Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Skillnaden är att han inte får det att framstå som att det bara är han som kan rida...[/QUOT
Fast det får ju inte jag heller eftersom jag aldrig har sagt de eller ens antydigt de.
Sedan att vissa gör sina egna tolkningar och säger att jag hävdar de kan ju inte jag råda över.
Även om de såklart är lite tråkigt att folk säger sådana elakheter om en som inte stämmer.
Vifta på tassarna? Trodde det var hästar och inte hundar vi red på
Lobelia nu blir jag orolig för dig!
KL
På lördag ska jag titta på skumpande islandshästryttare där ryggarna på hästarna är oaktiverade och där hästarna går helt fel :-) ja just ja sedan ska jag urk titta på det urtråkiga tölt in harmony också :-)
Fast jag har läst vad Niela skrivt och jag uppfattar inte att hon är otrevligt alls.
Ja, artikeln är jättebra och jag tror också att MÅNGA håller med om att tävlingsridning är nedbrytande och inkorrekt (sen gäller det ALL form av tävling, oavsett med människor eller hästar, sällan hälsosamt att "maxa"). Det är även därför domarhandledningen ÄR under ombearbetning. Som domare ska man dock döma efter denna, och i denna kan man få riktigt höga poäng trots taktfel och spänningar som det ser ut i nuläget. Likaså rider folk som det belönas. Sedan bör det tilläggas att det är väldigt få som rider hemma som på tävling. Åk gärna på nån clinic någon gång för att se skillnaderna...! Dvs, nej, tävlingsridning är inte alltid eftersträvansvärt, men det betyder INTE att alla som tävlar är kassa ryttare. Det betyder INTE heller att det är fel att sitta ner i trav (vilket ju faktiskt är temat för tråden)
men för att fortsätta OT:
Diskuterade med en tränare på Island i somras kring hur man vill ombearbeta bedömningssystemet för avelsbedömningar så att hästarna även ska kunna gå balanserat på böjda spår. Och det skulle då troligen även påverka hur vi tränar våra hästar.
Skillnaden är att han inte får det att framstå som att det bara är han som kan rida...[/QUOT
Fast det får ju inte jag heller eftersom jag aldrig har sagt de eller ens antydigt de.
Sedan att vissa gör sina egna tolkningar och säger att jag hävdar de kan ju inte jag råda över.
Även om de såklart är lite tråkigt att folk säger sådana elakheter om en som inte stämmer.
Fast med de nedlåtande generaliseringar och ibland uttalanden som ör rena osanningar som du ofta häver ur dig så är det lätt att uppfatta allt du skriver som drygt.
Uttalanden beror helt enkelt på okunskap. Alla islandshästar är olika!! Vissa kan man sitta ner på, andra går det bara inte. Det finns inte en lösning på allt.
För att kunna ha islandshäst måste man vara kreativ och flexibel för att hitta en bra samstämmighet med sin egen häst. Alla som ridit på islandshästridskola har säkert fått prova olika hästar och sett att det finns olika lösningar på var och en :-)
Det gäller ju om man rider hästar över huvud taget. Inte specifikt en islandshäst.
Jag trordet beror mycket på läsaren också. Om man har en tro redan från början att något är negativt är det mycket lättare att uppfatta det negativt. Är man engagerad i ett ämne är det lätt att det blir så. Är man neutral och utan föreställningar är det lättare att se vad som står utan att lägga värderingar i det.
Jag tror inte att du är medveten om att det du skriver faktist inte uppfattas så som du vill att det ska uppfattas.
Du är som en elefant i ett vitrunskåp ibland, det bara råkar bli fel när du vänder på dig och stöter till ett glas så det går i 1000 bitar. Det blir liksom bara fel...
Och ta inte illa upp nu för det är inte illa menat!!!!
har du 5-7 gångarter att balansera så är det inte som att rida en tregångare
Men kreativ, flexibel och vara samstämd med sin häst bör man ändå vara vilken häst man än sittrt på. (I alla fall om man vill rida hästen och inte bara åka med)
Varför inte bara öka traven, med en bibehållen form istället för att bara slänga omkring?Jag sitter 90% ner när jag rider Jorunn, men vi har en samlad trav men skulle inte falla mig in att sitta ner tex när jag rider ut och kör maxad tempo i trav p åhalvlös tygel i överform
Det gäller ju om man rider hästar över huvud taget. Inte specifikt en islandshäst.