Rida lätt på islandshäst

Sv: Rida lätt på islandshäst

Fast förstår inte riktigt menar du att du brukar rida lätt i galoppen?? har svårt å se takten 1,2 i galoppen som är 3 taktig.:confused:

Lättridning i galopp har jag hört talas om bland hopp- och framför allt dressyrryttare. Verkar vara en liten fluga.

Åhh vad jag började längta efter sommar och fina grusvägar nu! :love: På min Reykur accelererade vi genom att jag lutade mig framåt och sa "Jaa, då går vi då!" Så kom den där räcerväxeln.

Vi har många signaler för galopp, den mest korkade är "okej" och lätta på tyglarna (eller om hästen ser till att jag gör det). Det är om hon är taggad att springa och jag håller tillbaks.

Barbacka är en vintersport, just som du nämner, det kräver flera klädlager för att slippa få hudkänningar.

Teknik och teknik, det faller sig liksom naturligt när hästen vill men får vänta.

Min galoppsignal är att skjuta fram innerhöft lite bara, ibland kan man behöva förtydliga med att peta till med benet tycka till lite sådär.
Men 90% tar hon redan på höftförskjutningen.
Tycker jag funkar super blir en osylig signal sånt gillar jag=)

Lättridning i galopp ser man ofta på ponnyekipage i hoppning.
I mina ögon ser det mest märkligt ut. Se sitter ett galoppsprång och står ett osv.
Jag förstår inte helt syftet, men antar att det finns ett sådant eftersom det är så många som gör så.

/Malin

Eller så finns det en anledning som de flesta inte har en aning om, de gör så för att alla andra gör så?:angel:

Angående lättridning på isisar, de flesta jag ridit har inte varit svåra att sitta ner i traven på.

När jag gick på ridskola för massa år sen så hade vi lättridning i galopp som en balansövning. Vi gjorde även liknande övningar i skritt och trav. Sitta ner 2 steg, stå ett, sitt två, stå två etc. Vi red även lätt utan stigbyglar och med bara en stigbygel. Vi hade en massa såna övningar, det var roligt och nyttigt, man blev väldigt medveten om sin kropp och man fick även tänka till lite för att komma in i rätt takt och hitta följsamheten.

Om det har något syfte för hästen vet jag inte, men för ryttaren var det en bra övning tycker jag.

Rätt vanligt både på ponny och storhäst vid just hoppning, att rida lätt i galoppen.
Jag minns att vi fick träna på det under hopplektionerna både under ponnytiden och storhästtiden.
Det man "tjänade" på det var bättre balans först och främst.
Samma sak dom gångerna vi tvingades rida lätt i alla dess olika varianter i traven. "Sitta ner ett, stå upp två. Sitta ner två, stå upp ett o.s.v."
Gav mycket bra balans, koordination, taktkänsla m.m.

Så det är inte helt fel att göra lite "konstigheter" ibland.

Min galoppsignal är att skjuta fram innerhöft lite bara, ibland kan man behöva förtydliga med att peta till med benet tycka till lite sådär.
Men 90% tar hon redan på höftförskjutningen.
Tycker jag funkar super blir en osylig signal sånt gillar jag=)

Det är ju en normal galoppfattning, jag menade "räcerväxeln" ;)

På Reykur räckte att jag sköt fram ena höften och satt till lite på sittbenet för en vanlig galoppfattning. Det är inte direkt så att jag fattar galopp genom att luta mig fram och säga "Ja! Då går vi!" när jag gör en galoppfattning på banan exempelvis. :p På medryttarhästen Galgopi krävs lite tydligare galoppfattning, innerhöft+skänkel och lätta lite i handen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur