restriktionerna väck!

Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.
Jag jobbar hemifrån och tycker att det är bra/skönt att restriktionerna försvinner. Vi kommer ha möjlighet att jobba hemifrån runt 50% fortsättningsvis. Jag hoppas det innebär att vi kan se kollegorna lite oftare men det kommer egentligen inte påverka min arbetssituation speciellt mycket då vi ofta är på fält någon dag i veckan, vilket kommer räknas som att vi är på kontoret. :)
 
Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.

Jag har vissa möjligheter att jobba hemifrån som kommer att kvarstå men antar att det blir i en lägre omfattning när man inte uppmanas aktivt till att organisera sitt arbete så.

Jag tycker det är superbra att man löpande anpassar restriktionerna, men tycker det är väldigt otajmat att släppa dem helt i ett läge när smittspridningen av både covid-19 och flera andra sjukdomar är väldigt hög.

Jag kan knappast se att farten i industrin har varit särskilt låg, det är vissa specifika branscher som drabbats direkt av restriktioner.
 
Javisst, jag bara inte förstår hur det kan vara jobbigt att läsa om andra som är friska.

Attans, citatet krånglar @ginnies


Kan du inte det? Tänk dig att du blivit allvarligt sjuk i två år av något som de flesta blir risiga av 1-2 veckor. Jobbigt och orättvist! Inte att de andra klarat sig bra, men att du och många andra inte gjort det. Ledsamt. Också att det pratas om något som förändrat ditt liv för överskådlig framtid som om den risken inte finns för andra vid restriktionssläpp under hög smittspridning.

Jag kan ju inte svara för @tornblomma, men det som jag reagerar lite på är det fetade, jag förstår att det kan upplevas förminskande av de som blivit/är ordentligt sjuk av covid, för trots att omikron verkar vara mildare, så är det fortfarande ingen förkylning vi pratar om.
Nej och att narrativet hela tiden vrids bort från svår med ej livshotande samt från långvarig sjukdom och att allt somräknas är dödsfall eller asymtomatisk är både personligen jobbigt att läsa och dessutom inte sant.
 
Jag har vissa möjligheter att jobba hemifrån som kommer att kvarstå men antar att det blir i en lägre omfattning när man inte uppmanas aktivt till att organisera sitt arbete så.

Jag tycker det är superbra att man löpande anpassar restriktionerna, men tycker det är väldigt otajmat att släppa dem helt i ett läge när smittspridningen av både covid-19 och flera andra sjukdomar är väldigt hög.

Jag kan knappast se att farten i industrin har varit särskilt låg, det är vissa specifika branscher som drabbats direkt av restriktioner.

Jag tycker ju inte att vi ska anpassa restriktionerna efter andra sjukdomar. Förkylning, influensa och RS har vi alltid haft. Jag vill inte leva med restriktioner för evigt pga att folk inte vill bli förkylda.
 
Det börjades prata om det på ett annat sätt i december 2021 efter vi hade tryckt på extremt länge (sen starten) även om personalförsörjningsplaner finns såklart sen innan. De ändringar du nämner kom för ett par veckor sedan.
Jag läser inte så mycket nyhetsrapportering eftersom jag sitter på förstahandsinformation i olika möten och forum.
Men då är det väl lite konstigt att påstå att ”det inte pratas om det” om du inte hänger med i samhällsdebatten. Jag tycker som sagt det pratas massvis om det (och allra mest i början och pandemin och sen omikron).

Menar du att ni haft stora problem med personal under hela pandemin? Det är inte bilden jag har från min verksamhet och msbs rapportering under pandemin. Sen december har det varit stökigt och några månader precis i början av pandemin. Annars tycker jag inte det låter som personalsitiationen varit jättekritisk (mer än i sjulvården) under längre perioder generellt sätt i samhället. Jag jobbar med HR frågor på jätteföretag och jobbat mkt med vår coronahantering så på något sätt har jag ändå försökt hänga med :)
 
Tycker mig se ett mönster i vilka som välkomnar detta och vilka som inte gör det:

Folk som har jobbat hemifrån och nu tvingas gå tillbaka till sina jobb igen tycker att det är fruktansvärt att restriktionerna hävs! Fruktansvärt.

Och sen har vi den andra gruppen som består av framför allt företagare som äntligen kan få fart på industrin igen, och människor som ändå har varit tvungna att vistas i offentliga miljöer på olika sätt.

Intressant tycker jag.

"Tvingas" gå tillbaka till sina jobb?! De har väl jobbat hela tiden fast hemifrån?

Jag tillhör en av de där egna företagarna som drabbats ordentligt hårt av pandemin. Det gör inte att jag tycker det är vettigt att släppa restriktionerna nu. Men jag kan ju hålla mer än en tanke samtidigt i skallen...
 
Jag har vissa möjligheter att jobba hemifrån som kommer att kvarstå men antar att det blir i en lägre omfattning när man inte uppmanas aktivt till att organisera sitt arbete så.

Jag tycker det är superbra att man löpande anpassar restriktionerna, men tycker det är väldigt otajmat att släppa dem helt i ett läge när smittspridningen av både covid-19 och flera andra sjukdomar är väldigt hög.

Jag kan knappast se att farten i industrin har varit särskilt låg, det är vissa specifika branscher som drabbats direkt av restriktioner.

Det blir spännande att se vad som händer efter sportlovsveckorna...
 
Jag tycker ju inte att vi ska anpassa restriktionerna efter andra sjukdomar. Förkylning, influensa och RS har vi alltid haft. Jag vill inte leva med restriktioner för evigt pga att folk inte vill bli förkylda.

Jag tänker nog lite annorlunda där; även om jag inte ser att alla slags restriktioner och råd som nu varit aktuella skulle vara rimliga att vara aktuella i ett mer normalt läge.

När man ser en extra kraftig ökning av säsongsinfluensan, RS- eller vinterkräksjukan kanske det skulle vara lämpligt att gå ut med några veckors rekommendation om hemarbete för de som kan och rekommendation om att hålla nere antalet sociala kontakter, samt trycka på hygien och handsprit tillgängligt på platser där människor vistas. För att hålla nere smittspridningen under de värsta veckorna.
 
"Tvingas" gå tillbaka till sina jobb?! De har väl jobbat hela tiden fast hemifrån?
Jag kan bara skriva under på att jag personligen har fått väldigt mycket mer gjort, varit mycket mer effektiv, kunnat jobba över flexibelt vid behov och ändå faktiskt må bra under hemarbetsperioden. Dessutom hade jag varit mycket mer låst från kontoret av när mina kollegor är närvarande eller inte om de inte hade kunnat vobba, vilket ingen gjorde innan pandemin utan då gick de hem och var inte kontaktbara alls förrän barnet återgick till barnomsorgen. Detta är även något min chef bekräftat att även han märkt, så det är inget jag sitter och hittar på för att försvara hemarbetet.

En del personer mår bättre av att få sitta och lugn och ro. Andra gör det inte, utan vill ha mycket socialt liv runt sig. Jag kan tycka att man borde anpassa sig lite mer efter individer och inte bara utgå från att alla extroverta personer har rätt och alla introverta personer måste ändra på sig. Restriktionerna i sig ska inte handla om detta, utan om att minska smittan. Men hur man än vrider och vänder på det har restriktionerna bidragit till att personer som jag har trivts och mått mycket bättre. Då är det lite som ett slag i ansiktet att få höra NU SKA VI ÄNTLIGEN FÅ MÅ BRA IGEN OCH TRÄFFAS.
 
Jag är mest besviken återigen att det bara fokuseras på sjukvård och omsorg. Ja det ser bättre ut med inlagda osv men inte en gång har det nämnts om annan samhällsviktig verksamhet och den personalbrist som finns idag. Inte en gång. Vi måste driva detta stenhårt mot staten igen för att någon måste ju förstå att ett samhälle består mer än av sjukvård.

Ja i min kommun fanns det t ex inga livsmedelsinspektörer som kunde gå ut på akuta inspektioner (t ex smittspårning i livsmedel, matförgiftningar, återkallelser osv) förra veckan pga familjekarantän och lätt halsont.

Livsmedelskontrollen var förut samhällsviktig enligt msb, men inte tillräckligt viktig för att komma med på nya "superviktiga" listan, så pcr-prov fick inte tas, men det skulle ändå ha tagit en sådär 3 dagar att få svar så ja...
 
Det blir spännande att se vad som händer efter sportlovsveckorna...
Alltså, jag vet inte om jag tycker det är bra att restriktionerna släpps eller ej, men tror jag litar på att expertmyndigheten inte är helt fel ute.. Jag kommer själv vara fortsatt försiktig. Jag kan ha fel, men har svårt att se hur smittan skulle kunna spridas snabbare än vad den redan gör typ, nästan alla jag känner har varit sjuka sista månaden. Känner därför ingen stor oro framåt, det är ju redan en otrolig explosion av smitta. Borde ju om något snart avta, med tanke på hur många som varit sjuka. Men kan så klart ha fel.
 
Jag tänker nog lite annorlunda där; även om jag inte ser att alla slags restriktioner och råd som nu varit aktuella skulle vara rimliga att vara aktuella i ett mer normalt läge.

När man ser en extra kraftig ökning av säsongsinfluensan, RS- eller vinterkräksjukan kanske det skulle vara lämpligt att gå ut med några veckors rekommendation om hemarbete för de som kan och rekommendation om att hålla nere antalet sociala kontakter, samt trycka på hygien och handsprit tillgängligt på platser där människor vistas. För att hålla nere smittspridningen under de värsta veckorna.

Det tycker inte jag. Däremot tycker jag att arbetsgivare ska vara generösa med att godkänna hemmajobb för de som kan när de är förkylda. D.v.s. friska nog att jobba men skönt att slippa träffa och riskera att smitta andra. Likadant dagarna efter att man haft kräksjuka. Man kräks inte längre och mår tillräckligt bra men det är bra att kunna undvika folk en extra dag.
 
Jag kan bara skriva under på att jag personligen har fått väldigt mycket mer gjort, varit mycket mer effektiv, kunnat jobba över flexibelt vid behov och ändå faktiskt må bra under hemarbetsperioden. Dessutom hade jag varit mycket mer låst från kontoret av när mina kollegor är närvarande eller inte om de inte hade kunnat vobba, vilket ingen gjorde innan pandemin utan då gick de hem och var inte kontaktbara alls förrän barnet återgick till barnomsorgen. Detta är även något min chef bekräftat att även han märkt, så det är inget jag sitter och hittar på för att försvara hemarbetet.

En del personer mår bättre av att få sitta och lugn och ro. Andra gör det inte, utan vill ha mycket socialt liv runt sig. Jag kan tycka att man borde anpassa sig lite mer efter individer och inte bara utgå från att alla extroverta personer har rätt och alla introverta personer måste ändra på sig. Restriktionerna i sig ska inte handla om detta, utan om att minska smittan. Men hur man än vrider och vänder på det har restriktionerna bidragit till att personer som jag har trivts och mått mycket bättre. Då är det lite som ett slag i ansiktet att få höra NU SKA VI ÄNTLIGEN FÅ MÅ BRA IGEN OCH TRÄFFAS.

Det förstår jag verkligen.

Jag reagerade främst på formuleringen "tvingas gå tillbaka till jobbet", det lät som att de som jobbat hemifrån latat sig bara.
 
En del personer mår bättre av att få sitta och lugn och ro. Andra gör det inte, utan vill ha mycket socialt liv runt sig. Jag kan tycka att man borde anpassa sig lite mer efter individer och inte bara utgå från att alla extroverta personer har rätt och alla introverta personer måste ändra på sig. Restriktionerna i sig ska inte handla om detta, utan om att minska smittan. Men hur man än vrider och vänder på det har restriktionerna bidragit till att personer som jag har trivts och mått mycket bättre. Då är det lite som ett slag i ansiktet att få höra NU SKA VI ÄNTLIGEN FÅ MÅ BRA IGEN OCH TRÄFFAS.
Jag håller med, det är de extroverta som hörs mest nu. Själv är jag vansinnigt glad för att nuvarande kurser är på distans. Tillbaka till skolan tankar ger ångest.
 
Jag tänker nog lite annorlunda där; även om jag inte ser att alla slags restriktioner och råd som nu varit aktuella skulle vara rimliga att vara aktuella i ett mer normalt läge.

När man ser en extra kraftig ökning av säsongsinfluensan, RS- eller vinterkräksjukan kanske det skulle vara lämpligt att gå ut med några veckors rekommendation om hemarbete för de som kan och rekommendation om att hålla nere antalet sociala kontakter, samt trycka på hygien och handsprit tillgängligt på platser där människor vistas. För att hålla nere smittspridningen under de värsta veckorna.
Men både rs och influensa har ju gått ner till jättelåga nivåer igen? Så det är ju ingen explosion av sådana fall nu.
 
Alltså, jag vet inte om jag tycker det är bra att restriktionerna släpps eller ej, men tror jag litar på att expertmyndigheten inte är helt fel ute.. Jag kommer själv vara fortsatt försiktig. Jag kan ha fel, men har svårt att se hur smittan skulle kunna spridas snabbare än vad den redan gör typ, nästan alla jag känner har varit sjuka sista månaden. Känner därför ingen stor oro framåt, det är ju redan en otrolig explosion av smitta. Borde ju om något snart avta, med tanke på hur många som varit sjuka. Men kan så klart ha fel.
Och jag med familj som inte varit i närheten av smitta är rädda nu. På riktigt.
 
Jag håller med, det är de extroverta som hörs mest nu. Själv är jag vansinnigt glad för att nuvarande kurser är på distans. Tillbaka till skolan tankar ger ångest.

Jag är introvert. Men det betyder inte att jag inte vill uppleva något utanför mina egna fyra väggar. Ja, jag är introvert men jag vill fortfarande gå på konsert, träffa mina nära vänner, gå på museum, resa osv.
 
Alltså, jag vet inte om jag tycker det är bra att restriktionerna släpps eller ej, men tror jag litar på att expertmyndigheten inte är helt fel ute.. Jag kommer själv vara fortsatt försiktig. Jag kan ha fel, men har svårt att se hur smittan skulle kunna spridas snabbare än vad den redan gör typ, nästan alla jag känner har varit sjuka sista månaden. Känner därför ingen stor oro framåt, det är ju redan en otrolig explosion av smitta. Borde ju om något snart avta, med tanke på hur många som varit sjuka. Men kan så klart ha fel.

Jag förstår verkligen att vi behöver öppna upp samhället men timingen känns väldigt knepig. Vi har rejäl spridning, massor av arbetsplatser som skriker efter vikarier eftersom ordinarie personal är sjuka (sjuk-sjuka, inte i familjekarantän) och en lovperiod på gång där folk rör på sig över en stor del av landet. Det känns i mina ögon som en riskabel kombination och jag hoppas jag har fel men jag blir inte förvånad om det kommer att komma restriktioner igen.
 
Tja, jag har fått en liten under pandemin vilket innebär att jag ändå inte kan springa på kulturevenemang och liknande flera kvällar i veckan som jag gjorde förr - men då och då hoppas jag kunna gå på trevliga saker på biblioteket och så.

Hoppas även på en riktig bokmässa i höst! Brukar undvika mässgolvet som pesten ändå och ägna mig åt seminarierna - jag vill inte ens tänka på allt som måste spridas där med trängsel och usel ventilation även utan pandemi 😂

Annars har jag fikat och ätit middag och sånt med mindre sällskap och på ett säkert sätt även under restriktioner.

Jag hoppas även att detta betyder att de tillåter ”publik” på babysimmet för jag är så nyfiken på hur lilla faktiskt är i vattnet. Och så vore det kul att få fira min fyrtioårsdag i augusti lite mer ordentligt då vi varken kunde ha bröllopsfest 2020 eller någon fest för min man som fyllde 40 i höstas.
 
Jag förstår verkligen att vi behöver öppna upp samhället men timingen känns väldigt knepig. Vi har rejäl spridning, massor av arbetsplatser som skriker efter vikarier eftersom ordinarie personal är sjuka (sjuk-sjuka, inte i familjekarantän) och en lovperiod på gång där folk rör på sig över en stor del av landet. Det känns i mina ögon som en riskabel kombination och jag hoppas jag har fel men jag blir inte förvånad om det kommer att komma restriktioner igen.
Jag tycker bara det redan sprids så mkt att jag typ inte kan se hur det kan bli värre. Skillnaden mellan din och min tro om framtiden :) Hur som helst, har ingen bild av personalsituationen mer än i mitt jätteföretag, barnens förskola och min tandläkare (mitt rörelsemönster senaste veckorna:)) och både förskola och tandläkare hade stora problem pga familjekarantän.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
32 614
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 660
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 428
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 749
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp