Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

*kl*

Jag tror inte Sidekick är den enda som sitter ner i traven vid inridning av sin unghäst.

Utan att vara helt insatt i westerns så verkar det vara mer regel än undantag att sitta ner i traven vid inridning.

Men jag upplever det som lite konstigt. Rider hellre lätt själv.

Med de uppgifter vi fått i tråden kan jag ändå säga att Sidekick inte hade så mycket val i sin situation. Och hurvida jogen vart bra och bärande eller inte framgår inte riktigt tycker jag. Men hellre att det i denna situation går sakta och avslappnat med tanke på att han rusat som en stolle innan.

Det är lite tråkigt att hela tiden behöva citera hemsidan, har du själv varit in där och läst?
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm

Så här skriver Dadde:
"Under denna tid skall hästen ridas i skritt med ryttarens överliv något med i rörelsen, vilket innebär att ryttaren mer sitter på än i sadeln och icke blir onödigt tung på hästens rygg, som i skritt är relativt svag. Vid halter längre än två minuter - sitt av. Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt.

Konsekvensen av detta är, att ryttaren på unghästen alltid ska börja med att sitta ned i trav och efterhand försiktigt prova sig fram i lättridning och då inte glömma att sitta ned på yttre frambenet. Detta för att "lätta av" ryggen när yttre bakbenet, som har längre väg att förflytta sig, rör sig framåt."

Fetmarkeringen är min markering, ej i citatet.

Jag märker att du börjat med "name dropping" nu och den biten orkar jag inte kontra emot, speciellt som det är svårt att hitta citat från de människor du refererar till.
Jag nöjer mig med att det går att läsa i skrift att Dadde och Jens Fredricsson (Utbildningen av den unga hästen), rekommenderar nedsittning vid de första travstegen.

Jag förstår också av vad du skriver att du anser mig vara både oerfaren och ute efter att förstöra min egen unghäst.
Det får du gärna anse men däremot kan jag tycka att det är ett tråkigt diskussionsforum när du inte kan acceptera att det finns individer (jag och tydligen några till) som anser att det finns en fördel i att sitta ned de där stegen.

*KL*

Jag tycker hela tråden börjar handla om begreppsförvirring jag.

Första travstegen under ryttare, för enkelthetens skull kan vi säga de första tio - sitt mjukt ner, men gärna som Dadde benämnde det 'mer på sadeln än i sadeln'.

Sen rids hästen lätt under fortsatt inridning och första delen av grundutbildningen, såvida den inte tillhör någon minoritet av extremexmpel.

Kan bara svara för de westernryttare jag känner och sett rida in hästar, samtliga sitter i lätt sits eller rider lätt. Om det är regel eller undantag vet jag inte, men så gör iaf de (snabbt räknat iaf 7st, varav några i den absoluta toppen inom sporten)

Jag har läst igenom hela tråden med stort intresse, och tänkte flika in något alldeles nytt... Jag håller på med islandshästar, och med dem är det långt ifrån självklart att de ens KAN trava under ryttare i början. Vissa kan det och har stabil trav, och då är det givetvis "enkelt" att rida lätt. Andra kan trava, men byter gångart (oftast till tölt/pass eller något däremellan) så fort ryttaren flyttar sig så mycket som en millimeter i sadeln. Och den tredje kategorin travar inte alls, iaf inte under ryttare. Har man då en häst av kategori två eller tre, så hävdar jag att man faktiskt inte KAN rida lätt. Där är det bättre att sitta (dvs sitta ganska lätt, utan inverkan med sätet), och göra det så stilla som möjligt!

Jag kan inte se att lättridningen i sig är avgörande för om man är duktig på att utbilda unghästar eller inte. Jag tycker det är betydligt viktigare med balans, följsamhet och känsla för den unga hästen än om man rider lätt eller inte!!! Exakt hur man sedan väljer att rida, det måste ju faktiskt den enskilda HÄSTEN få avgöra, man kan ju faktiskt inte använda sig av exakt samma teknik på alla hästar och tro att de skall reagera precis likadant!

Ang att stå upp, jag håller med att man inte behöver stå mer än 0.5 cm från sadel, men i det här fallet så blev han livrädd så fort jag satt någon som helst tyngd i stigbyglarna.
Det gick att sitta upp, men inte mycket mer än så.

Fast under dom premisserna som du beskriver här, så hade jag inte ansett att hästen var färdig att sitta på.
När hästen är redo att börja ridas sitter dom tidigare momenten perfekt, så uppsittningen ska inte behöva göras perfekt för att man överhuvudtaget ska få komma upp. Helst ska dom kunna sakerna i sömnen också :)

Fungerar som du löste det också, säger inget om det. Tror bara att det hade gått och lösa på annat sätt, där man inte riskerat varken häst eller ryttare lika mycket som du gjorde.

/Camilla

Eftersom du inte verkar ha läst tråden så..
Jag gjorde allt, höll på länge. Men eftersom traumat var att någon suttit på honom och ramlat av, så var det ju just DET han va rädd för. Så hur skulle jag annars kunna lösa det?

*KL*

Jag tycker hela tråden börjar handla om begreppsförvirring jag.

Första travstegen under ryttare, för enkelthetens skull kan vi säga de första tio - sitt mjukt ner, men gärna som Dadde benämnde det 'mer på sadeln än i sadeln'.

Sen rids hästen lätt under fortsatt inridning och första delen av grundutbildningen, såvida den inte tillhör någon minoritet av extremexmpel.

Håller med dig helt! Första travstegen ska man bara sitta kvar och låta de ske, men när man sedan travar på unghästen bör man rida lätt eller stå upp i lätt sits så man lämnar ryggen fri

// M

Eftersom du inte verkar ha läst tråden så..
Jag gjorde allt, höll på länge. Men eftersom traumat var att någon suttit på honom och ramlat av, så var det ju just DET han va rädd för. Så hur skulle jag annars kunna lösa det?

Jag tror ändå att du gjorde rätt, allt beror på situationen. När de nu var som det var löste du det säkert bra. Men anledningen till att han började rusa som du beskrev kan ju vara att han inte var redo än. han hade kanske behövt längre tid att vänja sig med dig på ryggen..

// M

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror ändå att du gjorde rätt, allt beror på situationen. När de nu var som det var löste du det säkert bra. Men anledningen till att han började rusa som du beskrev kan ju vara att han inte var redo än. han hade kanske behövt längre tid att vänja sig med dig på ryggen..

// M

Han fick mycket tid. Jag hängde på honom superlänge, ända tills han inte brydde sig om det. Jag satt upp och lät min tränare leda mig på en liten volt, men han bara freakade. Vart super spänd osv. Även fast vi gav honom tid och trodde att de skulle bli bättre, så blev det inte det.
Jag tror att vissa saker måste man fejsa 'öga mot öga' , och inte kringgå. Nu hade han ju ett trauma i bagaget, vilken förändrar situationen.
På en 'vanlig' unghäst hade jag jobbat mer, men här insåg jag att jag måste utsätta honom för det som han är livrädd för -Att ha någon på ryggen. Och låta honom förstå att vad han än gjorde så satt jag kvar. Och det som bevisar atthan var så rädd, var att han flydde. Han bockade aldrig eller så, utan sprang i ren rädsla.
Så återigen, ibland måste man gå direkt på källan till problemet, typ kognitiv beteende terapi:idea:

ja men självklart känner jag skillnaden, och känner av behoven hos min treåring, men själva ridningen är ju densamma. Jag har god känsla, den är min styrka enligt många tränare. Treåringen är ju mycket känsligare, mycket mer lyhörd och reagerar ju kraftigare på allt, men jag rider honom på samma sätt som en äldre, missförstå mig rätt; jag känner mig för hur han vill ha det, vad han reagerar på osv. men det gör jag ju med en äldre oxå. Säte, skänkel, tyglar etc är ju desamma; det är bara skillnad på hästar. Jag känner ju att det räcker med en yttepytteändring av säte och en TANKE att han ska gå fram - så går han fram! å en blick åt höger och en tanke åt höger - så går han åt höger! fashinerande!

Kunskaperna om hur mycket jag kan kräva, hur mycket han ska utbildas för sin ålder och som sig själv som individ får jag hjälp med av tränare och litteratur; sen får man KÄNNA vad som passar.
Kanske är det SÅ du menar; alla har inte KÄNSLAN för att rida en unghäst? det kan jag förstå isåfall! och det håller jag verkligen med om. Har en jämngammal kamrat som ridit precis lika länge som mig men henne skulle jag aldrig i mitt liv släppa upp på ryggen på min treåring!! Lika som du säger om en del tävlingsryttare. Jag har nästan aldrig tävlat men däremot ridit till och utbildat en del problemhästar genom åren.
Kunskaper kan man skaffa med hjälp av tränare så länge man har känsla.
Så ok, till viss del håller jag med, vem som helst kan inte rida in en unghäst, men att det krävs jättemycket kunskap håller jag inte med om för den kan man skaffa sig under vägen med god hjälp av tränare.

jag kan hålla med lite faktiskt... ibland kan det krävas att man sätter dem emot sin rädsla så de inser att de inte DÖR.

exempel att duscha en häst som trodde han var rädd för vatten. Vi provade med allt! Tillslut tog jag slangen, höll i honom i grimskaftet och sprutade på honom. Han sprang runt runt mig men jag fortsatte spruta och tillslut stannade han alldeles förvånad och stod stilla; jag kunde spruta hela kroppen och han stod stilla och såg väldigt förvånad ut; det var inte så farligt! efter en stund började han beta och nu går det som en dans att duscha honom.

(jag tar för givet att man ser att hästen inte drabbas av vild panik såklart....)

jag rider lätt på en gång på de unghästar jag ridit in. känns sinte som jag vill sitta å skumpa på deras omusklade ryggar. så det är lättrindning för mig tills hästen är lite äldre och musklad.

På en 'vanlig' unghäst hade jag jobbat mer

Fast där tänker jag precis tvärtom, för det är mycket svårare att få bort ett betende än att få dit ett helt nytt.
Med en häst som har ett betende jag inte vill ha räknar jag med att få jobba minst 3 gånger så hårt, just för att det redan finns ett felaktigt betende.

Jag säger inte att ditt sätt var fel, fungerade ju:)
Säger bara att jag troligtvis inte gjort så. Tycker min egen säkerhet är för mycket värd för att lösa saker på det viset numera, har också gjort det tidigare.

Så det jag hade gjort är att kämpa tills han blev trygg med dom olika stegen, om, det krävs så får man ta samma pygme steg fram å tillbaka 1000 gånger, för att lyckas med att hålla sig på gränsen mellan comfort och panikzon, och aldrig kliva över den gränsen.

/Camilla

Just.
en anledning till att man ska vara försiktig- övervaka hur den hästen reagerar- är för att en del reagerar på att få ngt så nära bakom huvudet- som då åker upp o ner.

Att westernfolket måste vänja dem vid alla möjliga o omöjliga saker innan uppsittning tyder på osäkerhet.
Man känner ju hästen o har noga koll på om den reagerar nämnvärt på ngt.
sällan gör de det. Däremot om man kommer upp o ska börja dunka på den eller vifta med plastpåsar- varför?????

Det som den KAN bli rädd för är kraftiga dunsar i sadeln- om den hoppar till/ bockar eller om man sparkar den på korset med benet vid uppsittning.
Samt då överlivet som inte bör rätas upp för snabbt.

Nä vem som helst ska inte rida in en unghäst.
Ta hjälp första gångerna o sen bör man inte vara rädd av sig o ha ett öga för den.
Både AR o western har ju för långa stigbyglar- dålig balans- för att kunna rida lätt.
Tänk om man kunde korta upp dem ett tag- för hästens skull.

Såg att du var "pleasurenörd" där det ska vara så bekvämt som möjligt- för dig!

Det innebär en onaturligt markbunden trav, som man rider när hästen är starkare- inte en oinriden häst.

Riktiga cowboysare rider så- bitvis o sen full rulle på vuxna hästar.

Snacka om att dra en hel grupp över en kam:cool:. Jag hör till westernfolket men känner inte igen mig i din beskrivning. Vi har inte längre stigbyglar än att vi kan både stå (rida i lätt sits) och rida lätt. AR-folket får tala för sig själva.

Hmmmm Onaturligt markbunden trav??????

Konstigt att alla mina quartrar haft denna onaturliga trav sedan födseln då ;)

Både AR o western har ju för långa stigbyglar- dålig balans- för att kunna rida lätt.
Tänk om man kunde korta upp dem ett tag- för hästens skull.

Verkligen att dra alla över en kam :o
Känner inte heller igen mig i din beskrivning.
Inga problem med superlånga stigläder eller balansen här inte. Kan till och med rida lätt ;)

Senast ändrad:

HERREGUD axel, du är ju bara för mycket.
Du kliver in i tråden och trycker ner westernryttare med falska (okunniga??) argument!
Är vi osäkra för att vi vill ha en så säker häst som möjligt?? Är det fel att vänja sin häst vid allt innan man sitter upp, att vilja ha en häst som alla kan rida, att vilja ha en häst som man kan göra vad som helst med?? Det är definitivt inte osäkerhet. Jag tycker du verkar otroligt okunnig, eftersom du yttrar dig så.

Onaturlig markbunden trav??
Är det därför han valde att gå så själv?? Innan han en var inriden, på lina, så gick han så. Vilket MÅNGA quarter, unghästar gör.

Du kan verkligen ingenting om western, jag har precis lika långa stigläder som när jag rider dressyr. Och hör och häpna, westernryttarens sits är densamma som dressyrryttarens, lodrät:eek::cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar