Retrievertråden

Vi startade ju apporteringsprov i helgen som var!
Vi blev inte godkända tyvärr, men känslan var ändå så himla bra. Fina lilla hund, nu gick han med full fart, glädje och självförtroende igen :heart Ingenting av tveksamheterna från B-provet syntes, så jag har anmält oss till ett nytt b-prov redan i höst.

Han gjorde markeringarna så himla fint, men hittade tyvärr inte dummien på linjetaget. Han var i helt rätt område och jobbade länge innan han flöt ut, men vindarna cirkulerade hela tiden så han fick den aldrig i näsan. Han gjorde ändå ett så övertygande arbete att domaren gick ut och kontrollerade om det verkligen låg någon dummy där - vilket det tyvärr gjorde :p
På det riktade söket ställde vindarna till det för oss igen, jag skickade honom för tight så han föll med åt höger, och eftersom vi precis bara börjat med sidotecken så ville jag inte chansa på det utan blåste ett närsök i stället - helt fel i vind och så klart gick han ännu mer ur området då :idea:
Fotgåendet höll hela vägen - så himla nöjd med det! Det var drygt 100m fotgående totalt och han blev faktiskt inte hetare och hetare som jag befarade, utan verkade snarare samla sig i fotgåendet ju fler stationer vi gjorde.
Vi fick bra tips och kommentarer av domaren, bland annat "Det här är dagens bästa hund, men ni har lite otur och din hund måste kunna sidotecken för denna klassen". Domaren är känd för att vara nitisk och noggrann, när jag sa att jag inte lärt honom sidotecknen ännu tog han sig för pannan och suckade teatraliskt :angel:
Nu vet jag vad vi ska öva på i alla fall!

- hålla ett tight närsöksområde även om han anser att han letat klart
- sidotecken!!

2 hundar av 14 blev godkända, det var verkligen klurigt med vindarna.

För oss blir det b-provstart om några veckor. Har inga högre förhoppningar - hunden är skendräktig och som jag skrev tidigare så är det på en plats som hon förknippar med stor förväntan. Men vi får ta det som det kommer. Om man inte ens försöker så går det ju garanterat inte, menar jag. :p

Världens dummaste fråga här kanske, men ni som anmält till prov genom SBKtävling/SSRK - hur tusan anmäler man till någon annan gren som inte ligger under SSRK utan istället under SBK? Går jag in på mina hundar och ska lägga till exempelvis rallylydnad så finns inte det som alternativ, utan endast jaktprov och viltspår...

Världens dummaste fråga här kanske, men ni som anmält till prov genom SBKtävling/SSRK - hur tusan anmäler man till någon annan gren som inte ligger under SSRK utan istället under SBK? Går jag in på mina hundar och ska lägga till exempelvis rallylydnad så finns inte det som alternativ, utan endast jaktprov och viltspår...
Om jag förstår frågan rätt -
I SBK tävling går jag in under Mitt konto/Mina hundar och väljer Redigera för aktuell hund. Där anger jag under de olika flikarna vad min hund ska (kunna) tävla i. Kom ihåg att trycka på Uppdatera när du gjort dina ändringar :)

Om jag förstår frågan rätt -
I SBK tävling går jag in under Mitt konto/Mina hundar och väljer Redigera för aktuell hund. Där anger jag under de olika flikarna vad min hund ska (kunna) tävla i. Kom ihåg att trycka på Uppdatera när du gjort dina ändringar :)

Tack, men det var det som inte funkade :D, jag kunde bara se jaktprov/viltspår där och inga andra grenar.

MEN jag löste det mha en kompis. För någon som stöter på samma problem i framtiden så måste man lägga till SBK-medlemsnumret i sin användarprofil för att kunna se SBKs grenar också. :) Nu ska jag bara lära mig hur man kör rally men hur svårt kan det va? :D

Tack, men det var det som inte funkade :D, jag kunde bara se jaktprov/viltspår där och inga andra grenar.

MEN jag löste det mha en kompis. För någon som stöter på samma problem i framtiden så måste man lägga till SBK-medlemsnumret i sin användarprofil för att kunna se SBKs grenar också. :) Nu ska jag bara lära mig hur man kör rally men hur svårt kan det va? :D
Rally fixar du! Tycker det verkar vara en hel del som kombinerar jaktapportering och rally. Var i alla fall ett antal på goldenlägret och några av SM-ekipagen i rally.

Rally fixar du! Tycker det verkar vara en hel del som kombinerar jaktapportering och rally. Var i alla fall ett antal på goldenlägret och några av SM-ekipagen i rally.

Ja, det kändes som en lagom "nybörjargren" för ett skogstroll som jag. :D Vill ha någonting roligt att göra vid sidan om apporteringen som kan vara få vara lite mer prestigslöst "bus och lek", fast ändå tillräckligt på allvar så jag har motivation att träna inför det. :)

Har börjat på så smått att få igång träningen igen. I morse var första morgonen på snart ett år som jag inte velat skrika av smärta när jag klev upp. Känns som ett fall framåt 👍😊.
Firade med att gå lite längre promenad, dvs längre än till brevlådan ;). Hade tagit med mig visselpipan och testade hur väl hon kom ihåg stoppsignalen. Inte så bra var svaret :grin:. Hon tycker att stoppsignal och inkallning är sak samma och kommer glatt springande när jag blåser stopp om hon inte ser mitt stopptecken.
Tror jag ska fokusera på stoppsignal ett tag tills det sitter, och kalla in med rösten så länge. Vad tror ni om det?

Ljudsäker bebis har jag iaf, för han var med och sov i vagnen när jag höll på och visslade :D.

På lördag ska Floyd följa med mig och trampa hare på ett unghundsprov för wachtlar.
Han blir jäkligt het när vi går på linje/walk up, så jag tänkte att typ 6h hartramp på linje där han inte får hämta så mycket som en dummie kanske kan dämpa hetset lite :angel:

På lördag ska Floyd följa med mig och trampa hare på ett unghundsprov för wachtlar.
Han blir jäkligt het när vi går på linje/walk up, så jag tänkte att typ 6h hartramp på linje där han inte får hämta så mycket som en dummie kanske kan dämpa hetset lite :angel:
Vad innebär hartramp/trampa hare?

Vad innebär hartramp/trampa hare?

Man ställer upp folk på en linje som på en walk up, och i det här fallet går hundarna kopplade bakom. Tanken är att linjen ska stöta upp harar som hundarna inte ska se, och sedan släpper man hundarna på harens löpa och bedömer när den sätter in skall, hur väl den följer spåret, hur mycket vilja den har att lösa svårigheter som terrängbyte osv :)
Det är ett unghundsprov för wachtlar, och haren är första momentet. Man brukar få räkna med att starta vid 07 och har man tur med bra hundar och gott om hare brukar man vara klar vid 10-11-tiden.
Har man otur med hundar och harar kan man få trampa till lunch, och har inte alla hundar fått bedömningsbara harar då så fortsätter man på eftermiddagen när de andra momenten är färdiga.

Det kan bli en lång dag :p

Man ställer upp folk på en linje som på en walk up, och i det här fallet går hundarna kopplade bakom. Tanken är att linjen ska stöta upp harar som hundarna inte ska se, och sedan släpper man hundarna på harens löpa och bedömer när den sätter in skall, hur väl den följer spåret, hur mycket vilja den har att lösa svårigheter som terrängbyte osv :)
Det är ett unghundsprov för wachtlar, och haren är första momentet. Man brukar få räkna med att starta vid 07 och har man tur med bra hundar och gott om hare brukar man vara klar vid 10-11-tiden.
Har man otur med hundar och harar kan man få trampa till lunch, och har inte alla hundar fått bedömningsbara harar då så fortsätter man på eftermiddagen när de andra momenten är färdiga.

Det kan bli en lång dag :p
UKL-Sjobo-6-sept14-6-960x540.jpg

Hittade denna bilden när jag letade efter något annat - så här ser det ut @Silver Girl :)
Det är lite skillnad mot ett retrieverprov med walk up (där hundförarna går på linjen, inte bakom som på wachtlarnas ukl), eftersom man ofta har spaniels som stöter viltet. Retrievers ska helst se allt vilt för att kunna markera, men eftersom man bedömer wachtlarnas spårsäkerhet osv så vill man inte att de ska se viltet. Jagar de med synen, t ex om de stöter en hare när de går ut på löpan efter en annan, så är inte det arbetet bedömningsbart.

Walk up med retrievers och spaniels, där alla förarna går i linjen och spanielsen jobbar framför:
macc88sterskap-dag-2-117.jpg

8km fotgående var nyttigt för den lilla labradåren igår :D han var kopplad i början, men sedan hade jag honom lös resten. Det var verkligen nyttigt för honom, och tillräckligt nära ”verkligheten” för att det kännas som att vi skulle kunna fixa några walk up-prov nästa år. När vi var färdiga för dagen lade jag ut ett sök åt honom också, som han löste fint.

Vi kom med på b-prov i helgen, så då får ni gärna hålla några tummar åt oss :nailbiting:

Vet ni vad!? Det börjar ääääntligen släppa med skottberördheten hos Doris. Har kämpat i snart två år och igår kunde hon sitta kvar med alla tassarna i backen när vi sköt. :banana:
Just nu är största svårigheten stadgan, men när vi började så ville hon springa och gömma sig i bilen.
Hon är ju definitivt inte oberörd, men jag tycket inte att hon taggade till mer än de andra hundarna som var med.
Nu ska vi bara hålla i det, är så himla glad att jag köpt en apportkastare som jag kan avlossa på distans så att jag inte är beroende av andra för att träna. :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 180
Senast: Linda_A
·
Hundträning Snart nyår och behöver förbereda min numera fyrverkerirädda hund. Är det någon här som testat Thundershirt? Hade det någon effekt?
Svar
5
· Visningar
332
Senast: igbest
·
Hundträning Allmänna frågor om hundträning * Vad räknas som hundträning, enligt er? * När, anser ni, är ett träningspass och hur skiljer det sig...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 101
Senast: Pilot
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 181
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama