rida efter kejsarsnitt

daschni

Trådstartare
ni som har gjort snitt
både akut och planerade
när hoppade ni upp på hästryggen igen?
och hur fort fram gick ni?
väntade ni till efterkontrollen? och när hade ni den?

Jag var uppe och åkte häst efter 3 veckor ca. Men det var först efter 4 månader som jag tog hem min storhäst och började rida ordentligt. Glömde gå på efterkontrollen.
Rekommenderar dom inte att man tar det lite lugnt dom 3 första månaderna? Iaf så tror jag att det kan vara en bra idé, det var det iaf för mig.

ni som har gjort snitt
både akut och planerade
när hoppade ni upp på hästryggen igen?
och hur fort fram gick ni?
väntade ni till efterkontrollen? och när hade ni den?

Gör som känns bäst och som rekommenderas av någon barnmorska?

(Akut kejsarsnitt. Hoppade upp efter ca 3 veckor har jag för mig, minns inte exakt, använde pall och skrittade lite, gick bra, red mer nästa vecka. Ingen dressyr men galopper och skog. Efterkontrollen var inte så jätteintressant, de la inte så mycket energi på den direkt. Väntade inte. Fick barn i april och red vanlig ridskolelektion i augusti, men däremellan red jag ut en hel del, ganska intensivt. Kanske avgörande är att jag red lätt och galopperade i lätt sits, inga magkrävande dressyrövningar och nedsittningar, galopper och friskt tempo men som sagt ingen ridning i ridhus alls (inte planerat men det blev så och det fungerade bra).)

Jag gjorde ett försök att rida drygt 2 månader efter mitt första kejsarsnitt. Och det spelade nog ingen roll att jag var snittad egentligen , för det var väl ihopläkt. Men däremot var jag så ruskansvärt instabil i bäckenet, så det var helt omöjligt för mig att göra något vettigt på hästryggen. SÅ hästen fick vila ytterligare några månader...
(efter de övriga 3 snitten har jag inte brytt mig om att försöka ens)

Jag var på efterkontroll 3 månader efter snittet (urakut) och började rida efter det.
Tog det lugnt i början och skrittade mest.

Till mig sa doktorn att om man börjar rida för tidigt så är det ökad risk för livmoderframfall senare i livet. Det fick mig att vänta med annat än skritt i några månader, hur många kommer jag dessvärre inte ihåg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka