Rida/bromsa med sätet

Sv: Rida/bromsa med sätet

Tummen upp för alla superbra tips och varianter måste jag bara säga!:bow: Jätte kul att så många vill dela med sig av sina tips om hur just Ni bär er åt. Det finns uppenbarligen en uppsjö av olika sätt att gå till väga, och det är väldigt roligt att testa och se vilket som funkar bäst.:banana:

På just min pigga och livliga fullblodskille så röstar jag nog fortfarande för att spänna överskänkeln. Än så länge så fungerar den överlägset bäst i både skritt och trav;)
I galoppen har vi dock ännu inte hittat något som har fungerat bättre än något annat, det går mest ganska fort vad jag än försöker med, och jag har inte lyckats att minska tempot över huvudtaget egentligen... Tål att nämnas är att han inte har riktigt tillräckligt med muskler än för att orka samla ihop galoppen ordentligt, men ett lägre tempo vore önskvärt då detta är högre än vad det brukar vara...
Så, någon som har ännu ett utomordentligt tips på vad som skulle kunna funka här?:rofl:

Nu är det ju olika för olika hästar, men min unghäst hade redan från när vi började rida tillräckligt med muskler för samlad galopp (tydligen), och det enda jag gjort är att han följt med mycket som handhäst, och då har han väl kunnat galoppa till sig lite galoppmuskler utan tunga struliga ryttare som stör..
Så, kanske det skulle vara en ide?

Jag kan försöka mig på att förklara hur jag har lärt mig och hur man numera på många seminarier i runt om i världen tycker att man ska göra.
Tyvärr så går det helt emot det du frågar efter.
Jag har fått lära mig att lätta lite på rumpan istället och liksom lite lite lite ställa sig på tå i stigbygeln. Jag vet att det låter heltokigt men det fungerar fantastiskt. Hästen kliver in med bakbenen och gör jättefina halter. Om man tänker till så kan man ju faktiskt tänka sig att det blir lite svårt för hästen att höja ryggen och kliva in med bakbenen under kroppen om du sitter som en tung klump och bromsar.
Med risk för påhopp så tycker jag att detta är det absolut bästa sättet att göra en halt med "sätet"

En liten parentes som jag har funderat över en del är vikten på ryttaren. Om jag väger 70 kg kan jag inte med hur mycket vilja i världen tvinga mig att väga 80 eller 90 kg, hur mycket jag än sitter neråt och tänker att jag ska bli tyngre. Du har säkert en poäng i det du skriver om att hästen lättare kan höja ryggen om man lättar lite i sadeln. Hur mycket tror du att din vikt är i sadeln ovanpå ryggen om du lättar lite med rumpan? Jag väger ju fortfarande 70 kg, men vikten är fördelad i stigbyglarna, så hur stor påverkan är det då i sadeln funderar jag?

Jag fick alltid min hopphäst att "tvärnita" genom att klämma med knäna och överskänkeln. Suveränt i galoppen när man skulle göra snygga omhoppningssvängar:bump:

Det där har jag alltid undrat över också, att vikten ju är densamma, oavsett om man sitter i sadeln eller avlastningssits eller står i stigbyglarna. Däremot så förändras väl tyngdpunkten?
Men om man lättar på rumpen genom att ta mer tyngd i överskänklarna, så borde det väl betyda att man lägger mindre tyngd på det ordinära trycket (bommarna).
Fredagssvammel, kasnke...

Vill tacka så mkt för alla tips. Jag har alltid haft problem att sitta tungt i sadeln som det sägs men nu känns det som jag har fått lite kött på benen. Halter är ett problem för mig men jag ska snarast ut o prova. Då man lärt sig rida på ridskola är det tyvärr tygeln som är bromsen o så vill jag inte ha det. (iaf där jag gick) Gubben brukar gå emot o nu kanske vi kan få ett bättre samarbete om jag lär mig på annat sätt. Så även han tackar för tipsen!

Jag bromsar genom att dra in naveln mot ryggraden, spänna magmusklerna. Andas ut genom munnen. Vinklar mitt bäcken mer uppåt i framkant.

Jag märkte en, för mig, lite underlig sak igår när jag var uppe och tränade med killen. Vi försökte oss på lite sluta på mittvolten, vilket gick ganska så okey trots hans unga ålder. Efter det så märkte jag, speciellt i traven, att han bröt av nästan så fort som jag tappade stödet i handen. Jag testade detta självmant några gånger, och det funkade suveränt! Så fort jag lättade lite lite på tyglarna så att kontakten upphörde, och klämde åt med knän och överskänkel en aning, så stannade han:banana: Provade sedan i galoppen (som har varit vår största utmaning ett tag) och det funkade nästan lika bra där...nästan iallafall!

Någon annan som har en häst som lyssnar "tvärtom"?;) Det är alltså istortsett ingen reaktion när man tar i tyglarna, men detta verkar funka hyfsat mycket bättre! Lite underligt dock, tyckte jag. :rofl:

Det viktigaste jag tror, är att hjälperna ska vara enkla och lätta att genomföra likadant varje gång. Om man ska tippabäckenet, andas in eller ut, krama här och där och samtidigt vicka ut tårna, då blir det för svårt! Det ska vara enkelt att rida! :) På det sättet kommer ändå förklaringen, krama med överskänkeln (knä,lår) vara överlägset bäst eftersom den hjälpen leder till samma resultat som att lyfta rumpan/tippa bäckenet/luta sig fra osv. Så jag röstar ännu en gång för överskänkeln och gratulerar dem som kommit påhur man rider med överskänkeln! :D

Jag gör också så att jag kniper lite med överskänkeln vilket gör att inte all vikt hamnar i stigbygeln. Jag är bara inte lika bra på att förklara som alla andra ;)
Självklart är viketn densamma men en helt annan fördelning och tryck på rycken.
Om man sätter sig tugnt i sadeln så blir det ju att man lutar sig lite bakåt, lättar du istället hamnar ju vikten framåt.
Som sagt inte så bra på att förklara, Anky och Kyra gör det nog bättre:)

Är det kanske någon annan som känner igen sig lite i det här, för övrigt?:rofl:

Jag vet faktiskt inte heller hur man riktigt utför en broms med sätet :o På ridskolan nämnde de det inte ens direkt, vad jag minns...
Jag har tänkt sitt djupt på nått sätt föra fram bäckenet, och "hålla emot" med det... Samtidigt har jag knipit med knäna... Fungerade sådär...
Men jag frågade en vän nu för ett tag sedan, och hon sa att man liksom skulle knipa mer med insidan av låren (och inte bara en massa med knäna som jag lärt av mig själv..... :angel:)
Jag har övat lite på det nu, och det går bättre!
Men det är fortfarande väldigt svårt på Mirakel, min ena medryttarhäst, då hon är så förfärligt skumpig i traven! :crazy: Det är jättesvårt att sitta ner på henne 8om hon inte går riktigt sakta) och då kan jag säga att det är smärre omöjligt att försöka sig på en halt med bara sätet...

Någon som för den delen (förlåt om jag förstör din tråd, säg till mig då!) har några tips om hur man lättare kan sitta ner på hästen? Försöker slappna av o så, men det går inget vidare :crazy:

Det som du, kvandi lärt dig är ju raka motsatsen till vad de lär ut på ridskolorna. Tex om en ryttare råkar lätta och luta sig framåt i galoppen, säger de ju att man ska sitta tungt på tillbakalutat, annars springer hästen iväg. Personligen tycker jag det låter vettigare att hästen ökar om man lutar sig framåt, och minskar om man lutar sig bakåt, men det är kanske för att det är så jag lärt mig, ;):rofl:

Jag minns när jag var på praktik på en ridskola i england för några år sedan.. Jag fick vara med på en ridlektion på en väldigt pigg o framåt häst, och då skulle vi en o en fatta rätt galopp o sakta ner när vi kom ikapp ledet som övriga skrittade på.
Beatrice (som hästen hette) blev helt till sig när hästen framför galoppa iväg, men höll sig dock i skinnet. Men när vi sen skulle galloppera iväg och jag skulle sakta ner pga fel galopp så lutade jag mig bakåt (ganska mycket visserligen), eftersom det var det jag lärt mig på min ridskola.
Då fick jag det påpekat att det drev hästen mera framåt, även om man "drog" i tyglarna... Ridläraren sade helt enkelt att mitt säte då liksom puttade hästen mer framåt istället för att bromsa den.
(Hoppas ni förstår hur jag menar!)

Måste dock även säga att jag inte tycker om när hästen ökar takten bara för att jag lutar mig framåt och ev ställer mig upp i lätt/fältsits... Jag vill att min häst ska gå kvar i det tempo jag bett den om, även om jag lutar mig fram/släpper på tyglarna....

Bromsa genom att "klämma" med överskänkel och /eller knän. Dvs hindra energin från att gå fram.

Om en häst svarar på det ryttaren gör med sin kropp fastän inte hjärnan håller med, ligger problemet mer hos ryttarens kroppsmedvetenhet, än hos hästens lydnad :)

Min ena, mycket känsliga häst, med kort rygg, ökar direkt om jag hamnar bakom lodplan, och stannar om jag hamnar framför. Mycket svårt att lära sig att rida honom, men definitivt värt besväret.:bow:

kl
Man bromsar upp med magen, spänner magen utåt men ska samtidigt passa sig för att luta sig bakåt för då trycker du ner sittbenen och det ger motsatta signaler. Vid en halvhalt spänner du på samma sätt men bara väldigt snabbt.

Det finns många sätt att lära en häst att "bromsa". Jag lär dem tex att sakta av och göra halt på en utandning. Men det jag har märkt, är att om man klämmer med knän och eller överskänkel så bromsar de utan att man behöver lära dem signalen. Troligen för att det blir obekvämt för dem att röra sig med kläm över ryggen.

Nu har jag övat på att broma med sätet! Red på stressmajan igår, och det gick faktiskt riktigt bra! (iallafall i skritten...) Det är fortfarande svårt i traven då jag har problem o sitta ner på henne då, men jag övar på det :laugh:

Om vi ska prata rena sitshjälper brukar jag säga om man ska stoppa rörelsen ska man uppleva att man med sätet för sadeln bakåt på hästen och vid drivning ska sadeln framåt. Har hittills inte hittat en häst som inte svarar åtminstone något på detta. (eller ryttare som inte förstår... :) )

Bra tips! :idea:

Ska testa! Tycker oxå att om man sitter ner tungt och lutar sig bakåt borde skjuta på framåt då?

Jag bromsar genom att dra in naveln mot ryggraden, spänna magmusklerna. Andas ut genom munnen. Vinklar mitt bäcken mer uppåt i framkant.

Så gör jag också på min häst. Det funkar på henne (när hon är lösgjord och lyhörd dvs...). När jag vill att hon ska gå fram igen släpper jag ut magen och tippar tillbaka bäckenet (alltså neråt i framkant).

Om jag hamnar i framvikt så springer hon snabbare, som om hon vill springa ikapp balansen. En annan häst jag red nyligen tvärnitade om jag hamnade i framvikt. Mycket nyttigt och lärorikt för enda lösningen var att fixa till sitsen, inte ta till handbromsen.

KL

Jag tänker som jag hörde en av världens skickligaste ryttare beskriva det:
If you want to stop your horse, stop your body.

Tycker det funkar fint!

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30