Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten stuga. Den ligger i det område jag velat bo i 30 år men lite enskilt, det är en tvåa på 70 kvm så det känns bra för jag tycker jag bor för lite här.

Det är mysigt, annorlunda, ser charmigt ut på bilderna ocg skulle enligt vissa behöva renovera en del, men jag ser några saker och det fixar jag nog och resten är inte viktigt just nu. Om det inte visar sig mycket mer på visningen.

Tomten är 3000 kvm med skog och gräsmatta och jag tänker göra en del inhägnad så att hundarna kan vara lösa där.

Men jag stöter ju på patrull, det är få som förstår hur mycket jag i alla åren längtat efter det och dom som gör det tror ändå inte jag klarar det. Men jag är ju vuxen! Låt mig följa min dröm. Eller är det så, att jag inte klarar det och varför inte i så fall. Tankarna drar iväg.

Hur svårt är det att bo i hus?
Vad bör jag tänka på?
Hur mycket måste man ha sparat ifall att något händer, har alla flera hundra tusen kronor eller miljoner?
Vad är bäst och sämst med att bo lite lantligt som mitt hus ligger?
Och jämfört med lägenhet vad upplever just ni vad som skiljer sig mest?
Spara efter förmåga, det viktigaste är att man har ett sparande, inte att det är jättehögt. Prioritera vad som måste fixas och ta en sak i taget. Är det tex pelletspanna så kan det vara värt att satsa på att installera en billigare uppvärmning. Kolla begagnat, allt måste inte köpas nytt och man kan spara mycket pengar på det.

Är det lantligt kan det vara dåligt med kommunikationer, men det är enligt mig mycket lugnare och skönare än att bo i stan. Kan vara värt att höra med grannar om det är vanligt med strömavbrott vid oväder och hur länge de brukar vara i så fall.

Det bästa med att bo i hus är att man gör som man vill. Man måste inte ha tillåtelse från en hyresvärld för att tex måla om. Det är också skönt att slippa lyhördheten och jobbiga grannar som man kan ha i ett hyreshus. Nackdelen är att man måste fixa allt själv när något händer och stå för allt själv.

Var noga vid val av hemförsäkring och kolla vad som verkligen ingår.
Det är inte kul att stå med tex en vattenläcka och upptäcka att det inte täcks av försäkringen.
 
Så, nu är det löst.Jag behövde inga medlånstagare utan fick det själv. Men det krävdes åtskilliga samtal från min sida och till att en hygglig bankman skulle svara, igår på förmiddagen fick jag ett nej för att han så proffesionellt sa ”Det fattar du väl att vi inte kan låna ut pengar till dig, det blir ju ett minuslån”. Helt obegripligt då räntan är 6,25% och ”minuslån” vet jag inte riktigt om det är ett ord man använder? Det låter lite amatörmässigt.

Men nu råkar jag vara envis som en åsna och ettrig som en terrier så jag ringde igen och igen till banken tills jag fick tag på en vettig kille som hjälpte mig medan vi pratade och mäklaren var omöjlig att nå så vi fixade dom sakerna utan honom också. När alla siffror var ifyllda och jag frågade om jag fick ett lån och han sa ja skrek jag rakt ut och tackade honom och hur glad jag var och skrattade så då började han också skratta. Vet inte om han pratat med någon om lån som skrikit rakt ut och skrattat och lite försiktigt skuttat runt :rofl:

Och jag har ett Mail där mäklaren skriver att han ska betala räntan om den ligger 5000-10 000 och det kommer ju bli precis under 10 000 så nu går det inte att slingra sig ur oavsett för då går jag till chefen
Bra jobbat!
 
Så, nu är det löst.Jag behövde inga medlånstagare utan fick det själv. Men det krävdes åtskilliga samtal från min sida och till att en hygglig bankman skulle svara, igår på förmiddagen fick jag ett nej för att han så proffesionellt sa ”Det fattar du väl att vi inte kan låna ut pengar till dig, det blir ju ett minuslån”. Helt obegripligt då räntan är 6,25% och ”minuslån” vet jag inte riktigt om det är ett ord man använder? Det låter lite amatörmässigt.

Men nu råkar jag vara envis som en åsna och ettrig som en terrier så jag ringde igen och igen till banken tills jag fick tag på en vettig kille som hjälpte mig medan vi pratade och mäklaren var omöjlig att nå så vi fixade dom sakerna utan honom också. När alla siffror var ifyllda och jag frågade om jag fick ett lån och han sa ja skrek jag rakt ut och tackade honom och hur glad jag var och skrattade så då började han också skratta. Vet inte om han pratat med någon om lån som skrikit rakt ut och skrattat och lite försiktigt skuttat runt :rofl:

Och jag har ett Mail där mäklaren skriver att han ska betala räntan om den ligger 5000-10 000 och det kommer ju bli precis under 10 000 så nu går det inte att slingra sig ur oavsett för då går jag till chefen
Grattis! Skönt att det löste sig! Det blir spännande att se vad mäklaren säger om den utgiften 😁
 
Nu har jag flyttanmält, jag ska leta reda på någon organisation som vill hämta prylar och möbler, fixa elbolag, fibernätverk. Sånt jag inte styrt med här då allt ingår.

Och mäklaren säger att kaminen fungerar men hur vet jag det? Måste någon komma och titta eller ska jag bara prova, jag kan inget. Har fått svar här som jag måste påminna mig själv om igen men antar jag får kika på youtube hur man får igång den och sånt för jag känner ingen med kamin

Jag är sådan nybörjare på allt, jag antar att jag lär mig annars blir det lite smått katastrof men jag fixar mer än jag tror tror jag eller hoppas i alla fall.

Ring sotaren och fråga om de kan se senaste sotningsprotokoll (om det inte fanns tillgängligt vid köpet). Finns det inget sotningsprotokoll alls - elda inte!

Jag skickar ett PM med kontaktuppgifter till den sotare som har uppdraget i din kommun.
 
Och mäklaren säger att kaminen fungerar men hur vet jag det? Måste någon komma och titta eller ska jag bara prova, jag kan inget. Har fått svar här som jag måste påminna mig själv om igen men antar jag får kika på youtube hur man får igång den och sånt för jag känner ingen med kamin
Som det skrivits tidigare; prata med sotaren i din kommun och kolla om dom har ett gällande besiktningsprotokoll. Om dom inte har det så bokar du tid så att dom får kolla din kamin, och när dom är där och kollar kaminen så kan dom även visa dig hur man eldar. :)
 
Tack så jätte mycket allihop :heart

Sotare får de absolut bli förstår jag. Hade tänkt efter jag skrev att säljaren kan visa mig men huset har ju stått tomt ett tag så det är nog bäst att ta ut en sotare innan och att ett proffs lär mig.

Det är ju inte någon stress om man tänker att man behöver den för att värma upp. Men det var någonting som som skrivits om att man måste elda ett minst och ett max antal dagar i veckan . Får man inte elda varje dag?
 
Tack så jätte mycket allihop :heart

Sotare får de absolut bli förstår jag. Hade tänkt efter jag skrev att säljaren kan visa mig men huset har ju stått tomt ett tag så det är nog bäst att ta ut en sotare innan och att ett proffs lär mig.

Det är ju inte någon stress om man tänker att man behöver den för att värma upp. Men det var någonting som som skrivits om att man måste elda ett minst och ett max antal dagar i veckan . Får man inte elda varje dag?
Det beror mest på kapacitet hos eldstad och lokala föreskrifter. I många tätorter får man bara trivselelda enstaka timmar och dagar per vecka. Eldstaden är mer att man inte får elda mer än X antal timmar per tillfälle och inte ladda på för mycket ved så att den klarar värmen.

Exempel från Mjölby kommun:
https://www.mjolby.se/download/18.18e020761847739bfad3ffa2/1669620406476/Riktlinjer braskaminer.pdf

"En braskamin ska enbart användas för trivseleldning, det vill säga vid högst två tillfällen per vecka under högst 4 timmar per tillfälle."
 
Tack så jätte mycket allihop :heart

Sotare får de absolut bli förstår jag. Hade tänkt efter jag skrev att säljaren kan visa mig men huset har ju stått tomt ett tag så det är nog bäst att ta ut en sotare innan och att ett proffs lär mig.

Det är ju inte någon stress om man tänker att man behöver den för att värma upp. Men det var någonting som som skrivits om att man måste elda ett minst och ett max antal dagar i veckan . Får man inte elda varje dag?
Beroende på vad du har för folk i din omgivning och delvis hur du eldar kan det hända att ingen säger något om du eldar snyggt så att säga, trots kommunens regler. Man får känna in lite. Pyreldar du/eldar med blöt ved och rökförgiftar hela området kommer det bli gnäll (och sotigt i skorstenen men det kommer ju sotaren lära dig 😁 ). I kommunen där jag bor finns det folk som eldar dagligen i kaminerna under vintern och så länge de eldar med torr ved och inte pyreldar är det ingen som verkar bry sig.
 
När jag köpte mitt hus var sotarn ett måste för att kolla rökgångar m.m. Kaminen var väl inte så där, så en ny inköptes.Till en början hade jag årlig inspektion, men då jag eldar så litet räcker det nu med vart 3:e år.
Läs även bruksanvisningen för kaminen så du vet hur mycket ved du får lägga in åt gången.
 
Grattis! Skönt att det löste sig! Det blir spännande att se vad mäklaren säger om den utgiften 😁
Haha, han kommer nog vägra skulle jag tro. Försöka prata bort det och välja 5000 kr istället för den riktiga summan. Men så är det ju inte menat. Han ska ju betala allt men jag vet att han letar kryphål. Men nu finns allt skrivet så han har som tur är inget att skylla på. Jag är rätt säker på att han inte tagit med allt utan jag får säga till :p

Det ska bli ska bli så skönt när när jag fått betala allt och fått nycklarna och det känns som huset verkligen är mitt med nycklar och allt och sen 1 oktober när jag lämnar över lägenheten.
 
När jag köpte mitt hus var sotarn ett måste för att kolla rökgångar m.m. Kaminen var väl inte så där, så en ny inköptes.Till en början hade jag årlig inspektion, men då jag eldar så litet räcker det nu med vart 3:e år.
Läs även bruksanvisningen för kaminen så du vet hur mycket ved du får lägga in åt gången
Jo mäklaren sa att det var gjort nyligen men då borde det finns papper på det antar jag, tänker inte chansa. Någon bruksanvisning finns inte, huset är 74 år gammalt
 
Var någonstans finns sådana uppgifter? Åtminstone där jag bor finns en hel rad med sotare man kan använda. Då behöver man ju ha ett register där uppgifterna samlas.

Kontakta din kommun/kolla på din kommuns hemsida efter information om vem som sotar hos dig. Kommuner upphandlar entreprenör(er) som utför sotning och brandskyddskontroll inom kommunen. Alla register traderas till aktuell entreprenör.
 
Kontakta din kommun/kolla på din kommuns hemsida efter information om vem som sotar hos dig. Kommuner upphandlar entreprenör(er) som utför sotning och brandskyddskontroll inom kommunen. Alla register traderas till aktuell entreprenör.
Vi har som sagt flera i kommunen (och i grannkommunerna som hittas genom samma brandförsvar) vi kan använda oss av. Sen kan vi ju såklart ta över arbetet själva/hänvisa till en annan sotare om vi vill. Frågan var ju om de har ett register för var uppgifter om senaste sotning etc samlas.
 
Vi har som sagt flera i kommunen (och i grannkommunerna som hittas genom samma brandförsvar) vi kan använda oss av. Sen kan vi ju såklart ta över arbetet själva/hänvisa till en annan sotare om vi vill. Frågan var ju om de har ett register för var uppgifter om senaste sotning etc samlas.

Ja, och jag svarade på den frågan. Registret traderas till den (eller de) entreprenör(er) som upphandlas av kommunen.
 
Jag ska ta kontakt med sotaren framöver. Just nu försöker jag sätta mig in i kwh och vad olika elföretag kostar och vad som är vad i allt. Helt nytt för mig är att EON tar 1000 kr i månaden bara för att det är deras nät. Så enligt det företaget jag pratade med idag kommer det bli i snitt 725 kr plus 1000 så 1725 kr per månad. Det är nästan vad det kostar i hela min hyra här där allt ingår. Och så måste jag hitta bredbandsbolag men tar en sak i taget. Först elen.

Och försöka få tag på Ge för livet eller Erikshjälpen som jag vill kommer och hämtar möbler och prylar jag inte vill ha. Och någon som kan hjälpa mig inhägna tomten. Mamma pratade om typ Veteranpoolen. Och mina föräldrar glömmer alltid bort att titta när dom har semester så jag vet när dom kan hjälpa till.

Det är så mycket att hålla reda på, jag har i alla fall fyllt i flytt hos Skatteverket och adressändrat.
 
Jag ska ta kontakt med sotaren framöver. Just nu försöker jag sätta mig in i kwh och vad olika elföretag kostar och vad som är vad i allt. Helt nytt för mig är att EON tar 1000 kr i månaden bara för att det är deras nät. Så enligt det företaget jag pratade med idag kommer det bli i snitt 725 kr plus 1000 så 1725 kr per månad. Det är nästan vad det kostar i hela min hyra här där allt ingår. Och så måste jag hitta bredbandsbolag men tar en sak i taget. Först elen.
I mitt första inlägg i den här tråden tipsade jag dig om att kolla upp elnätsavgiften (och lite andra avgifter) eftersom den med flera inte var upptagna i ekonomin i mäklarens beskrivning av bostaden. Kolla upp det inlägget så du inte får fler överraskningar snart.
 
I mitt första inlägg i den här tråden tipsade jag dig om att kolla upp elnätsavgiften (och lite andra avgifter) eftersom den med flera inte var upptagna i ekonomin i mäklarens beskrivning av bostaden. Kolla upp det inlägget så du inte får fler överraskningar snart.
Ja jag kollade upp det först när jag pratade med säljaren för 2 veckor sedan och igen idag och det var ju EON enligt båda. Men elhandelsbolag kan jag ju välja fritt, prarat med Fortum idag och ska prata med EON och Vattenfall imorgon
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 353
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 750
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 426
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp