Rida barbacka ofta

Sv: Rida barbacka ofta

jag kollade igenom min häst efter varje gång ja red ja..brukar göra de.
allt man har på hästen skapar ju tryck och vissa spänningar..även bra passade sadlar gör de..tränset kan också trycka o skapa spänningar..skydden kan skapa spänningar...allt kan skapa små små spänningar som man inte märker av förren de är försent.

de är inte alls självklart att man har sadel enbart för att fördela trycket..

kan nog faktiskt garantera att min häst inte tog de minsta skada av att ha blivit riden barbacka så mycke.
liksom hur vet du att hästen inte tar de minsta lilla skada av en bra sittande sadel..?..du kan la inte heller fråga hästen eller..?

Det är STOR skillnad på tryck och punkttryck. Våra sittben är väldigt vassa, det är dom sadeln är till för att skydda från. Har man bara NÅGOT tryckfördelande mellan sittben och hästrygg gör det stor skillnad men nu snackade vi ju helt barbacka. Och tränset kan absolut skapa spänningar fast då framförallt bettet. Men det ger ju också punkttryck. En välanpassad sadel ska inte ge punktttryck, inte heller bomlösa sadlar eller barbackapaddar. Använder man något av de alternativen måste det vara betydligt bättre än helt barbacka ur punkttrycksperspektiv.

me tanke på att min häst bara blev bättre o bättre i både rygg och ben av all barbackaridning så kan ja inte tro att barbacka kan ge någon skada om man rider rätt.

frågade många..både vet. massörer och et...ingen sa nåt om att de skulle vara sämre barbacka än med sadel.

och ja ja tränade hästen ganska så hårda pass barbacka 4 ggr i veckan för tränare..hade ja haft sadel hade ja lätt velat tävla..men nu hade ja ju inte de..och sen red ut resten..hästen blev bara friskare och friskare och detta gjorde ja ett helt år..
om de nu skulle ge någon skada eller punkttryck eller nåt sånt skulle väl hästen reagera och va spänd eller något sånt?
eller va min häst ett undantag eller vad..?

har du liksom någon gång träffat på en häst som fått men av barbackaridning?

sen om man är väldigt överviktig eller har väldigt dålig balans ja då håller ja med om att sadlar är bättre.

har aldri träffat på någon häst eller hört talas om någon häst som tagit skada av att bli riden barbacka..
men visst...har nån en häst som tar skada av de som faktiskt får problem med spänningar eller nåt sånnt så visst..då får man väl tro på de..men har aldri hört talas om någon som vet någon häst som tagit skada av de.

Är ju himla bra för balansen och så.:)
Men kan det på något sätt vara skadligt för hästen?

Hur påverkas hästen av att man travar fram under nedsittning?
Rida lätt barbacka kan jag bara inte göra, då dör mina ben:crazy:
Några tips där?:angel:

Om man rider varje/varannan dag?

Min medryttarhäst sitte rjag bara i om jag ska ut i skogen, den är på tok för liten för min nätta bak :angel: och därför rider jag bara barbacka om vi rider dressyr i ridhuset. Hästen är märkbart störd av sin sadel så hon så gott som njuter och slappnar av ordentligt när jag rider barbacka. Går hästen i form spelar det ingen roll om man rider barbacka eller har sadel.

*knapplån*

Jag blir lite fundersam när det är så många som säger att sina hästar inte tagit skada av barbackaridningen. För hur ofta är det inte sadlar orsakar smärta på hästryggen utan att ryttaren märker det, eller inte märker det förrän det gått ganska långt?
Det är inte så att jag tvivlar på att det finns hästar + ryttare som pallar att rida barbacka men att det finns så många vars hästar inte skulle ta någon som helst skada? Hur VET ni det? Känner ni och klämmer efter spänningar på hästen efter varje ridtur? Frågar ni hästen? :crazy: Det behöver ju inte nödvändigtvis vara skador skedda som är riktigt illa, utan kan röra sig om mindre spänningar och/eller tryckpunkter. Som i sin tur i längden kan leda till obehag.
Som förmodligen är självklart vid det här laget så har man sadel av en orsak - för att fördela tryck. Har man något annat att fördela trycket med, om man inte rider så ofta/länge, ja då kan jag förstå att hästen inte "tar skada", men ni andra - hur lågt sätter ni ribban för "ta skada"?

Jag VET att mina kusar mår bra av att bli ridna barbacka! Hur? Regelbundna besök av massör! Om man rider barbacka sitter man faktiskt inte "fast" på samma ställe under hela ridturen till skillnad från en sadel. Rider man utan sadel kan hästen "flytta runt" på sin ryttare. Det har hänt många ggr att man har börjat glida åt sidan och hästen har "knuffat upp" en igen. Finns säkert fler än mig som upplevt detta. Jag tror att man måste se anpassa detta ,som så mkt annat, efter individen. Det är jobbigare för en omusklad häst om man travar,nedsittning, barbacka än för en väl musklad. Sedan finns det säkert hästar som det i alla fall inte passar för likaväl som det finns ryttare som inte gillar det. Jag klarar inte av den lite "handikappande" känslan jag får av en sadel. Jag har ridit barbacka så många år att jag upplever det obehagligt att inte känna hur hästen rör sig...

*knapplån*

Jag blir lite fundersam när det är så många som säger att sina hästar inte tagit skada av barbackaridningen. För hur ofta är det inte sadlar orsakar smärta på hästryggen utan att ryttaren märker det, eller inte märker det förrän det gått ganska långt?
Det är inte så att jag tvivlar på att det finns hästar + ryttare som pallar att rida barbacka men att det finns så många vars hästar inte skulle ta någon som helst skada? Hur VET ni det? Känner ni och klämmer efter spänningar på hästen efter varje ridtur? Frågar ni hästen? :crazy: Det behöver ju inte nödvändigtvis vara skador skedda som är riktigt illa, utan kan röra sig om mindre spänningar och/eller tryckpunkter. Som i sin tur i längden kan leda till obehag.
Som förmodligen är självklart vid det här laget så har man sadel av en orsak - för att fördela tryck. Har man något annat att fördela trycket med, om man inte rider så ofta/länge, ja då kan jag förstå att hästen inte "tar skada", men ni andra - hur lågt sätter ni ribban för "ta skada"?

Hm. Nu undrar jag vart du hittar dokumentation eller utlåtanden som påvisar att hästar tagit fysisk skada av barbacka ridning?
om du frågar mig så är en sadel betydligt mer påverkande om den inte ligger optimalt, än om ngn rider barbacka.
känner sadelutprovare här i trakten som jobbar med både equi och massör, en kompis till mig red barbacka låååånga perioder innan hon hittade sadel, och när hon väl gjorde det rekommenderade de att hon fortsatte rida barbacka emellan sadel dagar, för att vänja in hästen vid sadeln. de tyckte inte det var ngt som helst problem snarare tvärtom.

att man skumpar och har sig barbacka är också ngt jag ifrågasätter starkt, jag tycker man tvärtom sitter som en smäck intill hästen. så dunsar och jox är det inte heller frågan om, tvärtom följer man ju med hästen mycket mer smidigt vilket borde kompensera ev "punkt tryck" i det att man är balanserad, och hästarna har ofta mycket lättare att höja ryggen och slappna av under ryttare.

Det är individuellt tror jag. En del hästar har en så pass bekväm gång och är så bra skolade att det går hur lätt som helst att rida barbacka.
En del får ont i ryggen av det och en del inte. Jag gillar att rida barbacka, men på en del hästar går det bara inte, dels p g a att jag behöver rida fram dem "i motor" mer och dels att de kan vara för omusklade så att det både gör ont på hästen och på mig. Hm...och en del kan vara för busiga och eftersom jag har en viss överlevnadsinstinkt så använder jag sadel på dessa...

*KL*

Det är inte så att jag tvivlar på att det finns hästar + ryttare som pallar att rida barbacka men att det finns så många vars hästar inte skulle ta någon som helst skada? Hur VET ni det? Känner ni och klämmer efter spänningar på hästen efter varje ridtur? Frågar ni hästen?

Jag var vääldigt noga ( är det även när jag rider med sadel ) att kolla ryggen mm efter spänningar. Det sker dageligen som en normal rutin och han har aldrig varit mjukare och finare i ryggen som den perioden jag enbrt red barbacka. Han musklade sig fint och som sagt kändes otroligt fräsch hela han.

Dock finns de säkert de som kanske inte mår bra av barbackaridning, men för oss är det kanon! :)

har aldri träffat på någon häst eller hört talas om någon häst som tagit skada av att bli riden barbacka..
men visst...har nån en häst som tar skada av de som faktiskt får problem med spänningar eller nåt sånnt så visst..då får man väl tro på de..men har aldri hört talas om någon som vet någon häst som tagit skada av de.

Om din häst hade en dåligt passande sadel innan och sen slipper den är det klart den blir bättre. Men det är inte tänkt att man ska ha en dåligt passande sadel utan en BRA :p

Och jo, självklart finns det hästar som tar skada av barbackaridning, men jag tror inte det är många som märker det eftersom dom flesta antingen rider barbacka så sällan eller så ointensivt att man inte hinner orsaka någon skada, eller att man inte märker det helt enkelt. Jag tror snarare det finns undantag åt andra hållet; att det faktiskt finns enstaka ekipage där hästen INTE tar skada av barbackaridningen. Å andra sidan är det väl inte många som rider barbacka så hårt/ofta att man kan märka någon negativ förändring. Ofta är det ju som du säger, att spänningar från sadel försvinner och hästen känns bättre. Det å andra sidan är tragiskt - är vi så dåliga på att anpassa våra sadlar att hästarna mår BÄTTRE av att inte ha några trots att de är till för att skona hästens rygg?? :eek:

*KL*

Jag var vääldigt noga ( är det även när jag rider med sadel ) att kolla ryggen mm efter spänningar. Det sker dageligen som en normal rutin och han har aldrig varit mjukare och finare i ryggen som den perioden jag enbrt red barbacka. Han musklade sig fint och som sagt kändes otroligt fräsch hela han.

Dock finns de säkert de som kanske inte mår bra av barbackaridning, men för oss är det kanon! :)

Som sagt, du tror inte detta beror på brist på sadel som stör hästen snarare än att det är just barbacka?
Och nu pratar jag fortfarande om HELT barbacka, använder man minsta lilla pad eller dylikt är det en helt annan sak i mina ögon.

men varför har då alla ja frågat..många vet. kiropraktorer, massörer..sagt att dom inte tar skada av barbackaridning om man rider rätt..dvs med hästen i bra form.

har alla dessa fel då eller..?

givetvis är de skadligt om man bara sitter o åker med..men de är de med sadel också.

borde inte min häst ha tagir ganska stor skada..?
1 år räknar ja som ganska lång tid med normal/hård träning..men de kanske de inte är..
ja va jätteorolig att hästen skulle ta någon skada av de just därför frågade ja många om de..aldri någon sån som sagt att de skulle va skadligt.

fast klart dom kan ju ha fel..men vem ska man liksom lita på om tillome dom har så fel..
massören va ju tillome glad att ja red barbacka..just för att hästen inte hade några spänningar någonstans..och de borde den väl haft eftersom ja red så mycke barbacka..?

Senast ändrad av en moderator:

Återigen - kan du hänvisa till källor där det är dokumenterat att hästen tar skada? för jag har som sagt samma erf. som Uddatyp ang. equi, massörer och kiropraktors uttalanden.

Hm. Nu undrar jag vart du hittar dokumentation eller utlåtanden som påvisar att hästar tagit fysisk skada av barbacka ridning?

Någon sådan har jag icke. Det enda underlaget är att vi har väldigt vassa sittben (kan man känna själv om man har någon sittandes i knät och den råkar sitta i fel läge så man får sittbenen i låren) och som sagt att själva grejen "sadel" knappast bara skapades för att ryttare skulle hålla sig kvar, iaf inte med tanke på träbommen.

om du frågar mig så är en sadel betydligt mer påverkande om den inte ligger optimalt, än om ngn rider barbacka.

Det tycker jag med, därför rider jag väldigt ofta med barbackapad, nästan aldrig med bomsadel och ibland med bomlös sadel (har iofs berott mycket på hästarna jag ridit också).
Och som sagt, därför är det väldigt troligt att hästen faktiskt BLIR bättre av att man rider barbacka, men det blir fortfarande tryck som bör bli obehagligt för hästen förr eller senare. Sen om det BLIR så i praktiken vet jag inte, som sagt så borde det finnas undantag, låter bara som väldigt många undantag i den här tråden för att vara rimligt.

känner sadelutprovare här i trakten som jobbar med både equi och massör, en kompis till mig red barbacka låååånga perioder innan hon hittade sadel, och när hon väl gjorde det rekommenderade de att hon fortsatte rida barbacka emellan sadel dagar, för att vänja in hästen vid sadeln. de tyckte inte det var ngt som helst problem snarare tvärtom.

Som sagt, barbacka är bättre än att rida med en illa passande bomsadel. Men man behöver ju inte rida HELT barbacka regelbundet, det räcker ju att ha något lite tryckfördelande under rumpan för att göra stor skillnad.
"Min" ET varnade för att rida barbacka men hittade inga större förändringar hos hästen av barbackarigningen. Det var bara det jag själv märkte om man ridit för länge och för hårt i taget och hästen började ömma. Men så hade jag pad under.

att man skumpar och har sig barbacka är också ngt jag ifrågasätter starkt, jag tycker man tvärtom sitter som en smäck intill hästen. så dunsar och jox är det inte heller frågan om, tvärtom följer man ju med hästen mycket mer smidigt vilket borde kompensera ev "punkt tryck" i det att man är balanserad, och hästarna har ofta mycket lättare att höja ryggen och slappna av under ryttare.

Ja absolut! Rider man bättre kompenserar det en del. Men att man "kompenserar" en del av det dåliga betyder väl att det vore ännu bättre att ta bort det "dåliga" och få ett ännu bättre resultat? (Genom att tillsätta tryckfördelning.)

Du kan såklart vara ett undantag.
Det är bara att jag har svårt att tänka mig att just väldigt regelbundet tryck på ett och samma ställe inte skulle kunna orsaka något som helst obehag. Det är ju en sak om man rider max 15-30 minuter i taget eller bara 1-2 gånger i veckan, och en annan sak om man rider minst en timme 4-7 gånger i veckan.

Grundfrågan var också hur lågt ni sätter ribban för "ta skada", för det känns som en ganska viktig bit. Jag vill inte att min häst ska känna minsta lilla obehag om det går att undvika, sen finns det säkert många som tycker att så länge det inte blir någon fysisk SKADA så är det lugnt. Och den sista biten kan man säkert i vissa fall undvika, men att hästen inte skulle få något obehag alls av punkttryck under lång tid och många gånger känns väldigt orimligt bara.

men att hästen inte skulle få något obehag alls av punkttryck under lång tid och många gånger känns väldigt orimligt bara.

då är de väldigt konstigt då att dom hästar ja ridit..speciellt min som ja red ganska så hårda pass 5 till 6 dar i veckan..i runt ett år..inte tog nån som helst skada av de..ömmade ingenting..inga spännigar..ingen som helt ens liten skada av de.

du verkar inte ha så mycket erfarenhet av barbackaridning...jag tycker iallafall att de är bra med barbackaridning och har aldri hört någon häst ta skada av de om man rider rätt.

vad exakt menar du med att ta skada?
ömmar inte hästen nåt och den går bra och bär ryttaren rätt och arbetar i rätt form...trots ganska så hårda pass...så nej..kan inte tänka mej att den får ont då..

fattar inte varför du är så emot barbackaridning när du inte ens verkar ha testat de själv..?
och liksom..varför skulle alla dom ja frågat säga att de inte ger nån som helst skada av de..ljuger dom då eller..vet du de bättre än dom? har du mer erfarenhet av barbackaskadade hästar än dom eller vad?

ja tror ju att om hästen tar skada av barbackaridning så sitter man och rider väldigt fel..för ja då tar dom skada och blir ömma.

ja tycker ju att de borde va ganska orimligt att hästen inte får nån som helst skada av att ha en stor träbom över ryggen varje dag med hårda pass heller..logiskt sätt så borde de med skapa problem..även om de sitter bra...men de gör de inte.

tror dom som är så emot barbackaridning helt enkelt inte kan rida barbacka på ett bra sätt som e bra för hästen själva och därför håller sej till sin sadel..för om man rider hästen i rätt form barbacka..de finns inget härligare..och då vill man göra de så ofta som möjligt.

Någon sådan har jag icke. Det enda underlaget är att vi har väldigt vassa sittben (kan man känna själv om man har någon sittandes i knät och den råkar sitta i fel läge så man får sittbenen i låren) och som sagt att själva grejen "sadel" knappast bara skapades för att ryttare skulle hålla sig kvar, iaf inte med tanke på träbommen.

Nä sadeln är ju dels uppfunnen för att fördela trycket, men minst lika mycket för människans egen bekvämlighet från början

Det tycker jag med, därför rider jag väldigt ofta med barbackapad, nästan aldrig med bomsadel och ibland med bomlös sadel (har iofs berott mycket på hästarna jag ridit också).
Och som sagt, därför är det väldigt troligt att hästen faktiskt BLIR bättre av att man rider barbacka, men det blir fortfarande tryck som bör bli obehagligt för hästen förr eller senare. Sen om det BLIR så i praktiken vet jag inte, som sagt så borde det finnas undantag, låter bara som väldigt många undantag i den här tråden för att vara rimligt.

jag tror fortfarande att trycket förflyttar sig mer när man rider barbacka, dvs det nöter och stöter därmed inte alls lika illa som en sadel. men GIVETVIS har du rätt i att sadeln fördelar trycket optimalt om man rider mycket och intensivt, varje dag osv

Som sagt, barbacka är bättre än att rida med en illa passande bomsadel. Men man behöver ju inte rida HELT barbacka regelbundet, det räcker ju att ha något lite tryckfördelande under rumpan för att göra stor skillnad. tror du missförstod mig lite - det var itne för att sadeln låg dåligt som hon uppmuntrades att varva med barbacka - det var en ny och optimalt liggande sadel som skulle vänjas in succesivt, dvs hästen var van att ridas och musklad efter barbacka ridning. samma häst hade haft långvariga ryggproblem pga fel sadel hos förra ägarna och därför REKOMMENDERATS av ET att ridas barbacka ett tag när hon köpte honom. han blev KANONFIN på det, byggde ryggmuskler och muskler överallt, särskilt kommenterade ET vilka magmuskler han hade, inte ofta hon sett sådana.

"Min" ET varnade för att rida barbacka men hittade inga större förändringar hos hästen av barbackarigningen. Det var bara det jag själv märkte om man ridit för länge och för hårt i taget och hästen började ömma. Men så hade jag pad under. som sagt, där säger våra ET olika isåfall, dels per min berättelse ovan, och även de som jobbar med min sadelutprovare. de skrattade när jag sa att jag letade efter en bomsadel som gav hästen lika fria sidvärtes rörelser som när den rids barbacka och sa att INGEN sadel gav sådan frihet.

Ja absolut! Rider man bättre kompenserar det en del. Men att man "kompenserar" en del av det dåliga betyder väl att det vore ännu bättre att ta bort det "dåliga" och få ett ännu bättre resultat? (Genom att tillsätta tryckfördelning.) förstår inte resonemanget. jag argumenterar att rida barbacka om det rids vettigt och rätt, inte alls är skadligt för hästen, och du argumenterar att det är mycket skadligt

kommenterat i citatet för enkelhetens skull.

Senast ändrad:

Du kan såklart vara ett undantag.
Det är bara att jag har svårt att tänka mig att just väldigt regelbundet tryck på ett och samma ställe inte skulle kunna orsaka något som helst obehag. Det är ju en sak om man rider max 15-30 minuter i taget eller bara 1-2 gånger i veckan, och en annan sak om man rider minst en timme 4-7 gånger i veckan.

Grundfrågan var också hur lågt ni sätter ribban för "ta skada", för det känns som en ganska viktig bit. Jag vill inte att min häst ska känna minsta lilla obehag om det går att undvika, sen finns det säkert många som tycker att så länge det inte blir någon fysisk SKADA så är det lugnt. Och den sista biten kan man säkert i vissa fall undvika, men att hästen inte skulle få något obehag alls av punkttryck under lång tid och många gånger känns väldigt orimligt bara.

jag tycker du hakat upp dig på det sk. "punkttrycket" du pratar om och det får mig att undra precis som Uddatyp om du verkligen ridit barbacka särskilt mycket själv?. Man är mycket mindre låst och friare i sin sits barbacka, och du sitter aldrig som en hundraprocent klistrad figur, utan kan följa med hästens rörelser på ett sätt du inte gör i sadeln - för sadeln ligger där den ligger. jag har väldigt väldigt svårt att tänka mig att du får ett så exakt punkttryck och att våra sittben är så vassa att de gräver sig ner och orsakar sånt tryck att hästen känner obehag. Tvärtom - du harju inget som snör åt runt hästens mage som sadeln gör, så det är bara du ovanpå, och hästen har en möjlighet att lyfta ryggen och höja upp dig att sitta på ryggfileerna och bara flyta med. har aldrig faktiskt sett en häst som visar obehag barbacka, varken utåt under ridning eller vid visitering faktiskt så där har vi helt olika erfarenheter. Det du säger strider helt emot det jag hört från ET/Massör/sadelutprovare som sagt, och om du dessutom säger att det "känns" fel för dig bara, men att det inte finns ngra källor som säger att det skadar alls - ja det känns lite konstigt för mig, för jag HAR ju dessutom källor inte bara från ett utan flera håll?

däremot skulle jag INTE rida helt barbacka på en ej musklad häst, med outvecklade ryggmuskler. men på en sån skulle jag å andra sidan vara sparsam med uppsutten ridning ö.h.t, padda sadeln, och tömköra/jobba från marken mycket. Kanske var din häst som ömmade outvecklad i sin ryggmuskulatur, eller helt enkelt hade tidigare spänningar/skador som gjorde att den var känslig för minsta lilla och reagerade på din barbacka ridning?

Senast ändrad:

När man rider barbacka rider man ju oftas lättare ridning. Orkar någon sitta och rida hårda dressyrpass barbacka??? Inte jag i alla fall det är ju jätteobbigt. Själv rider jag barbacka nån gång ibland för att det är lite mysigt och för att träna balansen. Jag tror inte att det är farligt om man inte sitter som en stor tung klump och skumar omrking.

de e faktiskt inte jobbigare än att rida ett hårt pass med sadel..

Jag förstår vad du menar och jag håller med om att hästarna mår bra av att inte känna sig låsta. Men som jag sagt tidigare så är det STOOOR skillnad på att rida helt barbacka och att bara ha en pad under. Eller att skaffa en mjuk bomlös sadel (hästarna får otrolig rörelsefrihet jämfört med bomsadlar).

Det är ju absolut inte så att jag har något emot barbackaridning, hellre det än att rida med en illa passande bomsadel (som fler påpekat i tråden) och gärna som omväxling. Men rider man barbacka regelbundet och hårt anser jag att man bör ha barbackapad eller något liknande för att ta bort en del tryck, eller att man varvar helt barbacka med att ibland ha något tryckfördelande.

Vad gäller ridkänslan och "friheten" så håller jag med, jag pallar inte att rida i en "vanlig" sadel längre och även i de fastare bomlösa sadlarna kan jag känna mig handikappad. Något dylikt åker bara på om jag ska hoppa eller trava/galoppera mycket på ridbana OM hästen är ostadig. Men allt behöver ju inte vara svart eller vitt/helt barbacka eller med bomsadel. Det finns ju gråzoner och jag tror hästarnas ryggar mår bra av variation. Precis som att man kanske inte ALLTID rider utan jobbar för hand/longerar/tömkör/kör ibland.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 931
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 240
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Hemmasittare