkt i varje steg. Jag väger ju inte mindre och sadelhjorden blir inte lösare för att jag flyttar vikten framåt (står) på hästen. Har än som inte ens som vuxen tivs med att man rider lätt.
En ryttare som sitter STILLA stör hästen mindre än en som rider lätt. I galoppen sitter jag ner. Samma anledning här. Att lägga vikten framåt på en unghäst som redan naturligt är lite framtung känns inte som något vinnande koncept.

Å andra sidan rider jag inte in när de är 2 - 2,5 år utan de ska vara tre i alla fall. Jag stärker dem från backen innan jag sitter upp. Jag sitter på dem ett par minuter några ggr i veckan i början och ökar sakta så de hinner bygga upp sig i takt med arbetet. Har inte haft problem med någon av våra.

men vad säger att man måste luta sig framåt? jag ställer mig iaf rakt upp, att luta sig åt nåt håll är ju inte bra...

jag vänjer oxå mina hästar vid det mesta! har hittils inte hittat nåt som min märr är rädd för... det känns skönt!

Enda gången som den behöver kunna det är om den ska bli polishäst.

Den utbildas oxå inte snabbt, utan den får lära sig av andra hästar- mentorer- de tvingas inte av människan.

Om Quartern är så cool i sig själv- varför träna så hårt?

Om man vill bryta ner hästen- unghästen- bara för att man är rädd själv att den ska hoppa till eller bli skärrad- skaffa en moppe.

Eller gå själv på en mentalträningskurs.
Helt klart är det inte hästen det är fel på, utan ägarens skräckvisioner.

Senast ändrad:

Så utomordentligt dumt!

Självklart har man i stort sett alltid nytta av en häst som går fram i de flesta situationer, som litar tillräckligt på sin ryttare för att inte fara iväg så fort något oväntat inträffar! Och ETT sätt att träna detta är att under kontrollerade former introducera "skrämmande" saker för hästen. Ett annat sätt är att ta med den unga hästen på "miljöträning" - ut i naturen, till tränings- och tävlingsplatser osv. Självklart skall "skrämmande saker"-träning och miljöträning varvas med "vanlig" utbildning av hästen, men jag kan inte se varför det skulle vara av ondo att vänja hästen vid olika saker, så att den blir mindre skrämd om något ovanligt skulle inträffa?

Det handlar inte alls om att "lobotomera", tvinga eller bryta ner hästen, utan att tala om för den att även om något verkar skrämmande, så är det OK att lita på ryttaren, för ryttaren försätter den inte i farliga situationer!

Enda gången som den behöver kunna det är om den ska bli polishäst.

Den utbildas oxå inte snabbt, utan den får lära sig av andra hästar- mentorer- de tvingas inte av människan.

Om Quartern är så cool i sig själv- varför träna så hårt?

Om man vill bryta ner hästen- unghästen- bara för att man är rädd själv att den ska hoppa till eller bli skärrad- skaffa en moppe.

Eller gå själv på en mentalträningskurs.
Helt klart är det inte hästen det är fel på, utan ägarens skräckvisioner.

Du har ju fortfarande inte förstått. Det handlar inte om skräckvissioner eller som att man tränar hårt.
Det handlar om att man vill kunna be sin lillasysters kompis ta hand om sin häst utan att behöva oroa sig. Eller den dagen man råkar ut för att transporten går sönder mitt på e4an, eller den dagen det händer en olycka osv.. Det handlar inte om att man är rädd, skulle jag vara rädd skulle jag aldrig skaffa unghäst, jag skulle aldrig ens hålla på med hästar om jag var rädd.
Varför är du så mycket emot en säker häst??:crazy: Dina argument håller inte, inte någonstans.
Vi tränar inte våra hästar hårt, vi tar det viktigaste innan inridning och sen är det en utdragen period på flera år.

Och vadå bryta ner? Vad har du för syn på miljöträning, säkerhets träning egentligen? Vad har du för syn på hästar öht?
Jag jobbar iallafall tillsammans med min häst, inte mot, inte för att bryta ner osv utan för tillsammans.
Som sagt, en trygg häst (som blivit trygg på rätt sätt) är en lycklig häst! Sen får du komma och säga vad du vill, för jag vet att jag har rätt.

Senast ändrad:

för mig är det en självklarhet att hästen ska klara av sånna situationer, oavsett ålder! om man räknar bort föl förstås ;)

att någon skulle se sånt som nåt negativt har aldrig fallit mig in!

alla har nytta av en säker häst

/kimmis87 som fyverkeri tränade sin unghäst på nyår!

Förstår verkligen inte hur du tänker :confused::confused::crazy:

Hoppas du klarar dig bra genom ditt liv med hästar utan
att behöva miljöträna en sekund ;)
Och att inget plötsligt händer i närheten av din eller dina hästar.
Vettesjutton vad som skulle hända då??????????:(

Att miljöträna hästen som du skriver är ngt annat- ngt verkligt. Den får erfarenheter av vad som komma skall- utbildas i samhällskunskap.

Att hålla på med presseningar o platspåsar på en knappt insutten häst är bara elakt mot hästen. Den kan o bör inte fråntas alla sina naturliga instinkter.
Den ska vänjas vid saker, inte brytas ner till att inte få reagera på ngt.
Vad hjälper det om ägaren är spattig- för allt.
Det handlar om att man vill kunna be sin lillasysters kompis ta hand om sin häst utan att behöva oroa sig. Eller den dagen man råkar ut för att transporten går sönder mitt på e4an, eller den dagen det händer en olycka osv
o upplopp då= skräckvisioner
Har du hästen mitt i Sthlm vid Råsunda vid ett Derby eller?
där får bara utbildade polishästar vistas.

Om nu transporten skulle gå sönder på Essingeleden så begär man poliseskort- för allas säkerhet- inget som du behöver bekymra dig om- utifall att.

Senast ändrad:

Du förstår verkligen inte.
Det är bara exempel, jag vill ha min häst lugn i ALLA situationer. Jag förstår inte hur man kan argumentera emot det??

De må så vara att men begär eksort, men visst blir väl allt super mycket enklare om man inte har en helt panikslagen häst?:cool:

Jag håller med dig.

Axel
En häst glömmer inte sina instinkter för att man vänjer dom att inte bli rädda för olika saker som inträffar i människors sällskap.
Därimot så är det mycket enklare att utföra saker som i vanliga fall kan te sig obehagligt för hästen om man lärt dom att lita på en, vilket jag upplever att dom gör när man tränat på, med plastpåsar och andra för hästen lite läbbiga saker.

Min häst får alltid beröm av hovslagare,vet, klinikanställda och andra som ibland måste göra sådant som hästar normalt inte gillar. Fördelen är att han inte stressar upp sig och allt går mycket smidigare. =mindre obehag för honom.:idea:

När han står i hagen med sina hästkompisar så reagerar han lika som dom på främmande ljud och annat. Så han är inte lobotimerad, utan litar helt enkelt på människan.

För den skull så skrämmer man ju inte ihjäl hästen när man tränar deras tollerans heller, lite i taget lugnt och fint. Man använder samma metod som du förmodligen gör när du vänjer dina vid bett och sadel. Eller hoppar du bara upp och hoppas att det funkar, eller är du lite feg å tar det succesivt.:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Det är du som inte förstår HUR man kan få en häst lugn- genom att bara vara lugn själv.

Alla mina hästar har varit supersnälla med allt- men folk som fattar ngt vet att det handlar om mer än så- att vara en god förebild o uppfostra hästen rätt- vist.

hästen är trygg med mig. Jag tränar bara på sånt som behövs tränas på/ som GÅR att träna- olika för olika individer.

Jag måste bara fråga, vad är det som du vet att Sidekick gör som du hetsar upp dig mot då?

Där ger jag dig en poäng;). Jag söker aldrig upp saker som hästen ska vänja sig vid utan ser till att hästen är trygg med mig. Tränar inte specifikt på den saken utan på nåt sätt är det en självklarhet. Däremot om det dyker upp nåt som hästen reagerar för tar jag itu med det då och direkt. Har inte haft problem med nåt än så länge utan hästen litar på att det är ok.

Det är du som inte förstår HUR man kan få en häst lugn- genom att bara vara lugn själv.

Alla mina hästar har varit supersnälla med allt- men folk som fattar ngt vet att det handlar om mer än så- att vara en god förebild o uppfostra hästen rätt- vist.

hästen är trygg med mig. Jag tränar bara på sånt som behövs tränas på/ som GÅR att träna- olika för olika individer.

Självklart är en häst lugn om jag är lugn, det bevisar bara ett bra ledarskap.
Men inte i ALLA situationer, DU är inte där i alla situationer. T.ex om en häst rullat fast i eltråd och får den trasslad runt benen. Har man tränat på att när hästen sitter fast på ett eller annat sätt så ska den inte få panik, undviker man förhoppningsvis avskurna senor mm.
Bara ett exempel.

Där ger jag dig en poäng;). Jag söker aldrig upp saker som hästen ska vänja sig vid utan ser till att hästen är trygg med mig. Tränar inte specifikt på den saken utan på nåt sätt är det en självklarhet. Däremot om det dyker upp nåt som hästen reagerar för tar jag itu med det då och direkt. Har inte haft problem med nåt än så länge utan hästen litar på att det är ok.

Gör precis likadant.:bow: Tar itu med det där o då.

Självklart, i ett väl etablerat ledarskap så agerar inte hästen om ledaren inte gör det.
MEN vissa saker, se mitt inlägg ovan t.ex har inte med det att göra.
Som jag sa tidigare, innan jag sitter upp utsätter jag hästen för vardagssaker, t.ex en plastpåse som fastnat på en stolpe, gå över otäcka grejjer, gå i vatten, trafik, tungtrafik, ljud, plötsliga händelser (t.ex någon som gömt sig bakom sargen och plötsligt hoppar upp, sånt som händer på tävlingar) mm och sen är resten en utdragen period på flera år. Beroende på vad som kommer upp, vad som hästen reagerar på.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar