Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Jag har alltid läst och lärt mig att man inte ska sitta ner på unghästar och otränade hästar eller icke uppvärmda hästar.
Utan då rida lätt just för att avlasta ryggen.

När jag rider min pålla så rider ajg lätt de första 5 minuterna innan hon är riktigt uppvärmd sen sitter jag ner!

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Det har du alldeles rätt i. Jag förutsätter att man vid bomlös användning alltid använder sig av riktiga equalizer/skito underlägg och helst de som är 2 cm tjocka. Har kanske inte erfarenhet av så många olika bomlösa. I min sitter stiglädern i själva lädret över ryggen, fäst i tvåpunkt så trycket fördelas.

Hälsning Maja

Mm, V-infästning är ju att föredra. Bara sett det på Sportssaddle dock. Freeform, Torsion mfl har (om de inte ändrat) i band över ryggen. Fördelen är ju att man kan fästa stiglädrena där det passar ryttaren, t ex för mig längre bak än de normalt är. Nackdelen är ju att det där breda bandet riskerar ge punkttryck (är ju därför man inte ska hoppa).

Alla 'billiga kopior' jag sett har haft band över ryggen, har dock ingen koll på alla de 'nya' bomlösa i varierande prisklasser som vuxit upp som svampar i jorden senaste åren. Jag sålde ju FF:en när ungarabstoet fick tas bort, och sen inte engagerat mig, men var väldigt engagerad ett tag i bomlöstdjungeln ;)

Men även med skitopad så kvarstår ju att är det tryck för långt bak på hästen, så är det lika skit som tryck för långt bak i en bomsadel. Dvs det där problemet med små korta isisar t ex, och vuxna karlar med 18" rumpa..

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar