restriktionerna väck!

Personligen så fortsätter livet som vanligt. Jag jobbar redan hemifrån. Jag är vaccinerad.

Däremot ser jag ju som gravid fram emot att slippa föda barn ensam utan partner, vilket har varit verkligheten för många nu under pandemin. Jag ser också fram emot att få ha honom med på ultraljud, vilket han inte skulle få annars.

Min dotter (8 år) har längtat och längtat så efter att äntligen få börja sin gymnastik igen. Hon har varit lika knäckt och ledsen varenda gång det blivit inställt.

Ja, jag tänker så mycket på barnen under pandemin. Ett år är väldigt lång tid för ett barn och två år är en evighet. Att få aktiviteter inställda och i vissa fall heller inte kunna umgås med kamrater på fritiden som vanligt.
 
Javisst, jag bara inte förstår hur det kan vara jobbigt att läsa om andra som är friska.

Attans, citatet krånglar @ginnies


Kan du inte det? Tänk dig att du blivit allvarligt sjuk i två år av något som de flesta blir risiga av 1-2 veckor. Jobbigt och orättvist! Inte att de andra klarat sig bra, men att du och många andra inte gjort det. Ledsamt. Också att det pratas om något som förändrat ditt liv för överskådlig framtid som om den risken inte finns för andra vid restriktionssläpp under hög smittspridning.


Nej och att narrativet hela tiden vrids bort från svår med ej livshotande samt från långvarig sjukdom och att allt somräknas är dödsfall eller asymtomatisk är både personligen jobbigt att läsa och dessutom inte sant.
Fast sådär är det ju för alla som fått en kronisk sjukdom, att det är orättvist!

Att den utlösande faktorn råkar vara just Covid för dig gör det inte "mer värdefullt" (uugh brainfog, jag kan inte hitta en bra formulering!) än min ME/CFS som kom efter min utbrändhet 2014. Något som vissa studsar tillbaka från som ingenting påverkar andra betydligt mer oavsett vad det är, både fysiskt och psykiskt.
 
Men ingen har väl sagt att man inte kan återinföra restriktioner om det behövs?

Jag har inte hört något aktivt arbete med att införa möjlighet till rimliga och balanserade restriktioner för andra sjukdomar än covid-19.

Dessutom tycker jag inte att läget är sådant att det inte behövs. Smittspridningen är väldigt hög, problemet med frånvaro är extremt stort i många verksamheter och sjukvården är kontinuerligt hårt belastad av covid-19-patienter.
 
. Men hur man än vrider och vänder på det har restriktionerna bidragit till att personer som jag har trivts och mått mycket bättre. Då är det lite som ett slag i ansiktet att få höra NU SKA VI ÄNTLIGEN FÅ MÅ BRA IGEN OCH TRÄFFAS.
Hur kan det vara ett slag i ansiktet?, det betyder ju att smittan numer räknas som nära ofarlig , det borde väl långt fler vara glada för.
 
Jag har inte hört något aktivt arbete med att införa möjlighet till rimliga och balanserade restriktioner för andra sjukdomar än covid-19.

Dessutom tycker jag inte att läget är sådant att det inte behövs. Smittspridningen är väldigt hög, problemet med frånvaro är extremt stort i många verksamheter och sjukvården är kontinuerligt hårt belastad av covid-19-patienter.
Du tycker alltså det ska införas restriktioner för andra sjukdomar? Jag hänger inte alls med.
Och jag litar mer på folkhälsomyndighetens bedömning än både din och min :)
 
Basta på simhallen

Det är nog egentligen det enda jag ser fram emot att kunna göra snart! :D

Fick boka tid för att åka och bada med barnet imorgon, har varit jättesvårt att ens kunna göra det och hon är sååå peppad. Ska bli så skönt sen när man kan åka och bada lite mer spontant OCH bada bastu. Sist basturna var öppna för två år sedan var barnet alldeles för litet för att ha med in där ändå, så det är bra länge sedan jag kunnat basta! :(

I övrigt fortsätter vi nog i ungefär samma hjulspår ett tag till, det är ju liksom våran vardag nu och jag ser ingen större anledning till att ändra på det nu när smittspridningen är så hög. Vore kul att så småningom bara få se hur det ser ut inne på förskolan där barnet gått 1,5 år, jag har ingen aning 🤷‍♀️
 
Du tycker alltså det ska införas restriktioner för andra sjukdomar? Jag hänger inte alls med.
Och jag litar mer på folkhälsomyndighetens bedömning än både din och min :)

Jag tycker att vissa icke-frihetsinskränkande råd och restriktioner skulle kunna tas till även för andra sjukdomar. Och jag tycker du ska fortsätta lita folkhälsomyndighetens bedömningar även om jag inte ser att presenterade data stödjer släppandet av samtliga restriktioner den 9 februari.
 
Så du menar att de med kronisk sjukdom tycker att det är jobbigt att läsa om andra som är friska? Shama friska?
Det är skillnad på att tycka nåt är jobbigt att läsa om och att faktiskt shamea de som inte gjort nåt fel
Det var det jag försökte få fram

Att livet är orättvist.

Ja, jag är avundsjuk på fullt friska
Betyder det att jag önskar dem sjukdom? Nej! Aldrig!
Bättre?
 
Senast ändrad:
Och jag tycker du ska fortsätta lita folkhälsomyndighetens bedömningar även om jag inte ser att presenterade data stödjer släppandet av samtliga restriktioner den 9 februari.
Och den bedömningen är du bättre lämpad än dem att göra?
Finns det icke-frihetskränkande restriktioner? Motsägelse inte det sig självt? Det finns för övrigt redan råd för när man ska stanna hemma från skola och jobb och tvätta händerna för magsjuka etc.
 
Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.
Jag tror det är både ock mina kollegor och jag själv ser till större delen fram emot att få återgå till att jobba från kontoret (om vi så vill, möjligheten till att arbeta hemifrån har öppnats iom pandemin) ingen har dock hoppat på den på heltid utan de flesta vill helst jobba mestadels från kontoret.

Valmöjlighet är nog något som de flesta uppskattar att "tvingas" är ju sällan uppskattat om man nu har ett jobb där det fungerar att arbeta växelvis hemifrån/arbetsplats.
 
Jag tror det är både ock mina kollegor och jag själv ser till större delen fram emot att få återgå till att jobba från kontoret (om vi så vill, möjligheten till att arbeta hemifrån har öppnats iom pandemin) ingen har dock hoppat på den på heltid utan de flesta vill helst jobba mestadels från kontoret.

Valmöjlighet är nog något som de flesta uppskattar att "tvingas" är ju sällan uppskattat om man nu har ett jobb där det fungerar att arbeta växelvis hemifrån/arbetsplats.

Håller med fullt ut, tycker absolut att folk som kan jobba hemifrån ska få göra det. Det är hälsofrämjande, man sparar in på miljö och plånbok om man slipper åka till jobbet varje dag.

Man blir snabbt egoistisk i ett sånt här läge och försöker vrida saker till sin fördel. Det blir nog jag också, jag är SÅ tacksam om jag slipper föda barn ensam och om jag slipper trösta min besvikna 8-åring i två år till när hennes kompisar inte får delta på kalas, eller aktiviteter ställs in.
 
Och den bedömningen är du bättre lämpad än dem att göra?
Finns det icke-frihetskränkande restriktioner? Motsägelse inte det sig självt? Det finns för övrigt redan råd för när man ska stanna hemma från skola och jobb och tvätta händerna för magsjuka etc.

Min bedömning ligger inte i linje med att släppa alla restriktioner under en fas av extrem smittspridning och andra data, och det är inte heller så jag fått förklarat/läst för mig av FHM att kriteriet ser ut för att släppa restriktionerna. Kanske är jag trög och fattar bara inte hur ofarlig sjukdomen är nu, när jag ser vad som händer runt omkring mig. (Men jag skriver ju samtidigt att du ska lita på FHM snarare än random person på ett forum. )

Jag tycker det finns mängder av åtgärder som rekommenderats som haft marginell påverkan på människors frihet och anser att vi ska använda all den nyvunna kunskapen om smittspridning till framtida nytta.
 
Jag tänker nog lite annorlunda där; även om jag inte ser att alla slags restriktioner och råd som nu varit aktuella skulle vara rimliga att vara aktuella i ett mer normalt läge.

När man ser en extra kraftig ökning av säsongsinfluensan, RS- eller vinterkräksjukan kanske det skulle vara lämpligt att gå ut med några veckors rekommendation om hemarbete för de som kan och rekommendation om att hålla nere antalet sociala kontakter, samt trycka på hygien och handsprit tillgängligt på platser där människor vistas. För att hålla nere smittspridningen under de värsta veckorna.
Neeeeeeej för helvete! Att jobba hemifrån hela december och februari varje år är ju rena döden 💀💀💀.

Är det något den här jäkla pandemin lärt mig är det att jag inte är så introvert som jag trodde och att få gå till kontoret är något jag underskattat något oerhört. Jag har även lärt mig att det är vid småpratet som sker utanför möten och vid fikabordet som mycket av informationen förmedlas och problem löses, kommunikation som idag är helt borta.
 
Min bedömning ligger inte i linje med att släppa alla restriktioner under en fas av extrem smittspridning och andra data, och det är inte heller så jag fått förklarat/läst för mig av FHM att kriteriet ser ut för att släppa restriktionerna. Kanske är jag trög och fattar bara inte hur ofarlig sjukdomen är nu, när jag ser vad som händer runt omkring mig. (Men jag skriver ju samtidigt att du ska lita på FHM snarare än random person på ett forum. )

Jag tycker det finns mängder av åtgärder som rekommenderats som haft marginell påverkan på människors frihet och anser att vi ska använda all den nyvunna kunskapen om smittspridning till framtida nytta.
Men vilka åtgärder pratar du om? Mer än de som redan finns runt t.ex. magsjuka?
 
Det känns delvis som en priviligierad position att sitta i att man fortfarande vill behålla restriktioner för att man inte vill bli sjuk, när detta nu är en sjukdom som kan drabba "vem som helst".

Extremt många blir smittade nu. Nästan alla på min arbetsplats och alla i mitt "umgänge" som inte redan haft covid har fått det de senaste två månaderna. Jag märker ju även inom andra företag osv jag möter genom jobbet att det verkligen är manfall överallt just nu. Nu är detta såklart bara för mig, och inte allmängiltigt men INGEN jag hört om har blivit allvarligt sjuk. Vissa kollegor har tom uttryckt det som att de känt som om de "skolkat" från jobbet för de känt sig friska, två stycken har testat positivt utan symptom. Det kan såklart se annorlunda ut på andra ställen, men det faktum att det är så få som läggs in på sjukhus (i landet) när smittan är så hög säger väl något om hur allvarlig nuvarande variant är.

Vi har flera sjukdomar som vinterkräksjukan, influensa osv som kommer säsongsvis och är LIVSFARLIGA för äldre och andra som på olika sätt har problem med immunförsvaret. Det har aldrig någonsin varit tal om att införa samhällsrestriktioner för deras skull. Herregud det har inte ens riktigt uppmuntrats till HÄNSYN utan det ses som något fint att jobba med 60 graders feber medan blodet rinner ur varje kroppsöppning för det är ArBeTsMoRaL.

Men nu, när nuvarande variant av covid, för de allra flesta, knappt är en lätt snuva då ska samhället fortfarande vara nerstängt för oj oj det är så farligt och folk kan ju dö och bla bla bla.. Jag är helt övertygad om att det inte ens handlar om hur eventuellt allvarigt sjukdomsförloppet är utan det är just rädslan för att det kan drabba vem som helst och inte bara "de gamla och sjuka" som ingen ändå riktigt bryr sig om för de ska ju dö ändå..

Samhället lider av restriktionerna. Hela branscher håller på att kvävas av situationen, individer mår också fruktansvärt dåligt av isolationen det innebär. Jag tycker det är bra att det nu slopas, om inte annat för att det kommer hjälpa till med att minska antalet "sjuka" som måste hålla sig hemma pga sjuk familjemedlem eller att det bara inte gått tillräckligt lång tid efter positivt test.
 
Fast sådär är det ju för alla som fått en kronisk sjukdom, att det är orättvist!

Att den utlösande faktorn råkar vara just Covid för dig gör det inte "mer värdefullt" (uugh brainfog, jag kan inte hitta en bra formulering!) än min ME/CFS som kom efter min utbrändhet 2014. Något som vissa studsar tillbaka från som ingenting påverkar andra betydligt mer oavsett vad det är, både fysiskt och psykiskt.
Nej visst. Just hur oklart det är att covid och andra sjukdomar utgör en reell ökad risk för kronisk sjukdom är det jag vänder mig mot. Narrativet gällande ME/CFS är väldigt koktider gällande covid, dvs det är komplexa, multisystemiska sjukdomar som i samhället osynliggörs och psykologiseras (avsiktligt och oavsiktligt). Att prata om covid som ”inte ens en influensa” trots att förekomsten av följande postinfektuös trötthet är tre gånger högre är miss information eller missinformerat.

Ledsen att höra att du också har en kronisk sjukdom. :heart
 
Nej visst. Just hur oklart det är att covid och andra sjukdomar utgör en reell ökad risk för kronisk sjukdom är det jag vänder mig mot. Narrativet gällande ME/CFS är väldigt koktider gällande covid, dvs det är komplexa, multisystemiska sjukdomar som i samhället osynliggörs och psykologiseras (avsiktligt och oavsiktligt). Att prata om covid som ”inte ens en influensa” trots att förekomsten av följande postinfektuös trötthet är tre gånger högre är miss information eller missinformerat.

Ledsen att höra att du också har en kronisk sjukdom. :heart
Gäller det även omikronvarianten?
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
21 22 23
Svar
448
· Visningar
35 401
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 674
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 442
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 762
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • A-kelpie, tollare eller collie?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp