Sv: Rida barbacka ofta
Det är STOR skillnad på tryck och punkttryck. Våra sittben är väldigt vassa, det är dom sadeln är till för att skydda från. Har man bara NÅGOT tryckfördelande mellan sittben och hästrygg gör det stor skillnad men nu snackade vi ju helt barbacka. Och tränset kan absolut skapa spänningar fast då framförallt bettet. Men det ger ju också punkttryck. En välanpassad sadel ska inte ge punktttryck, inte heller bomlösa sadlar eller barbackapaddar. Använder man något av de alternativen måste det vara betydligt bättre än helt barbacka ur punkttrycksperspektiv.
jag kollade igenom min häst efter varje gång ja red ja..brukar göra de.
allt man har på hästen skapar ju tryck och vissa spänningar..även bra passade sadlar gör de..tränset kan också trycka o skapa spänningar..skydden kan skapa spänningar...allt kan skapa små små spänningar som man inte märker av förren de är försent.
de är inte alls självklart att man har sadel enbart för att fördela trycket..
kan nog faktiskt garantera att min häst inte tog de minsta skada av att ha blivit riden barbacka så mycke.
liksom hur vet du att hästen inte tar de minsta lilla skada av en bra sittande sadel..?..du kan la inte heller fråga hästen eller..?
Det är STOR skillnad på tryck och punkttryck. Våra sittben är väldigt vassa, det är dom sadeln är till för att skydda från. Har man bara NÅGOT tryckfördelande mellan sittben och hästrygg gör det stor skillnad men nu snackade vi ju helt barbacka. Och tränset kan absolut skapa spänningar fast då framförallt bettet. Men det ger ju också punkttryck. En välanpassad sadel ska inte ge punktttryck, inte heller bomlösa sadlar eller barbackapaddar. Använder man något av de alternativen måste det vara betydligt bättre än helt barbacka ur punkttrycksperspektiv.