Jag borde vara jätte glad, huset är påskrivet kontrakt och lägenheten såld. På väg hem från mäklaren inser jag att det är något som inte stämmer, något jag borde fattat men som litat på mäklaren. Mitt tillträde till huset är 31/7 men sen hade mäklaren satt köparens till min lägenhet 1/10 Det har han antingen missat eller struntat i att berätta för mig. Då blir problemet att han har smugit på mig kostnaderhela tiden och jag tar upp det rakt ut och jag får antingen en förklaring som att jag är ett litet barn eller i princip skriker och skäller ut mig. Jag kan inte prata med honom för det är som att prata med en vägg.

Så nu står jag med ett hus jag inte köpa och kommer få betala ersättning och utan min fina lägenhet så från sista september är jag både pengalös och bostadslös.

Varför nämnde aldrig mäklaren det? Jag borde ha fattat men mäklaren sa hela tiden att när alla skrivit på var ALLT klart. Nybörjarmisstag på värsta nivån att jag litade på honom jag frågade nämligen honom om det innan då sa han att det löser sig, vi fixar det här så jag trodde han hade en lösning.

Så efter lite letande hittade jag och ska ansöka om brygglån men vet inte om det går för att jag har sjukersättning. Mamma och pappa har gått med på att stå på lånet fast jag betalar men jag är så rädd att det här inte gå att lösa.

Som sagt, drömmen om huset, alla pengar jag lagt ut, ersättning till säljaren som jag inte har pengar och ingenstans att bo.

Eftersom jag har under hela processen ifrågasatt saker för han ljuger, får med folk på sin sida eller känts arg och lite hotfull så vågar jag inte träffa honom själv och det förstår mina föräldrar och dom vill inte heller prata själva utan tillsammans. Jag hoppas banken hör av sig idag för jag har ringt flera gånger.

Det vore en sak om han hade förklarat innan men han VISSTE ju att jag inte skulle kunna betala annars. Eventuellt har han förstört allt för mig och krånglat till det ordentligt för säljarna. Jag trodde honom när han sa att dom skulle hjälpa till med allt. Löser det sig inte med (där jag hamnar i kläm igen med en ränta på ca 6% ) så måste jag vända mig till chefen och annars har jag två jurister i mitt nätverk varav en är riktigt tydlig och bestämd men det spelar ingen roll om kontraktet säger annat mot vad han har sagt. Han la till några tusen också, bytte från gång till gång och sa olika varje gån så han fick en ur balans hela tiden

Jag mår så dåligt nu, tänk om jag inte får lånet, känns som jag dör då
Jag fattar nog inte. Hade ni inte gjort upp om tillträdesdatum för din lägenhet? Det är inget som mäklaren bestämmer själv, han förmedlar önskemålen mellan dig och köparen och så kommer ni överens.
 
Senast ändrad:
3 månader är väl ganska standard som tillträdesdatum, dvs 1 oktober om lägenheten såldes nyss. Köparen kanske hade det som villkor/önskemål för att inte stå med dubbla avgifter också? Vill man ha ett visst specifikt datum måste man förmedla det tydligt under budgivningsprocessen (både köparen och säljaren) och se till att det står i kontraktet. Alla vill inte ha frånträdesdatum exakt samma datum som man tillträder det nya heller :)

Med det sagt tror jag absolut att det kommer lösa sig för dig!
 
Det är bara en röra så jag vet inte hur jag ska förklara men när jag frågade om dom olika datumen sa han att köparen ville vänta. Jag frågade då vad det innebär för mig. Om jag också behöver flytta då och om köparen kunde tänka sig tidigare men mäklaren säger bara att det ordnar sig. Allt är klart. Nu har du ditt hus. Jag trodde han hade löst det. Naivt men han sa vad jag var tvungen att göra och inget om lån, jag hade tydligt ca 1000 gånger förklarat att jag inte får ta lån för att jag har sjukersättning så jag trodde att dom fixat på något annat sätt.

Pratat med banken 3 gånger idag och fått olika besked från alla. Den sista skulle räkna och titta och göra en kalkyl och höra av sig imorgon. Är som att vandra runt på ett minfält, är så rädd hela tiden för vad som händer. Men jag och ekonomen kom överens om att jag ska använda nästan alla mina sparpengar förutom det jag verkligen behöver för att leva så lånet blir väldigt litet. Det gör det ju också mer troligt att jag får lånet.

Nu måste jag stå ut och vänta på svar till imorgon. Har sådan ångest att det känns som jag ska kräkas. Känner mig så korkad som gick på alla hans fula knep.

När allt är klart ska jag prata med chefen och berätta för hen att hur det varit hela processen. En lång en, snart en månad och hemskt hela tiden. Jag har aldrig kunnat slappna av och känna att jag snart har ett hus.

Mamma och pappa ska ju stå som borgenärer så det borde ju gå att få lån. Mamma sa att dom får försöka ta över lånet annars och att dom söker. Kan man hjälpa till så att man betalar någon annans lån? Dom har ju lån på sin bostadsrätt så det drar ju ner saker lite också kanske,

Nåja, ska sluta tänka på på det här tills imorgon. Jag kan ändå inte göra något nu
 
Det är bara en röra så jag vet inte hur jag ska förklara men när jag frågade om dom olika datumen sa han att köparen ville vänta. Jag frågade då vad det innebär för mig. Om jag också behöver flytta då och om köparen kunde tänka sig tidigare men mäklaren säger bara att det ordnar sig. Allt är klart. Nu har du ditt hus. Jag trodde han hade löst det. Naivt men han sa vad jag var tvungen att göra och inget om lån, jag hade tydligt ca 1000 gånger förklarat att jag inte får ta lån för att jag har sjukersättning så jag trodde att dom fixat på något annat sätt.

Pratat med banken 3 gånger idag och fått olika besked från alla. Den sista skulle räkna och titta och göra en kalkyl och höra av sig imorgon. Är som att vandra runt på ett minfält, är så rädd hela tiden för vad som händer. Men jag och ekonomen kom överens om att jag ska använda nästan alla mina sparpengar förutom det jag verkligen behöver för att leva så lånet blir väldigt litet. Det gör det ju också mer troligt att jag får lånet.

Nu måste jag stå ut och vänta på svar till imorgon. Har sådan ångest att det känns som jag ska kräkas. Känner mig så korkad som gick på alla hans fula knep.

När allt är klart ska jag prata med chefen och berätta för hen att hur det varit hela processen. En lång en, snart en månad och hemskt hela tiden. Jag har aldrig kunnat slappna av och känna att jag snart har ett hus.

Mamma och pappa ska ju stå som borgenärer så det borde ju gå att få lån. Mamma sa att dom får försöka ta över lånet annars och att dom söker. Kan man hjälpa till så att man betalar någon annans lån? Dom har ju lån på sin bostadsrätt så det drar ju ner saker lite också kanske,

Nåja, ska sluta tänka på på det här tills imorgon. Jag kan ändå inte göra något nu
Andas. Jag tror faktiskt du får lån med borgenärer, för du har huset , dvs du har en tillgång som är värt för banken. Sen skulle jag absolut ringa , eller skriva till mäklarens chef, för sådär ska det inte gå till. (oavsett om det blivit rätt så ska man ju inte känna sig rädd för sin mäklare!!).
 
Andas. Jag tror faktiskt du får lån med borgenärer, för du har huset , dvs du har en tillgång som är värt för banken. Sen skulle jag absolut ringa , eller skriva till mäklarens chef, för sådär ska det inte gå till. (oavsett om det blivit rätt så ska man ju inte känna sig rädd för sin mäklare!!).
Nej det är konstigt att vara det, mina föräldrar förstår också varför och vill ju inte träffa honom själva utan tillsammans för han kör över en.

Förstår mig inte på banken, handläggaren hade inte haft tid att titta som hon lovat så jag skulle få någon ny okänt när ”För det är ju lång tid kvar “ men för mig är det jätte brådskande ifall att jag måste lösa på annat sätt, jag mår extremt dålig över allt. Jag sa att om det inte går att lösa får jag sänka lånet mer och bara ha råd med det viktigaste. Men då tror jag inte jag har råd med en bil och huset är på landet så det går ju inte att gå när man man behöver göra något. I så fall kan jag vara i huset ibland när mina föräldrar kan skjutsa mig och flytta in i oktober.

Jag ringde kundservicen igen för min rådgivare skulle ringt i måndags men visst glömt mig. Det går bra nu…

Finns tankar om att jag inte orkar mer, det är för mycket för min lilla hjärna att processa. Har ingen aning om vart det går att få tag på om jag inte får lån. Men ett så kort lån, alla papper påskrivna ett stabilt sparande som jag iof måste ta av men en del av det ju tillbaka när allt klart, inga lån innan och två borgenärer
 
Jag vet att det är jättesvårt nu, men försökt sitta lugnt i båten, du har två borgenärer, säkerhet i ett hus, ändå stabil ekonomi och inga andra lån ❤️
 
Det kommer säkert lösa sig, lägenheten är ju såld. Så det är ju bara ett tillfälligt lån den korta tiden. Ofta behöver man ju ha en tids dubbla boende för att genomföra flytten från både köparen o säljarens sida. Det är ju en kompromiss man får ta om det inte står många köpare på kö. Dock borde din mäklare varit tydligare mot dig.
 
Men ett så kort lån, alla papper påskrivna ett stabilt sparande som jag iof måste ta av men en del av det ju tillbaka när allt klart, inga lån innan och två borgenärer
Menar du att ska låna pengar av dina föräldrar och av banken? Banken ser ju inte det som nåt plus? Kanske missförstår?
 
Förstår mig inte på banken, handläggaren hade inte haft tid att titta som hon lovat så jag skulle få någon ny okänt när ”För det är ju lång tid kvar “ men för mig är det jätte brådskande ifall att jag måste lösa på annat sätt, jag mår extremt dålig över allt.
Känn tröst i att banken inte tycker att det är någon panik. Det är bra att banken inte får panik, det innebär att de tycker att det löser sig. Ha lite is i magen nu och andas genom detta. Det kommer att lösa sig!
 
Fattar ändå inte men alla andra verkar fatta så 🙈

Edit: borgenär = borgensman? Jag kanske blandade ihop begreppen. Tänkte att den som lånar ut pengar är borgenär.

Borgenär är den som får betala om den som står på lånet failar. I de fall jag vet förfaller då hela skulden till omedelbar betalning, men det har varit annat än fastigheter.
 
Nej, borgenär är den som lånar ut pengar. Borgensman är den som går i borgen och får betala ifall den som står på lånet failar.
... och nuförtiden tror jag att bankerna oftast vill ha medlåntagare, så att alla har gemensamt betalningsansvar från start. (Sen är det så klart inget som hindrar att TS är den som gör alla faktiska betalningar även om föräldrarna står med på lånet.)
 
Så, nu är det löst.Jag behövde inga medlånstagare utan fick det själv. Men det krävdes åtskilliga samtal från min sida och till att en hygglig bankman skulle svara, igår på förmiddagen fick jag ett nej för att han så proffesionellt sa ”Det fattar du väl att vi inte kan låna ut pengar till dig, det blir ju ett minuslån”. Helt obegripligt då räntan är 6,25% och ”minuslån” vet jag inte riktigt om det är ett ord man använder? Det låter lite amatörmässigt.

Men nu råkar jag vara envis som en åsna och ettrig som en terrier så jag ringde igen och igen till banken tills jag fick tag på en vettig kille som hjälpte mig medan vi pratade och mäklaren var omöjlig att nå så vi fixade dom sakerna utan honom också. När alla siffror var ifyllda och jag frågade om jag fick ett lån och han sa ja skrek jag rakt ut och tackade honom och hur glad jag var och skrattade så då började han också skratta. Vet inte om han pratat med någon om lån som skrikit rakt ut och skrattat och lite försiktigt skuttat runt :rofl:

Och jag har ett Mail där mäklaren skriver att han ska betala räntan om den ligger 5000-10 000 och det kommer ju bli precis under 10 000 så nu går det inte att slingra sig ur oavsett för då går jag till chefen
 
Nu har jag flyttanmält, jag ska leta reda på någon organisation som vill hämta prylar och möbler, fixa elbolag, fibernätverk. Sånt jag inte styrt med här då allt ingår.

Och mäklaren säger att kaminen fungerar men hur vet jag det? Måste någon komma och titta eller ska jag bara prova, jag kan inget. Har fått svar här som jag måste påminna mig själv om igen men antar jag får kika på youtube hur man får igång den och sånt för jag känner ingen med kamin

Jag är sådan nybörjare på allt, jag antar att jag lär mig annars blir det lite smått katastrof men jag fixar mer än jag tror tror jag eller hoppas i alla fall.
 
Nu har jag flyttanmält, jag ska leta reda på någon organisation som vill hämta prylar och möbler, fixa elbolag, fibernätverk. Sånt jag inte styrt med här då allt ingår.

Och mäklaren säger att kaminen fungerar men hur vet jag det? Måste någon komma och titta eller ska jag bara prova, jag kan inget. Har fått svar här som jag måste påminna mig själv om igen men antar jag får kika på youtube hur man får igång den och sånt för jag känner ingen med kamin

Jag är sådan nybörjare på allt, jag antar att jag lär mig annars blir det lite smått katastrof men jag fixar mer än jag tror tror jag eller hoppas i alla fall.
Ta ut en sotare som kan hjälpa dig kolla kamin och skorsten.
 
Nu har jag flyttanmält, jag ska leta reda på någon organisation som vill hämta prylar och möbler, fixa elbolag, fibernätverk. Sånt jag inte styrt med här då allt ingår.

Och mäklaren säger att kaminen fungerar men hur vet jag det? Måste någon komma och titta eller ska jag bara prova, jag kan inget. Har fått svar här som jag måste påminna mig själv om igen men antar jag får kika på youtube hur man får igång den och sånt för jag känner ingen med kamin

Jag är sådan nybörjare på allt, jag antar att jag lär mig annars blir det lite smått katastrof men jag fixar mer än jag tror tror jag eller hoppas i alla fall.
Just att elda utan kunskap om eldstaden kan vara både direkt farligt och ohälsosamt - så det är värt att ta ut någon kunnig som provtrycker/besiktigar och kan ge råd om hur man kan elda utan risker.

Mycket annat kan bli ”katastrof” och ändå gå finfint att reda ut och lära sig efter att ha fått misslyckas lagom, men inte eldstäder.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 356
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Jag har gjort det nu, satt igång processen att köpa hus. Jag hade mäklaren här idag i en och en halv timme, lång tid för min lilla...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 758
Senast: Lillefrun
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 433
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp