Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

som jag säger, du skriver för att få sista ordet. Kan tala om att hon som körde hade E-kort = får dra TUNGT släp plus att vi hade boggievagn. Allt enligt lagar och regler som finns. Hon väjde för en cyklist och körde in i trottoarkanten varav ett däck punkterades. var hade skillnaden varit om det var små eller stora hästar? och hur skulle vi prioritera hästarna? om de aldrig hade varit miljötränade så hade de kanske varit superstressade och sprungit runt runt. Det fanns inga möjligheter att "ta det när situationen uppkommer"; två människor och två panikslagna sönderstressade hästar hade varit livsfarligt i den stunden.
Jag hade ju kunnat stått å hållt dem båda men situationen hade varit densamma; samma plats, samma trafik etc.
Nu var hästarna väl "miljötränade" eller "lobotomerade" som du hellre kallar det, och kunde behålla lugnet trots att de var på helt främmande plats med all denna trafik.

Behövde ni vara 2 för att byta ett däck?
Jag hade prioriterat hästarna.
Sen är de väl små- om ni kunde köra 2 st.
få får dra 2 stora lagligt- hade ni överlast- som ledde till punkteringen?

Eftersom hästarna var tränade så var det väl inget fel att låta dem stå bundna medans punkteringen fixades (det går mkt snabbare om man är två som kan hjälpas åt, vilket innebär kortare tid för hästarna att vänta på att lastas igen), och visst finns det transporter som lagligt lastar två stora hästar, de blir allt vanligare.

Jag är själv av den åsikten att olyckor ska förebyggas så långt det bara är möjligt, därför tränar jag mina hästar med både det ena och det andra. Problemet på tävlingar (oftast dressyrtävlingar, men förekommer inom alla dicipliner) är att hästarna inte miljötränas ordentligt. Det ska vara knäpptyst omkring dem vid träningar, allt som kan uppfattas som farligt för hästen plockas bort i förebyggande syfte osv osv. Klart att hästen reagerar om den inte är van att konstiga saker/ljud inte är farliga.

Vänta PÅ RYTTARENS SIGNAL, ja. Inte vänta på att "vad som helst runtomkring" händer och som en följd av det explodera!

:bow::bow::bow:

Gissar på att alex är dressyr ryttare, verka inte ha något emot dressyrhästar som flänger om kring på banan som idioter men westernhästar som är fogliga av sig och inte ränner runt är det något fel på :crazy:

Är själv westernryttare som ännu inte börjat sitta på sin unghäst då vi tränar på massa saker från marken som han inte ska bli rädd för sen.

Förmodar att ni var 2 tjejer. annars är man bara i vägen för varandra om 2 ska byta ett däck.
Ha alltid en "reservhjul- på -burk" i bilen- säkerhetstänk.:idea:

förresten. När jag blev påkörd i hjulhuset på släpet bytte vi däck med hästen i. tyvärr kunde hjulet inte snurra då axeln blivit sned, så jag fick vänta på ett annat släp. Men inte fasen band jag den i ngt- lite mer rädd om hästen är jag. Mörkt var det oxå.

Hade pannlampa o extratäcken med reflexer mm i bilen. Hästen var dock stencool, men förundrad över varför vi inte var hemma efter en lång tävlingsdag. Ja jag var själv o den andra förararen smet.

Senast ändrad:

*KL*

En liten fråga - men det går väl att skifta däck med hästen i släpet? Alltså, varför ta ut den övht?

OT, men när ämnet ändå är uppe.

En sådan där reservhjul på burk, är den engångs eller räcker den fler gånger?

Förmodar att ni var 2 tjejer. annars är man bara i vägen för varandra om 2 ska byta ett däck.

förresten. När jag blev påkörd i hjulhuset på släpet bytte vi däck med hästen i. tyvärr kunde hjulet inte snurra då axeln blivit sned, så jag fick vänta på ett annat släp. Men inte fasen band jag den i ngt- lite mer rädd om hästen är jag. Mörkt var det oxå.

Hade pannlampa o extratäcken med reflexer mm i bilen. Hästen var dock stencool, men förundrad över varför vi inte var hemma efter en lång tävlingsdag. Ja jag var själv o den andra förararen smet.

Jag har aldrig behövt byta däck under färd på min trailer, men skulle mkt hellre göra det än att använda reservhjul på flaska

Byta däck med häst i skulle jag nog inte våga, tänk om hästen blir orolig och börjar studsa i släpet så domkraften ger sig... Mindre lyckat.

Ja att binda hästen i ett träd bara sådär låter farligt!

Om du åker på Essingeleden eller annan starkt trafikerad väg- så FÅR du inte byta däck. Bärgare gäller!

Om du är inne i tunnelsystemet runt Södra Länken- trycker du på en knapp o får assistans- gratis. Totalförbjudet- av en anledning- att sitta nerböjd runt bilen o byta själv.

Har även 2 st. varningstrianglar med- för att kunna sätta i mötande körbana- om hästen ska lastas ur.

Den där flaskan har jag haft i bilen i 20 år- hur länge håller dem?
Den är utbytt en gång.
Har aldrig behövt använda den.

En anekdot från en lastbilschaffis.

4 långtradarchaufförer körde i kolonn.
Den första o den andra såg bilen som stog parkerad på vägrenen med en man som bytte däck ut mot körbanan.

Den tredje pratade i mobilen.................
Bilistens kompis på motorcykel stod parkerad framför bilen o blev svårt chockad.

Slut anekdot.

Senast ändrad:

Om du åker på Essingeleden eller annan starkt trafikerad väg- så FÅR du inte byta däck. Bärgare gäller!

Om du är inne i tunnelsystemet runt Södra Länken- trycker du på en knapp o får assistans- gratis. Totalförbjudet- av en anledning- att sitta nerböjd runt bilen o byta själv.

Det är därför man har boggie... ;) (och bor långt från sthlm)

Lite långt bort från ursprungdiskussionen blev det nu men...

Det är därför man har boggie... ;) (och bor långt från sthlm)

Fast jag tror att en del boggie-vagnar har separata hjulupphängningar (för bästa komfort för hästen) och då går det inte att köra vidare med en punka *minns en gammal diskussion*.

Sprayburken är ju helt överlägsen. Man får ju två reservhjul i en flaska sas. Burken kan användas både till bil eller släp :idea:

Den där flaskan har jag haft i bilen i 20 år- hur länge håller dem?
Den är utbytt en gång.
Har aldrig behövt använda den.

20 år, då är det nog dags att byta :D. Innehållet blir nog inte gammalt så länge flaskan håller tätt men får du ett yttepytteplutt-läckage kan drivgasen läcka ut och innehållet blir helt oanvändbart. Jmf med en gammal sprayflaska vilken som helst så tappar den ofta trycket med åren.

Jag håller inte med dig, jag vill sitta ner så LITE som möjligt och lämna ryggen fri för arbete. Lättridning/stå upp i galopp.
Sedan när de är äldre och stabilare så sakta börja sitta ner mer

Du har rätt.
Ska nog investera i en ny:rofl:

om jag åker långt tar jag t o m med mig garagedomkraften:o

Sen har jag det där fina patenterade domkraftsystemet som Kylinge har. Jag kan ta av stödhjulet o lyfta var som helst på släpet- tål 600 kg.

Klart att man ska vara lätt i sin sits i början. I synnerhet om man inte är en flugviktare eller har taskig balans.

Appropå lätt sits.

Har börjar hoppa in unghästen och öfr mig innebär det ny tränare. Andra gången igår. Vi skulle hoppa ett skutt, rida en rätt lång bit bort och vända tillbaka och hoppa ett annat skutt. Jag frågade hurvida han ville vi skulle sitta ned elelr stå upp i sadeln. Han svarade: "Orkar då stå upp så är det såklart bättre" :rofl:

Jag stod upp ;)

Klart att man ska vara lätt i sin sits i början. I synnerhet om man inte är en flugviktare eller har taskig balans.

Ja, om vi nu är tillbaka till ursprungsdiskussionen, så håller jag med om att man skall vara LÄTT i sin sits. Jag anser dock inte att det är samma sak som att nödvändigtvis RIDA LÄTT, utan man kan sitta/stå stilla i en lätt/halvlätt sits om det funkar bättre för hästen än vad lättridningen gör. Min erfarenhet är att det är bättre på hästar som har lite svårt för balansen och "tappar traven" (rider islandshäst, så det finns ju en mängd gångarter och avarter av gångarter att ramla in i om traven är svår....).

Har aldrig ridit isis, men kan tänka mig att takten är snabb. lätt sits kan då vara att föredra.

Har aldrig ridit isis, men kan tänka mig att takten är snabb. lätt sits kan då vara att föredra.

Nja, om hästen har en bra och stabil trav så är ju takten som på motsvarande storlek på ponny, ungefär, så då går det bra att rida lätt. Problemet med lättridning är att en del islandshästar (särskilt de unga, outbildade, förstås) inte är helt stabila i sin trav utan faller över i någon annan gångart så fort de blir de minsta störda. Och det kan räcka med lättridning för att åstadkomma den störningen. Självklart måste man då också sitta väääldigt stilla (och inte för tungt i sadeln) om man väljer nedsittning istället för lättridning, för annars blir det ju störning igen....

OK. nu ska vi inte gå in på en annan av mina fördomar-Islandsponnyn- som inte ska bära mer än annan kraftig ponny:D

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar