Rida barbacka ofta

Sv: Rida barbacka ofta

du verkar inte ha så mycket erfarenhet av barbackaridning...jag tycker iallafall att de är bra med barbackaridning och har aldri hört någon häst ta skada av de om man rider rätt..

Jag har ridit en hel del barbacka men inte mycket "helt" barbacka utan brukar lägga en pad under för att avlasta ryggen lite. Min förra häst var väldigt kinkig med sadlar (t o m bomlösa sadlar) och jag hittade aldrig nån jag trivdes till 100% med, därför red jag till största del barbacka under ca ett år.

vad exakt menar du med att ta skada?
ömmar inte hästen nåt och den går bra och bär ryttaren rätt och arbetar i rätt form...trots ganska så hårda pass...så nej..kan inte tänka mej att den får ont då...

En av mina frågeställningar var ju vad NI tycker är "ta skada" eftersom så många skrev "min häst har inte alls tagit skada av barbackaridningen".
Jag har redan skrivit vart "min" gräns går, och jag gissar på att många tycker den är lite väl hård och det är därför det blir så många motsättningar. "Min" gräns för ta skada är ju vid minsta lilla obehag för hästen. Att den blir öm, att den får spänningar osv även om det inte är något kroniskt utan bara tillfälligt. Att den känner minsta lilla obehag helt enkelt.

fattar inte varför du är så emot barbackaridning när du inte ens verkar ha testat de själv..?
och liksom..varför skulle alla dom ja frågat säga att de inte ger nån som helst skada av de..ljuger dom då eller..vet du de bättre än dom? har du mer erfarenhet av barbackaskadade hästar än dom eller vad?.

Moget.
Man behöver inte dissa alla andra för att man själv är av en annan åsikt/erfarenhet vilket du verkar tro att jag gör.
Om man med "tar skada" menar att hästen tar fysiska men tror jag säkert att de flesta hästar inte tar skada av barbackaridning. Men jag har formodligen en annan definition av "ta skada" i det här fallet än "alla dom" du frågat. Jag erkänner att jag inte VET att det är så, hela poängen är att jag hellre tar det säkra före det osäkra när det gäller hästens rygg eftersom de garanterat KAN ta skada av det. Precis på samma sätt som att ett bett kan passa jättebra i hästens mun men ändå till slut göra "skada" eller orsaka att hästen blir öm om man använder samma bett i många många år.
Jag är inte emot barbackaridning, jag ifrågasätter att dom flesta hästar (som det alltså lät här i tråden) inte på något sätt tar skada av det trots hård ridning utan något mellan häst och ryttare utan variation och under lång period.
Jag rider mer än gärna barbacka men har nästan alltid något mellan mig och hästen (pad), eller försöker iaf variera så det inte alltid blir HELT barbacka utan med jämna mellanrum något tryckfördelande mellan.

ja tror ju att om hästen tar skada av barbackaridning så sitter man och rider väldigt fel..för ja då tar dom skada och blir ömma..

Kan stämma, har väl egentligen ingen erfarenhet av det eftersom jag inte känner någon som rider HELT barbacka hårt och regelbundet. Men jag tror inte det som du skriver är den enda anledningen till att hästarna kan bli ömma.

ja tycker ju att de borde va ganska orimligt att hästen inte får nån som helst skada av att ha en stor träbom över ryggen varje dag med hårda pass heller..logiskt sätt så borde de med skapa problem..även om de sitter bra...men de gör de inte.

Jag är också av den åsikten.

tror dom som är så emot barbackaridning helt enkelt inte kan rida barbacka på ett bra sätt som e bra för hästen själva och därför håller sej till sin sadel..

Låter som en fördom.
Och som sagt, jag är inte emot barbackaridning.

Kanske var din häst som ömmade outvecklad i sin ryggmuskulatur, eller helt enkelt hade tidigare spänningar/skador som gjorde att den var känslig för minsta lilla och reagerade på din barbacka ridning?

Så var det ju faktiskt, så visst kan det ha varit därför just den hästen ömmade. Och jag hade ju pad och trots det kunde den ömma enstaka gånger (inte ofta, bara när man ridit alldeles för länge).
Visst kan det hända att det stämmer, att det är väldigt sällsynt att hästar tar skada av barbackaridning eller börjar ömma. Jag har absolut inga bevis. Dock tar jag hellre det säkra före det osäkra.

Min erfarenhet är ju också att det inte finns sådär jättemånga hästar med perfekta fräscha ryggar, många har mer eller mindre spänningar efter sadlar eller småkrämpor även om de inte är så stora att man märker av det, och sen finns det ju dom som helt enkelt är omusklade.

Jag har igentligen ingen aning, men av det jag hört är det inte bra för hästens muskler att ridas barbacka varje dag. men 3 gånger i veckan och med pad, eller shabrak under går det säkert bra! :D

Men allt behöver ju inte vara svart eller vitt/helt barbacka eller med bomsadel. Det finns ju gråzoner och jag tror hästarnas ryggar mår bra av variation. Precis som att man kanske inte ALLTID rider utan jobbar för hand/longerar/tömkör/kör ibland.

Min erfarenhet är ju också att det inte finns sådär jättemånga hästar med perfekta fräscha ryggar, många har mer eller mindre spänningar efter sadlar eller småkrämpor även om de inte är så stora att man märker av det, och sen finns det ju dom som helt enkelt är omusklade.

Det håller jag absolut med om! :bow:

Senast ändrad:

Håller med fullständigt!

Det tackar jag för :D

Till (mer eller mindre) alla:
jag tror, slå mej inte nu!, att lättridning inte är det minsta avlastande för hästens rygg. var ligger vikten när du rider lätt? I stigbyglarna va? Och de är fästa vid sadeln, som ligger på hästens rygg, inte sant? Du väger ju inte mindre bara för du stutsar mjukt upp och ner..

hej mirre!
rid på du barbacka! du kan rida barbacka 7 gånger i veckan om du känner för det! (enligt mej asså) men det e från person till person vissa tycker att det e jätte skadligt att rida barbacka andra rider det typ jämt..:smirk: jag har en ponny som jag red en hel sommar på barbacka bara för att hon har så specilell rygg
så det e svårt att hitta en sadel som passar just henne, och hon tog ingen skada av det :)
lycka till med barbackaridningen mirre :)

Håller med dig helt! När jag hade min d -ponny en arabvalack, han hade iof en väl sittande sadel som det inte alls var något fel på, men jag hade honom i 8 år innan han dog :( och jag red barbacka nästan varje dag inte tog han någon skada av det han inte så att det skulle vara skadligt för dem tror jag inte ett dyft på däremot får dem lära sig att inte bli föööööör skänkelkänsliga som vissa hästar är min ponny var skänkel känslig men man måste ju få komma åt utan att han hoppar åt sidan liksom... tyckte det var superbra å nu e jag glad att jag red så mkt barbacka förrut så man har lite balans :) Kan även tillägga att jag hoppade 110cm med honom BARBACKA utan några problem ingen som dog av det :)

jag har ridit minst ½av alla gånger barbacka (har haft sammanlagt 5hästar, haft egen i 9år) och de har inte haft problem med deras ryggar.

Barbacka äger!

Det tackar jag för :D

Till (mer eller mindre) alla:
jag tror, slå mej inte nu!, att lättridning inte är det minsta avlastande för hästens rygg. var ligger vikten när du rider lätt? I stigbyglarna va? Och de är fästa vid sadeln, som ligger på hästens rygg, inte sant? Du väger ju inte mindre bara för du stutsar mjukt upp och ner..

Fast det är inte vikten det har att göra med det är hur trycket av vikten fördelas... sadeln fördelar trycket, det är det den är utformad för att göra. så lite skillnad är det allt.

Fast det är inte vikten det har att göra med det är hur trycket av vikten fördelas... sadeln fördelar trycket, det är det den är utformad för att göra. så lite skillnad är det allt.

dvs, i en bra sadel så ska trycket vara "lika" över ryggen hela tiden, vilket i min mening då spelar det ingen roll om man sitter/rider lätt.

hur menar du?

mitt svar var en kommentar till sthu's inlägg, som jag citerade. Jämförelsen till barbacka ridning, inte lätt eller icke lättridning i sadel. jag tolkade detta inlägg som att h*n menade att det var vikten som avgjorde och att det blev lika i sadel som barbacka.

Det kan ju lika gärna ha varit jag som missförstod dig, men nu efter vi snurrat runt lite så förstår vi varandra iallafall! :)

Är det Moses du inte får fatt i sadel till eller :angel: ? Det kan ju vara lite knepigt med de stora... Jag har en bomlös sadel som jag rider shiretjejen i - just för att få lite bättre fördelning av vikten och för att den passar henne. Det borde i alla fall vara lite mer utjämnande än att rida barbacka.

Tror inte att det är så stor fara att rida barbacka annars - även om jag tycker att jag själv är för tung för att göra det särskilt ofta. Men om man är normalviktig/inte så tung tror jag att det borde vara ganska ok...

För min del är det också så att det känns lite tryggare med sadeln. Blossom är ju så sabla hal i pälsen :rofl:

Vad jag lärt mig är att barbacka ridning i större utsträckning påverkar rygg muskulaturen negativt.
När du rider barbacka delas din vikt enbart på sittbenen, som har en väldigt liten anläggningsyta, :crazy: det är som att jämföra med att nån står och pressar tumm spetsarna mot dina ryggmuskler, när den istället hade kunnat pressa hela händerna och då spridit ut trycket!;)

jag rider barbacka ca 5- 10 gånger år, men att ens rida en gång i veckan tycker jag är för mycket, även om man paddar upp under sig.

Försök istället att få tag på en sadel som passar.:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 931
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 220
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar