Rida lätt VS Inte rida lätt.

Sv: Rida lätt VS Inte rida lätt.

Varför det? Sadeln är gjord för dressyrgjord så då får jag byta sadel.

Jag står ut med lite smärta om det behövs, det är ingen fara för mig. ;)

Det blir sämre tryck av dressyrgjorden vid bröstkorgen. Tänker då på om man har en känslig häst.

Flera av våra svenska elitryttare har lång gjord- på dr. sadeln.

Fast det där är väldigt individuellt med, vad olika hästar föredrar. Min sadeltvångshäst reagerade förvisso på alla gjordar (inklusive resårtäckesgjordar), men han föredrog kort gjord framför lång, och alltid tryckfördelardito. När han var som värst hjälpte det att ludda gjordarna. Dessutom föredrog han resår framför icke resår.

Andra, förvisso då utan sadeltvång, har föredragit långa, icke tryckfördelar, utan resår etc.

Nuvarande herrn kan leka krokodil när man drar hoppgjorden, gör inget mer men ändock. Med kort dressyrgjord står han med öronen framåt och sover typ.

Så, bara för den är känslig är det inte nödvändigtvis så att de alltid föredrar det ena före det andra. Och ibland är det det oväntade som är favoriten.

Jag drar dock aldrig gjord från ryggen, på någon häst. Mest blivit så, eftersom det var ett ganska garanterat sätt att leka med döden om man satt på sadeltvångsvalacken. Han tolererade det inte helt enkelt. Så jag vande mig av med det, och spänner klart innan jag sitter upp, och justerar inget efteråt, behovet finns ju inte när de fått röra sig lite mellan man spänner, och de ggr jag suttit upp direkt utanför stallet har det ändå inte behövts efterdra. Då blåser herrn dock inte upp sig vid sadling, annars skulle det kanske varit annorlunda.

Han reagerar likadant på alla gjordar, det gör ingen som helst skillnad. Och jag har en tryckfördelande gjord med löpande spännen så det är nog inget större bekymmer.

Dessutom reagerar inte min alls om man drar gjorden från ryggen.

Att ha lastdjur eller extra handhästar har man även på Prärien.

hur många går hem - när man vänder efter 2 h ridning om hästen känns trött?

Förr tränade både FT o distans så- man gav hästen lite vila o tränade sig själv ett tag- sprang brevid.

Jag kan ju bara säga att jag aldrig någonsin har suttit på en trött häst, det ska ganska mkt till!
har väl ridit 8-9 timmar som längst utan att hästen har blivit trött, enligt mig har man misslyckats ganska grovt som ryttare om hästen blir trött efter halva rundan! då har man gjort en väldigt rejäl felbedömning som ryttare och ska enligt mig skämmas!

Jag kan ju bara säga att jag aldrig någonsin har suttit på en trött häst, det ska ganska mkt till!
har väl ridit 8-9 timmar som längst utan att hästen har blivit trött, enligt mig har man misslyckats ganska grovt som ryttare om hästen blir trött efter halva rundan! då har man gjort en väldigt rejäl felbedömning som ryttare och ska enligt mig skämmas!

Nu är ju trött i huvudet en sak, trött i kroppen en annan sak. Och vi har mjölksyra och slaggprodukter och så vidare. Och muskelglykogen och..

En lat häst är ganska knepig att överträna av misstag, en häst med mkt motor är lätt, en ambitiös häst med mkt motor är jättelätt..

Mitt fbl har aldrig visat minsta tecken på att bli trött, det innebär INTE att jag kan lita på det. För långt innan han tycker han är trött så han visar det, så har vi övertränat ordentligt.

Jag skulle kunna rida honom i 8 - 9 h utan att han skulle 'bli trött', däremot skulle det efter X tid vara nedbrytande istället för uppbyggande..

En duktig ryttare som känner sin häst väl vet när hästen behöver vila, min egen valack här hemma skulle lätt galoppera tills han dog om jag bara bad om det, han skulle inte tveka en sekund, då är det upp till mig som ryttare att se till att det inte händer!

och det är ju det som är det svåra! Man bör ju sluta innan hästen bara trava/galoppera på ett sånt sätt att det inte är nyttigt för den.

Det jag menar alltså är att om hästen visar att den är trött, då är det försent! då har det redan gått för långt! man har redan misslyckats!

mjölksyra är ju en helt annan sak, då är det styrketräning det handlar om, och jag pratar om kondition.

Du får mjölksyra vid konditionsträning med.

och vi är halvvägs i våra åsikter. Jag menar att det finns många hästar, oftast högt i blod och med mycket ambition och mycket egen motor som blir 'muskeltrötta' långt innan det börjar påverka exvis hur de rör sig.

Dvs om man går på det, lär sig var gränsen går för när de börjar VISA trötthetssymptom, och slutar innan det, så kan man likförbaskat sitta och överträna pass efter pass.

Om vi tar ett teoretiskt ex, så säg att exempelhästen Brunte blir muskeltrött efter 20 minuters galopp, men visar första trötthetssymptomet efter 40 minuters galopp. Om man då efter ett par ggr lärt sig att vid 40 min visar Brunte trötthetssymptom, och slutar efter 30 minuter, så är man fortfarande över gränsen för när Brunte borde avslutat sin träning, och man har då tio minuter där med kraftigt ökad skaderisk.

Och det är bara ett ex, så behöver inte dividera om 'vem galopperar ens 20 minuter?'

För oavsett om det är styrka eller kondition, du har en tröskel (som man ska över lite om man ska utveckla styrkan/öka konditionen) och överskrider du den pass efter pass rider du trött häst - oavsett om det märks eller ej. Nackdelen med de där ambitiösa, motorstarka ;)

Jag har i prioder ridit ganska mkt med pulsmätare, vilket är väldigt fascinerande. Det är inte alls alltid den man tror som är i exvis bäst kondition. Och jag har både fått inse att jag sitter och undertränar en individ, som att jag övertränar en individ. Utan att det märks minsta 'yttre' tecken.

Håller med dig! Bra att blanda lite med nedsuttet och fältsits. I galopp så kan det vara enklare för hästen att få hjälp genom att man sitter ner. Många hästar som ska börja galopperas på volt orkar inte hålla galoppen själva. Hjälper man hästen på rätt sätt så är det inget problem att sitta ner. Allt hänger ju på din egen balans, tyngdpunkt, hur du lutar dig etc. Efter ett par varv på större volt så är det skönt för hästen att få gå ut på rakt spår och sträcka ut. Då kan man ställa sig i fältsits. Så gör jag när jag rider in en häst.

Varför börja jobba på volt innan hästen är mogen för det?? Volt sliter mer på hästen än rakt spår, och personligen föredrar jag att hästarna FÖRST bygger upp styrkan för att orka hålla galoppen, SEN jobbas på volt...

En duktig ryttare som känner sin häst väl vet när hästen behöver vila, min egen valack här hemma skulle lätt galoppera tills han dog om jag bara bad om det, han skulle inte tveka en sekund, då är det upp till mig som ryttare att se till att det inte händer!

och det är ju det som är det svåra! Man bör ju sluta innan hästen bara trava/galoppera på ett sånt sätt att det inte är nyttigt för den.

Det jag menar alltså är att om hästen visar att den är trött, då är det försent! då har det redan gått för långt! man har redan misslyckats!

mjölksyra är ju en helt annan sak, då är det styrketräning det handlar om, och jag pratar om kondition.
Jag tror att det krävs många års erfarenhet o av många hästar innan man lär sig.
sen brukar man lära sen av en erfaren människa- om man inte är så gammal:grin:

förstår inte din meningsuppbyggnad, alltså jag förstår varken syfte eller budskap med det inlägg, skriv gärna lite tydligare så man fattar såhär efter midsommar :angel:

Fast pulsen har inget med kondition att göra, visst har det ett samband, men man kan inte titta på pulsen och säga att den och den hästen är mer tränad än den! Tyvärr, det vore ju väldigt enkelt om det var så! Det du tränar när du använder pulsmätare verkar vara just mjölksyra tolerans, vid konditionsträning är ansträngningen minimal, och hästen får gärna ligga på en puls på 80 slag/minut, tar med det i galopp så ligger det på 90-100 på min häst, det är en galopp som bara rullar på och tar ingen energi, helt underbart att bara rulla fram!

enligt mig (min åsikt, ingen fakta av nåt slag) så får man inte mjölksyra av korrekt konditionsträning, mjölksyra vid kondition är farligt och ska undvikas till varje pris! Däremot intervallträning är det ju mjölksyran man vill ha, men det är ju 2 helt skilda saker!

sen är det ju oxå så att bara för att jag kan rida hästen 9 timmar på tävling så betyder ju inte det att jag gör det på hemmaplan! normal träning ligger på MAX 1,5 h!

Självklart finns det hästar som det inte märks när de blir trötta, men jag vidhåller fortfarande att det är ryttarens uppgift att se till att det inte händer! händer det, ja då har man misslyckats.

som distansryttare så säger jag såhär, konditionen är den lätta biten, det svåra är att få benen (leder senor ligament) att hänga med, konditionen är inte svårt, när de blir lite trötta tar de till blodreserven i mjälten, jag vet ganska exakt när detta sker på min häst.

Pulsen luras rätt mkt, tex är hästen kissnödig kan pulsen gå upp 50-60/minut, eller hästen är lite stressad... eller tvärtom, hästen är skit trött men ligger fortfarande på en mkt låg puls, och kommer fortfarande ner snabbt i puls!
Min häst kommer mkt snabbt ner i puls, hans vilopuls ligger på ca 26 slag/minut, igentligen något lägre då det är uppmätt med sadel på, när han vet att vi ska iväg :D

Jag håller med i mkt du skriver, så endel är lite tillägg och en del är svar, bara så du vet :idea:

Fast pulsen har inget med kondition att göra, visst har det ett samband, men man kan inte titta på pulsen och säga att den och den hästen är mer tränad än den! Tyvärr, det vore ju väldigt enkelt om det var så! Det du tränar när du använder pulsmätare verkar vara just mjölksyra tolerans, vid konditionsträning är ansträngningen minimal, och hästen får gärna ligga på en puls på 80 slag/minut, tar med det i galopp så ligger det på 90-100 på min häst, det är en galopp som bara rullar på och tar ingen energi, helt underbart att bara rulla fram!

Nog sjutton har puls med kondition att göra!? En häst som har kondition nog för arbetet ligger på en stadig, stabil och 'låg' (eller normal är bättre ord) puls om den utför ett 'rulla på jobb'. Om du tar en otränad, framåt häst och travar den, och går över gränsen för vad den har kondition för, så kommer du se pulsen öka. De intervaller du beskriver är ju de (med individuell variantion) eftersträvansvärda, ligger hästen stabilt där i de olika gångarterna, så är träningen avvägs och väl inom vad hästen klarar av/har kondition för.

Ansträngningen är ju dock INTE minimal vid konditionsträning om du ökar kraven lite utöver hästens 'bekvämlighetszon', dvs vad den har kondition för. Jmf med dig själv, har du inte kondition för att springa mer än 4 km, kommer du att ha börjat flåsa och fått pulsökning vid 5 km. Har du kondition för 6 km kommer du ligga kvar på stadig arbetspuls och inte flåsa vid 5 km.

Dock så för att öka kondition måste man gå över 'gränsen' lite men inte för mycket. Både på folk och fä. Därför pulsmätaren kan avslöja underträning med. Man tycker att hästen nog inte har kondition för mer än 4 km trav, men vid 4½ km trav ligger hästen stadigt kvar på en stabil och lagom arbetspuls. Avbryter man då där så får man ingen ökad kondition. Kör man på för länge och går över gränsen för mycket så får man nedbrytande träning istället. ÄVEN vid konditionsträning.

Och 'galopp som inte tar någon energi' - det beror HELT på vad hästen har kondition för. En häst i låg kondition kommer ganska snart börja häva och få pulsökning även om man 'ligger och rullar fram i galopp. Dvs den kommer gå över 90 - 100 slag/minut, för arbetet blir mer än den har kondition för just då. Så det går inte att säga att det finns galopp som inte kostar någonting, det beror helt på individ!

Sen, konditionsmässigt och att veta om man ligger rätt eller fel i träningen så är ÅTERHÄMTNINGSPULSEN ju också avgörande, hur snabbt hästen går ner i puls igen. Men som sagt, man får svar redan innan.

Jag fick ju med pulsmätaren inse att unghästen undertränade och gjorde rena söndagsskolejobbet, medan äldre herrn som jag ansåg ha en mördande grundkondis (en sån där energis, arbetsvillig häst som 'aldrig blev trött') inte hade såpass bra flås i galopp som jag trodde.

Och som spin off, pulsmätaren avslöjade ju sedan en infektion hos ungstoet. Hon visade inga yttre tecken alls, var lika pigg och framåt och vad som kunde bedömas i övrigt samma kondis och flås och styrka som innan. Men pulsen steg som en raket i galopp och låg kvar uppe på 120 - 130 slag per minut trots att hon 'skulle' legat strax under 100. Hade jag inte haft pulsmätaren hade jag inte märkt det i det skede jag gjorde. För fanns inga som helst yttre tecken på trötthet/ansträngt etc. (Kontenta - man KAN INTE lita på att alla hästar säger till när det är jobbigt/de är trötta *tjat tjat*) då. De kom dock senare, med att hon började rossla i galoppen (lika pigg och glad etc ändå). Svalginfektion modell REJÄL, ingen vacker syn när vi gick ner med kamera. Inte heller då fanns det minsta yttre tecken, och hon galopperade lika glatt, piggt och villigt då som innan (förutom att hon som sagt lät förjävligt, och pulsen stack)
enligt mig (min åsikt, ingen fakta av nåt slag) så får man inte mjölksyra av korrekt konditionsträning, mjölksyra vid kondition är farligt och ska undvikas till varje pris! Däremot intervallträning är det ju mjölksyran man vill ha, men det är ju 2 helt skilda saker!

Och om träningen överstiger hästens kondition, så får du mjölksyra, och nedbrytande träning. Där är hästar åt det lite latare hållet att föredra, de är svåra att konditionsöverträna, de säger till. Men som sagt, de arbetsvilliga, med mkt egen motor, de säger inte till. De är oerhört lätta att överträna. Och trötta muskler, oavsett av konditionsträning eller annat, ger en kraftigt ökad skaderisk för sen- och ligamentskador dessutom.

Självklart finns det hästar som det inte märks när de blir trötta, men jag vidhåller fortfarande att det är ryttarens uppgift att se till att det inte händer! händer det, ja då har man misslyckats.

Visst är det det. Men det är med de hästar vi diskuterar EXTREMT svårt att veta om man inte BÅDE känner sin häst väl (och i realiteten innebär det att man de facto gått över gränsen ett par ggr.. )och har fingertoppskänsla. Och det kan man inte köa på postorder, så det är bara att räkna med att misslyckas, både en och tre ggr. Och för att se till att det inte händer med dessa hästar, så finns det bara ett sätt. Aldrig chansa. Haken med det är att du aldrig får träningen framåt, för du håller dig hela tiden med god marginal under hästens gräns. Det underhåller, men bygger inte upp.

Det är inte en svartvit värld. Tyvärr ;)

som distansryttare så säger jag såhär, konditionen är den lätta biten, det svåra är att få benen (leder senor ligament) att hänga med, konditionen är inte svårt, när de blir lite trötta tar de till blodreserven i mjälten, jag vet ganska exakt när detta sker på min häst.

Absolut är konditionen den lätta biten.

Pulsen luras rätt mkt, tex är hästen kissnödig kan pulsen gå upp 50-60/minut, eller hästen är lite stressad... eller tvärtom, hästen är skit trött men ligger fortfarande på en mkt låg puls, och kommer fortfarande ner snabbt i puls!

Aldrig sett en trött häst inte pulsstegra. Däremot kan de fortfarande ha en snabb återhämtning. Personligen, trots att jag inte är distansryttare, så tycker jag att de där pulsstegringarna av stress/nervositet är ganska lätta att skilja från annan pulsstegring (Som kuriosa så en vattenpöl skickade pulsen till 160 fort som örat på ena damen *s* Och åsynen av 'galoppbacken' gav ungefär +30 i puls på samtliga ;) Det är ju dock ökningar som lägger sig snabbt)

Jag håller med i mkt du skriver, så endel är lite tillägg och en del är svar, bara så du vet :idea:

Lugnt, som sagt är vi överens i mycket. Och jag tvivlar inte på att du utan problem kan anpassa träningen utmärkt för din häst. Jag vill dock förhindra att ANDRA läser tråden och tycker att 'det märks alltid om hästen är trött, och de blir inte trötta av konditionsträning och 'rulla i galopp' kostar ingenting alls'. Jag förstår att du inte menar det/applicerar de så, men det går att tolka så, och är ju fler som läser tråden.

Budskapet jag vill ha fram är alltså, man kan inte lita på att hästen säger till, man kan inte lita på att hästen känns trött, och det är ju där ryttaren kommer in, ryttaren måste veta ändå, och det är svårt!
men om man nu har kommit så långt att hästen faktiskt blivit trött, ja då är det farligt, det har gått aldeles för långt! Det är otroligt svårt att avgöra vad som är precis vad hästen klarar = är stärkande och det som är nedbrytande, gränsen är verkligen hårfin, och trampar man över så kan man i värsta fall få betala ett dyrt pris!

skulle min häst visa att han var trött skulle jag hoppa av i panik och ringa hem och be om att bli hämtad för då skulle det nog vara nära slutet!

Pulsen har med kondition att göra, men du kan aldrig jämföra 2 olika hästar! en del hästar ligger på 130-140 i arbetspuls, och det är helt normalt, andra ligger lågt, och det betyder inte att den som ligger lågt har bättre kondition! Återhämtningspulsen är bättre att titta på, men även den kan luras, olika väder tex kan komplicera det oerhört! är det tex kallt och regnigt kan det ta långt tid, eller om det är väldigt varmt... Men däremot är pulsen en bra sak att kolla på om hästen är sjuk, ligger hästen tex högre än den brukar så får man ju ta det lugnt, eller åka till veterinären, beroende på skillnaden förstås! Här kommer ju även att ta tempen oxå, när min häst tränas hårt tar jag tempen varje dag!

Självklart kommer man göra misstag, men man kan ju vara noggrann så kanske dessa misstag kanske bara blir 3-5 st istället för 30-50 st?
personligen tror jag att jag har gjort det flera ggr, men hästen har aldrig visat trötthet och det gör det himla svårt, men man får lyssna på sin häst och göra det bästa av det man har.

sen tror jag absolut att man kan öka konditionen utan att vara i närheten av gränsen, annars skulle ju jag få rida 6 timmar varje dag, och det gör jag ju inte ;)

Självklart tar det energi att rulla i galopp om hästen inte är tränad för det, många hästar är ju dessutom lärda att göra av med så mkt energi som möjligt (arbeta i form) jag får ju träna på båda! och det synns ju en tydlig skillnad på pulsen när jag över piruetter på banan och när jag rullar fram i galopp km efter km.

förstår inte hur du kunde tolka det som att det alltid märks när hästen är trött, för jag tycker precis tvärtom, man kan inte lyssna på hästen, för när den säger till då är det försent, iaf om man han n pigg häst som tycker det är kul att träna, desto jobbigare desto roligare! Skulle jag lyssna på min häst skulle det nog bli 1 timma galopp varje pass, tur att han inte får bestämma!
Det jag menar är alltså, ansvaret ligger på ryttaren.
jag har aldrig varit med om att pulsen har stigit för att hästen är trött, och jag hoppas att jag slipper uppleva det oxå! :D

Pulsen har med kondition att göra, men du kan aldrig jämföra 2 olika hästar! en del hästar ligger på 130-140 i arbetspuls, och det är helt normalt, andra ligger lågt, och det betyder inte att den som ligger lågt har bättre kondition! Återhämtningspulsen är bättre att titta på, men även den kan luras, olika väder tex kan komplicera det oerhört! är det tex kallt och regnigt kan det ta långt tid, eller om det är väldigt varmt... Men däremot är pulsen en bra sak att kolla på om hästen är sjuk, ligger hästen tex högre än den brukar så får man ju ta det lugnt, eller åka till veterinären, beroende på skillnaden förstås! Här kommer ju även att ta tempen oxå, när min häst tränas hårt tar jag tempen varje dag!

Jag förutsatte (skrev väl också med individuella variationer) att man vet sin hästs normala inte bara vilopuls utan också arbetspuls i de olika gångarterna.

Och japps, alla pulsvärden kan luras, men brukar inte vara så svårt att skilja 'yttre faktorer' från annan tycker jag.

(Puls är jättebra att kolla ang hur ont en häst som är tålig och inte visar smärta har egentligen med, btw..)

Självklart kommer man göra misstag, men man kan ju vara noggrann så kanske dessa misstag kanske bara blir 3-5 st istället för 30-50 st?
personligen tror jag att jag har gjort det flera ggr, men hästen har aldrig visat trötthet och det gör det himla svårt, men man får lyssna på sin häst och göra det bästa av det man har.

Ja, och just för det, speciellt på vissa hästar, är så otroligt svårt att veta, så anser jag INTE - till skillnad från dig - att en ryttare som 'plötsligt' sitter på en trött häst ska/behöver skämmas. Visst är det vanlig förekommande. Men man måste över gränsen för att bygga vidare, men 'lagom', är ju en hårfin balansgång. Och på vissa hästar (om man vill bygga upp alltså) kommer man oftare att 'misslyckas'. Helt enkelt för det är hart när omöjligt ÄVEN om man känner sin häst, veta var gränsen går.

Vid ren underhållsridning är det lätt, men vid uppbyggnad (oavsett styrka eller kondition) så är det dessto svårare att undvika misstag. Och sålänge man lär av dem är det inget att skämmas för.

sen tror jag absolut att man kan öka konditionen utan att vara i närheten av gränsen, annars skulle ju jag få rida 6 timmar varje dag, och det gör jag ju inte ;)

Det finns ju sträcka, det är en sak, och så finns det tempo. Du kan ju t ex genom att öka tempot i trav ett snäpp rida samma sträcka utan att gå upp i tid, men ändå bygga kondition. Men ja, annars skulle det blir drygt för distansekipagen ja ;)

Självklart tar det energi att rulla i galopp om hästen inte är tränad för det, många hästar är ju dessutom lärda att göra av med så mkt energi som möjligt (arbeta i form) jag får ju träna på båda! och det synns ju en tydlig skillnad på pulsen när jag över piruetter på banan och när jag rullar fram i galopp km efter km.

Oja, absolut, där är jag helt med dig. Är det en tränad häst så är att rulla i lugn canter tämligen energibesparande, men på en otränad häst är det både konditions och styrkejobb.

förstår inte hur du kunde tolka det som att det alltid märks när hästen är trött, för jag tycker precis tvärtom, man kan inte lyssna på hästen, för när den säger till då är det försent,

Exakt, men du anser att en ryttare som sitter på en trött häst ska skämmas, och har misslyckats kapitalt. Jag anser inte att man kan hårddra det så, för ska du köra safe kommer du aldrig kunna öka belastningen. Och det är en hårfin gräns mellan att gå över gränsen lagom, och för mycket. Det är där vi har olika åsikt, hur 'illa' det är (illa är det alltid, men hur det värderas) att av misstag överarbeta.

jag har aldrig varit med om att pulsen har stigit för att hästen är trött, och jag hoppas att jag slipper uppleva det oxå!

Som sagt, hittar du en lugn men arbetsvillig häst (de stissiga brukar vara lättare att märka när de bränt för mkt energi, där kan man gå på att de blir normala *s*) så testa arbeta den ordentligt och kolla pulsen. De går som små klockor med duracellbatterier, men pulsen skvallrar. Sett det på tre olika, så borde inte bara vara att 'just den var inte som andra hästar'. =)

ang att skämmas så gällde ju det när det var nån som hade ridit 2 timmar och hästen blev trött och de fick gå hem (vända = har ridit halva sträckan), då har man ju överskattat sin hästs kapasitet nåt enormt, ellerhur? Sen får man ju se till olika hästar, tex visar min att han blir trött då ska man verkligen skämmas! medans min förra, ja då kunde man puscha lite till.

ang kondition så sa en tränare (nämner inte namn, men han är den enda a tränaren i distans i sverige så vitt jag vet) så sa han att om man skrittar 2 timmar/dag så kan man starta en 10-12 milare på den träningen, det säger ju en hel del om hur lättränade hästar är, och därav är jag övertygad om att det går att få bra kondition utan att vara i närheten av gränsen!

hästar är lätttränade djur, och jag tror att vi skulle kunna utnytja dem ännu mer om vi kunde använda hela deras kapacitet! jag tror vi idag bara ser en bråkdel av vad hästen klarar igentligen!

Mitt ex. på att ej sitta av en trött häst efter 2h. var på turridningshästar.

förhoppningvis går inte privathästar 4h. / dag- varje dag.

sen har vi just haft en liknande diskussion på lite djupare basis om hur träning ska läggas upp- utifrån mitokondrienivå på klassisk- tror jag:angel:

fanns även fina länkar där just intervallträning rekommenderas av experter.

ang kondition så sa en tränare (nämner inte namn, men han är den enda a tränaren i distans i sverige så vitt jag vet) så sa han att om man skrittar 2 timmar/dag så kan man starta en 10-12 milare på den träningen, det säger ju en hel del om hur lättränade hästar är, och därav är jag övertygad om att det går att få bra kondition utan att vara i närheten av gränsen!

hästar är lätttränade djur, och jag tror att vi skulle kunna utnytja dem ännu mer om vi kunde använda hela deras kapacitet! jag tror vi idag bara ser en bråkdel av vad hästen klarar igentligen!

JO, hästar är konditionsmässigt extremt lättränade djur. Och de 'håller' konditionen mkt bra (för bra för sitt eget bästa egentligen kanske..), och har de en gång varit i hög kondition är det lättare att ta upp dem dit igen än första gången.

Och visst är skritt bra jobb, det är väl alla ense över. Dock om du ska skritta dig i form för en 10 - 12 milare, alltså den enda träningen är skritt, så det du missar är ju lungkapaciteten. Nu är det ju knappast ngn som tränar ENBART i skritt, så resonemanget blir ju teoretiskt. Men du kan inte skritta allena, och sen trava och gallopera en 12 milare. Men skritt om komplement i träningen är mycket, mycket mer 'givande' än vad de flesta tror.

Fast där gäller det ju att se vad för bomlös det är. En hel del av dem har sin stigläderinfästning i ett band över ryggen, och det är faktiskt sämre än hur de är på bomsadlar. Där är ju anledningen man inte ska hoppa i en bomlös.

Men rätt padd så tar man ju bort största delen av problemet.

Jag gillar också bomlös vid inridning till de som har knepig rygg. Tar helst själva insittningen och första turerna i en bomsadel, men sen gärna bomlöst, det händer så mkt med ryggen där i början, och med bomlös är man mer garderad mot att passformen blir sämre för de växer lite och blir överbyggda, eller på annat vis ändras i ryggen.

Fast det kräver då en ryttare med hyfsad balans

Det har du alldeles rätt i. Jag förutsätter att man vid bomlös användning alltid använder sig av riktiga equalizer/skito underlägg och helst de som är 2 cm tjocka. Har kanske inte erfarenhet av så många olika bomlösa. I min sitter stiglädern i själva lädret över ryggen, fäst i tvåpunkt så trycket fördelas.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 170
Senast: linlar1
·
Träning Hej! Jag har för en månad sen skaffat en islandshäst på foder. Problemet är att han är väldigt krånglig när det kommer till att göra...
Svar
5
· Visningar
1 083
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
9 287
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar