Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kort promenad på morgonen. Tillbringar dagen i trädgården och huset. Tränar lite handtarget och nosework. Ibland får hon lunchen utspridd i trädgården och träna lite närsökssignal. Lite längre promenad sent på kvällen, alternativt rallyträning.Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?
Typ bad, lite mer bad och kanske ett kvällsdopp. Varken jag eller Svansson fungerar särskilt bra i värmen så det är den aktiviteten som blir typ. Annars letar han kanske lite godis eller söker tepåsar om jag märker att huvudet behöver jobba, men han verkar i det stora hela rätt nöjd med att bada/simmar.Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?
Hur ser en dag ut för era hundar i den här värmen?
det kommer gå bra! Ni är så himla duktiga!Vi kom med på provet på lördag Scary!
det kommer gå bra! Ni är så himla duktiga!
Fina killen som kämpade på så, och så fick han inte mer än lite tysta beröm vid avlämningarna Ettan var ju ändå borta, så jag kunde helt klart peppat honom mycket mera under tiden han jobbade. Men men, jag antar att det är en nybörjarmiss som jag får ta med mig och lära mig av.
Det här har jag också gjort... jag tror det är vanligt, man vill ju föra dem så tyst som möjligt och inte hjälpa dem mer än nödvändigt - och så blir det överslag åt andra hållet. Lite rutin på det här så kommer det bli superbra. Det viktigaste, lugnet och stadgan, satt ju och jobba vet vi att han kan. På't igen!
Apropå på't igen så har jag anmält till b-prov på samma plats som min hund pep bort sin etta på förra året. Det är en sjukt laddad plats för henne och förra året hetsade hon upp sig helt galet bara vi parkerade där. Hon har startat på inofficiellt prov där när hon var yngre och hela stället är förknippat med FÖRVÄNTAN. Så det känns ju sådär. Men det var enda datumet jag kunde på där det finns prov någorlunda i närheten.
Samtidigt så är hon ett år mognare nu och hon har varit helt tyst på varenda WT-start vi gjort och när vi tränat i grupp. Jag har inte på något sätt lyckats att provocera fram ett pip, ens när vi tittat på när andra hundar jobbar i vatten. Jag har en känsla av att hon har bättre förutsättningar nu. Och helt krasst så tänker jag att om hon inte kan hålla ihop på en så laddad plats som denna så kanske hon inte förtjänar sin etta heller. Det blir elddopet.
Ja, han var lugn och stadig - trots att vi bara satt 1,5m bakom hunden som körde och dessutom direkt i linjen Jag blev lite nervös när jag insåg att det var där vi skulle köra passiviteten, haha.
Vi har apporteringsprovet i JRK om ett par helger, och går det bra så anmäler jag nog till b-prov i höst igen om det känns som att han fungerar på träningen.
Han har inga problem att jobba i taggiga snår och dyl, men fick tips om att träna i brännässlor, så det ska vi prova.
Apporteringsprovet är ju på ett sätt hetare än b-prov eftersom det är så mycket fotgående och dessutom hela tiden efter skytt, skott under gång osv, så jag tror det kan hjälpa honom en del.
Spännande!
Har du någon möjlighet att träna på platsen innan?
Det kommer säkert gå toppen
Vi fick en sådan passivitet förra året när hon pep bort sig, haha. Preciiiis bakom ekipaget som körde, vid vatten... och så var det en goldentik som inte ville gå i vattnet så matten tjoade och tjimmade för att hetsa hunden på anden som låg och guppade i sjön. Då brast det för min hund. Hon förstod inte alls varför den där andra hunden var så hiiimla otacksam och inte bara gick i och det berättade hon högljutt för alla i närheten...
Jag har tyvärr ingen möjlighet att träna där. Kanske att vi kan åka dit och bara gå förbi men hon är så smart att hon nog kan skilja den situationen från the real deal... men det får gå som det går. Fördelen med att det har gått dåligt några gånger är att man inte har så stora förväntningar.
Det kommer säkert gå finemang. Nu finns det på hans erfarenhetskonto och sådant brukar sällan vara negativt. Håller tummarna för apporteringsprovet! Är det godkänt/icke-godkänt som gäller eller är det pris också? Poäng? Jag har dålig koll på JRK!
Fick till ett fint linjetag på promenaden idag. Bara ca 15 m men hon gick rakt på och framförallt kom hon hela vägen tillbaka och gjorde en fin avlämning.
Det är då matte måste hålla igen och inte frestas att prova igen. Jag har bestämt att när det blir bra så slutar vi även om det innebär att det bara blir en markering eller ett linjetag, så att hon alltid avslutar bra. Tänker köra så i den träning vi gör på egen hand tills hon är mer säker i avlämningarna.