Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att ha lastdjur eller extra handhästar har man även på Prärien.
hur många går hem - när man vänder efter 2 h ridning om hästen känns trött?
Förr tränade både FT o distans så- man gav hästen lite vila o tränade sig själv ett tag- sprang brevid.
Jag kan ju bara säga att jag aldrig någonsin har suttit på en trött häst, det ska ganska mkt till!
har väl ridit 8-9 timmar som längst utan att hästen har blivit trött, enligt mig har man misslyckats ganska grovt som ryttare om hästen blir trött efter halva rundan! då har man gjort en väldigt rejäl felbedömning som ryttare och ska enligt mig skämmas!
Håller med dig! Bra att blanda lite med nedsuttet och fältsits. I galopp så kan det vara enklare för hästen att få hjälp genom att man sitter ner. Många hästar som ska börja galopperas på volt orkar inte hålla galoppen själva. Hjälper man hästen på rätt sätt så är det inget problem att sitta ner. Allt hänger ju på din egen balans, tyngdpunkt, hur du lutar dig etc. Efter ett par varv på större volt så är det skönt för hästen att få gå ut på rakt spår och sträcka ut. Då kan man ställa sig i fältsits. Så gör jag när jag rider in en häst.
Jag tror att det krävs många års erfarenhet o av många hästar innan man lär sig.En duktig ryttare som känner sin häst väl vet när hästen behöver vila, min egen valack här hemma skulle lätt galoppera tills han dog om jag bara bad om det, han skulle inte tveka en sekund, då är det upp till mig som ryttare att se till att det inte händer!
och det är ju det som är det svåra! Man bör ju sluta innan hästen bara trava/galoppera på ett sånt sätt att det inte är nyttigt för den.
Det jag menar alltså är att om hästen visar att den är trött, då är det försent! då har det redan gått för långt! man har redan misslyckats!
mjölksyra är ju en helt annan sak, då är det styrketräning det handlar om, och jag pratar om kondition.
Fast pulsen har inget med kondition att göra, visst har det ett samband, men man kan inte titta på pulsen och säga att den och den hästen är mer tränad än den! Tyvärr, det vore ju väldigt enkelt om det var så! Det du tränar när du använder pulsmätare verkar vara just mjölksyra tolerans, vid konditionsträning är ansträngningen minimal, och hästen får gärna ligga på en puls på 80 slag/minut, tar med det i galopp så ligger det på 90-100 på min häst, det är en galopp som bara rullar på och tar ingen energi, helt underbart att bara rulla fram!
enligt mig (min åsikt, ingen fakta av nåt slag) så får man inte mjölksyra av korrekt konditionsträning, mjölksyra vid kondition är farligt och ska undvikas till varje pris! Däremot intervallträning är det ju mjölksyran man vill ha, men det är ju 2 helt skilda saker!
Självklart finns det hästar som det inte märks när de blir trötta, men jag vidhåller fortfarande att det är ryttarens uppgift att se till att det inte händer! händer det, ja då har man misslyckats.
som distansryttare så säger jag såhär, konditionen är den lätta biten, det svåra är att få benen (leder senor ligament) att hänga med, konditionen är inte svårt, när de blir lite trötta tar de till blodreserven i mjälten, jag vet ganska exakt när detta sker på min häst.
Pulsen luras rätt mkt, tex är hästen kissnödig kan pulsen gå upp 50-60/minut, eller hästen är lite stressad... eller tvärtom, hästen är skit trött men ligger fortfarande på en mkt låg puls, och kommer fortfarande ner snabbt i puls!
Jag håller med i mkt du skriver, så endel är lite tillägg och en del är svar, bara så du vet
Pulsen har med kondition att göra, men du kan aldrig jämföra 2 olika hästar! en del hästar ligger på 130-140 i arbetspuls, och det är helt normalt, andra ligger lågt, och det betyder inte att den som ligger lågt har bättre kondition! Återhämtningspulsen är bättre att titta på, men även den kan luras, olika väder tex kan komplicera det oerhört! är det tex kallt och regnigt kan det ta långt tid, eller om det är väldigt varmt... Men däremot är pulsen en bra sak att kolla på om hästen är sjuk, ligger hästen tex högre än den brukar så får man ju ta det lugnt, eller åka till veterinären, beroende på skillnaden förstås! Här kommer ju även att ta tempen oxå, när min häst tränas hårt tar jag tempen varje dag!
Självklart kommer man göra misstag, men man kan ju vara noggrann så kanske dessa misstag kanske bara blir 3-5 st istället för 30-50 st?
personligen tror jag att jag har gjort det flera ggr, men hästen har aldrig visat trötthet och det gör det himla svårt, men man får lyssna på sin häst och göra det bästa av det man har.
sen tror jag absolut att man kan öka konditionen utan att vara i närheten av gränsen, annars skulle ju jag få rida 6 timmar varje dag, och det gör jag ju inte
Självklart tar det energi att rulla i galopp om hästen inte är tränad för det, många hästar är ju dessutom lärda att göra av med så mkt energi som möjligt (arbeta i form) jag får ju träna på båda! och det synns ju en tydlig skillnad på pulsen när jag över piruetter på banan och när jag rullar fram i galopp km efter km.
förstår inte hur du kunde tolka det som att det alltid märks när hästen är trött, för jag tycker precis tvärtom, man kan inte lyssna på hästen, för när den säger till då är det försent,
jag har aldrig varit med om att pulsen har stigit för att hästen är trött, och jag hoppas att jag slipper uppleva det oxå!
ang kondition så sa en tränare (nämner inte namn, men han är den enda a tränaren i distans i sverige så vitt jag vet) så sa han att om man skrittar 2 timmar/dag så kan man starta en 10-12 milare på den träningen, det säger ju en hel del om hur lättränade hästar är, och därav är jag övertygad om att det går att få bra kondition utan att vara i närheten av gränsen!
hästar är lätttränade djur, och jag tror att vi skulle kunna utnytja dem ännu mer om vi kunde använda hela deras kapacitet! jag tror vi idag bara ser en bråkdel av vad hästen klarar igentligen!
Vi tillhör väl den gamla stammen som inte har hästen bara som ett färdmedel
Har hästen varit riktigt duktig- går jag med den, spänner upp gjorden o ger godis.
Fast där gäller det ju att se vad för bomlös det är. En hel del av dem har sin stigläderinfästning i ett band över ryggen, och det är faktiskt sämre än hur de är på bomsadlar. Där är ju anledningen man inte ska hoppa i en bomlös.
Men rätt padd så tar man ju bort största delen av problemet.
Jag gillar också bomlös vid inridning till de som har knepig rygg. Tar helst själva insittningen och första turerna i en bomsadel, men sen gärna bomlöst, det händer så mkt med ryggen där i början, och med bomlös är man mer garderad mot att passformen blir sämre för de växer lite och blir överbyggda, eller på annat vis ändras i ryggen.
Fast det kräver då en ryttare med hyfsad balans