Rida barbacka ofta

Sv: Rida barbacka ofta

det killar obehagligt under mina fötter bara jag tänker på att rida barbacka :crazy:

Det är Moses med. Över det tom, men med pall kommer jag upp ändå:D

å du tar dej upp :O har dock aldrig testat rida barbacka på min pålle ^^ då min balans som sagt inte e 100 å han har en väldigt makerad manke :D

Jag tycker inte heller att man ska rida barbacka varje dag. Sadeln fördelar ju ryttarens vikt på en större yta.
Jag utgår ifrån att sadeln passar hästen givetvis (varför utgår en del ifrån att den inte skulle göra det då är det ju självklart bättre att rida barbacka men man får väl förutsätta att hon har en sadel som passar hästen)

För att träna balansen kan du be någon att longera dej. Då kan du göra olika balansövningar och du kan koncentrera dej på din egen sits och behöver inte bry dej om hur hästen går det får linföraren sköta.

Lycka till!

Visst kan det vara skadligt för hästen.
Hur ser hästens rygg ut? kantig eller har den riktiga filéer? Och hur är dina sittben?

Immer

Man ska sitta på hela rumpan när man rider barbacka....

Ojdå! Använd en pall, det gör jag fast min häst är en D-ponny. Det är skonsammare för oss båda!

Vi har ridit vår häst barbacka i flera år och hon tar ingen skada alls av det. Jag förstår inte hur det skulle kunna göra det? Det ger en fantastisk balans, och du håller dig varm på vintern!

ne...de är inte skadligt att rida barbacka sålänge man har balans.
red barbacka ett år på min andra lilla häst..tränade och red ut..däremot så hoppade jag inte.

red barbacka pga av ja inte hittade någon sadel+ att hästen va tvungen att få muskler osv över ryggen innan vi köpte sadel.

kan ju säga att hästen va halt på alla 4 benen vid de första böjprovet/besiktingen när ja fick henne, däremot så kändes hästen väldigt fräsch att rida..så vet. föreslog att ja skulle rida och återkomma efter några veckor vilket inte blev av..sen ett år senare så gjorde vi en ny besikting och kolla genom hela hästen och den va helt fräsch i benen..markerade inte ett steg på böjprovet och ryggen va jättefin.

så nej, barbacka är inte skadligt för hästen..är väldigt för barbacka så mycke som möjligt förutsatt att man kan sitta rätt med bra balans.

Vi har ridit vår häst barbacka i flera år och hon tar ingen skada alls av det. Jag förstår inte hur det skulle kunna göra det? Det ger en fantastisk balans, och du håller dig varm på vintern!

:bow: :bow: :bow: :bow:

Jadå inga problem. Bara att hoppa upp:D
Mycket manke har Moses också men de är inget problem.
Sitter ju inte just där alla fall

mårran: Men det är just sadel vi inte har:D
Har 2 st, ingen passar

Det finns inget bättre än att rida barbacka en kall vinterdag. Extra gratis värme....
Jag red barbacka ett helt år på min pålle. Provade mycket att rida utan varken sadel eller träns. Fick en del konstiga blickar från andra hästägare, men vad jag kan säga är att min häst iallafall inte tog nån skada.
Sen vet inte jag varför du vill rida barbacka. Om det är för att träna balansen låter det ju kanonbra! Ha så kul!

För att ingen sadel passar på nån av hästarna just nu:D
Utav dem sadlar jag har alltså

*knapplån*

Jag blir lite fundersam när det är så många som säger att sina hästar inte tagit skada av barbackaridningen. För hur ofta är det inte sadlar orsakar smärta på hästryggen utan att ryttaren märker det, eller inte märker det förrän det gått ganska långt?
Det är inte så att jag tvivlar på att det finns hästar + ryttare som pallar att rida barbacka men att det finns så många vars hästar inte skulle ta någon som helst skada? Hur VET ni det? Känner ni och klämmer efter spänningar på hästen efter varje ridtur? Frågar ni hästen? :crazy: Det behöver ju inte nödvändigtvis vara skador skedda som är riktigt illa, utan kan röra sig om mindre spänningar och/eller tryckpunkter. Som i sin tur i längden kan leda till obehag.
Som förmodligen är självklart vid det här laget så har man sadel av en orsak - för att fördela tryck. Har man något annat att fördela trycket med, om man inte rider så ofta/länge, ja då kan jag förstå att hästen inte "tar skada", men ni andra - hur lågt sätter ni ribban för "ta skada"?

jag kollade igenom min häst efter varje gång ja red ja..brukar göra de.
allt man har på hästen skapar ju tryck och vissa spänningar..även bra passade sadlar gör de..tränset kan också trycka o skapa spänningar..skydden kan skapa spänningar...allt kan skapa små små spänningar som man inte märker av förren de är försent.

de är inte alls självklart att man har sadel enbart för att fördela trycket..

kan nog faktiskt garantera att min häst inte tog de minsta skada av att ha blivit riden barbacka så mycke.
liksom hur vet du att hästen inte tar de minsta lilla skada av en bra sittande sadel..?..du kan la inte heller fråga hästen eller..?

en tjejkompis till mej rider alltid barbacka, och hästen har inte tagit skada av de.. inte gör min medryttarhäste de heller de gånger jag rider barbacka.. så rida på du barbacka de är härligt att träna balans :D

Nej jag kan ju naturligtvis inte VETA om hon tog någon som helst liten skada? Eller kan man då någonsin veta det? Vad jag menar med "ta skada" är väl då att min häst inte påverkas negativt av barbackaridning. Det kan jag nog påstå eftersom jag känt min häst hela hennes liv.

Sen tror jag att en lagom fet rumpa, en välmusklad hästrygg och en bra balans går mycket bra ihop...!:idea:

ja en bra balans och en okej rygg på hästen och någorlunda rumpa.. själv har jag liten rumpa :angel: men min häst har inte heller perfekta ryggen men hon bryr sej inte ett dugg om jag rider barbacka eller om jag har sadeln på. möjligtvis att hon är lättare att få jobba korrekt när jag rider barbacka.. jag rider barabacka minst 1 gång i veckan.

Visst kan hästen skadas. Sadeln är tryckutjämnande, och när du rider barbacka är ju all tyngd på en punkt.
Men rider man inte barbacka varje dag är det inte speciellt skadligt för pållen.

Sen beror det ju på hästens rygg och muskulatur.
Vissa hästar tycker det är skönt att bli av med sadeln ibland, som min :)

Sen ska man ju inte rida jättesårt utan sadel, eftersom musklerna inte kan arbeta på samma sätt, men hästen går ju lättare i korrekt form, eftersom du sitter bättre och kommer ner på ryggen.

Jag gillar barbacka, dock inte för ofta och för krävande rindning. :bump:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 931
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 240
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar