Revbensmuskler...

Tires

Trådstartare
Jag har en bruksnordis sen ett tag tillbaka som nu har blivit riktigt fin i kroppen :love: efter en hel del allsidig träning. Fått byta ner två storlekar på järnet i sadeln och bytt till en kortare sadelgjord + att det inte spänner lika mycket längre i bogen när han har täcke. Kort sagt, han har minskat i omfånget! Han har dessutom uträknad foderstat.

Så, trots att alla tecken finns på att han har gått ner i vikt eller i alla fall omfördelat en del från fett till muskler är hans revben svåra att hitta. Folk i stallet kommer o petar efter hans revben o kommenterar. Han är ju katten bland hermelinerna i stallet o han har ju helt andra förutsättningar än tex ett halvblod vad gäller muskler, men man jämför gärna med de andra hästarna i stallet...
Frågade en tjej i stallet om vad hon tyckte om hans kropp o hon sa att han nog inte skulle gå ner mer...han är ju trots allt en grov häst.

Nu till min fråga! Kan det vara så att hans revben helt enkelt täcks av mer av muskler än vad tex det gör på ett halvblod? Han har ju så mycket mer muskelmassa på alla andra ställen...

Sv: Revbensmuskler...

får man trycka lite för att känna revbenen är de väl okej, man får ju se på resten av hästen hur den ser ut också.

däremot ska man ju inte behöva ta i för att känna dom, revbenen har väl inga muskler på sej direkt..? mag och ryggmuskler har dom ju men just över revbenen brukar dom väl inte ha de..eller åtminstonde inte så man inte skulle känna revbenen..

Senast ändrad av en moderator:

Om man trycker känner man...men inte lika tydligt som en "vanlig" häst. Nu har han ju fortfarande en hel del vinterpäls kvar med.

Näe, jag bara kom o tänka på om det skiljer sig vad gäller revbensmusklerna på en "vanlig" häst och ett grovt kallblod. Säg en biffig ardennerhingst, välmusklad...känner man revbenen på en sån?

Har inga egna erfarenheter av grövre hästar som motioneras och tränas och har därför inget att jämföra med.

Ingen annan som har erfarenhet av grova kallblodshästar som tränas allsidigt o regelbundet?! Hur är det med revbenen, kan man känna dem lika lätt som på en "vanlig" häst?

vad menar du med revbensmuskler? det finns inga muskler ovanpå revbenen, oavsett häst.
:D

jag tror att det kan vara lite skillnad på halvblod och kallblod. Kallbloden är ju rundare i formen rent allmänt - bredare över ryggen och rundare ryggform. borde rimligen påverka litegrann, men det är svårt att säga om just din häst är fet eller lagom då jag inte sett den - du får väl dra fram en bild :D

Men är det inte nåt form av "kött" (har inte läst anatomi på det sättet) som ligger utanför revbenen? Det ser ju ut så om man äter grillade revben (från annat djur då).

*Med risk för att bli dumförklarad*

Har ingen bra bild över hur han ser ut i dagsläget, tyvärr.

Senast ändrad:

Nog finns det muskler som ligger utanpå revbenen :angel: Lattisimus Dorsi tex går ner över revbenens främre del. Över revbenen kommer dock muskeln aldrig att svälla så att det pga denna skulle vara svårt att känna revbenen.

Och det är det jag undrar lite, om det skulle vara svårare (inte jättesvårt, för då är väl hästen direkt fet!) att känna det på ett grovt kallblod för de har ju generellt sett mer muskler överallt och lättare att sätta muskler (lättfödda) än säg ett fullblod.

Jag frågar för det är något jag har börjat fundera på, har aldrig hört något om denna tes förut.

Nog finns det muskler som ligger utanpå revbenen :angel: Lattisimus Dorsi tex går ner över revbenens främre del. Över revbenen kommer dock muskeln aldrig att svälla så att det pga denna skulle vara svårt att känna revbenen.

Knasigt uttryckt av mig kanske, du har helt rätt. det jag menar är att det inte finns ngra särskilda muskler som kommer att dölja revben bättre eller sämre beroende på hu tränad hästen än är osv. "revbensmuskler" är ju inte ngn muskel som påverkas av träning direkt. däremot är det ju ett område där dete lätt sätter sig fett : )

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 011
Senast: lizzie
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 427
Senast: Crossline
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 574
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka