Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Att man precis skall göra tvärtom. Man sitter inte ner på en häst som inte är ordentligt riden (gäller både unghästar och äldre hästar, men framför allt unghästar). Dessutom skall man inte heller sitta ner i galoppen.

Så borsett från skritten så är det lättridning och lätt sits som gäller på en unghäst, just för att den inte är balanserad och riden.

Du kommer bara att åstadkomma obalans och spänningar om du sitter ner.

Mvh

Tora

Håller med dig, ALLTID lätt ridning i trav och lätt sits i galopp på unghästar!

kl*

orkar inte gå tillbaka till föregående sida, men iaf nån skrev nåt om att unghästen skulle bli rädd när klumpen plötsligt rörde på sig...

Övar man inte sånt innan? innan man ens rider iväg?
jag övade iaf på att klappa hästen ÖVERALLT från hästryggen och jag rörde en hel del på mig innan jag red första gången...

eller är det bara jag som gör så? :confused:

kl*

orkar inte gå tillbaka till föregående sida, men iaf nån skrev nåt om att unghästen skulle bli rädd när klumpen plötsligt rörde på sig...

jag övade iaf på att klappa hästen ÖVERALLT från hästryggen och jag rörde en hel del på mig innan jag red första gången...

*räcker upp handen*

Jag gör likadant

kl*

Jodå, så gör nog de flesta. Men för en del unghästar hjälper inte det. Min dam satt jag två steg på och red sen lätt (under samma travsträcka alltså), och hon brydde sig nada. Hon brydde sig nada om NÅT under hela inridningen.

Däremot så ett TYPISKT ex på det som beskrivs, är när hon i trav halkade till, var nog tredje passet, och sen exploderade rejält. Har det på video, och så tydligt att hon halkar till, skrämmer sig själv och exploderar. (Och sen när matte fått rätsida på det, lugnt står på lös tygel igen, duktig kicka). Men det där är typiskt, att de 'plötsligt' ofta i samband med 'fart' blir varse klumpen på ryggen och man kan få en reaktion. Absolut inte på alla, mend et är vanligt.

Jag är ju av meningen att de inte ska bocka för sadeln vid invänjning, inte fara iväg i forcerad trav första ggn etc, och jag rider in helt själv, och helt utan ledare. Dvs jag är otroligt noga med att 'pre flight check' är okej. Och oftast går hela inridningarna helt utan minsta incidenter, rädsla eller nervositet hos hästen. Men det brukar förr eller senare komma nåt sånt tillfälle när de sprattlar iväg för de skrämt sig själva lite och 'mitt i' blvit varse klumpen på ryggen. Efter en sån brukar det vara lugnt om man så slår kullerbyttor däruppe under galopp. Men jag är alltid beredd på ett sprattel vid första traven, första galoppen och första ggn jag hamnar på sniskan. För det är såpass vanligt att det kommer att det är bättre att räkna med det än inte.

Däremot, första ggn jag sitter upp gör jag ganska mkt tvärtemot många. Jag sitter upp precis som vanligt och rakt upp. (De ska vara så van att de inte bryr sig om mattes överliv ovanför sig). Att som ofta rek och är brukligt 'kura' över ryggen för att längden inte ska skrämma är ju att bete sig precis som ett anfallande rovdjur, så det undviker jag. Hänger ganska begränsat med faktiskt av samma anledning.

Jag har också sett det som absolut grundkunskap gällande unghästar. Jag rider lätt och står i lätt sits på unghästar, när de sedan får styrka sitter jag ner korta stunder.

*kl*

Även jag ser det som en självklarhet att rida lätt och stå i lätt sits i galoppen och låta hästen komma fram genom kroppen för att bygga upp den första lilla spirande grodden som kommer utvecklas till bjudning fram till bettet.

Jag förstår inte hur du kan förknippa lättridning att störa hästen att finna sin balans? Hur rider du lätt då? Och hur länge anser du att man behöver sitta ned för att de ska finna sin balans? Min kille gick balanserat redan första gången jag travade med sadel o träns och fann därmed redan då en början till bjudning till bettet.

*knapplån*

Sen kan det kanske vara viktigt att påpeka att unghästar kräver en speciell ryttare som är duktig på just unghästar och som har en bra känsla för just unga hästar.

Jag har sett mycket duktiga ryttare som fast de tävlar i de högsta klasserna inte ha den rätta känslan för att rida unghästar (nu tänker jag åldern 3-5 år).

Det är inte samma sak att rida en 4-åring som att rida en 5-åring (förutsatt att de följer den "normala" inridningsskalan). Och framför allt är det en väldigt skillnad på en grön 3-åring och en 6-åring. Ju mindre riden hästen är ju mer kräver det av ryttaren. Men det är inte alltid att framgång på tävlingsbanan = duktig unghästryttare.

Mvh

Tora

det sägs ju själv att det är mer skonsamt att stå upp!
så jag står alltid upp!

Jag brukar ibland använda mig utav något som jag kallar för balans trav. Dvs jag står upp i stigbyglarna i trav med lite lätt "hängade" tyglar. Det är inte riktigt fältsitts men lite åt det hållet. Det är ett väldigt effektivt sätt att låta hästen hitta sin egen balans.

Det är inte riktigt så lätt som det låter då det enda stödet du har är din egna balans. Försöker du hålla balansen på samma sätt som när du står upp i fältsitts så kommer din skänkel att hamna för långt bak.

Men när man efter mycket slit äntligen lärt sig att hålla balansen så är det ett väldigt effektivt sätt att få hästen att själv söka sig framåt nedåt. Jag vet inte exakt varför det fungerar för man får inte samma effekt om man står upp i fältsitts. Jag kan dock inte ta äran åt mig för att ha kommit på denna sitts utan det är min underbara dressyrtränare som har lärt mig detta.

Men när det kommer till unghästar så brukar det dock resultera i att de i stället kan bli lite obalanserade. Så där föredrar jag faktiskt "vanlig" lättridning framför balanssittsens (allternativ vanlig fälltsitts).

Detta har igentligen inte med tråden i sig att göra utan bara något som jag kom att tänka på.

Mvh

Tora

*knapplån*

Sen kan det kanske vara viktigt att påpeka att unghästar kräver en speciell ryttare som är duktig på just unghästar och som har en bra känsla för just unga hästar.

Jag har sett mycket duktiga ryttare som fast de tävlar i de högsta klasserna inte ha den rätta känslan för att rida unghästar (nu tänker jag åldern 3-5 år).

Det är inte samma sak att rida en 4-åring som att rida en 5-åring (förutsatt att de följer den "normala" inridningsskalan). Och framför allt är det en väldigt skillnad på en grön 3-åring och en 6-åring. Ju mindre riden hästen är ju mer kräver det av ryttaren. Men det är inte alltid att framgång på tävlingsbanan = duktig unghästryttare.

Mvh

Tora

:bow: amen :bow:

*kl*

Men hörreni, nu tycker jag att vi fastnat i "håller med föregående talare "-fällan! ;)

Fortfarande; TS har rätt i att, såvitt jag vet, alla instanser och böcker som lär ut inridning lär ut att sitta ned på hästen till en början.
Givetvis utbildar man sedan den svaga hästen under lättridning och sitter inte i onödan på den; men om vi tittar på just biten INRIDNING....

Titta gärna i de böcker ni har hemma om inridningsmomentet!
Hippologer och de som går på våra bättre naturbruksgymnasium brukar också ha haft kurser i hur man i normalfallet rider in unghästen.

Dadde (som väl de flesta känner till?) skriver också han, trots att han är en förespråkare av både lätt sits och remont-form, om just nedsittning vid inridningen (läs mer här: http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm)
Citat: "Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt."

Han skriver också mycket om den unga hästens svaga rygg (till exempel, vid halt längre än 2 minuter. Sitt av!).

Nåväl, det var en parantes. Jag är som ni förstår lite förtjust i Dadde! ;)

Jag tror att frågorna kring om huruvida vissa ryttare rider så illa att det stör hästen vid deras lättridning samt att hästen ska vara klar över ryttaren på ryggen redan innan den rids (förberedas) varit uppe också.

Det spelar ingen roll hur skicklig man är på att rida lätt; lättridning innebär en viss rörelse av ryttarens vikt!
Där håller jag med Tora, lätt sits är betydligt stadigare för unghästen!
Plus att lättridningen inte blir lättare när man för första gången sitter på en unghäst soms ka bära upp ryttare, det kan bli lite både framåt och bakåt och i sidled från hästen för att prova vad i hela friden som händer.

Givetvis ska hästen förberedas och utbildas så att det aldrig händer något den inte är klar för.
Likväl är hästar levande varelser, och alla vet väl att allting aldrig går som det ska?
Visa mig den häst som alltid utbildats och behandlats perfekt typ! ;)

JAG är i vilket fall inte så ofelbar att mina hästar alltid fått perfekt utbildning.
Jag har hamnat både före och efter i min lättridning, jag har dragit mina hästar i munnen (av misstag) eller klämt med skänklarna för att inte ramla av i en tvärsväng eller bockning osv osv.
För att inte tala om alla andra fel jag gjort! ;)

Men nu snackar du ju fort om typ första ridturerna på en spänd häst? Det har vi ju hållit med om?

Men man ska ju inte behöva "sitta" (jag antar man menar en typ av avlastningssits/trepunktsits) i typ ett halvår för att hästen inte tål att man rider lätt? Därför frågade jag oxå TS hur länge hon satt ned, och jag är fortf nyfiken på svaret!

Vi börjar från början:

Allie var kanon snäll från marken, ialla skeden.
Så som med plastpåsar i stigbyglarna och han fann sig i att jag stod på en pall brevid o hoppade upp och ner, att jag vifta med en ikea kasse ovanför honom brydde han sig inte heller om.

Men när jag väl kom upp på ryggen så vart det full fart. Han drog järnet, inte bockade eller så utan skenade bara. Han var fullkomligt livrädd och efter två likadana pass insåg jag att det finns inget annat jag kan göra än att bara sitta och vänta på att han ska fatta att jag sitter kvar, oavsett vad han gör. Han var även livärdd för att gå i höger varv, när jag rörde mig på höger sida osv.. Inget av detta fanns från marken.
Tillslut, efter ca 2 veckor tvingade jag honom att gå till höger, och tillät honom inte att rusa runt nått mer. Då lugnade han ner sig.

När vi sen kom till skedet att jog blev aktuellt(I fallet quarter så blir det oftast jog före trav med unghästar) så kunde jag inte rida lätt. Prova själva att rida lätt i en superlångsam jogg.. Det är skrattretande.
Och jag ville inte hella driva på honom när han väl var relativt lugn.
Så i ca tre veckor till fick han lära sig kommandon för skritt, trav, galopp, stanna, backa och svänga och vänja sig vid alla tokigheter som en ryttare kan hitta på. Men hela tiden i jog, inte trav.

Och när vi väl kommit till den punkt att jag kunde driva på och skulle rida lätt, ja då hade han redan biffat på sig ordentligt med ryggmuskler och övriga muskler. Han var aldrig rädd för mig när jag red lätt, däremot hade han nog varit de om jag gjort det från början.
Under första uppsuttna perioden när han bara rusade runt i galopp så ville jag ställa mig upp, men det kunde jag inte, dels för att han var livrädd, dels för att jag absolut inte fick ramla av honom (För då skulle jag få börja om igen, han var ju trots allt rentutav rädd för mig) om han gjorde någon tokig sväng lr liknande.

Så jag var 'tvungen' att sitta ner i tre veckor ca.

en undran då jag inte alls är insatt i westernridning, men hur fungerar detta med jog?
för inte är det ngt som är speciellt för quartern, utan det är bara att man rider väldigt kort trav? orkar verkligen hästen det så tidigt?

varför inte ta det senare?

som sagt jag är bara nyfiken, kan ingenting om jog.
:)

Nej nej, han valde detta själv. Som sagt, jag bad bara om en snabbare gångart en skritt och då valde han jogg.
Självklart var det inte en korrekt och bärande jogg från början, men quartern är ju känd för sin extra muskelmassa och han var väl arbetad från marken innan. Så uppenbarligen orkade han det.
Hos quartern finns joggen naturligt från början när man börjar rida dem, som den väldigt sällan gör för andra hästraser utan där måste man istället jobba fram den.

Jag ville inte pressa honom eftersom han var en sån orolig själ, utan lät honom välja den hastighet som passade honom och berömde honom när han behöll lugnet.

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar