Rida lätt på islandshäst

Sv: Rida lätt på islandshäst

kl..

Ja rida lätt i galopp är svårt haha=) men jag brukar träna balansen genom att rida lätt barbacka.DET är supersvårt tycker jag!

Det känns mest som styrketräning att rida lätt barbacka, i galopp gör jag antingen fel eller så har jag lätt för det, det är liksom bara att inte sitta ner ordentlgt och så fixar hästen det själv genom sina rörelser.

Aja, har ju sett en variant av lättridning i grisepass också.:devil: Ryttaren trodde att hästen travade.:eek:

kl..

Ja rida lätt i galopp är svårt haha=) men jag brukar träna balansen genom att rida lätt barbacka.DET är supersvårt tycker jag!

Jag rider barbacka vintrarna igenom på 01:an. Hon har så lite rörelser så det funkar kalas oavsett vad man gör, dressyrar, busar, hoppas osv, så jag är en fena även på rida lätt barbacka. Har absolut sina poänger med att ha en häst med taskig gång :D

På vår 08 rider man inte gärna barbacka, även om det säkert funkar. Men slingrig och ranglig samt ganska stora rörelser ser till att ryttaren har fulla händer sas.

Samma med min egen 08:an, även om rangligheten har minskat påtagligt, så rör hon sig så stort att jag, trots god balans, skulle riskera att studsa av :D

Jag rider inte barbacka, pga att jag blir prickig om jag provar... fast det går bättre på vintrarna när man har fler klädlager.

Barmi skulle det möjligen gå att rida barbacka, Isa skulle jag inte ge mig på. Visserligen är hon bekväm att sitta på när hon travar på bra, men där kan det hända överraskande saker när som helst, och då kan det vara trevligt att ha ett par stigbyglar att ställa sig i.
Risken med barbackaridning i det sammanhanget är ju att man "kniper med benen" för att hålla sig kvar. Och på Isa är det inte en bra åtgärd:D

Var så lycklig igår, för Barmi kom på att trav är en existerande gångart (egentligen ska jag nog tacka Karl för den insikten; när jag släppte ihop pojkarna med Aldar i förrgår, föste Karl på Barmi och Barmi blev så förskräckt att han slingrade med kroppen och plötsligt tog han två steg trav - en helt ny lärdom i livet som sedan hängde kvar till gårdagens ridtur).
Att rida lätt i det läget hade dock knappast underlättat för hästen. Det gällde att sitta så avslappnat som möjligt i en löjligt framåtlutande "trepunktssits" med tyngden i stort sett på manken och bara låta honom trava, möjligen gunga lite försiktigt i sidled. ingen lättridning alltså.

Ånej, det menar jag inte. Däremot finns det som som tydligen inte förstår skillnaden på grisepass och trav.:o

Iof är man nybörjare är det inte så lätt alla gånger så man behöver ju inte håna de som inte känner skillnad.
Alla är vi ju nybörjare en gång de ska man inte glömma bort.
Visst kan man fnissa lite åt att de ser lite roligt ut men man ska akta sig för att bli ironisk på andras bekostnad.. för de är oehört elakt!!

klart de är styrkeövinng för ryttaren att rida lätt barbalca och bra balansträning.

Fast förstår inte riktigt menar du att du brukar rida lätt i galoppen?? har svårt å se takten 1,2 i galoppen som är 3 taktig.:confused:

Jag står antingen i 2 eller 3 punkts sits eller sitter ner i galoppen men aldirg hört talas om ryttare som rider lätt i galoppen..Men men alltid lär man sig nya saker.

Har du någon film måtro så man akn få se hur det ser ut?? vore superintressant å få se.

Jag har gjort det ett par gånger på lektion, började med att sitta tvåsteg och rida lägg på det tredje i trav och andra liknade variationer och sedan skulle vi rida lätt i galoppen, jag lättade på sätet och sadlen kom upp i rumpan på mig med jämna mellanrum och fick beröm för min insats, vet e katten om det var så bra egentligen.

Jag ser inte riktigt hur lättridning i traven barbacka hjälper till att träna balansen, det verkar mest jobbigt och obekvämt för hästen. jag kan däremot rekommendera trav barbacka i snö, ju jupare dess bättre, galopp funkar också. Mest tycker jag att det ger träning på att följa med och vara lagom avslappnad på rätt vis. Jag mest bara sitter när jag är barbacka, försöker jag knipa mig fast blir det bara obalans.

Hästen min är snäll och förlåtande men kan vara väl pigg särskillt i sällskap. Det är en speciall känsla att sätta av i 120 upp för galoppbacken från stillastående. Ett litet Yhiha på vägen och det går undan.

Jag har gjort det ett par gånger på lektion, började med att sitta tvåsteg och rida lägg på det tredje i trav och andra liknade variationer och sedan skulle vi rida lätt i galoppen, jag lättade på sätet och sadlen kom upp i rumpan på mig med jämna mellanrum och fick beröm för min insats, vet e katten om det var så bra egentligen.

Jag ser inte riktigt hur lättridning i traven barbacka hjälper till att träna balansen, det verkar mest jobbigt och obekvämt för hästen. jag kan däremot rekommendera trav barbacka i snö, ju jupare dess bättre, galopp funkar också. Mest tycker jag att det ger träning på att följa med och vara lagom avslappnad på rätt vis. Jag mest bara sitter när jag är barbacka, försöker jag knipa mig fast blir det bara obalans.

Hästen min är snäll och förlåtande men kan vara väl pigg särskillt i sällskap. Det är en speciall känsla att sätta av i 120 upp för galoppbacken från stillastående. Ett litet Yhiha på vägen och det går undan.

De jag tyckte hjälpte att rida lätt barbacka var att hade man inte balansen där så vinglade man till å höll på å åka av.
man lärde sig att slappna av för spänner du dig skumpar du som bara den.
En övning mest för nybörjare kan jag väl tänka mig som behöver hitta balansen.
Idag 26 år senare har jag väl inge direkt nytta av denna övning känner jag:D

Åhh vad jag började längta efter sommar och fina grusvägar nu! :love: På min Reykur accelererade vi genom att jag lutade mig framåt och sa "Jaa, då går vi då!" Så kom den där räcerväxeln.

Ja om det hade varit en nybörjare, men en person som avstår från att rida lektion därför att de anser att de kan tillräckligt då bör man också känna skillnad på trav och grisepass. Så vad kan vi lära oss av det, ja ödmjukheten ligger ju inte på topp hos en sån person som dessutom bevisar att kunskapen är låg när takt inte på långa håll kan skönjas.:crazy:

Ja om det hade varit en nybörjare, men en person som avstår från att rida lektion därför att de anser att de kan tillräckligt då bör man också känna skillnad på trav och grisepass. Så vad kan vi lära oss av det, ja ödmjukheten ligger ju inte på topp hos en sån person som dessutom bevisar att kunskapen är låg när takt inte på långa håll kan skönjas.:crazy:

Nä då är det en annan sak.
Märkliga männsikro de finns då kan man småle med gött samvete=):laugh:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama