Rida lätt på islandshäst

Sv: Rida lätt på islandshäst

Ska man nu dra parallellen med dressyr så sitter man ner i traven i allt utom de första lättklasserna om jag minns rätt och det även i ökningarna så din jämförelse känns lite sisådär.

I LC får man rida lätt i travlängningen. Annars är det nersutten trav som gäller.
LD finns inte längre som tävlingsklass - åtminstone inte för vuxna. Används som tävlingsklass för handikappade.

Håller med: tycker inte att det studsas så hemskt mycket i traven.

Jag rider sällan lätt i trav, utom på Zamba som är gammal tävlingstravare på 165 och inte tillräckligt omskolad än.

Jag tycker personligen att det är svårare att sitta ner på hästar med "mycket gång" jämfört med de islandshästar jag ridit.

Det är ju därför alla ridskolor med islänningar säger till ryttarna att luta sig frammåt och stå i stigbyglarna och släppa efter på tyglarna när hästen inte vill trava.

Hur många har du själv besökt eller ridit på? Jag har nämligen inte stött på detta, trots att jag är ridskoleryttare och har ridit på flera stall som har ridskoleverksamhet.

Det ÄR inte bara du som kan rida, vet du. Jag har förstått att du anser att alla andra som sitter på islandshästar är imbiciler som inte kan rida i form, inte kan rida lätt och nu tydligen inte ens kan trava.. Men, din uppfattning stämmer inte överens med verkligheten.

- Reykur, som på senaste ridlektionen jobbade med dressyrarbete i samlad trav, både under lättridning och nedsuttet. :grin:

Har aldrig påstått att de bara är jag som kan rida;) det är helt och hållet dina ord.
Och har aldrig heller sagt att alla andra som rider islandshästar rider urdåligt utan det är också helt och hållet dina åsikter och ord.

Om du ändrar attityd och blir lite trevligare mot mig skall jag vänligen svara på dina frågor om hur många ridskolor jag varit på:grin:

Nu är vi här igen, tyvärr uppfattas de du skriver ofta som direkt otrevliga angrepp, jag vet att du inte menar det men som du skriver så ser det ut som du ser ner på Islandshästvärden och kommer med grov och många gånger orealistisk kritik som bokstavligt skriker om att du inte har kunskap och är enormt fördomsfull. Sedan blir du sur när du får svar utifrån hur du uppfattas. I inlägget här ovan så glorifierar du dressyrryttare och klankar ner på de som rider islandshäst, de kan enligt dina kommentarer inte rida utan skumpar omkring på sina hästar helt utan kontroll och hästarna har ingen ryggverksamhet (hur det nu går ihop med skumpandet) på ett sätt du uppfattar som fult som du inte kan sänka dig ner till att rida.

Vill du ha trevliga svar så var trevlig själv :).

Senast ändrad:

Har aldrig påstått att de bara är jag som kan rida;) det är helt och hållet dina ord.
Och har aldrig heller sagt att alla andra som rider islandshästar rider urdåligt utan det är också helt och hållet dina åsikter och ord.

Om du ändrar attityd och blir lite trevligare mot mig skall jag vänligen svara på dina frågor om hur många ridskolor jag varit på:grin:

DU om nån borde inte snacka attityd! :mad:

Skönt att det inte bara är jag som anser att ridningen ute på tävling inte är korrekt.:D
Undrar om han också blir beskylld för att tro att det bara är han som kan rida samt att alla andra islandshästryttarna rider skitdåligt..Eller om det bara gäller mig:angel:

http://ishestnews.se/svensknyheter/denni-om-tavling-utbranda-stjarnhastar-och-toltfimi
Han säger till och med att vem som helst kan vinna en tävling idag bara hästen flaxar lite med benen och lyfter högt istortsett, vilket man såklart inte eftersträvar men har gjort de då de är vad man vill se där ute på tävlingarna.

BRA artikel måste jag säga

Skillnaden är att han inte får det att framstå som att det bara är han som kan rida...

Jo, faktiskt så är du jäkligt dryg och veta bästig. Sry, nu är jag en av dem får tråden att spåra ur, men jag är SÅ trött på din attityd.

Det gäller bara att ingen annan har en häst som kan vifta på tassarna i samma tävling ;) alla kan inte vinna samtidigt.

Vifta på tassarna? Trodde det var hästar och inte hundar vi red på ;)

Lobelia nu blir jag orolig för dig!

KL

På lördag ska jag titta på skumpande islandshästryttare där ryggarna på hästarna är oaktiverade och där hästarna går helt fel :-) ja just ja sedan ska jag urk titta på det urtråkiga tölt in harmony också :-)

Kl.
Jag rider alltid lätt på Raudur, han har så stor trav och jag känner att jag skulle förstöra för honom om jag skulle sitta ner, dessutom så behöver han inte mitt stöd på det sättet i traven.
På hästar med lite sämre trav så kan jag ibland sitta ner för att få en stabilare skänkel och på så sätt hjälpa till, men sitter nästan aldrig ner i traven rakt igenom.

Jag håller med om att vissa skumpar i traven när de sitter ner på tävling, det verkar liksom ha blivit en grej att sitta ner på islandshästar och långt ifrån alla verkar veta vad de egentligen vill få ut av det.
Dessutom så har även jag varit med om att ridskolor lär ut att man ska böja sig framåt och ge hästen långa tyglar om den inte hittar traven. Håller inte i längden och kanske inget man ska börja med att lära ut, men ibland gör jag så bara för att markera för hästen att det är trav jag vill ha, sedan så rider jag på som vanligt. (Undantag är unghästen som tycker att det är obehagligt med tyngd på ryggen om han ska ta trav, men på honom så håller jag samtidigt ett stadigt stöd i tygeln och skänklarna för att han ska bli balanserad).
Men tror att det var vanligare för kanske 10 år sen att man lärde ut på det sättet.

Det är ingen tvekan om att många tror (eller kanske vet) att de kan vinna med bensprattel på tävlingar, ibland utan att bry sig om hur hästen går i övrigt.

Vifta på tassarna? Trodde det var hästar och inte hundar vi red på ;)

Lobelia nu blir jag orolig för dig!

Det är jättemarsvin, jag vet, och marsvin har också tassar, så nej hundar är det inte, du behöver inte oroa dig för mig.

Ja, artikeln är jättebra och jag tror också att MÅNGA håller med om att tävlingsridning är nedbrytande och inkorrekt (sen gäller det ALL form av tävling, oavsett med människor eller hästar, sällan hälsosamt att "maxa"). Det är även därför domarhandledningen ÄR under ombearbetning. Som domare ska man dock döma efter denna, och i denna kan man få riktigt höga poäng trots taktfel och spänningar som det ser ut i nuläget. Likaså rider folk som det belönas. Sedan bör det tilläggas att det är väldigt få som rider hemma som på tävling. Åk gärna på nån clinic någon gång för att se skillnaderna...! Dvs, nej, tävlingsridning är inte alltid eftersträvansvärt, men det betyder INTE att alla som tävlar är kassa ryttare. Det betyder INTE heller att det är fel att sitta ner i trav (vilket ju faktiskt är temat för tråden)

men för att fortsätta OT:
Diskuterade med en tränare på Island i somras kring hur man vill ombearbeta bedömningssystemet för avelsbedömningar så att hästarna även ska kunna gå balanserat på böjda spår. Och det skulle då troligen även påverka hur vi tränar våra hästar.

Väldigt roligt tycker jag att vår sport är så modern att vi ändå kan diskutera och ompröva domarhandledningar och tävlingsridning/avelsvisning, och att förändringarna vi gör är med hästens bästa i första rummet. Sedan händer ju inte förändringar i en handvändning, men jämfört med många andra ridsporter tycker jag vi är duktiga på att åtminstone VILJA bli bättre.

Min förra tränare sade, appropå tävling kontra träning: det är oerhört viktigt att vi på hemmaplan rider mycket dressyr och lösgjordhet. Sedan spänner vi bågen på tävling. På träningen sparar vi och SÄTTER IN på kontot, på tävling slösar vi och PLOCKAR UT från kontot. Sedan kommer man hem och börjar spara igen :D

Min förra tränare sade, appropå tävling kontra träning: det är oerhört viktigt att vi på hemmaplan rider mycket dressyr och lösgjordhet. Sedan spänner vi bågen på tävling. På träningen sparar vi och SÄTTER IN på kontot, på tävling slösar vi och PLOCKAR UT från kontot. Sedan kommer man hem och börjar spara igen :D

Ja, det låter väldigt rimligt utifrån islandshästridning.
I mina westerngrenar tänker jag lite tvärt om: hästen ska vara så tränad att tävlingsmönstret blir enkelt så man kan göra ett avslappnat jobb.

Jag tänker då på trail, där jag gör avstånden och hindren lite trängre och lite svårare, western riding där jag vill kunna göra lite tätare byten än som krävs, klara lite snävare svängar än som krävs.

Däremot nöter jag inte stoppen eller spinnen på det sättet. Jag kan vilja att hästen ska kunna spinna fem varv (det mesta som krävs på tävling är 4½ varv) för att den ska kunna slutföra rörelsen.

Men det är ju inte alls samma typ av maxade rörelser som krävs så resonemanget blir lite olika.

Där tänker jag att dressyr och western kan vara mer lika: hästen ska vara så tränad att själva tävlingsprogrammet blir lätt och kan utföras på ett avslappnat sätt.

Sant. Fast jag tänker ändå att dressyren funkar lite på samma vis- på hög nivå vill säga. Att alltid rida på den maxade spänning som krävs för att få över 80% i en GP kür är nedbrytande. För spänning behövs- på en kropp som är i grunden mjuk och lösgjord och klarar det.
Sen kommer man hem och släpper det maxade. Men ibland kollar man ju av,även hemma. Som hoppning- hemma är det lydnad, dressyr o gymnastikhoppning och bara enstaka höga hinder.
Är vi på samma spår?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix