Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

OK. nu ska vi inte gå in på en annan av mina fördomar-Islandsponnyn- som inte ska bära mer än annan kraftig ponny:D

Nu heter ju rasen iofs islandshäst alldeles oavsett vad den råkar ha för höjd (vilket ffa har språkliga och kulturella orsaker, det hette liksom "häst" när vikingarna kom dit med dem, och det heter fortfarande det), men jag håller med dig om att den inte skall bära mer än en annan häst i samma storlek. Vad man sedan menar med storlek är en annan femma - höjden är enligt min mening ganska oviktig i sammanhanget.

Btw, har du fördomar om allt som inte är dressyr? ;)

Bara måste inflika att, det blir svårt att övertyga islänningarna att dom inte ska rida sina hästar...som dom fött upp för ändamålet, med inriktning på att bära:cool:

Finner det fascinerande att vi här i landet har så attans mycket tyckande om bärkraft hos små hästar:angel:

Jag tycker mest illa om att de så ofta 'sitter på länden' på isisarna. En isis, och en 18" sadel, det blir tyvärr alldeles för ofta att sadeln ligger för långt bak. Och det både för islänningarna själva, och andra nationaliteter.

Jag har absolut noll koll på skadefrekvens i samband med islänningarnas sätt att rida...det vore intressant att ta del av. Om problemen är små och sällsynta är det kanske vi som ska ta lärdom av det...men som sagt, någon med insyn får gärna upplysa lite.

Heller ingen koll så, däremot så är det ju omöjligt att islandshästar skulle fara mindre illa av att bära vikt på länden, där är ju ingen häst designad att bära vikt.

Sen är ju ofta isisar tåliga, och många är passiva hanterare, så mycket möjligt de inte 'säger ifrån' på samma sätt/lika ofta som andra raser?

Bara måste inflika att, det blir svårt att övertyga islänningarna att dom inte ska rida sina hästar...som dom fött upp för ändamålet, med inriktning på att bära:cool:

Finner det fascinerande att vi här i landet har så attans mycket tyckande om bärkraft hos små hästar:angel:

Jag menade nog snarare att andra hästar i samma storlek och med samma kroppsbyggnad som islandshästar bör kunna bära lika mycket, man måste inte nödvändigtvis vara barn för att rida hästar på under 148 cm. Ser t.ex. inga problem med att fjordhästar och haflinger rids av vuxna, precis som jag inte ser några problem med att islandshästar gör det. Jag är själv vuxen och har islandshäst. Väger ca 62 kg, och har en rätt stor och kraftig islandshäst. Skulle nog utan större tvekan släppa upp ryttare på iaf uppåt 85 kg på honom.

Jag håller med dig om att det är ett väldigt tyckande om hästars viktbärighet, och det sammankopplas alltför ofta med mankhöjden, som ju kanske inte är ett så väldigt bra mått på hur stark hästen är.... Däremot tror jag inte att islandshästar är "specialfall" vad gäller hur mycket de kan bära.

Jag tycker mest illa om att de så ofta 'sitter på länden' på isisarna. En isis, och en 18" sadel, det blir tyvärr alldeles för ofta att sadeln ligger för långt bak. Och det både för islänningarna själva, och andra nationaliteter.

Det finns nog ingen islandshäst som är långryggad nog att bära en 18" sadel, nej.... Många som har islandshäst har problem med detta (den inte alltid så smala rumpan på ryttaren skall ju få plats i sadeln också :devil:), men det är nog först på senare år som det uppmärksammats. Det har också kommit en hel del sadelmodeller av islandstyp speciellt gjorda för breda, korta ryggar. Så jag tror och hoppas att fenomenet för lång sadel på för kort rygg är på väg bort från islandsvärlden.

Jag har absolut noll koll på skadefrekvens i samband med islänningarnas sätt att rida...det vore intressant att ta del av. Om problemen är små och sällsynta är det kanske vi som ska ta lärdom av det...men som sagt, någon med insyn får gärna upplysa lite.

De enda som mig veterligen har någon statistik är försäkringsbolagen, och de flesta försäkringsbolag vad jag vet fortfarande lägre premier för islandshästar, just för att de mer sällan än t.ex. halvbloden skadas och/eller blir sjuka.

Jo, men det jag efterlyste var hur problemen ser ut på island...om det nu föreligger problem där;)

Det finns nog ingen islandshäst som är långryggad nog att bära en 18" sadel, nej.... Många som har islandshäst har problem med detta (den inte alltid så smala rumpan på ryttaren skall ju få plats i sadeln också :devil:), men det är nog först på senare år som det uppmärksammats. Det har också kommit en hel del sadelmodeller av islandstyp speciellt gjorda för breda, korta ryggar. Så jag tror och hoppas att fenomenet för lång sadel på för kort rygg är på väg bort från islandsvärlden.

Min sadelmakare anförtrodde mig en gång att de absolut svåraste utprovningar han får är när det kommer in '1.80 lång gubbe som väger 75 kg, med en 140 cm hög islandshäst med om man har tur 40 cm anläggningsyta, och vill ha sadel..'

För det är ju precis som du säger, det finns inte en isisrygg som 'rymmer' en 18" sadel, och ÄVEN om de görs nya modeller med kortare anläggningsyta, så - ursäkta uttrycket - men fan en 18" rumpa har ju fasiken bara den mer anläggningsyta än vad hästen har i många fall.

Problemet finns till viss del inom distansen med förresten. Små kortryggade araber, och långa, ståtliga karlar. Och araber är heller inte designade att bära vikt på länden...

EN sak att ta i beaktande är det att ryggproblem inte alltid uppmärksammas av ryttaren, men ffa så många ryggbesvär tas inte till vet i första hand utan den mer alternativa behandlingskåren. Vilket inte alls behöver vara fel, men det når aldrig försäkringsbolagets 'ögon och öron' och statistik.

inom distansen har vi det problemet ja... men nästan alla rider numera med bomlösa sadlar och då gör det inget som sadeln ligger på länden, så det är ganska enkelt!

förra araben jag hade låg sadeln både över manken och över korset! hans rygg var mkt kort! men han hade aldrig ont i ryggen, tvärtom så hade han mkt välmusklad rygg, han växte ur bomsadlarna, de gjorde alltså inte sadlar av det märket i den storleken han hade...

inom distansen har vi det problemet ja... men nästan alla rider numera med bomlösa sadlar och då gör det inget som sadeln ligger på länden, så det är ganska enkelt!

förra araben jag hade låg sadeln både över manken och över korset! hans rygg var mkt kort! men han hade aldrig ont i ryggen, tvärtom så hade han mkt välmusklad rygg, han växte ur bomsadlarna, de gjorde alltså inte sadlar av det märket i den storleken han hade...

Nja, riktigt så enkelt är det faktiskt inte. Inte med nämnda exempel. För visst förenklar en bomlös, MEN det gäller då att du har en pad etc som inte fördelar ut över så stor område (paneler fördelar mer) OCH att ryttarens ända inte är större än anläggningsytan.

Så även i en bomlös sadel, så en häst med kort anläggningsyta och en stor karl = tryck för långt bak.

Det problemet kommer man tyvärr inte undan med annat än helt enkelt aldrig skapa sådana ekipage. Stora karlar - större hästar med mer anläggningsyta.

Min arab är den med kortast anläggningsyta jag träffat på. 33 cm. Var ju inga problem för lilla mig, 1.58 lång och 45 kg och vars ända får plats i 16" hoppsadel utan problem, kan oftast rida i ponnyvarianterna som är snäppet mindre med.

och min freeform var ju 55 cm lång, men trycket kom ju ändå inom anläggningsytan iom att min ändå inte är så stor. Men en karl hade inte ens kommit ner i min freeform, utan behövt en större sits. Och även med den sits jag hade, om de kunnat klämma ner sig, hade trycket hamnat för långt bak.

Så bomlöst förenklar BARA för de 'små' ryttarna där det är problem hitta tillräckligt kort sadel, men där ryttaren får plats i en 'liten' sadel. Det hjälper inte vuxna karlar på kortryggad ponny helt enkelt (ponny = höjdmässigt, för hur mycket det än heter arabhäst och islandshäst så upp till 148 cm är det ponny höjmässigt, och i princip alltid med en för kort rygg och ffa anläggningsyta för de stora karlarna)

Du har ju verkligen missförstått ALLT.
Lobotomerad?? Nej, trygg i sig själv och med sin omgivning kallas det.
Och de amerikanska raserna är lugna i sig själva för att spara energi, men för att endå vara kvicka och blixtsnabba när det behövs. Det härstammar från rancharbeten som ibland lunde vara veckolånga.

Och vadå hör du inte hur?
Jag vill ha en häst som är så trygg i sig själv och med andra att jag hade kunna rida in på en byggarbetsplats, eller för all del rida mitt inne i stan under upplopp. Varför? För att min häst ska ALLA kunna hantera och rida på, alla ska kunna känna sig trygga och aldrig behöva tvivla. Och det är inget som säger att hästen får lida för det, en trygg häst är en lycklig häst.
Får be om ursäkt om det blir ett fel inlägg här, orkade inte läsa alla sidor.. Men jag håller med dig :bow: Visst är den amerikanska rasen avlad som du säger för att spara energi. Ibland kan man undra hur vissa raser är framavlade egentligen... Det du skriver borde ju alla sträva efter i sitt sätt att rida in en häst. Många betalar dyrt för att få sin häst inriden, men många gånger rids inte hästen in för kundens räkning ( alltså den som kommer rida och använda hästen ) utan den skicklige tävlingsryttaren rider in den så som han klarar att rida den och hantera den. Konstigt att inte fler reagerar och ställer krav på detta!! Man bara sväljer och betalar :mad:. Att sen hästen kommer hem med diverse "olater" eller "krångligheter" anses bara normalt.:confused:

Jag gör mer som dig. Jag blandar nedsittning och lättridning i traven redan tidigt. Har märkt lika många hästar som blir stressade och tycker att det är jobbigt med lättridning. Hur försiktigt man än rider lätt så förflyttas ryttarensvikt/tyngdpunkt i varje steg. Jag väger ju inte mindre och sadelhjorden blir inte lösare för att jag flyttar vikten framåt (står) på hästen. Har än som inte ens som vuxen tivs med att man rider lätt.
En ryttare som sitter STILLA stör hästen mindre än en som rider lätt. I galoppen sitter jag ner. Samma anledning här. Att lägga vikten framåt på en unghäst som redan naturligt är lite framtung känns inte som något vinnande koncept.

Å andra sidan rider jag inte in när de är 2 - 2,5 år utan de ska vara tre i alla fall. Jag stärker dem från backen innan jag sitter upp. Jag sitter på dem ett par minuter några ggr i veckan i början och ökar sakta så de hinner bygga upp sig i takt med arbetet. Har inte haft problem med någon av våra.

Håller med dig! Bra att blanda lite med nedsuttet och fältsits. I galopp så kan det vara enklare för hästen att få hjälp genom att man sitter ner. Många hästar som ska börja galopperas på volt orkar inte hålla galoppen själva. Hjälper man hästen på rätt sätt så är det inget problem att sitta ner. Allt hänger ju på din egen balans, tyngdpunkt, hur du lutar dig etc. Efter ett par varv på större volt så är det skönt för hästen att få gå ut på rakt spår och sträcka ut. Då kan man ställa sig i fältsits. Så gör jag när jag rider in en häst.

På väldigt gröna hästar som inte har hittat sin balans.
Vad anser ni och vad anser ni inte?

Personligen rider jag INTE lätt på obalanserade hästar bara för att inte störa deras egna arbete med att finna sig själva. För att undvika spänningar och andra obehagliga saker.
När hästen har hittat sin balans så kan man börja rida lätt, för att avlasta ryggen.
Men man får anta att innan man börjar rida på sin unghäst öht så har man jobbat upp ryggmusklerna så mycket man kan, från marken.

Så, vad tycker och tänker ni angående detta?

Helt tvärtom! Något som också de tränare jag rider/ridit för sagt/säger.

fast jo så enkelt är det, en bomlös fördelar vikten så pass bra (om det är en riktigt bra då alltså), en bomsadel gör inte det eftersom den är stel, vilket hästens rygg inte är.

Min valack kan jag säga hade nog inte ens 30 cm sadelläge, nu är det ju omöjligt att mäta, men jag är ganska säker på min sak då jag vet att min rumpa knappt skulle få plats, till det hade han 15 cm hög manke, så han var ca 160 när man mätte manken.... men ja... inte så stor igentligen :D så sadel till denna häst var svårt att hitta hehe

iaf, sadeln som passade bäst på honom är ca 60-66 cm (kommer inte ihåg exakt men vet att det ligger därikring) den låg då över manken och hela vägen bak på korset, en person som var typ 150 lång och vägde 130 (?) kilo kunde iaf sitta i den sadeln utan problem, tyvärr kunde hon inte rida ordenkligt och därav fick hon hoppa av ganska snabbt, vikten i sig hade han nog inte problem med.

sen har jag hört att de lärda tvistar om vart hästen igentligen ska bära tyngd! en bomsadel kan ju inte ligga långt bak eftersom den hämmar hästens rörelser, men med en bomlös så har man ju inte det problemet! i min sadeln får man plats 2 st nästan... hehe jag köpte den begangnad, men har planerat att importera en då kanska mkt kortare eftersom det behåller värme på hästen och dem får svårare att gå ner i puls.

Nåja, långa ståtliga karlar på små araber inom distansen hör klart till undantagen skulle jag vilja säga.

Jag hade en islänningen en vinter, 10 år gammal som gått på turridning i flera år. Uppfödd på Island, riden med samma sadel som alla andra, dvs en relativt lång Hrafn (sp?).

Jag skulle ha en tillfällig försäkring på hästen och vet.besiktade därför. UA raktigenom, vilket även imponerade på veterinären.

Så nog är de tåliga allt. Och jag vet inte om ryggproblem är speciellt utbrett bland islandshästar, snarare är det ett problem bland större ridhästar som borde ha mycket bättre förutsättningar för sadling. Så jag tror att vi måste ta in en annan faktor X här som gör att isisar trots undermålig sadling och proporitionerligt tyngre ryttare gör att de ändå håller bättre.

/Camilla

Lite åt det hållet går mina tankar också. Misstänker ju att de hästar som inte fixar att bära vikt på Island sållas ut och att aveln är selekterad till de som håller...men återigen, jag har ingen koll där.:o

En obalanserad häst är inte tillräckligt stark. Minsta möjliga störning ifrån ryttaren är önskvärt, detta genom lättridning, för att den ska kunna hitta en balans och så småningom stärka sig. Jag anser också att en obalanserad häst först ska bli så pass stark att den orkar bära sig själv, innan man överhuvudtaget kan överväga att sätta sig ner och rida ihop den.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar