Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

*kl* ... eller nåt...

Förutsatt att ryttaren behärskar att sitta ner avslappnat och följa hästens rörelser, så ser jag inget fel alls med att sitta ner i traven. Det väger ju inte mindre bara för att man står upp... Tycker snarare det känns som att man lättare tappar balansen, när man står upp i stigbyglarna och hästen vacklar till.

Många ryttare rider lätt fel. Dom trycker sig upp i stigbyglarna, och då är det väldigt lätt att tappa balansen och störa den lite vingliga unghästen ännu mera. Om man däremot låter hästens energi lyfta en upp ur sadeln, utan hjälp av stigbyglarna kommer man i mer balans och lättridningen blir mjukare.

Jag red nästan alltid lätt på min arab som jag utbildade, på grund av att hon hade så fruktansvärt stötig trav, plus att hon drog vilket gjorde att jag hade svårt att slappna av, och då störde jag henne deffinitivt om jag satt ner. I lättridningen gick det bättre, men jag tycker det är svårare att följa hästens rörelser när man rider lätt.

Hoppas nån fattar vad jag menar...:D

förstår hur du menar!

som distansryttare säger jag bara, hur fasen skulle man orka rida långt genom att bara använda benen?!

jag kunde rida lätt med lätthet utan stigbyglar redan på ridskolan som lite snorunge, vi skulle ha balans övniingar och jag red lätt som vanligt... ridläraren var måttligt road! :angel:

men om man nu tar bort ex på där hästen blir rädd, och där man inte klarar av att rida lätt korrekt så tycker jag att rida lätt är det bästa.

blir hästen livrädd så har man ju inget att välja på, även om jag personligen hade gått tillbaka många steg i utbildningen vid en sådan händelse, men det är en annan disskussion :idea:

i distansen står man mkt upp, och man lär sig stå helt stadigt i traven med, kruxet är att ha en sadel där man kan stå i princip som man gör när man står på marken, och så ska man MAX stå 2 cm ovanför sadeln, helst bara 0,5 tycker jag... då är det varken jobbigt eller vingligt ;)

Tro mig, jag backade många steg innan jag insåg att det inte fanns något mer att göra utan att ställa hans rädsla mot väggen.
Som sagt, ALLT annars fungerade utmärkt, jag kunde hänga på ryggen medan någon ledde, stå på pall brevid och vifta med plastpåsar osv osv. Jag prövade mängder med prylar, men han var inte rädd för något utav det.

Det fanns INGET mer att göra än att fejsa problemet.

Ang att stå upp, jag håller med att man inte behöver stå mer än 0.5 cm från sadel, men i det här fallet så blev han livrädd så fort jag satt någon som helst tyngd i stigbyglarna.
Det gick att sitta upp, men inte mycket mer än så.

Senast ändrad:

Sidekick:
Jag tänkte svara direkt att ja, så gör jag oxå, och så såg jag raden av inlägg som säger, stopp, du gör helt fel!
men vi menar kanske båda så som det stod här på slutet, att ta några försiktiga steg i början, vid inridning, för att inte störa och skrämma genom att resa sig upp och rubba balansen. utan sitter mjukt, kanske i avlastningssits för att bara åka med i de första trevande travstegen där hästen säkert går och håller igen och undrar, kan man trava med dig däruppe eller??!

Då man ridit på ett tag och håller ett högre stabilare grundtempo är det ju en annan sak, då har väl hästen hittat så pass med balans att den mår bra av lättridning, särskillt om den har mkt rörelse i sig och ryttaren inte klarar att vara följsam och sitta mjukt med i rörelsen utan att belasta bakre delen av ryggen.

Mitt sto är lite speciellt, hon visar tydligt att hon ogillar lättridning, vill helst "smälta ihop" och ha minimal rörelse från ryttarens mellandel, under nedsittning är hon lugn, men börjar jag rida lätt kortar hon sig och svarar tvärt emot vad man vill med lättridning, -att få loss dem och öka rörelsen i ryggen.

självklart gjorde du det! det gör man väl av ren självbevarelsedrift om inte annat ?

själv har jag bara haft otroligt lugna hästar som hittils *peppar peppar* inte har gett mig några större överaskningar!

men du skriver att han blev rädd när du satte tyngd i stigbyglarna, hur gjorde du för att komma upp då :confused:

Haha ja det var ett rent konstverk.. Det finns på film nånstans.
Det gällde att vara kvick, men endå inte snabb och för hastig.
Jag satte liksom foten i och svingade mig upp. Hoppade av, svingade mig upp, hoppade av, svingade mig upp om och om igen varje 'ridpass' tills han stod still. Om än att han fortfarande spände sig, men han stod still.
Självklart hade jag någon som höll i, men böjde även huvudet mot mig så att han hela tiden kunde se och INTE fara iväg.

Visst hade jag kunnat resa och ställa mig upp i sadeln tills han slutade bry sig, men han var så rädd i övrigt att jag prioriterade annat.
Som t.ex att han inte skulle fly från mig, att jag kunde vifta på benen och armarna osv. Tillslut var han så cool med det att ställa sig upp inte var något problem.
Han var kvick som en vessla när han blev rädd, riktiga klassika quartervändningar. Då övade jag hellre på saker där jag fortfarande hade rumpan i sadeln för att lättare hålla balansen.
För som sagt, det sista man får göra på en såpass rädd häst är att åka av.

Jag rider inte lättridning men däremot lätt sits. Viktigt att hästen finner sin balans innan nedsittning. Får rätt bra benmuskler;)

*kl*

Men hörreni, nu tycker jag att vi fastnat i "håller med föregående talare "-fällan! ;)

Fortfarande; TS har rätt i att, såvitt jag vet, alla instanser och böcker som lär ut inridning lär ut att sitta ned på hästen till en början.
Givetvis utbildar man sedan den svaga hästen under lättridning och sitter inte i onödan på den; men om vi tittar på just biten INRIDNING....

Titta gärna i de böcker ni har hemma om inridningsmomentet!
Hippologer och de som går på våra bättre naturbruksgymnasium brukar också ha haft kurser i hur man i normalfallet rider in unghästen.

Dadde (som väl de flesta känner till?) skriver också han, trots att han är en förespråkare av både lätt sits och remont-form, om just nedsittning vid inridningen (läs mer här: http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm)
Citat: "Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt."

Han skriver också mycket om den unga hästens svaga rygg (till exempel, vid halt längre än 2 minuter. Sitt av!).

Nåväl, det var en parantes. Jag är som ni förstår lite förtjust i Dadde! ;)

Jag tror att frågorna kring om huruvida vissa ryttare rider så illa att det stör hästen vid deras lättridning samt att hästen ska vara klar över ryttaren på ryggen redan innan den rids (förberedas) varit uppe också.

Det spelar ingen roll hur skicklig man är på att rida lätt; lättridning innebär en viss rörelse av ryttarens vikt!
Där håller jag med Tora, lätt sits är betydligt stadigare för unghästen!
Plus att lättridningen inte blir lättare när man för första gången sitter på en unghäst soms ka bära upp ryttare, det kan bli lite både framåt och bakåt och i sidled från hästen för att prova vad i hela friden som händer.

Givetvis ska hästen förberedas och utbildas så att det aldrig händer något den inte är klar för.
Likväl är hästar levande varelser, och alla vet väl att allting aldrig går som det ska?
Visa mig den häst som alltid utbildats och behandlats perfekt typ! ;)

JAG är i vilket fall inte så ofelbar att mina hästar alltid fått perfekt utbildning.
Jag har hamnat både före och efter i min lättridning, jag har dragit mina hästar i munnen (av misstag) eller klämt med skänklarna för att inte ramla av i en tvärsväng eller bockning osv osv.
För att inte tala om alla andra fel jag gjort! ;)

Fast det beror på hur man tolkar det. Jag tolkar det som att man i början på inridningen skall sluta rida lätt och bara vänta ut hästen om den börjar hoppa omkring. Vissa hästar kan reagera lite när man börjar röra sig lite i sadeln men det brukar gå snabbt över.

Jag har inte förordat lätt sitts (bortsett från fältsitts i galopp) utan just lättridning. Just avlastningsist (inte att blanda ihop med fältsitts) har tvärtom en tendens att göra unghästen ostabilare.

Man skall alltid ha en halsring när man rider på unga hästar just för att man skall kunna hålla balansen utan att dra hästen i munnen eller komma efter. När unghästen rör sig är det sällan den går i ett och samma stabila tempo utan den går lite långsamare och lite snabbare och lite hit och dit. Det är just det man stabilserar med lättridning och halsring.

Du visar vägen med tempot i lättridning och gör det lättare för hästen att röra sig. Det är just för att hästen inte kan bära upp en ryttare som man måste rida lätt. Det verkar som om de flesta har helt missat meningen med lättridning och bara tror att det är något man gör de första 5 minutrarna på ett ridpass för sin egna bekvämlighets skull. Att rida lätt på ett riktigt sätt är en konst och speciellt på en unghäst.

Det är få ryttare som är verkligen duktiga på att rida unghästar. Man måste ha en väldigt bra egen balans som man kan hålla utan att ta stöd i tyglarna. Det är därför det är så tragiskt att vi i Sverige har så få unghästutbildare. Det är nämligen två helt olika saker att rida en färdig häst och en grön häst.

Jag har aldrig i någon bok läst att man skall sitta ner vid ridning av unga hästar (nu har jag ju dock inte läst alla böcker som finns) och inte har jag hört att tex Ulla Håkanssson, Yngve Viebke eller Kyra skulle ha förordat detta.

Är det så att denna felaktiga trend har börjat läras ut på skolor för framtida unghästutbildare så är det bara att beklaga. Hästkunskapen blir bara lägre och lägre av de som skaffar häst idag. Men faktum är att jag har mycket svårt att tänka mig att man lär ut något sådant utan snarare är det så att det är en feltolkning av någon.

Mvh

Tora

*kl* ... eller nåt...

Förutsatt att ryttaren behärskar att sitta ner avslappnat och följa hästens rörelser, så ser jag inget fel alls med att sitta ner i traven. Det väger ju inte mindre bara för att man står upp... Tycker snarare det känns som att man lättare tappar balansen, när man står upp i stigbyglarna och hästen vacklar till.

Många ryttare rider lätt fel. Dom trycker sig upp i stigbyglarna, och då är det väldigt lätt att tappa balansen och störa den lite vingliga unghästen ännu mera. Om man däremot låter hästens energi lyfta en upp ur sadeln, utan hjälp av stigbyglarna kommer man i mer balans och lättridningen blir mjukare.

Jag red nästan alltid lätt på min arab som jag utbildade, på grund av att hon hade så fruktansvärt stötig trav, plus att hon drog vilket gjorde att jag hade svårt att slappna av, och då störde jag henne deffinitivt om jag satt ner. I lättridningen gick det bättre, men jag tycker det är svårare att följa hästens rörelser när man rider lätt.

Hoppas nån fattar vad jag menar...:D

Faktum återstår det är svårt att rida in en unghäst och alla klarar inte av att göra det även om de själva tror det. Det är så mycket mer än att bara lära hästen att ha en ryttare på ryggen.

Det är synd att vi i Sverige inte har fler unghästubildare och fler människor som inser hur pass svår konst det är att faktiskt rida in en häst. Det är så mycket mer än att bara lyckas hålla sig kvar på ryggen.

Mvh

Tora

Vi börjar från början:

Allie var kanon snäll från marken, ialla skeden.
Så som med plastpåsar i stigbyglarna och han fann sig i att jag stod på en pall brevid o hoppade upp och ner, att jag vifta med en ikea kasse ovanför honom brydde han sig inte heller om.

Men när jag väl kom upp på ryggen så vart det full fart. Han drog järnet, inte bockade eller så utan skenade bara. Han var fullkomligt livrädd och efter två likadana pass insåg jag att det finns inget annat jag kan göra än att bara sitta och vänta på att han ska fatta att jag sitter kvar, oavsett vad han gör. Han var även livärdd för att gå i höger varv, när jag rörde mig på höger sida osv.. Inget av detta fanns från marken.
Tillslut, efter ca 2 veckor tvingade jag honom att gå till höger, och tillät honom inte att rusa runt nått mer. Då lugnade han ner sig.

När vi sen kom till skedet att jog blev aktuellt(I fallet quarter så blir det oftast jog före trav med unghästar) så kunde jag inte rida lätt. Prova själva att rida lätt i en superlångsam jogg.. Det är skrattretande.
Och jag ville inte hella driva på honom när han väl var relativt lugn.
Så i ca tre veckor till fick han lära sig kommandon för skritt, trav, galopp, stanna, backa och svänga och vänja sig vid alla tokigheter som en ryttare kan hitta på. Men hela tiden i jog, inte trav.

Och när vi väl kommit till den punkt att jag kunde driva på och skulle rida lätt, ja då hade han redan biffat på sig ordentligt med ryggmuskler och övriga muskler. Han var aldrig rädd för mig när jag red lätt, däremot hade han nog varit de om jag gjort det från början.
Under första uppsuttna perioden när han bara rusade runt i galopp så ville jag ställa mig upp, men det kunde jag inte, dels för att han var livrädd, dels för att jag absolut inte fick ramla av honom (För då skulle jag få börja om igen, han var ju trots allt rentutav rädd för mig) om han gjorde någon tokig sväng lr liknande.

Så jag var 'tvungen' att sitta ner i tre veckor ca.

Då kanske han var helt enkelt inte mogen för att sitta på än. Jag är inte så insatt i western men jag vet att jogg är en rörelse som kräver styrka av hästen om det skall bli någon kvalite på den. Jämför med piaff tex. I princip så kan man lära en häst piaff när som helst i utbildningen. Men för att det skall bli kvalite på piaffen så måste hästen orka och ha styrka för det.

Så jag tycker snarare som om din kunskap i inridning av hästar helt enkelt inte räckte till (inget fel i det man kan inte kunna allting och man kan inte vara bäst på allting heller) och borde kanske ha sökt hjälp allternativ lämnat bort hästen till någon som är duktig på unghästar.

Jag upprepar mig igen: Det är en svår konst att rida in en unghäst på ett korrekt sätt och det är inte alla ryttare som behärskar detta. Det är stor självkännedom att kunna inse att jag har inte den kunskapen och vända sig till någon som kan det.

Många tror tyvärr att det bara är att vara lite försiktig och ta det lungt så är det inte svårt att rida in en unghäst men det är så mycket mer än så.

På det försäljningstallet jag jobbade på för 10 år sedan så lämandes unghästarna iväg för inridning hos en westernryttare. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad han hette men han bodde då i Halland och var relativt känd. Han satt aldrig ner på vare sig våra eller hans egna unghästar och då hade han ändå en westernsadel vid inridning (rent spontant så känns det som om det är svårare att rida lätt i en westernsadel men jag kan ha fel).

Mvh

Tora

Vi kan kanske vara överens om att vara oense? ;)

Återigen, jag tar Daddes citat här:

"Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt."

Nåväl, vi är inte ense, och det är väl inte omöjligt att jag har fel.
Likväl finns det flera andra som säger samma sak som mig, så du får åtminstone en förståelse för att denna uppfattning också finns.

.. eller så är det inte så svårt som många tror?? Man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det är. Men visst krävs det erfarenhet och balans men någon unghästexpert behöver man inte vara anser jag. Jag äger min första treåring nu och har aldrig ridit in en häst förut men nu är det gjort! Gick hur galant som helst. Red ett pass för unghästutbildare för att få bekräftat att vi var på rätt väg; och det var vi.
Varför krävs så gigantiska kunskaper att rida en unghäst? Vad är ett "korrekt" sätt att rida in på? varför är det så mycket mer än att bara ta det lugnt och vara försiktig? Bara undrande över vad du menar! :)

Jag behandlar min treåring som vilken häst som helst; utom att jag rider kortare och färre pass med mindre krav och det går hur bra som helst och han är väldigt ridbar och trevlig! Har ridit in honom helt på egen hand, utan ledare odyl å han är väldigt känslig och svarar fint på alla hjälper och är mkt välbalanserad. Utan massa kunskap etc.

Ang lättsits så tycker jag det är en självklarhet. Men kanske till den dag jag oxå får en "hysterisk" häst, men då kanske man ska vänta tills huvudet kommit ikapp.

Vi kan kanske vara överens om att vara oense? ;)

Återigen, jag tar Daddes citat här:

"Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt."

Nåväl, vi är inte ense, och det är väl inte omöjligt att jag har fel.
Likväl finns det flera andra som säger samma sak som mig, så du får åtminstone en förståelse för att denna uppfattning också finns.

Var står det att man inte skall rida lätt? Det står att om hästen börjar spela apa så skall man mjukt sjunka ner i sadeln. Det står absolut inget om att man skall sitta ner i sadeln på en unghäst istället för att rida lätt. Sen är det tveksamt om det enklaste är att sitta ner i sadeln. Det enklaste är snarare tvärtom att helt enkelt ställa sig upp så har man bättre balans när hästen hoppar och far runt. Det är nämligen lättare att parera när man står upp i stigbyglarna.

Ibland så kan jag undra hur många hästar folk igentligen har ridit in? Jag har ridit in och varit med att vidareutbilda så pass många unghästar att jag har tappat räkningen för länge sedan.

Som sagt Dadde säger att man skall sjunka ner i sadeln och vänta ut unghästen. Det är inte samma sak som att man inte skall rida lätt. Dessutom så är det snarare frågan om insittning än inridning. Dvs när man lär hästen att ha någon på ryggen. Sen när man börjar rida hästen på "riktigt" så är det andra saker det handlar om.

Men som sagt Ulla Håkansson, Yngve Viebke, Kyra, Stefan Jansson mfl kanske har fel?

Mvh

Tora

Så du påstår att jag skulle bara ha väntat och fortsatt jobba med alla dessa övningar som fungerade utmärkt?
Då undviker jag ju problemet.
Fakta till problemet är att hon som ägde honom innan mig skulle sitta in honom, han vart rädd och hon åkte av.
Han var ju liksom rädd för en anledning.

Och till saken hör, Tora, att jag hade en av de bättre tränarna vid min sida HELA tiden.

Dessutom är det inte min första unghäst jag rider in, men däremot min första westernhäst. SKulle jag driva på honom in i trav även fast han valde jogg, när det handlade om en rädd häst som precis började finna lugn?
Måla inte upp mig som en nybörjare.
Det är inte något annrolunda att rida lätt i en westernsadel som i en annan sadel.

Det är inte något annrolunda att rida lätt i en westernsadel som i en annan sadel.

Tack för det, nu svarade du på frågan jag satt och klurade på, hur gör westernfolket, går det att rida lätt i w-sadel =)

Ang övriga diskussionen har jag haft en så fobisk att jag fick tillslut skicka upp den fastspänd halmgubbe, som ju till skillnad mot mänskliga kamikazepiloter kunde sitta kvar under rodeon som blev, på en av mina. Och han fick helt enkelt springa, bocka, bocka och bocka tills han lugnade sig. Det VÄRSTA som kunde hända i hans värld hände, och han insåg att han dog INTE. Sen kunde jag börja sitta upp igen.

Samma där som med din, fast lätt sadeltvång, det på marken och 'pre flicgh check' fungerade. Backa hjälpte inte, inte när man aldrig kunde gå förbi själva 'något på ryggen'-momentet någonsin.

.. eller så är det inte så svårt som många tror?? Man behöver inte göra det mer komplicerat än vad det är. Men visst krävs det erfarenhet och balans men någon unghästexpert behöver man inte vara anser jag. Jag äger min första treåring nu och har aldrig ridit in en häst förut men nu är det gjort! Gick hur galant som helst. Red ett pass för unghästutbildare för att få bekräftat att vi var på rätt väg; och det var vi.
Varför krävs så gigantiska kunskaper att rida en unghäst? Vad är ett "korrekt" sätt att rida in på? varför är det så mycket mer än att bara ta det lugnt och vara försiktig? Bara undrande över vad du menar! :)

Jag behandlar min treåring som vilken häst som helst; utom att jag rider kortare och färre pass med mindre krav och det går hur bra som helst och han är väldigt ridbar och trevlig! Har ridit in honom helt på egen hand, utan ledare odyl å han är väldigt känslig och svarar fint på alla hjälper och är mkt välbalanserad. Utan massa kunskap etc.

Ang lättsits så tycker jag det är en självklarhet. Men kanske till den dag jag oxå får en "hysterisk" häst, men då kanske man ska vänta tills huvudet kommit ikapp.

Du äger din första treåring nu. Jag har som sagt ridit in och varit med och vidareutbilda så pass många unghästar så att jag har tappat räkningen.

Det är mycket svårt att rida in en unghäst. Det är inte samma sak som att rida en äldre häst fast bara i kortare stunder.

Vad det är som är så speciellt? Känner du inte skillnaden i att rida en äldre rutinerad häst och att rida en grön häst? Kan du inte känna vad för andra behov den unga hästen har jämfört med den äldre utbildade hästen? Nu kan det ju vara så att du har den rätta känslan och förmågan att rida en unghäst. I så fall är det bara kunskapen som saknas.

Det finns som sagt ryttare som rider i de högsta klasserna som inte klarar av att rida en unghäst på rätt sätt. Precis som med allt annat här i livet så har människor olika förmågor och talanger.

När jag jobbade med att rida in unghästar så var det inte så att jag fick en unghäst att jobba med själv. Man var med och hjälpte till när en som kom dit och jobbade bara med unghästarna. Ibland fick man förtroendet att få jobba med de unghästar som var lite mer ridna under tränarens vakande öga.

Det har ju på senaste tiden pratats mycket om att just Sverige har så få duktiga unghästutbildare. Det är bra att det börjar pratas om detta då det är så mycket mer att rida in en häst än att lära den att tolerera en ryttare på ryggen.

Mvh

Tora

Så du påstår att jag skulle bara ha väntat och fortsatt jobba med alla dessa övningar som fungerade utmärkt?
Då undviker jag ju problemet.
Fakta till problemet är att hon som ägde honom innan mig skulle sitta in honom, han vart rädd och hon åkte av.
Han var ju liksom rädd för en anledning.

Och till saken hör, Tora, att jag hade en av de bättre tränarna vid min sida HELA tiden.

Dessutom är det inte min första unghäst jag rider in, men däremot min första westernhäst. SKulle jag driva på honom in i trav även fast han valde jogg, när det handlade om en rädd häst som precis började finna lugn?
Måla inte upp mig som en nybörjare.

Av det du skriver här så drar jag slutsatsen att du inte är så rutinerad. Det finns mer att göra än att använda sig utav plastpåsar. Vissa hästar behöver helt enkelt annat och mer arbete innan de klarar av att ha en ryttare på ryggen. Så enkelt är det.

Att rida in en häst genom att sitta ner på den i en gångart som kräver styrka känns inte speciellt rutinerat. Bara för att en unghäst har lätt för samling och gärna tar till det när den är stressad så betyder det inte att jag kan sitta och rida den i någon passage/piaff liknade för att den blir stressad, hur lätt den än har för det.

Så länge inte tränaren är duktig på just unghästar så spelar det ingen roll hur nära samarbete ni hade.

Att lära en unghäst att tolerera en ryttare på ryggen är igentligen den lätta biten. Det svåra kommer sen.

Mvh

Tora

Att lära en unghäst att tolerera en ryttare på ryggen är igentligen den lätta biten. Det svåra kommer sen.

Mvh

Tora

Jag håller med dig i stort om det mesta. Men man får inte glömma att de där knepiga exemplaren som gör att man måste ta till de oortodoxa sätten, alltid kommer att finnas.

Så som vanligt tycker jag inte man ska bli alltför svartvit och fördömande. Däremot så knepighetsfallen är FÅ, i minoritet och sällan förekommande och skall inte sätta normen. Och vad gäller normen är vi helt eniga =)

Men jag hade inte bara använt mig utan plastpåsar, om du läser lite nogrannare. Dessutom har jag inte skrivit ut allt som jag gjorde.
Och än än gång:
Skulle jag ha avvaktat med en häst som var rädd för att ha någon på ryggen, bara för att en person redan åkt av? -När allt annat som gick att göra var gjort?

Skulle jag ha drivit på honom in i trav för att kunna rida lätt, när han äntligen slutade rusa runt och började lugna ner sig? Han var inte stressad, han var spänd men började lugna sig och valde då joggen -Det skulle jag aldrig gjort, varför förstöra mer när hästen äntligen börjar förstå att jag inte är farlig??

Jag håller med dig om att lära en unghäst att tolerera ryttare är den lätta biten -OFTAST, men nu var det inte det, det var den svåra biten.
Eftersom han hade ett trauma i minnet, sin första upplevelse med någon på ryggen bestod av att den ramlade av och skrek utav bara helvete (Hon bröt nyckelben och revben) så var det inte lätt. Och visst, jag hade säkert kunna göra saker bättre MEN jag skulle ändå aldrig ha drivit upp honom i trav bara för att rida lätt, när han äntligen började förstå att jag åker inte av, jag gör inte konstiga saker, jag skriker inte osv.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar