Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har alltid förr kunnat sitta på de mest skumpiga hästar, även stohästar med studsbollstrav. Men på Sol går det bara inte. Säkert har jag blivit försoffad efter mina år med flygande mattan - Godi, men det går bara inte trots att jag tränat. Jag har svårt att rida lätt på henne också, hon liksom katapultar iväg mig så jag flyger upp ur sadeln. Men det är när hon får in sin mega-älg-trav.
Det där sista med att alla ridskolor instruerar trav så har jag missat och även de ridskolor jag haft koll påde senaste åren. Jag är övertygad om att instrktionen kan förekomma, men någon regel är det knappast.
Fast jag kan tycka att hästar blir lättare att sitta på när de verkligen orka jobba genom kroppen, även om steget blir större så blir flytet ett annat. Har upplevt att hästar med stor gång som inte går i balans blir stötigare och också obekvämare att rida lätt på. Sol är ju ung och under uppbyggnad efter skada (om jag minns rätt?) så det kanske påverkar att hon är så svår att sitta på? Sen har hon ju alldeles säkert bra gång också, inte så jag menar.
Sen är det ju såklart skillnad på häst och häst, men det är iaf min upplevelse av det
Nu har jag bara ridit islänningar få gånger, men de gångerna har jag ridit lätt i traven pga att de varit lite otydliga i takten och lättridningen hjälpte dem till bättre takt. Ser mycket isisryttare och många av dem har så långa stigläder att de inte kan rida lätt. Vet inte om något är rätt eller fel eg. Antar att de flesta gör vad som känns och passar bäst.
Det är ju därför alla ridskolor med islänningar säger till ryttarna att luta sig frammåt och stå i stigbyglarna och släppa efter på tyglarna när hästen inte vill trava.
kl
Skulle nog säga att vanligast för mig är modell som en tränare sa. Kalsongerna ska lätta från sadeln med ridbyxorna stannar kvar. Ok nu har jag varken kalsonger eller pösiga ridbyxor men
På andra är nog nersittning, sen lätt och sist lättridning. Beror helt på hästen
kl
Kalsongerna ska lätta från sadeln med ridbyxorna stannar kvar.
Det där var till Neila, antar jag?
Ute i skogen rider även dressyrryttare med kortare läder för att kunna rida lätt och stå i lätt sits i bra balans, men islandsryttare har sina långa läder även där. Det är säkert ingen regel, men jag har flertalet islandsstall väldigt nära så de rider förbi oss ofta och de flesta av dem har så långa läder att de faktiskt inte kan rida lätt.Långa läder, ja det har även dressyr ryttare. Blir knepigt med knäna i en dressyr sadel om man kortar för mycket.
Visst har vi (dresyrnördar) långa läder vid dressyrridningen, men inte så långa att det inte går att rida lätt.
Sant. Vissa häver sig upp.Sedan är en korrekt lättridning den som endast lättar aktern från sadeln, man ska ju alltså inte sitta och gunga upp och ner som man ser att många gör.
KL
Fast om man lättar i sadeln så sitter man ju inte ner utanstår i lätt sits och genom detta s skulle man inte heller skumpal
Du har ju 2 punktsits och 3 punktssitsen att välja med samt helt och hållet sitta ner eller lättridning så 4 olika alternativ att välja mellan
Och den sittsen jag har sett är då ryttaren sitter ner helt och hållet ute på tävlingarna och skumpar så in i norden på hästryggen.
De kvinnliga ryttarna deras tuttar skumpar upp och ner i 320... kan omöjligt vara skönt....
Jag har testat att försöka sitta ner på Jorunn när hon går i en slängtrav men de är omöjligt.. såvida jag inte då ska skumpa upp och ner i 320 och de är inte skönt de heller.
Jorunn visar klart och tydligt att det är oskönt genom att lägga öronen bakåt och bocka.
Jag måste rida lätt för att de ska både se pråbert ut och vara behagligt både för oss bägge.
Men islandshästar har korta ben och går ofta i högt tempo i förhållande till dressyrtävlingar ... och framför lod är det absolut inget fel i att hästarna går, i synnerhet inte i lite högre tempo. Hur går ekvationen ihop med alla skumpande ryttare, hästen kan inte både vara skumpig och ha stilla rygg .Många hästar ute på tävlingarnaspringer ju bara med benen som små trummpinnar och ryggen stilla oftast överlod eller bakom lod.
Fast jag har mest sett framför lod när jag tänker efter. Och dessa ekipage får riktigt höga poäng ute på tävlingarna så uppenbart är de denna trav vi inom denna sport vill eftersträva och framhäva ute på tävlingarna.
Takt går före form i bedömningsskalan det innebär inte att amn har överseende dock.Kanske är isisdomarna snällare som har överseende med att ryggen och formen inte alltid är så bra så länge hästen går rent i sin gång?
När ska du inse att det är två olika grenar med olika bedömningskriterier?Skulle man komma på en vanlig dressyrtävling i en ren trav men ur form och utan rygg skulle man få urusla poäng fast dessa raser har å andra sidan inte 2 extra gångarter heller.
Jo en del har långa läder, men att flertalet skulle ha så långa att lättridning är omöjligt känns främmande för mig, ingen i mitt stall åtminstone och inget jag sett generellt, ja vissa har det liksom vissa dressyrryttare. ska vi fortsätta med fördomarna så rider väl dressyrryttare inte ut över huvudtaget.