Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Självklart är en häst lugn om jag är lugn, det bevisar bara ett bra ledarskap.
Men inte i ALLA situationer, DU är inte där i alla situationer. T.ex om en häst rullat fast i eltråd och får den trasslad runt benen. Har man tränat på att när hästen sitter fast på ett eller annat sätt så ska den inte få panik, undviker man förhoppningsvis avskurna senor mm.
Bara ett exempel.
O hur 17 tränar du det:confused:

hobblar den?

Det är betydligt bättre att se till att staketet inte är FÖR starkt. Det ska gå sönder vid en viss belastning.

Sen överraskelsemoment- skrämmer ju vem som helst eller är du en ûbermenschen?
Vad hjälper det om hästen är orädd när man själv håller på att göra på sig:o

Senast ändrad:

Man kan träna sådant utan att hobbla.
Eltråd går inte av om det redan trasslat in sig i benen, det har jag sett med egna ögon.

Och dessutom kan man inte påverka andra staket, t.ex om man bara är borta över helgen.

Man kan träna sådant utan att hobbla.
Eltråd går inte av om det redan trasslat in sig i benen, det har jag sett med egna ögon.

Och dessutom kan man inte påverka andra staket, t.ex om man bara är borta över helgen.

Men då har man inte gjort ett säkert staket.
Vet att många inte fattar att tråden ska sitta fast i isolatorena, utan bara drar igenom dem.
då blir tråden som en lång gummisnodd o stolparnas enda funktion är att hålla upp tråden. Sitter den fast- så går det av!

Fortfarande, man kan inte påverka andras staket och det var bara ett exempel av många.
Tycker fortfarande inte att dina argument håller och ser då därför ingen anledning att diskutera mera.

Men gå inte nu:grin:
det var du som tyckte att man skulle träna på att hästen inte skulle få panik om den fastnade i staketet.

Förebygg faran istället för att utsätta hästen för en massa dumheter.
Säkerhetstänk var du ju bra på:cool:, men antagligen inte för hästens skull....:crazy:

Att hålla på med presseningar o platspåsar på en knappt insutten häst är bara elakt mot hästen. Den kan o bör inte fråntas alla sina naturliga instinkter.
Men är det förenligt med hästens naturliga instinkt att stå på stall? Att åka fastbunden i transport? Att ha ryttare och sadel på ryggen?

Men vi använder den på det sättet och jag tror att ju mer man kan hitta på att träna med hästen, desto bättre relation får man därför att det är inte sakerna i sig man tränar den för, det är kommunikationen man behöver för såna situtationer som tränas. Och det blir MINDRE elakt mot hästen för den har fått föreberedande träning i att möta sånt som är läskigt.

Så det är inte så att om hästen tränas med en plastpåse så blir den inte rädd för plastpåsar framöver. Men genom att träna med något som prasslar och är läskigt så lär man hästen att ändå lyssna och slappna av och lita på människan, trots att yttre press finns.

Det finns massor av ryttare och hästar som skulle må bra av att ha tränat det. Kolla bara alla historier om dressyrryttare (och dressyr är ju ändå en relativt "lugn" gren jämfört med tex fälttävlan) som åker av på framridningen och gör illa både sig och hästar för att hästen blev rädd för något.

Det är min övertygelse att om man tränar läskiga situationer tidigt och i lugn miljö så har man lagt grunden till en kommunikation och ett lugn hos hästen som gör att såna här situationer kan minimeras.

Du har rätt i att man kommer långt med att vara lugn med sina hästar, att vara ett gott föredöme. Det är synd att du har fått synen att NH-utövare lobotomerar hästar för så är det verkligen inte, lika lite som att alla dressyrryttare bryter ner sina hästar med rollkur.

/Camilla

Orkar bara svara på detta
Det finns massor av ryttare och hästar som skulle må bra av att ha tränat det. Kolla bara alla historier om dressyrryttare (och dressyr är ju ändå en relativt "lugn" gren jämfört med tex fälttävlan) som åker av på framridningen och gör illa både sig och hästar för att hästen blev rädd för något.
Varför dressyrhästar är tittiga beror på att deska komprimera sin energi o vänta- blir på hugget.

I vilken annan gren som helst får den galoppera på framåt i balans, o har ofta ett respektingivande mål att ta sig över. tittar den på annat- står den på öronen.

Har du sett laddade FT-hästar som går dressyr först :bump:

svårt att kanalisera energin.

Jag säger inte att det är fel att jobba på saker som kan upplevas som otäcka för hästen men personligen väljer jag att ta det när och om det kommer upp. Hästen blir, under den vardagliga hanteringen, lugn och trygg med mig som handledare. Mer begär jag inte, framförallt inte av den unga hästen.

Risken med att träna på en massa saker är att man "övertränar"... Det resulterar ofta i att en sån häst, t.ex. under en trail-tävling, går rakt över bron, pressänningen, bommarna etc.utan att visa att "det är nåt här". Det får man inga pluspoäng för utan snarare minus. Hästen ska visa att det dyker upp nåt under vägen men att den litar så på sin ryttare att den väljer att fortsätta framåt.

Alla kan inte avgöra när det övertränat sin häst och blir mycket förvånade när poängen blir minus när dom tror att hästen gjort ett perfekt mönster...

Men tycker du att det är okej att försvara olycksrisker med att hästarna ska vara så? Finns det ingen gräns här för vad som är säkert? Det FINNS ju riktigt fina dressyrhästar som också är lydnadstränade och verkligen kan kanalisera energin och invänta ryttaren istället för att titta på omgivningen och reagera på den.

Att en häst är pigg och på hugget till att vara riktigt farlig då den inte lyssnar på ryttaren längre är väl ganska långt ifrån varandra?

Men jag har hört argumentet tidigare - att dressyrhästen ska vara så.

/Camilla

Allt är relativt.
vad menar du med farlig?

att den bockar eller.

har bara sett en enda ramlat av på alla år- när hingsten reste sig o ramlade ihop.
DEN ryttaren har en enorm erfarenhet o ändå hände det.

glöm inte att hästarna ska tycka att det är kul- eller ska de bara vara lydiga? kuvade.

Senast ändrad:

Samma system som test av hund.
Den FÅR bli rädd, men ska sen visa sin nyfikenhet o sitt mod.

Den FÅR bli rädd, men ska sen visa sin nyfikenhet o sitt mod.
Detta är självklart för mig och jag har tränat NH sedan 1997... Man kan inte ta bort ATT hästen reagerar (DET är lobotomi) men man kan träna HUR den reagera, dvs få den modigare.

/Camilla

Allt är relativt.
vad menar du med farlig?
Hästar som inte längre är kontaktbara bara av att de är "tittiga". Kolla när folk skriver om när de varit på dressyrtävling och tävlat på dressyrforumet (och vi pratar här Lätt nivå) - skrämmande många berättar om hur hästen rest, skenat eller annat på framridningen. Borde det verkligen förekomma på en tävlingsklar häst?

glöm inte att hästarna ska tycka att det är kul- eller ska de bara vara lydiga? kuvade
Du tar för givet att lydiga hästar är kuvad, eller hur? Du antar att hästar som tex min häst som är NH-hanterade sedan unghäståren är lobotomerad. Det är min häst på avataren - ser han kuvad, ledsen och uttråkad ut?

Jag tycker inte att hästar ska vara kuvade, men det ska vara lydiga, annars är de en säkerhetsrisk. Dressyr är lydnad, eller vad är dressyr annars?

/Camilla

hästar är djur med stark flyktinstinkt.
Om de ska vara så lydiga att de inte ska göra annat- fast de är unga- inte ens grundutbildade.

Dressyr handlar för mig om samspel mellan ryttaren o sin häst- att den gör graciösa saker med närmast osynliga hjälper.
att den blir en balettkostnär.

för att den ska kunna bli det- krävs massor av energi o arbetsvillighet- där plats för missförstånd måste få utrymme.

hästar är djur med stark flyktinstinkt.
Min erfarenhet är att hästar individuellt har mycket olika styrka på sin flyktinstinkt, men visst är de flyktdjur, det är ju så de överlever, men det är också så att de inte flyr i onödan för det tar krafter i onödan. Alltså är det något de går på om de ska fly eller inte - tittar på sin ledare och dess reaktion, kanske?
Dressyr handlar för mig om samspel mellan ryttaren o sin häst- att den gör graciösa saker med närmast osynliga hjälper.
att den blir en balettkostnär.
Men för att göra det måste hästen lyda dig, eller hur? Det är ju inte så att du på en uteritt blir avbruten av din häst som går in på ridbanan och börjar gå i en galoppöppna - det är ju du som bestämmer vad som ska göras för dagen och hästen som följer dig. För mig är det lydnad. Hästen som istället vägrar gå in på banan och reser för att det står en gul hink eller liknande i öppningen, är inte lydig och den går det inte att rida dressyr på den dagen om man nu tycker att den ska få göra som den vill och inte lyda = "kuvas".

för att den ska kunna bli det- krävs massor av energi o arbetsvillighet- där plats för missförstånd måste få utrymme.
Självklart. Jag vet inte vilken NH du mött, men för mig är en av huvudkomponenterna i NH att låta hästen få göra så mycket misstag den vill men belönas för de korrekta svaren.

Ignorera det du inte vill ha, beröm det du vill ha.

Du som verkar ha läst en del av det jag skrivit förut, kan ju titta på vad jag skrivit just på hästhanteringsforumet om detta, framförallt trådar som handlar om bestraffning.

Ta nu inte detta personligt, för jag menar inte dig, jag känner dig ju inte ens, men många som har just den argumentationen som du har - att hästens instinkter motarbetas, att lydnad är lobotomi, att NH är lobotomi, att dressyrhästen måste få reagera - sitter själva och bestraffar hästen för att den tog fel galopp... Så man pratar om en sak men utövar raka motsatsen. Medan vi NH-övare ofta är väldigt detaljerade med att berätta hur vi tränar våra hästar (därför vi lägger mycket energi på att tänka på HUR vi gör) och då ojar ovanstående över vilken kadaverdisciplin vi kräver...

Du beskriver dock att du har lugna hästar och jag tror dig, antagligen har du mycket "NH" i dig men benämner det inte så. Precis som andra som sett NH från den dåliga sidan har du garanterat sett de som svingar rep i okänt syfte, som ägnar mer energi åt att hitta pressenningar i rätt storlek än att rida hästen, men jag ber dig - döm inte alla över en kam. Precis som i all annan ridning/hantering så finns det en rejäl bredd från rötägg till geni.

/Camilla

kl

Haha va roligt att det finns så mycket olika åsikter.. I alla år har jag fått lära mig tvärtemot de ni säger.
Undrar vad det beror på, att saker kan vara så olika.

Hoppas verkligen att du börjar rida lätt!!

Trodde faktiskt inte att det fanns nån som satt ner på en unghäst ! :crazy:

men axel - nu överdriver du en aning och skriver saker bara för att ha sista ordet! Vad är det för FEL att träna hästen i olika situationer så att den håller sig LUGN om det väl händer något? Sen tror jag att alla strävar efter en så säker miljö som möjligt men om mitt staket ger vika när hästen går igenom; men sen fastnar i grannens staket?
Då är det väl bra om man tränat innan på situationer där hästen måste behärska sin rädsla och sin panik och istället lita på sin ledare och kunna fokusera på denne?

Vi fick punka på transporten efter en stor väg. Vi fick binda upp hästarna vid en staket inne på en mack medan långtradarna dundrade förbi. Vi lyckades byta däcket och lastade hästarna igen å fortsatte resan.
Vi hade innan tränat med bilar och lastbilar, att stå stilla trots att det är "läskigt" genom att utsätta hästarna för "läskiga" situationer och visa att det är ok att vara rädd men att allt blir bättre om de står stilla.

Eftersom vi redan tvingar in hästen i transporter, i boxar, i hagar, vi klämmer på dem sadlar och träns och spikar fast skor under deras hovar - då kan vi lika gärna träna bort en del av deras flyktbeteende för att göra tillvaron säkrare. För NÄR det väl händer; då vill man inte "ta det då" som några skriver. Då vill man att hästen ska klara av att behålla sitt lugn trots paniken i situationen.

Behövde ni vara 2 för att byta ett däck?
Jag hade prioriterat hästarna.
Sen är de väl små- om ni kunde köra 2 st.
få får dra 2 stora lagligt- hade ni överlast- som ledde till punkteringen?

Vad har hästarnas storlek med saken att göra? Jag kör t.ex. två islandshästar lagligt. Och jag skulle inte rakt av ensam klara att byta däck själv på en transport. Vilket givetvis är en brist i MIN träning....

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar