Rida lätt på islandshäst

Sv: Rida lätt på islandshäst

Det där sista med att alla ridskolor instruerar trav så har jag missat och även de ridskolor jag haft koll påde senaste åren. Jag är övertygad om att instrktionen kan förekomma, men någon regel är det knappast.

Jag har alltid förr kunnat sitta på de mest skumpiga hästar, även stohästar med studsbollstrav. Men på Sol går det bara inte. Säkert har jag blivit försoffad efter mina år med flygande mattan - Godi, men det går bara inte trots att jag tränat. Jag har svårt att rida lätt på henne också, hon liksom katapultar iväg mig så jag flyger upp ur sadeln. Men det är när hon får in sin mega-älg-trav.

Fast jag kan tycka att hästar blir lättare att sitta på när de verkligen orka jobba genom kroppen, även om steget blir större så blir flytet ett annat. Har upplevt att hästar med stor gång som inte går i balans blir stötigare och också obekvämare att rida lätt på. Sol är ju ung och under uppbyggnad efter skada (om jag minns rätt?) så det kanske påverkar att hon är så svår att sitta på? Sen har hon ju alldeles säkert bra gång också, inte så jag menar.
Sen är det ju såklart skillnad på häst och häst, men det är iaf min upplevelse av det :)

Det där sista med att alla ridskolor instruerar trav så har jag missat och även de ridskolor jag haft koll påde senaste åren. Jag är övertygad om att instrktionen kan förekomma, men någon regel är det knappast.

Det där var till Neila, antar jag?

kl

Skulle nog säga att vanligast för mig är modell som en tränare sa. Kalsongerna ska lätta från sadeln med ridbyxorna stannar kvar. Ok nu har jag varken kalsonger eller pösiga ridbyxor men :D

På andra är nog nersittning, sen lätt och sist lättridning. Beror helt på hästen

Fast jag kan tycka att hästar blir lättare att sitta på när de verkligen orka jobba genom kroppen, även om steget blir större så blir flytet ett annat. Har upplevt att hästar med stor gång som inte går i balans blir stötigare och också obekvämare att rida lätt på. Sol är ju ung och under uppbyggnad efter skada (om jag minns rätt?) så det kanske påverkar att hon är så svår att sitta på? Sen har hon ju alldeles säkert bra gång också, inte så jag menar.
Sen är det ju såklart skillnad på häst och häst, men det är iaf min upplevelse av det :)

Absolut är det så!! Sol är fortfarande väldigt obalanserad i traven (hon höll traven genom kortsidan första gången nu i veckan, det säger ju en hel del på en häst som tidigare valt traven först), och nu efter igångsättningen har hon dessutom oftast väldigt mycket energi vilket resulterar i en väldigt stor och inte särskilt väl ihopsatt trav. :angel: När hon väl lugnar ner sig och kan vila lite mer i steget så är det mycket lättare, även om det fortfarande är stora steg och svårt att sitta ner, så är det ju mycket lättare att rida lätt, hon skjuter i alla fall inte ur mig ur sadeln. Så fort hon får upp ryggen lite så blir det ju mer fjädrande, när hon får bråttom och blir slarvig så är hon vääääldigt rörlig i ryggen.

Nu har jag bara ridit islänningar få gånger, men de gångerna har jag ridit lätt i traven pga att de varit lite otydliga i takten och lättridningen hjälpte dem till bättre takt. Ser mycket isisryttare och många av dem har så långa stigläder att de inte kan rida lätt. Vet inte om något är rätt eller fel eg. Antar att de flesta gör vad som känns och passar bäst.

Långa läder, ja det har även dressyr ryttare. Blir knepigt med knäna i en dressyr sadel om man kortar för mycket.;)

Sedan är en korrekt lättridning den som endast lättar aktern från sadeln, man ska ju alltså inte sitta och gunga upp och ner som man ser att många gör.

Det är ju därför alla ridskolor med islänningar säger till ryttarna att luta sig frammåt och stå i stigbyglarna och släppa efter på tyglarna när hästen inte vill trava.

Nej du har inte varit på den jag jobbade på, då hade du märkt att där fick man lära sig att använda lodrät sits även i traven.

kl

Skulle nog säga att vanligast för mig är modell som en tränare sa. Kalsongerna ska lätta från sadeln med ridbyxorna stannar kvar. Ok nu har jag varken kalsonger eller pösiga ridbyxor men :D

På andra är nog nersittning, sen lätt och sist lättridning. Beror helt på hästen

Jepp lätta på kalsongen, så blir ryggen fri.

kl

Kalsongerna ska lätta från sadeln med ridbyxorna stannar kvar.

Precis, bra beskrivning :D

*kl*

Min häst har trav som bästa gångbart (troligtvis) och har därför svårast för den. Han behöver hjälp med både takt och balans, men framförallt att våga ta ta i i den gångarten. I början funkade lätta kalsong-sitsen och sen en väldigt lätt lättridning. Nu efter efter fyra månader rider jag lätt som vanligt.
Inte nån gång har jag lagt mig framåt eller skumpat runt och skulle aldrig få för mig att instruera någon att göra det heller! :p

Kl

Frågar man Kyra Kyrklund så ska man ju inte trycka sig ner i sadeln i trav då det stör ryggverksamheten. Man ska studsa, men studsa mjukt :D man ska följa rörelsen ocj fortsätta upp när hästens rygg skjuter en uppåt. Men då bara lätta med kalsongen, som nämndes innan.

F.ö så stör det även mig när folk verkligen skumpar. Ofta tror jag dock att det ser värre ut ä det är: man kör alltså en lodrät lättsits där rumpan precis nuddar sadeln för att störa så lite som möjligt.
Jag rider alltid lätt. Trodde jag. Tills jag fick Nina ;) vi får väl se på tävlingarna om jag också "skumpar runt" för att hon ska få möjlighet att reda upp sin stora trav själv.....

*KL

För min del så beror det på vilken häst jag rider.
Min förre valack var superlätt att sitta på så honom satt jag mestadels på, på tävling var jag dock tvungen att rida lätt då han var lite väl taggad på tölten om man inte "visade" tydligare vad man menade :p

Ena 07:an sitter jag mest på hon är stabilare när man sitter än när man rider lätt men brukar variera lite i a f.
Oftast brukar jag sitta med lite "lättare" sits typ spänner upp mig lite ur sadel med låren typ då skumpar man inte heller :D

Andra 07:an rider jag nästan bara lätt på.

Vi har ett sto inackorderad hemma henne är det OMÖJLIGT att rida lätt på om man inte vill köra rejsing upp och ner för hon har "symaskin" traven...

Så det beror nog lite på hur hästen travar hur man gör :)

Långa läder, ja det har även dressyr ryttare. Blir knepigt med knäna i en dressyr sadel om man kortar för mycket.;)
Ute i skogen rider även dressyrryttare med kortare läder för att kunna rida lätt och stå i lätt sits i bra balans, men islandsryttare har sina långa läder även där. Det är säkert ingen regel, men jag har flertalet islandsstall väldigt nära så de rider förbi oss ofta och de flesta av dem har så långa läder att de faktiskt inte kan rida lätt.
Visst har vi (dresyrnördar) långa läder vid dressyrridningen, men inte så långa att det inte går att rida lätt.
Sedan är en korrekt lättridning den som endast lättar aktern från sadeln, man ska ju alltså inte sitta och gunga upp och ner som man ser att många gör.
Sant. Vissa häver sig upp.

Jo en del har långa läder, men att flertalet skulle ha så långa att lättridning är omöjligt känns främmande för mig, ingen i mitt stall åtminstone och inget jag sett generellt, ja vissa har det liksom vissa dressyrryttare. ska vi fortsätta med fördomarna ;) så rider väl dressyrryttare inte ut över huvudtaget.

Det är lite olika. Jag föredrar ju att rida lätt och tkr väl att man kan hjälpa vissa hästar att hitta takten om de har lite svårt. Unghästar precis i början av sin utbildning kan lättridningen dock störa hästens balans för mkt så då är trepunktssitsen bra.

De hästar jag tävlat har jag varit tvungen att rida lätt. Gamla Saga för att hon va rätt stum i ryggen (kan inte förklara känslan på ngt annat sätt), trots att hon hade bra trav, och Totte för att han inte hade ryggen på plats riktigt och var väääldigt skumpig!

Jag väljer nog lättridningen framför nedsittning för att jag helt enkelt har bättre balans i lättridningen än jag har styrka och ork i nedsittningen. Och speciellt nu när jag inte ridit ordentligt på två år.

/Jenny

KL
Fast om man lättar i sadeln så sitter man ju inte ner utanstår i lätt sits och genom detta s skulle man inte heller skumpal
Du har ju 2 punktsits och 3 punktssitsen att välja med samt helt och hållet sitta ner eller lättridning så 4 olika alternativ att välja mellan

Och den sittsen jag har sett är då ryttaren sitter ner helt och hållet ute på tävlingarna och skumpar så in i norden på hästryggen.
De kvinnliga ryttarna deras tuttar skumpar upp och ner i 320... kan omöjligt vara skönt....
Jag har testat att försöka sitta ner på Jorunn när hon går i en slängtrav men de är omöjligt.. såvida jag inte då ska skumpa upp och ner i 320 och de är inte skönt de heller.
Jorunn visar klart och tydligt att det är oskönt genom att lägga öronen bakåt och bocka.
Jag måste rida lätt för att de ska både se pråbert ut och vara behagligt både för oss bägge.

Många hästar ute på tävlingarnaspringer ju bara med benen som små trummpinnar och ryggen stilla oftast överlod eller bakom lod.
Fast jag har mest sett framför lod när jag tänker efter.

Och dessa ekipage får riktigt höga poäng ute på tävlingarna så uppenbart är de denna trav vi inom denna sport vill eftersträva och framhäva ute på tävlingarna.

Kanske är isisdomarna snällare som har överseende med att ryggen och formen inte alltid är så bra så länge hästen går rent i sin gång?

Skulle man komma på en vanlig dressyrtävling i en ren trav men ur form och utan rygg skulle man få urusla poäng fast dessa raser har å andra sidan inte 2 extra gångarter heller.

Bara lite funderingar såhär en Torsdagsmorgon:D

KL
Fast om man lättar i sadeln så sitter man ju inte ner utanstår i lätt sits och genom detta s skulle man inte heller skumpal
Du har ju 2 punktsits och 3 punktssitsen att välja med samt helt och hållet sitta ner eller lättridning så 4 olika alternativ att välja mellan

Nej det stämmer inte riktigt, man sitter i sadeln men tynger inte fullt ut, det är varken 3-punkts eller 2 punkts sits och inte helelr lättridning eller nedsittning utan ett 5:e alternativ.

Och den sittsen jag har sett är då ryttaren sitter ner helt och hållet ute på tävlingarna och skumpar så in i norden på hästryggen.
De kvinnliga ryttarna deras tuttar skumpar upp och ner i 320... kan omöjligt vara skönt....
Jag har testat att försöka sitta ner på Jorunn när hon går i en slängtrav men de är omöjligt.. såvida jag inte då ska skumpa upp och ner i 320 och de är inte skönt de heller.
Jorunn visar klart och tydligt att det är oskönt genom att lägga öronen bakåt och bocka.
Jag måste rida lätt för att de ska både se pråbert ut och vara behagligt både för oss bägge.

Men bockar verkligen hästarna på banan då? Och lägger öronen bakåt eller på annat vis visar att det är obehagligt? Och hästar är olika, sedan kan skenet bedra, det kan vara mjukt för hästen även om ditt öga inte uppfattar det så. Exemeplvis kan man använda ovan nämnda sits och lämna ryggen friare fast det inte syns för det otränade ögat. Ridbyxorna är så att säga fortfarande kvar i sadeln.

Många hästar ute på tävlingarnaspringer ju bara med benen som små trummpinnar och ryggen stilla oftast överlod eller bakom lod.
Fast jag har mest sett framför lod när jag tänker efter. Och dessa ekipage får riktigt höga poäng ute på tävlingarna så uppenbart är de denna trav vi inom denna sport vill eftersträva och framhäva ute på tävlingarna.
Men islandshästar har korta ben och går ofta i högt tempo i förhållande till dressyrtävlingar ... och framför lod är det absolut inget fel i att hästarna går, i synnerhet inte i lite högre tempo. Hur går ekvationen ihop med alla skumpande ryttare, hästen kan inte både vara skumpig och ha stilla rygg ;).

Kanske är isisdomarna snällare som har överseende med att ryggen och formen inte alltid är så bra så länge hästen går rent i sin gång?
Takt går före form i bedömningsskalan det innebär inte att amn har överseende dock.

Skulle man komma på en vanlig dressyrtävling i en ren trav men ur form och utan rygg skulle man få urusla poäng fast dessa raser har å andra sidan inte 2 extra gångarter heller.
När ska du inse att det är två olika grenar med olika bedömningskriterier?

Som redan sagt, det finns fler sitsalternativ än de du kan hitta i Bo Tibblins "Ta tyglarna".... du kan sitta i lodrät, halvlätt sits. Det ser skumpigt ut men det är inte vidare skumpigt för hästen. Försöker man sitta tungt i sadeln men lyckas inte så stör man hästens rygg mer.
De på tävlingar som sitter ner på fel sätt och skumpar hästen i ryggen gör fel. Sådana fel kan man hitta på lätta dressyrtävlingar också- studera sitsen i mellantrav t.ex. ibland är det så att man vill gråta....

Angående bedömning av form o talt, se Lobelias svar.

Och innan du börjar klassificera mig som "en sån där islandsryttare", betänk att jag ridit ponnydressyr på SM och nationell nivå under flera år, jobbat mycket med både dressyr och hoppning och har flera ponnyekipage och storhästekipage som elever. Är alltså fullständigt med i svängarna vad gäller "vanlig dressyr" :)

Men ja, jag håller med dig om att de som faktiskt sitter fel och studsar järnet- de ser inte kloka ut och jag tycker inte det är "rätt sits". Tror dock det är färre än du tror. Speciellt på högre nivå......

Jo en del har långa läder, men att flertalet skulle ha så långa att lättridning är omöjligt känns främmande för mig, ingen i mitt stall åtminstone och inget jag sett generellt, ja vissa har det liksom vissa dressyrryttare. ska vi fortsätta med fördomarna ;) så rider väl dressyrryttare inte ut över huvudtaget.

Nej ösa ut fördomar blir ingen glad av. Jag bara berättar vad jag ser när de rider förbi hemma hos oss. Vi har fyra islandsstall inom några km så det är mycket isisryttare häromkring. Bland dessa är det få som kan rida lätt eftersom de har så långa läder. Det kanske inte alls är något vanligt? Kanske något lokalt? (De har alltså längre läder än dressyrläder).
De har landslagstränare och andra tränare här titt som tätt så även om inte alla är skickliga ryttare tror jag flera av dem är det. Jag lägger ingen värdering i det alls. Jag bara berättar vad jag ser. Eftersom jag inte är så insatt i islandshästridning kan jag inte värdera det. :)
(första gången jag red isis var när jag fick prova en av grannes äldre och erfarne tävlingshäst. Det var häftigt!! Han gick att rida med tanken. Vilken power!)

Stigläderlängd har förmodligen till stor del med vilken tränare man rider för, det kan ju vara så att deras tränare är för långa läder. Jag har inte koll på alla men häromkring rider vi lätt men har ingen landslagsryttare som tränare (dock är det flera som tävlar) och jag har kortat läderna på uppmaning från tränaren trots att de var korta nog att rida lätt med redan från början.

När jag rider ut är det oftast inslag med träning så att korta upp läderna är inte aktuellt.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
629
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix