restriktionerna väck!

Men är det personalbrist för att dessa är sjuka eller för att de är i karantän ändå?
Det är ju en inte helt oväsentlig frågeställning.
Och nu menar jag inte enbart i ert fall, utan generellt.
Jag kan inte svara för hur det är generellt, men hos oss där vi just nu går på knäna personalmässigt är det enbart pga egen sjukdom hos personalen. Ingen är hemma i anhörigkarantän utan alla har symptom i varierande grad.

Rättar mig. En vabbar, men med småbarn är det ju så oavsett.
 
Jag kan inte svara för hur det är generellt, men hos oss där vi just nu går på knäna personalmässigt är det enbart pga egen sjukdom hos personalen. Ingen är hemma i anhörigkarantän utan alla har symptom i varierande grad.
Fördelen är ju att många av dessa förmodligen kommer vara åter inom en vecka, och då borde problemet lätta.
 
Jag kommer i väldigt stor utsträckning fortsätta leva så som jag gjort under hela pandemin. Inte pga av någon jättestor oro för att bli sjuk (men vill självfallet undvika det), utan för att jag inte upplevt restriktionerna som särskilt begränsande (utan till vissa delar har det tvärtom haft en positiv inverkan).

Jag tänker göra mitt bästa för att undvika kontoret så mycket det går även fortsättningsvis, men lär väl åka dit någon gång ibland iallafall.
 
Fördelen är ju att många av dessa förmodligen kommer vara åter inom en vecka, och då borde problemet lätta.
Eller så åker de på andra förkylningar.
Sålänge man ska vara hemma när man har förkylningssymptom så kommer det vara jättetufft iom hur mkt smitta som sprids just nu. Släpper man den delen blir det såklart annorlunda, men det känns ju ansvarslöst med tanke på att många ändå blir ordentligt sjuka och att vi har patienter som vi inte vill smitta.
 
Eller så åker de på andra förkylningar.
Sålänge man ska vara hemma när man har förkylningssymptom så kommer det vara jättetufft iom hur mkt smitta som sprids just nu. Släpper man den delen blir det såklart annorlunda, men det känns ju ansvarslöst med tanke på att många ändå blir ordentligt sjuka och att vi har patienter som vi inte vill smitta.
Ja, men förkylningar kommer ju alltid finnas. Och vi kommer inte för all tid vara livrädda för dessa. Vi behöver få infektioner också. Jag har aldrig tyckt om när folk går till jobbet förkylda, men samtidigt kan inte samhället stå still för att folk får förkylningar.

Har man tre sprutor behöver man inte sitta i familjekarantän, men här handlar det om att folk blir sjuka. Ett antal kollegor som har legat hemma med feber och ändå undervisat på distans för att det ska gå ihop sig.
Jag tänker att det är bra, samtidigt är det fortfarande många som inte har fått en tredje dos, dessa bör ju sitta i karantän. Och det kan ju inte vara helt utan påverkan på samhället.
 
Men är det personalbrist för att dessa är sjuka eller för att de är i karantän ändå?
Det är ju en inte helt oväsentlig frågeställning.
Och nu menar jag inte enbart i ert fall, utan generellt.

Några i karantän, men mest sjuka. (olika mängd och svårighetsgrad på symptomen dock)
 
Jag anser ju att man alltid ska vara hemma från jobb när man är förkyld, så slipper kollegorna också bli förkylda.
Ja där kan man tänka olika. Pandemin har nog fått mig att tänka om lite till viss del, men jag anser ändå att det skulle vara ohållbart att alla är hemma för lindriga förkylningssymptom. En sak som snoret flödar och man hostar konstant, men inte annars.
 
Ja, men förkylningar kommer ju alltid finnas. Och vi kommer inte för all tid vara livrädda för dessa. Vi behöver få infektioner också. Jag har aldrig tyckt om när folk går till jobbet förkylda, men samtidigt kan inte samhället stå still för att folk får förkylningar.


Jag tänker att det är bra, samtidigt är det fortfarande många som inte har fått en tredje dos, dessa bör ju sitta i karantän. Och det kan ju inte vara helt utan påverkan på samhället.
Nej men covid drabbar ändå hårdare än vanliga förkylningar i nuläget. Det smittar mer och många blir fortfarande mer dåliga än de hade blivit av en vanlig förkylning. Så småningom när viruset muterat ytterligare kommer vi ju kunna hantera det som vilken förkylning som helst, jag har dock svårt att se att vi skulle vara där idag.

Innan pandemin har jag alltid gått till jobbet förkyld sålänge jag orkar sköta mitt jobb. Jag skulle inte kunna göra det i dagsläget av rädsla för att smitta andra som kan vara mer känsliga än mig.
 
Och här är det för att många sitter/suttit i familjekarantän.
Ja där kan man tänka olika. Pandemin har nog fått mig att tänka om lite till viss del, men jag anser ändå att det skulle vara ohållbart att alla är hemma för lindriga förkylningssymptom. En sak som snoret flödar och man hostar konstant, men inte annars.

Hoppas i alla fall folk tänker till. Haft kollegor som kommit till arbetet med halsfluss. Inte så roligt!
 
Nej men covid drabbar ändå hårdare än vanliga förkylningar i nuläget. Det smittar mer och många blir fortfarande mer dåliga än de hade blivit av en vanlig förkylning. Så småningom när viruset muterat ytterligare kommer vi ju kunna hantera det som vilken förkylning som helst, jag har dock svårt att se att vi skulle vara där idag.

Innan pandemin har jag alltid gått till jobbet förkyld sålänge jag orkar sköta mitt jobb. Jag skulle inte kunna göra det i dagsläget av rädsla för att smitta andra som kan vara mer känsliga än mig.

Ja, innan pandemin var man ju tvungen att gå till jobb trots förkylning.
 
I korthet har väl rätt många åtgärder världen över varit populism. Och det verkar även vara så att även avskaffandet är populism. Först hade vi inte tillräckligt kraftiga åtgärder, och nu har vi för mycket. 🤷‍♂️

Kommer nog behöva ta mig till kontoret snart dock, främst för min egen hälsas skull.
 
Jag är mest besviken återigen att det bara fokuseras på sjukvård och omsorg. Ja det ser bättre ut med inlagda osv men inte en gång har det nämnts om annan samhällsviktig verksamhet och den personalbrist som finns idag. Inte en gång. Vi måste driva detta stenhårt mot staten igen för att någon måste ju förstå att ett samhälle består mer än av sjukvård.
 
Nej men covid drabbar ändå hårdare än vanliga förkylningar i nuläget. Det smittar mer och många blir fortfarande mer dåliga än de hade blivit av en vanlig förkylning. Så småningom när viruset muterat ytterligare kommer vi ju kunna hantera det som vilken förkylning som helst, jag har dock svårt att se att vi skulle vara där idag.

Innan pandemin har jag alltid gått till jobbet förkyld sålänge jag orkar sköta mitt jobb. Jag skulle inte kunna göra det i dagsläget av rädsla för att smitta andra som kan vara mer känsliga än mig.

Fast uppenbarligen håller inte Folkhälsomyndigheten med dig. Och för många drabbar det inte alls hårdare än en förkylning. Det där varierar. Även om jag är fullt medveten om att vissa blir allvarligt sjuka.
Jag menar inte heller att vi ska se det som en vanlig förkylning ännu, men som det är nu bedömer de som i alla fall är mer kunniga än mig, att det är läge att börja återgå.

Jag har alltid försökt vara hemma när jag varit förkyld och blivit väldigt irriterad på människor som resonerat att de går till jobbet så länge det orkar. Problemet är dock att även förkylningar ofta smittar innan man riktigt fattar att man är förkyld samt i början, så smittas gör man ju ändå.
 
Jag är mest besviken återigen att det bara fokuseras på sjukvård och omsorg. Ja det ser bättre ut med inlagda osv men inte en gång har det nämnts om annan samhällsviktig verksamhet och den personalbrist som finns idag. Inte en gång. Vi måste driva detta stenhårt mot staten igen för att någon måste ju förstå att ett samhälle består mer än av sjukvård.
Oj, jag tycker man pratat massor om det. Och att en av anledningarna till att karantänregler och antal dagar man behöver vara hemma vid sjukdom ändrades var för att få all samhällsviktig verksamhet att fungera bättre. Vi läser uppenbarligen olika nyhetsrapportering. Jag har sett rapporter från skolor, reningsverk, kollektivtrafik, osv. osv.
 
Jag har alltid försökt vara hemma när jag varit förkyld och blivit väldigt irriterad på människor som resonerat att de går till jobbet så länge det orkar. Problemet är dock att även förkylningar ofta smittar innan man riktigt fattar att man är förkyld samt i början, så smittas gör man ju ändå.
Jag håller med om det där! Det är fanimej inte roligt att bli ordentligt sjuk i influensa eller något annat heller. För några år sedan åkte mina morföräldrar på en helt vanlig influensa först, och sedan maginfluensa någon vecka senare. Jag var riktigt orolig, speciellt för mormor som blev dålig, men jag tror inte så många "vanliga människor" reflekterat över det innan pandemin, att vissa faktiskt blir jättesjuka även av våra vanliga säsongssmittor. Hur många gånger har man inte hört om folk som tar två alvedon och går till jobbet? Något år var i princip hela min mellanstadieklass sjuka i influensan. Ett annat år dog hälften av de boende på ett äldreboende i närheten av influensa. Risken för sådant ökar ju om folk inte håller sig hemma när de är sjuka, oavsett vilket virus man drabbats av.
 
Det jag saknat är utomhusauktionerna! Men nu har mycket flyttats till internet redan före, förstår vitsen men urtråkigt i jämförelse.
Var det din far som hade auktioner förr i Svärdsjö @athena_arabians ? Sådana längtar jag efter att leta upp till sommaren :).

Kommer att vara extra försiktig nu när det släpper, har alltid under förkylningstider varit försiktig. Hatar att bli sjuk särskiltdå jag tränar och tävlaten del vintertid, så att ex öppna dörrar med armbågen och inte äta i stora folksamlingar var inget nytt för mig när coronan kom.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
31 381
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
25
· Visningar
1 618
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 422
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 746
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp