Har man alltså gemensamt avtal på förbrukningen där? Vi har det inte i min förening men vi är i och för sig inte flerbostadshus, då kanske man har gemensamt.

(Och jag menade förstås avgiften, inte hyran)
I min förening var det gemensam elnätsavgift och gemensamt elavtal, 140 lägenheter. Man debiterades 2 månader i efterskott, faktisk förbrukning som lästes av per lägenhet. Det var snorbilligt, gissar att de gjorde bra förhandlingar av elavtalen.

Vet man inte om vad en enskild elnätsavgift ligger på idag får man nog lite av en chock efter att ha gått från ett så förmånligt föreningsgemensamt avtal.
 
De flesta ledningar är nedgrävda nu så det är nog inget större problem.
Det är ju betydligt bättre i alla fall. På de flesta ställena. Vi riskerar dock att få lida då vi bor i ett område det ofta slocknar men det var ju något vi fick ta med i beräkningarna när vi lagt elen på annat bolag. Dock värt det efter tjafs med nätägaren 🤢
 
Det är ju betydligt bättre i alla fall. På de flesta ställena. Vi riskerar dock att få lida då vi bor i ett område det ofta slocknar men det var ju något vi fick ta med i beräkningarna när vi lagt elen på annat bolag. Dock värt det efter tjafs med nätägaren 🤢
Låter helt otroligt, elhandlare säljer ju bara själva varan, det är nätägarens ansvar att det levereras så jag förstår inte att de kan skylla på varandra?
 
Har man alltså gemensamt avtal på förbrukningen där? Vi har det inte i min förening men vi är i och för sig inte flerbostadshus, då kanske man har gemensamt.

(Och jag menade förstås avgiften, inte hyran)
Här är det så. Vi är en av stans äldsta bostadsrättsföreningar och har mycket god ekonomi. Det innebär att vi i månadsavgiften får vatten, varmvatten, TV, bredband, försäkring och all el, även förbrukning.

Det här är varför jag inte vågat ta steget att flytta innan för jag kommer aldrig någonsin igen kunna bo så billigt. Vi har en stor gård (vi bor runt en innergård )som sköts om 3-4 dagar i veckan, gruset krattas så det ligger fint, jätte mycket blommor, jag fick igenom min idé om pallkragar så att alla som vill odla ska kunna göra det fast vi bor i stan, nära till precis allt och lägenheten renoverades helt 2017.

Allt detta för 2400 kr/månad dvs motsvarande bara ungefär elen en kall månad i huset. Det låter otroligt men det är så bra här. Man behöver inte tänka utan bara bo. Rädd att jag kommer sakna det. Men det positiva med huset kommer nog överträffa det.
 
Här är det så. Vi är en av stans äldsta bostadsrättsföreningar och har mycket god ekonomi. Det innebär att vi i månadsavgiften får vatten, varmvatten, TV, bredband, försäkring och all el, även förbrukning.

Det här är varför jag inte vågat ta steget att flytta innan för jag kommer aldrig någonsin igen kunna bo så billigt. Vi har en stor gård (vi bor runt en innergård )som sköts om 3-4 dagar i veckan, gruset krattas så det ligger fint, jätte mycket blommor, jag fick igenom min idé om pallkragar så att alla som vill odla ska kunna göra det fast vi bor i stan, nära till precis allt och lägenheten renoverades helt 2017.

Allt detta för 2400 kr/månad dvs motsvarande bara ungefär elen en kall månad i huset. Det låter otroligt men det är så bra här. Man behöver inte tänka utan bara bo. Rädd att jag kommer sakna det. Men det positiva med huset kommer nog överträffa det.
Elen är en fast avgift varje månad och inget som påverkas av förbrukning.
 
Här är det så. Vi är en av stans äldsta bostadsrättsföreningar och har mycket god ekonomi. Det innebär att vi i månadsavgiften får vatten, varmvatten, TV, bredband, försäkring och all el, även förbrukning.

Det här är varför jag inte vågat ta steget att flytta innan för jag kommer aldrig någonsin igen kunna bo så billigt. Vi har en stor gård (vi bor runt en innergård )som sköts om 3-4 dagar i veckan, gruset krattas så det ligger fint, jätte mycket blommor, jag fick igenom min idé om pallkragar så att alla som vill odla ska kunna göra det fast vi bor i stan, nära till precis allt och lägenheten renoverades helt 2017.

Allt detta för 2400 kr/månad dvs motsvarande bara ungefär elen en kall månad i huset. Det låter otroligt men det är så bra här. Man behöver inte tänka utan bara bo. Rädd att jag kommer sakna det. Men det positiva med huset kommer nog överträffa det.
Alltså jag har elkostnad upp mot 5-6000 i månaden på vintern. Så räkna ordentligt.
 
Alltså jag har elkostnad upp mot 5-6000 i månaden på vintern. Så räkna ordentligt.
Vår värsta i vintras låg på 3200 kr. Det beror ju mycket på var och hur stort man bor, samt vilken uppvärmning man har. Här bor vi på ca 70 kvm med luft-luftvärmepump och en kamin (som används några timmar/dag på vintern). 2023 var vår värsta räkning (den för december 2022) 4600 kr, så det beror ju dessutom mycket på elpriset också!
 
Elen är en fast avgift varje månad och inget som påverkas av förbrukning.
Det beror ju på att nu har gemensamt avtal.
Min elnätsavgift varierar efter hur mycket jag förbrukar. Den brukar vara ungefär dubbla summan mot förbrukningen. Har två olika bolag och aldrig funderat på at det skulle vara något negativt.

Elabrott kommuniceras med den som sköter ledningarna=nätägaren.
 
Kolla hur hög elförbrukning de gamla ägarna haft, det borde även gå att få reda på hur den är fördelad över året. Draperier är ett väldigt bra sätt att minska drag från ytterdörr, gardiner att dra för kvällstid för fönster och rullgardiner i sovrummet. På vintern drar du för på nätterna och sommartid drar du för på dagtid för att slippa värmen och vädrar på kvällar. :up:
 
Det beror ju på att nu har gemensamt avtal.
Min elnätsavgift varierar efter hur mycket jag förbrukar. Den brukar vara ungefär dubbla summan mot förbrukningen. Har två olika bolag och aldrig funderat på at det skulle vara något negativt.

Elabrott kommuniceras med den som sköter ledningarna=nätägaren.
Jo jag vet det där med hur sånt sköts med föreningen, har suttit i styrelsen men hoppade av i början av året eftersom jag redan då hade tankar på att faktiskt ta chansen och prova min dröm och ville inte att min ledamotsplats skulle behöva ändras mitt i ret.
 
Kolla hur hög elförbrukning de gamla ägarna haft, det borde även gå att få reda på hur den är fördelad över året. Draperier är ett väldigt bra sätt att minska drag från ytterdörr, gardiner att dra för kvällstid för fönster och rullgardiner i sovrummet. På vintern drar du för på nätterna och sommartid drar du för på dagtid för att slippa värmen och vädrar på kvällar. :up:
Ja det har jag redan tänkt på med rullgardiner, men det.kanske inte är det jag sätter högst på priolistan förrän i höst eftersom det är så mycket nu.
 
Dom förra ägarna är döda sen ett par år tillbaka så det går inte att fråga och prospektet verkar inte stämma. Dom som säljer nu har aldrig bott där så det är svårt för dom att avgöra. Elbolagen säger alla 10 000 till 15 000 per år
 
När det gäller räkna budget hade jag räknat på vad allt kostar per år.
Elnät
Elförbrukning
Vattenförbrukning
Bredband
Tv
Försäkring hus plus bil plus hundarna
Bilskatt
Service bil
Besiktning bil

Och vad nu mer för kostnader som är fasta under året.

När den totala årskostnaden uträknad (gärna lite i överkant) så skulle jag splitta det på 12 och få månadskostnaden. Och så hade jag startat ett servicekonto där alla dessa avgifter dras och helt enkelt föra över samma summa dit varje månad. Detta för att inte få en chock i dec och Jan när elen kanske är svinhög och bilskatt ska in mm.
 
Dom förra ägarna är döda sen ett par år tillbaka så det går inte att fråga och prospektet verkar inte stämma. Dom som säljer nu har aldrig bott där så det är svårt för dom att avgöra. Elbolagen säger alla 10 000 till 15 000 per år
Kan du få uppmätt förbrukning från nätägaren?
De har nog uppgifter på tidigare mätningar.
 
Dom förra ägarna är döda sen ett par år tillbaka så det går inte att fråga och prospektet verkar inte stämma. Dom som säljer nu har aldrig bott där så det är svårt för dom att avgöra. Elbolagen säger alla 10 000 till 15 000 per år
Är det någon som har använt huset som permanentboende, eller har det varit fritidshus enbart? För om huset har varit fritidshus kan man ju inte rätta sig efter förbrukningen om man sedan ska bo permanent.
 
I min förening var det gemensam elnätsavgift och gemensamt elavtal, 140 lägenheter. Man debiterades 2 månader i efterskott, faktisk förbrukning som lästes av per lägenhet. Det var snorbilligt, gissar att de gjorde bra förhandlingar av elavtalen.

Vet man inte om vad en enskild elnätsavgift ligger på idag får man nog lite av en chock efter att ha gått från ett så förmånligt föreningsgemensamt avtal.
Jag vet, jag gick från varmhyra till att betala all el själv och vi har inte gemensamt avtal. Men en chock var det inte för mig, jag hade ju kollat innan. Driftskostnaden som mäklaren uppger kan vara bedräglig, säljaren kanske har ett lika förmånligt äldre avtal som jag har här nu. Men man kan ju försöka skatta sin förbrukning gentemot säljarens, därefter kolla elavtal och få en någorlunda uppfattning i alla fall.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 353
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 750
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 426
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp