Rida lätt på islandshäst

Sv: Rida lätt på islandshäst

Fast jag har läst vad Niela skrivt och jag uppfattar inte att hon är otrevligt alls.

Skillnaden är att han inte får det att framstå som att det bara är han som kan rida...[/QUOT

Fast det får ju inte jag heller eftersom jag aldrig har sagt de eller ens antydigt de.:)
Sedan att vissa gör sina egna tolkningar och säger att jag hävdar de kan ju inte jag råda över.
Även om de såklart är lite tråkigt att folk säger sådana elakheter om en som inte stämmer.

Vifta på tassarna? Trodde det var hästar och inte hundar vi red på ;)

Lobelia nu blir jag orolig för dig!

KL

På lördag ska jag titta på skumpande islandshästryttare där ryggarna på hästarna är oaktiverade och där hästarna går helt fel :-) ja just ja sedan ska jag urk titta på det urtråkiga tölt in harmony också :-)

Så Sarkastisk man kan vara då, Suck vuxna människor vi har och göra med.. eller var det sandlådenivån jag kommit till:crazy:

Så otroligt onödigt av dig att skriva så.
Hela poängen men vad jag skrev har uppenbart inte gått in.
Nu gör du ju en egen tolkning av vad jag sagt och inte sagt
Har aldrig sagt att det inte finns folk som inte kan rida vackert och i harmoni.
Och hur kan du bli sur över vad jag ser???
Ska jag ljuga?? knappast mig du kan bli sur på, jag kan ju inte rå för vad mina ögon ser eller hur?

Om jag nu åker på en tävling och ser folk skumpa omkring på sina hästar i en form som enligt mig är inge bra.
Så är de ju detta jag ser, visst kan jag ljuga och sitta här och skriva åhh vad vackert de såg ut så otroligt välridna hästar där ryttarna sitter som på en bomullstuss p åhästens rygg.

De ska jag skriva om jag vill stryka bukefalos användare medhårs och bli poppis här inne;)

Men nu varken ljuger jag eller stryker folk medhårs för att bli poppis utan är en kvinna med stark karaktär och en som faktiskt vågar stå upp för vad hon tycker och tänker:laugh:

Och visst får man ta lite skit för de ibland men för den sakens skulle får inte folk behandla en hur som helst!!

Fast jag har läst vad Niela skrivt och jag uppfattar inte att hon är otrevligt alls.

Vi kanske inte ska förpesta den här tråden också, det är uppenbarligen många som uppfattar Nielas inlägg precis som jag gör. Det gör att trådarna ofta spårar ut då svaren ofta blir på samma nivå. Det händer gång på gång och med många olika personer inblandade.

Ja, artikeln är jättebra och jag tror också att MÅNGA håller med om att tävlingsridning är nedbrytande och inkorrekt (sen gäller det ALL form av tävling, oavsett med människor eller hästar, sällan hälsosamt att "maxa"). Det är även därför domarhandledningen ÄR under ombearbetning. Som domare ska man dock döma efter denna, och i denna kan man få riktigt höga poäng trots taktfel och spänningar som det ser ut i nuläget. Likaså rider folk som det belönas. Sedan bör det tilläggas att det är väldigt få som rider hemma som på tävling. Åk gärna på nån clinic någon gång för att se skillnaderna...! Dvs, nej, tävlingsridning är inte alltid eftersträvansvärt, men det betyder INTE att alla som tävlar är kassa ryttare. Det betyder INTE heller att det är fel att sitta ner i trav (vilket ju faktiskt är temat för tråden)

men för att fortsätta OT:
Diskuterade med en tränare på Island i somras kring hur man vill ombearbeta bedömningssystemet för avelsbedömningar så att hästarna även ska kunna gå balanserat på böjda spår. Och det skulle då troligen även påverka hur vi tränar våra hästar.

Klart att det inte är fel i att sitta ner på hästen OM man kan sitta ner utan att skumpa runt i sadeln.

Jag sitter 90% ner när jag rider Jorunn, men vi har en samlad trav men skulle inte falla mig in att sitta ner tex när jag rider ut och kör maxad tempo i trav p åhalvlös tygel i överform

Skillnaden är att han inte får det att framstå som att det bara är han som kan rida...[/QUOT

Fast det får ju inte jag heller eftersom jag aldrig har sagt de eller ens antydigt de.:)
Sedan att vissa gör sina egna tolkningar och säger att jag hävdar de kan ju inte jag råda över.
Även om de såklart är lite tråkigt att folk säger sådana elakheter om en som inte stämmer.

Fast med de nedlåtande generaliseringar och ibland uttalanden som ör rena osanningar som du ofta häver ur dig så är det lätt att uppfatta allt du skriver som drygt.

Uttalanden beror helt enkelt på okunskap. Alla islandshästar är olika!! Vissa kan man sitta ner på, andra går det bara inte. Det finns inte en lösning på allt.

För att kunna ha islandshäst måste man vara kreativ och flexibel för att hitta en bra samstämmighet med sin egen häst. Alla som ridit på islandshästridskola har säkert fått prova olika hästar och sett att det finns olika lösningar på var och en :-)

Jag trordet beror mycket på läsaren också. Om man har en tro redan från början att något är negativt är det mycket lättare att uppfatta det negativt. Är man engagerad i ett ämne är det lätt att det blir så. Är man neutral och utan föreställningar är det lättare att se vad som står utan att lägga värderingar i det.

Uttalanden beror helt enkelt på okunskap. Alla islandshästar är olika!! Vissa kan man sitta ner på, andra går det bara inte. Det finns inte en lösning på allt.

För att kunna ha islandshäst måste man vara kreativ och flexibel för att hitta en bra samstämmighet med sin egen häst. Alla som ridit på islandshästridskola har säkert fått prova olika hästar och sett att det finns olika lösningar på var och en :-)

Det gäller ju om man rider hästar över huvud taget. Inte specifikt en islandshäst. :)

Jag trordet beror mycket på läsaren också. Om man har en tro redan från början att något är negativt är det mycket lättare att uppfatta det negativt. Är man engagerad i ett ämne är det lätt att det blir så. Är man neutral och utan föreställningar är det lättare att se vad som står utan att lägga värderingar i det.

Om man på ett forum om islandshästar jämnt och ständigt uttalar sig generellt negativt om allt som har med islandshästar och göra så är det underligt om man inte får negativa reaktioner. Vi kan inte gärna vara neutrala, många gånger rör det sig om "fakta" som är helt uppåt väggarna. Reaktionerna är säkert starkare när någon kommer med dem gång på gång, ja rent utav tjatar om det.

Jag tror inte att du är medveten om att det du skriver faktist inte uppfattas så som du vill att det ska uppfattas.

Du är som en elefant i ett vitrunskåp ibland, det bara råkar bli fel när du vänder på dig och stöter till ett glas så det går i 1000 bitar. Det blir liksom bara fel...

Och ta inte illa upp nu för det är inte illa menat!!!!

Vart har jag skrivit att jag blir sur? Skärp dig, du läser in precis det du själv känner för.

Och ang sandlådenivån och behandla folk illa. Jag har inte behandlat dig illa! Så skriv inte något sånt! Det är ren och skär bullshit!

Det var ett skämt ang skumpande ryttare mm sedan får du välja att ta det på fel sätt jag bryr mig inte det minsta! Rid din lilla rakade ponny i din dressyrform och klä in henne i bubbelplast när hon står i sin frimärkshage JAG anser att det är fel att göra så mot en häst men det är din häst och jag själv skulle aldrig göra så men jag sitter inte och skriver 1 miljon inlägg om hur puckade dressyrryttarna är i dressyrforumet för det!

*KL*

Föreslår att ämnet återupptas, vill man ha diskussioner av mer privat natur så fungerar det bra med PM.

Vänliga väsningar Boj/moderator

har du 5-7 gångarter att balansera så är det inte som att rida en tregångare:crazy:

Men kreativ, flexibel och vara samstämd med sin häst bör man ändå vara vilken häst man än sittrt på. (I alla fall om man vill rida hästen och inte bara åka med)

Men kreativ, flexibel och vara samstämd med sin häst bör man ändå vara vilken häst man än sittrt på. (I alla fall om man vill rida hästen och inte bara åka med)

Det är det vi försöker vara men i alla gångarter. Låter mycket lättare än det är.

Jag tycker inte det är rätt att diskutera en användare så här, det blir liksom fel att diskutera någon annan på det här viset.

Givetvis så drar mottagaren egna slutsatser utifrån ett meddelande, det är ofrånkomligt oavsett hur man överför information - det sker alltid. Adressaten på meddelanden här är folk som rider, tränar och tävlar Islandshäst och på något vis är det viktiga hur dessa tolkar meddelandet och inte hur en utomstående gör det.

Senast ändrad:

Absolut att vi är på samma spår.
Jag bara spann iväg lite - som vanligt - utifrån det du skrev med insättningar och uttag.
Det var inte avsett som en invändning utan som en reflexion.

Jag sitter 90% ner när jag rider Jorunn, men vi har en samlad trav men skulle inte falla mig in att sitta ner tex när jag rider ut och kör maxad tempo i trav p åhalvlös tygel i överform
Varför inte bara öka traven, med en bibehållen form istället för att bara slänga omkring?

Det gäller ju om man rider hästar över huvud taget. Inte specifikt en islandshäst. :)

Jag har vuxit upp på en ridskola med vanliga skritt, trav och galopp-hästar.

Där har jag aldrig nånsinn behövt fundera på om jag ska sitta ner eller rida lätt i traven!!

Så jodå - det är en väldig skillnad med islandshästar. Balansen och samstämmigheten måste vara mer specifik och noggrann jmf mot tregångare.

Självklart kan en tregångare gå bättre och sämre allt beroende på ryttaren - det är bara det kommer till ytterligare lite med en islandshäst. Har du en väldigt travaktig islandshäst måste du arbeta på ett visst sätt för att få ut maximalt av hästen, rider du en passaktig blir det annat att tänka på, har du en som varierar mellan travtakt och passtakt krävs det ännu mer av dig och din balans och din samstämmighet för att få ut maximalt av hästen. Det kan du inte jämföra mot en tregångare. En passaktig travhäst är lätt räta upp jmf mot en passaktig islandshäst. Det ÄR skillnad.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?