Rida/bromsa med sätet

S

staaarlit

Igår kväll spenderade jag en bra stund med att försöka hitta en tråd där detta passar in i, men det var utan resultat. Hur som helst, så ber jag om ursäkt om det redan finns liknande trådar. :angel:

En grej som har slagit mig, är att när jag var yngre och fortfarande red på ridskola, så hände det då och då att man skulle göra saker som man hade hört miljoner gånger, och visste mycket väl vad det var, men man hade aldrig riktigt fått det noggrant förklarat hur det skulle genomföras. Två saker som jag speciellt tänker på är halvhalt och att rida/bromsa med sätet. Jag kan inte minnas att ridläraren har gått igenom speciellt jätte noga hur man gör något av detta, utan halvhalter är något som jag snarare har fått prova mig fram till hur det funkar. Idag är det inga problem dock, utan jag vet mycket väl hur jag går till väga för att göra en halvhalt, och tur är väl det kanske...

Däremot att rida, eller kanske framför allt att bromsa, med sätet, måste jag erkänna att jag fortfarande har en del frågetecken runt. Jag är med på att sitta tungt i sadeln och vikthjälper osv osv osv, men är det någon som skulle kunna göra ett försök att förklara hur ni gör när ni ska ex vis göra halt från trav, enbart med hjälp av sitsen? Eller hur ni går till väga om ni vill bromsa traven/galoppen, utan att behöva ta speciellt i tyglarna?

Är det kanske någon annan som känner igen sig lite i det här, för övrigt?:rofl:

Sv: Rida/bromsa med sätet

Jag kan försöka mig på att förklara hur jag har lärt mig och hur man numera på många seminarier i runt om i världen tycker att man ska göra.
Tyvärr så går det helt emot det du frågar efter.
Jag har fått lära mig att lätta lite på rumpan istället och liksom lite lite lite ställa sig på tå i stigbygeln. Jag vet att det låter heltokigt men det fungerar fantastiskt. Hästen kliver in med bakbenen och gör jättefina halter. Om man tänker till så kan man ju faktiskt tänka sig att det blir lite svårt för hästen att höja ryggen och kliva in med bakbenen under kroppen om du sitter som en tung klump och bromsar.
Med risk för påhopp så tycker jag att detta är det absolut bästa sättet att göra en halt med "sätet"

Tack så mycket! Jag ska ut till hästen om en halvtimme, så jag ska absolut prova det du beskrev, så får vi se hur det går!:banana:

Har aldrig hört talas om det sättet, men rider bara hobbyridning och ska väl nu försöka börja lektioner på nya hästen (efter 1 år utan lektioner :crazy:)
När jag rider rider jag nästan bara med sätet/vikten. Tänker väl inte så super mkt på hur jag gör, men om hästen går för fort så rider jag saktare och kan sätta mej "tyngre" i sadeln... Har ingen aning om det är just så jag gör för har som sagt inte tänkt på det så jätte mkt, vet inte heller om jag gör fel, men det har funkat på de hästar jag har ridit.
Ska försöka tänka på hur jag gör nästan gång jag rider :)

Jag tyckte att det kändes helt galet i början, vadå resa lite på mig är du inte klok... Man har ju alltid blivit tillsagd att "Sitta till" och rida in i halten.
Man får väl inte nämna namn här men de som förespråkar detta kan inte ha fel ;)

Lycka till! Ge det en chans och prova:)

Jag andvänder visserligen tygeln men mest att jag kramar lätt och tar tygeln mjukt bakåt. Sedan försöker jag sträcka på överkroppen uppåt och bli både lätt men tung. Dessutom kramarjag med skänklarna. Fast då blir det ingen tvär halt untan en mjuk och bekväm.:)

Jag kanske har ett tips, eller det är såhär som jag har fått lära mej och tycker själv att det fungerar mycket bra vilket jag märkte väldigt tydligt på min förra MYCKET känsliga häst.

Det hela går ut på att du spänner dina magmuskler och tänker att du skall bakåt med överkroppen. handen håller du still, skänkeln skall som alltid vara runt hästen. Detta ,fungerar väl antingen det gäller att samla traven (glöm inte skänkeln), rida övergångar (skänkel) eller göra halt (skänkel). Samtidigt som du spänner magmusklerna spänner du automatiskt rumpans muskler vilket ger en bra effekt. Det tar naturligtvis ett tag innan hästen blir tillräckligt lyhörd och svarar snabbt på detta. Men som man säger....övning ger färdighet :laugh:

Jag kanske har ett tips, eller det är såhär som jag har fått lära mej och tycker själv att det fungerar mycket bra vilket jag märkte väldigt tydligt på min förra MYCKET känsliga häst.

Det hela går ut på att du spänner dina magmuskler och tänker att du skall bakåt med överkroppen. handen håller du still, skänkeln skall som alltid vara runt hästen. Detta ,fungerar väl antingen det gäller att samla traven (glöm inte skänkeln), rida övergångar (skänkel) eller göra halt (skänkel). Samtidigt som du spänner magmusklerna spänner du automatiskt rumpans muskler vilket ger en bra effekt. Det tar naturligtvis ett tag innan hästen blir tillräckligt lyhörd och svarar snabbt på detta. Men som man säger....övning ger färdighet :laugh:

Tror det är lite så jag gör när jag rider :)

Krama medöverskänkeln så du lyfter lite i rumpan, då kan ryggen höjas utan att tryckas ner av en tung ryttare och bakbenen kommer auto följa med efter några sådana övergångar. Överskänkel är A och O!

Roligt o få läsa svaren i denna tråd! Fick ord på det jag omedvetet gör för att bromsa utan tygel. (vs inte utlärt av tränare, det har bara blivit så)

Jag brukar jämföra min broms med att klämma med skinkorna o spjärna med knäna. Motverka rörelsen framåt typ. Låter lite skumt men det borde ju bli samma effekt som flera ovan skriver, att man helt enkelt lyfter rumpan istället för tynger ner?

Fast min broms funkar bara rent utan tygel om jag rider barbacka o på lång tygel. Red faktiskt så idag (slappatur), o Andi saktade ner både från trav o galopp bara med att jag motverkade rörelsen genom att spänna rumpa o knän, kortade inte tygeln på hela ridturen, ingen ide för den satt i grimma bara ändå.

Annars får jag säga att jag upplevt samma sak som du, halvhalt var det aldrig nån ridskolelärare som lärde mig. Minns dock en uteritt istället för ridlektion där den tjejen som ledde mig förklarade halvhalt, fast jag var nog för liten för o koordinera det då.

En annan spännande grej, en isländsk tränare skriver i sin bok att luta sig framåt = stopp, luta sig bakåt=öka. När jag red in min unghäst upplevde jag detta automatiskt, föll jag fram så stoppade hon upp (för o hålla balansen antar jag). Dock inget jag tränat in eller spelat vidare på.

Det som du, kvandi lärt dig är ju raka motsatsen till vad de lär ut på ridskolorna. Tex om en ryttare råkar lätta och luta sig framåt i galoppen, säger de ju att man ska sitta tungt på tillbakalutat, annars springer hästen iväg. Personligen tycker jag det låter vettigare att hästen ökar om man lutar sig framåt, och minskar om man lutar sig bakåt, men det är kanske för att det är så jag lärt mig, ;):rofl:

Tack så mycket för alla intressanta och spännande svar! Jag provar allt som jag möjligen kan minnas när jag är uppe hos hästen och rider;)
Något som funkar ganska bra för det mesta verkar vara att spänna överskänkeln.:banana:

Jag måste även säga att jag känner igen det som kvandi skriver om, att luta sig framåt för att bromsa. Det är ingenting som jag har testat riktigt, men det har hänt ett par gånger att min trogna springare tvärnitar (i princip) ibland när jag har råkat bli för framåtlutad. Ifall detta beror på att han tar det som ett kommando för "stanna" eller ifall han stannar utav någon helt annan anledning, vet jag dock inte. Men det ska jag prova och se ifall jag kommer fram till något!:D
Tål att nämnas är kanske att han är en fd galoppkille. Det kanske rent av finns något helt annat knep eller tips som man använder på galopphästarna?:idea:

Vi har nyligt börjat rida för en tränare i centrerad ridning och hon lärde oss att bromsa/stanna på följande vis:

Tippa bäckenet lite framåt(ut med svansen)
Vrid ut hälarna lite så att överskänkeln och knäna(rider islänning, finns ingen underskänkel typ) pressas emot hästen, typ som att klämma av en tub majonäs :p

På femåringen som är väldigt uppmärksam och intresserad av vad jag gör i sadeln så gick det kanonbra, det kändes som att detta stopp var något som kom sig naturligt för honom. Nu sitter det som berg, så när obalanserade maken försöker svänga (och tippar framåt) så står hästen bara lydigt där :rofl:

När man ska starta så skulle man

Tippa bak bäckenet(svansen mellan benen)
Vrida ut tårna så att överskänkel och knän slutar klämma och låter majonäsen komma framåt igen så att säga.

Hela tiden var det noga att INTE spänna rumpan, den skulle vara som en "bryleepudding".. :p

Om jag ska ta en annan liknelse än majonäsen(min egen lilla bild) så tror jag Sally Swift har en där kraften framåt kommer som en brandslang med vatten från bakhovarna och upp och ut precis framför sadeln. Då kan man tänka sig att man ska försöka stänga igen brandslangen med bäckenet.. Bra bild? ;)

Halvhalt var väl typ att tippa framåt, och så snart hästen gör en antydan till stopp, tippa bak igen och släppa fram brandslangen.

Ja, just det.......
Vid min dotters förra lektion vid ridskolan påbörjade de att lära sig att sakta av och göra halt med sätet.
"Krama med innerlåren " var ett av de uttryck jag hörde att ridläraren sade.
Hon påtalade också att det tar väääldigt lång tid innan detta fungerar mellan häst och ryttare, och innnan man lär sig ordentligt. Nu vet jag inte inlärandet gäller generellt, oavsett ålder, eller om det berodde på att eleverna i ridgruppen är mellan 11-16 år i gruppen.
Halvhalter är ridläraren också väldigt noga med på lektionerna, hon beskriver dem som ett förberedande inför en ny uppgift foch att de är viktiga för hästens del och kommunikationen. Hon försöker i den mån ögonen räcker till , att se till att det inte slarvas med halvhalter. Det syns direkt om barnen slarvar, speciellt vid galoppfattningarna..... då får de vackert sakta av och börja om från början. Kanonbra!!!
Det är första terminen på den här ridskolan och jag är MYCKET nöjd över att vi bytte - även fast den andra var mindre och mer familjär.

M.vh/ Helena

Senast ändrad av en moderator:

Om vi ska prata rena sitshjälper brukar jag säga om man ska stoppa rörelsen ska man uppleva att man med sätet för sadeln bakåt på hästen och vid drivning ska sadeln framåt. Har hittills inte hittat en häst som inte svarar åtminstone något på detta. (eller ryttare som inte förstår... :) )

Vi har nyligt börjat rida för en tränare i centrerad ridning och hon lärde oss att bromsa/stanna på följande vis:

Tippa bäckenet lite framåt(ut med svansen)
Vrid ut hälarna lite så att överskänkeln och knäna(rider islänning, finns ingen underskänkel typ) pressas emot hästen, typ som att klämma av en tub majonäs :p

På femåringen som är väldigt uppmärksam och intresserad av vad jag gör i sadeln så gick det kanonbra, det kändes som att detta stopp var något som kom sig naturligt för honom. Nu sitter det som berg, så när obalanserade maken försöker svänga (och tippar framåt) så står hästen bara lydigt där :rofl:

När man ska starta så skulle man

Tippa bak bäckenet(svansen mellan benen)
Vrida ut tårna så att överskänkel och knän slutar klämma och låter majonäsen komma framåt igen så att säga.

Hela tiden var det noga att INTE spänna rumpan, den skulle vara som en "bryleepudding".. :p

Om jag ska ta en annan liknelse än majonäsen(min egen lilla bild) så tror jag Sally Swift har en där kraften framåt kommer som en brandslang med vatten från bakhovarna och upp och ut precis framför sadeln. Då kan man tänka sig att man ska försöka stänga igen brandslangen med bäckenet.. Bra bild? ;)

Halvhalt var väl typ att tippa framåt, och så snart hästen gör en antydan till stopp, tippa bak igen och släppa fram brandslangen.

Tror jag fattar hur du menar :) ska prova det sen :D

Jag testade att klämma åt om "majonästuben" idag och hästen svarade direkt :) Nu var det visserligen med en av ridskolans bästa dressyrhästar. Det behövs bara ultrasmå hjälper för att han ska svara. Ska bli spännande att prova på en mindre välutbildad häst. Men det låter helt logiskt att hästen stannar när ryttaren stoppar energiflödet framåt, så det funkar säker på de flesta hästarna. Bra tips! Tack!!

Ja.. varsågod, tacka centrerad ridning :idea:
Jag tyckte också att det funkade förvånansvärt snabbt, måste vara att det faller sig naturligt för hästen att stanna när man gör så.

Jag brukar först göra en halvhalt och därefter spänna magen och tänka att jag sitter emot rörelsen med tyngd i sätet. Eventuellt lutar jag mig pyttelite bakåt, men det är lite missvisande att säga tycker jag, eftersom man ofta ser ryttare som verkligen lutar bakåt. Och dessutom sker "lutningen" kanske under en sekund, samtidigt som jag motsätter rörelsen. I början fick jag även bromsa lite med tygeln innan hästen fattade. Nuförtiden är det inga problem att bromsa genom att spänna magen :D
Men vad svårt det är att förklara :P Vet bara känslan..

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 687
Senast: MiniLi
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 904
Senast: Fazeem
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 709
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30