Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.
*kl*
Men hörreni, nu tycker jag att vi fastnat i "håller med föregående talare "-fällan!
Fortfarande; TS har rätt i att, såvitt jag vet, alla instanser och böcker som lär ut inridning lär ut att sitta ned på hästen till en början.
Givetvis utbildar man sedan den svaga hästen under lättridning och sitter inte i onödan på den; men om vi tittar på just biten INRIDNING....
Titta gärna i de böcker ni har hemma om inridningsmomentet!
Hippologer och de som går på våra bättre naturbruksgymnasium brukar också ha haft kurser i hur man i normalfallet rider in unghästen.
Dadde (som väl de flesta känner till?) skriver också han, trots att han är en förespråkare av både lätt sits och remont-form, om just nedsittning vid inridningen (läs mer här:
http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del1.htm)
Citat: "Vid trav sitt i sadeln. Kom ihåg att lättridning inleder lätt till oro - så om unghästen börja "spela apa" vid lättridning - sjunk mjukt ned och sitt i sadeln så blir det lugnt."
Han skriver också mycket om den unga hästens svaga rygg (till exempel, vid halt längre än 2 minuter. Sitt av!).
Nåväl, det var en parantes. Jag är som ni förstår lite förtjust i Dadde!
Jag tror att frågorna kring om huruvida vissa ryttare rider så illa att det stör hästen vid deras lättridning samt att hästen ska vara klar över ryttaren på ryggen redan innan den rids (förberedas) varit uppe också.
Det spelar ingen roll hur skicklig man är på att rida lätt; lättridning innebär en viss rörelse av ryttarens vikt!
Där håller jag med Tora, lätt sits är betydligt stadigare för unghästen!
Plus att lättridningen inte blir lättare när man för första gången sitter på en unghäst soms ka bära upp ryttare, det kan bli lite både framåt och bakåt och i sidled från hästen för att prova vad i hela friden som händer.
Givetvis ska hästen förberedas och utbildas så att det aldrig händer något den inte är klar för.
Likväl är hästar levande varelser, och alla vet väl att allting aldrig går som det ska?
Visa mig den häst som alltid utbildats och behandlats perfekt typ!
JAG är i vilket fall inte så ofelbar att mina hästar alltid fått perfekt utbildning.
Jag har hamnat både före och efter i min lättridning, jag har dragit mina hästar i munnen (av misstag) eller klämt med skänklarna för att inte ramla av i en tvärsväng eller bockning osv osv.
För att inte tala om alla andra fel jag gjort!