Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Nåja, långa ståtliga karlar på små araber inom distansen hör klart till undantagen skulle jag vilja säga.

Menade mer att det blir samma kombinationsproblem ryttare - häst - sadel där när det inträffar - just eftersom araberna oftast är kortryggade med, vanlighetsgraden är nog som du säger mycket mindre än inom islandshästridningen. Jag har sett ett par dock (inom distansen alltså).Men förutom de så det jag ser av distansen är 'eliten', dvs reportagen i ridsport, samma sak gäller ju isisarna, och där är det ju mkt, mkt oftare man ser vuxen karl på ponny (inom isisridningen vanligare alltså).

fast jo så enkelt är det, en bomlös fördelar vikten så pass bra (om det är en riktigt bra då alltså), en bomsadel gör inte det eftersom den är stel, vilket hästens rygg inte är.

Det spelar ingen som helst roll, om den bomlösa fördelar ut trycken bakom sista revbensbågen. Vilket den GÖR om den är så lång att den ligger an där, och rumpan som sitter i sadeln är såpass stor att den lägger tryck där. Det går - hur ogärna vissa än vill erkänna det - inte att komma ifrån.

En 'för lång' bomlös fungerar BARA om trycket inte fördelas efter sista revbenet. Allt annat är rent önsketänkande och fria drömmar.

Så fördelen med bomlösa är att de passar knepiga ryggar bättre, och om ryttarens rumpa är i rätt storlek kan de vara för långa utan att de gör ngt.

Min valack kan jag säga hade nog inte ens 30 cm sadelläge, nu är det ju omöjligt att mäta, men jag är ganska säker på min sak då jag vet att min rumpa knappt skulle få plats, till det hade han 15 cm hög manke, så han var ca 160 när man mätte manken.... men ja... inte så stor igentligen :D så sadel till denna häst var svårt att hitta hehe

iaf, sadeln som passade bäst på honom är ca 60-66 cm (kommer inte ihåg exakt men vet att det ligger därikring) den låg då över manken och hela vägen bak på korset, en person som var typ 150 lång och vägde 130 (?) kilo kunde iaf sitta i den sadeln utan problem, tyvärr kunde hon inte rida ordenkligt och därav fick hon hoppa av ganska snabbt, vikten i sig hade han nog inte problem med.

Och den tryckte ofelbart för långt bak. Sen, det finns hästar som går år ut och år in med för långa sadlar och tryck för långt bak utan att få problem. Till och med min rygghäst (nämnda valack) som i flera år reds i en alldeles för lång bomsadel, fixade det utan minsta ryggkänning. Antagligen för matte är liten och lätt och han var en snäll och tålig herre. Men det behöver inte gå så 'bra' utan man kan få rejäla problem, och oavsett problem eller ej är det ett obehag för hästen.

sen har jag hört att de lärda tvistar om vart hästen igentligen ska bära tyngd! en bomsadel kan ju inte ligga långt bak eftersom den hämmar hästens rörelser, men med en bomlös så har man ju inte det problemet! i min sadeln får man plats 2 st nästan... hehe jag köpte den begangnad, men har planerat att importera en då kanska mkt kortare eftersom det behåller värme på hästen och dem får svårare att gå ner i puls.

Källa tack? Att hästen INTE är gjord för att bära tyngd på länden och INTE skall göra det är ju det enda som 'alla' rakt igenom är överens om, och det finns forskningsstöd. Där de blir oense är hur trycket i en sadel fördelas/inte fördelas. Där vissa - av någon my(s)tisk anledning ofta de med för lång sadel/som rek för lång sadel - inte anser det är något problem.

Min valack fick ju bomlös tillslut, men fick sen återigen en bomsadel, denna gång med tillräckligt kort anläggningsyta. Då föredrog han bomsadel förrsten. Bara som anekdot.

När sadeln o även ryttarens vikt hamnar över länden. sitter man även på njurpartiet.:mad:

Lite åt det hållet går mina tankar också. Misstänker ju att de hästar som inte fixar att bära vikt på Island sållas ut och att aveln är selekterad till de som håller...men återigen, jag har ingen koll där.:o

Men Boj som är bevandrad bland isisar på Island säger att man byter hästar under turridningar där. vilket inte görs här:crazy:

Att ha lastdjur eller extra handhästar har man även på Prärien.

hur många går hem - när man vänder efter 2 h ridning om hästen känns trött?

Förr tränade både FT o distans så- man gav hästen lite vila o tränade sig själv ett tag- sprang brevid.

På väldigt gröna hästar som inte har hittat sin balans.
Vad anser ni och vad anser ni inte?

Personligen rider jag INTE lätt på obalanserade hästar bara för att inte störa deras egna arbete med att finna sig själva. För att undvika spänningar och andra obehagliga saker.
När hästen har hittat sin balans så kan man börja rida lätt, för att avlasta ryggen.
Men man får anta att innan man börjar rida på sin unghäst öht så har man jobbat upp ryggmusklerna så mycket man kan, från marken.

Så, vad tycker och tänker ni angående detta?

Lättrida kan man visst det göra, men då med små rörelser och balanserat. Fast det går lika bra med lätt sits.

Sitter ner gör jag inte på en ung rygg. Knappt ens i skritt vid inridning.

Sedan angående bomlöst eller ej. Själv anser jag att just bomlöst är idealiskt när man ägnar sig åt mycket lätt sits och lättridning, som långa uteritter/distans. Detta då de vanliga engelska sadlarna har sina stigläderfästen så långt fram att man lägger all vikt annars där, ofta då under just där koppjärnen går ner. Det blir ett konstant tryck starx bakom bogbladen istället för på ryggen i stort. Engelska sadlar är gjorda för att sitta i och lätta något i stiglädern då och då. Så som man rider vid dressyr och hopp.

En bomlös har ofta sina infästen till stigläder så att vikten av ryttaren då hamnar mitt på ryggen, där ryttaren sitter, men feta goa dynor mellan häst och ryttare. Alltså bättre när man i huvudsak rider lättad från sadeln.

Så allt är beroende av vad man skall ha hästen till. Så egentligen tror jag på bomlöst vid inridning, för att sedan gå över allt mer till engelska om man skall rida dressyr och hopp. Och behålla sin bomlösa alt. andra typer av sadlar (bladsadlar alltså western eller andra långfärdssadlar som även de hamnar med stigläderinfästena mer mitt på ryggen) om det är långritt man ägnar sig åt.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Att ha lastdjur eller extra handhästar har man även på Prärien.

hur många går hem - när man vänder efter 2 h ridning om hästen känns trött?

Förr tränade både FT o distans så- man gav hästen lite vila o tränade sig själv ett tag- sprang brevid.

JAG:D... faktiskt;)... Är uppfostrad av en gammal kapten vars alla ridpass handlade om att rida i skogen men sitta av och springa på fälten, bredvid hästen:cool:...så extrem är dock inte jag:o

Sedan angående bomlöst eller ej. Själv anser jag att just bomlöst är idealiskt när man ägnar sig åt mycket lätt sits och lättridning, som långa uteritter/distans. Detta då de vanliga engelska sadlarna har sina stigläderfästen så långt fram att man lägger all vikt annars där, ofta då under just där koppjärnen går ner. Det blir ett konstant tryck starx bakom bogbladen istället för på ryggen i stort. Engelska sadlar är gjorda för att sitta i och lätta något i stiglädern då och då. Så som man rider vid dressyr och hopp.

En bomlös har ofta sina infästen till stigläder så att vikten av ryttaren då hamnar mitt på ryggen, där ryttaren sitter, men feta goa dynor mellan häst och ryttare. Alltså bättre när man i huvudsak rider lättad från sadeln.

Så allt är beroende av vad man skall ha hästen till. Så egentligen tror jag på bomlöst vid inridning, för att sedan gå över allt mer till engelska om man skall rida dressyr och hopp. Och behålla sin bomlösa alt. andra typer av sadlar (bladsadlar alltså western eller andra långfärdssadlar som även de hamnar med stigläderinfästena mer mitt på ryggen) om det är långritt man ägnar sig åt.

Hälsning Maja

Fast där gäller det ju att se vad för bomlös det är. En hel del av dem har sin stigläderinfästning i ett band över ryggen, och det är faktiskt sämre än hur de är på bomsadlar. Där är ju anledningen man inte ska hoppa i en bomlös.

Men rätt padd så tar man ju bort största delen av problemet.

Jag gillar också bomlös vid inridning till de som har knepig rygg. Tar helst själva insittningen och första turerna i en bomsadel, men sen gärna bomlöst, det händer så mkt med ryggen där i början, och med bomlös är man mer garderad mot att passformen blir sämre för de växer lite och blir överbyggda, eller på annat vis ändras i ryggen.

Fast det kräver då en ryttare med hyfsad balans

Vi tillhör väl den gamla stammen;) som inte har hästen bara som ett färdmedel:angel:
Har hästen varit riktigt duktig- går jag med den, spänner upp gjorden o ger godis.

Vi tillhör väl den gamla stammen;) som inte har hästen bara som ett färdmedel:angel:
Har hästen varit riktigt duktig- går jag med den, spänner upp gjorden o ger godis.

:cool:..ja, jag har ju åldern inne för att kunna säga att jag hör till den "gamla" stammen...:o

Allt för att hålla hästen positiv till arbete och umgänge med mig som ryttare och handler:D

Senast ändrad:

Jag har alltid gått sista biten hem med mina hästar.

I efterhand har jag också lärt mig att det är bra för att undvika svullnader efter sadeln eller gjorden.

Men för mig handlar det främst om ett beröm till hästen och ett sätt att varva ner sista stunden på passet.

Och jag tillhör inte den gamla stammen, än. Halvgamla möjligtvis.. ;)

/Camilla

Jag ska försöka se det som en personlig förolämpning det där med gammal ;)

Även jag skrittar av, och inte helt sällan fram med, avsuttet. Alltid och ovillkorligen på unghästar (vilket föranledde en hel sommars mysterie för grannen då det hela tiden dök upp en vit mineralhink i vägkanten. Han tog bort den, och nästa dag var det en ny där... Han måtte undrat vad som försiggick, och jag svor över att mina uppsittningspallar försvann :devil:)

Ja, jag går också en bit innan jag sitter upp men inte lika långt som efter ridturen. Bara så att min häst har fått röra sig lite med sadeln på och gjorden är färdigdragen.

/Camilla

Jag 'kom ju in' i det där med att gå 20 min innan också med arabvalacken. Sadeltvång/gjordtvång deluxe, och dessutom KS.

Sen har det blivit ganska naturligt med unghästarna att knalla först, sitta upp, rida en bit, knalla sista biten vid inridning, och så har det hängt med och blivit norm.

Dock ska tilläggas att skritta fram 20 min avsuttet gör jag inte sådär jätteofta längre med vuxna hästar, men en 10 minuter brukar det bli (dock inte alltid, nu när 'anledningen' är borta tillåter jag mig att slarva med det lite mer och sitta upp direkt på stallplanen).

Apropå skritta fram- och av avsuttet så när grannen i typ ett år sett mig leda iväg en häst, och sen komma ledandes hem på samma häst. Fullt sadlad och tränsad och matte i hjälm och väst kom försiktigt frågan 'ska du aldrig rida in den?' *s*

:D

Typ samma kommentar som jag brukar få. Eller - "har du ramlat av?" med bekymrad min...

För att inte tala om när jag tömkör - "har du tappat vagnen?"

/Camilla

Jo, den har man också hört. Nu sist så hade jag precis suttit av, och stod och lossade gjorden och spände upp nosgrimman, och herrn blir väldigt kliig efter ridning, och puttade och skulle klia, och jag bannade honom och det såg nog lite oorganiserat ut. Då stannar en bil, med en mycket trevlig dam i förvisso och tycker 'har du ramlat av, behöver du hjälp att komma upp igen?'

Okej att jag är tre päron hög, men nog kommer jag upp på en 162 cm hög herre om jag vill. Men hon hade säkert barn som red eller häst själv, och det var ju jättesnällt att stanna och fråga. HADE jag varit långt hemifrån och inte kommit upp hade hon ju varit sänd från ovan.

Ja, jag går också en bit innan jag sitter upp men inte lika långt som efter ridturen. Bara så att min häst har fått röra sig lite med sadeln på och gjorden är färdigdragen.

/Camilla
Jag går inte innan, men tar aldrig hästen direkt från boxen på morgonen, utan den har rört på sig o letts från hagen.

Drar gjorden från skitlöst till "sitta kvar- vid uppsittning" på den tiden det tar att sätta på skydd o träns mm.
iom allt man har under sadeln plus att den spänner ut sig ngt så lättar gjorden då.
Brukar inte dra den direkt, utan den får skritta en stund- den ligger på plats ändå.

Varför jag går under sadelgjordsdragandet är av samma anledning som Alexandra och som jag skrivit i andra trådar - min häst har sadeltvång och är symptomfri om man tar det lite lugnt med gjorden i början.

Jag har svårt att dra åt gjorden från ryggen, dels är det dressyrgjord dels har jag en kass höft som inte gillar att jag böjer mig över den så mycket eller att jag böjer mig ifrån den heller (ifall jag behöver dra åt på höger sida). Men behövs det gör jag ju hellre det än sitter av och upp igen, vilket gör ÄNNU ondare.. :(

/Camilla

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 871
Senast: Kajsalisa
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 199
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 089
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka