restriktionerna väck!

Fast på ett sätt är restriktionerna ett problem i sig. Det visade sig inte minst hur mycket kaos det blev av familjekarantänerna. Hade de ens en positiv effekt undrar jag..
Menar du om just familjekarantänerna haft en positiv effekt? Nyfiken, varför skulle de inte ha haft det?
 
Hm... Tja... Sitta hemma och hoppas att det snart blir sommar? Jag kan inte komma på någonting alls som jag vill göra som pga coronarestriktioner inte varit möjligt. Däremot hoppas jag att fler börjar jobba på sina arbetsplatser så att det blir lättare för mig och klasskamrater att få praktik senare under våren.
 
Jag ska njuta av att inte behöva känna mig som en vakt över hur många som får vara inne i butiken samtidigt. Det får bara vara en gäst i taget, ytan är 17 kvadratmeter, så det är på håret att det nästan hade fått plats två gäster. Men regler är ju regler. Det är det jag ser mest fram mot. 🙏
 
Jag kommer fortsätta vara försiktig ett tag till, jobbar i vården och är så otroligt många som är hemma pga sjuk eller karantän. Ingen vits att riskera den biten ökar.
Däremot hoppas jag på att efterlängtade arrangemang blir av! I maj ska jag på en stor konferens i Stockholm som skulle vart förra året, längtar till det! Och förhoppningsvis kan kattklubben i stan köra sin stora kattutställning i juni :love:
 
Jag hoppas verkligen att Skottland hakar på snart också. Egentligen skiter jag i resten av restriktionerna (de påverkar inte mig per se särskilt mycket ändå) bara vi slipper de där förbannade munskydden!
Ja, munskydd är nog de enda jag ser fram emot att slippa. Avskyr verkligen dem. I dag efter en timme på tåg och buss när jag kom fram till jobbet blev jag alldeles yrslig och fick stanna upp och hålla i mig en kort stund innan jag kunde gå vidare. Skyndade in på mitt rum och fick av mig munskyddet. Sicken befrielse att andas frisk luft!
 
Ja, munskydd är nog de enda jag ser fram emot att slippa. Avskyr verkligen dem. I dag efter en timme på tåg och buss när jag kom fram till jobbet blev jag alldeles yrslig och fick stanna upp och hålla i mig en kort stund innan jag kunde gå vidare. Skyndade in på mitt rum och fick av mig munskyddet. Sicken befrielse att andas frisk luft!
De är gräsliga och påverkar verkligen vardagen faktiskt. Jag vet att folk tycker att "höhö, jag kan minsann springa tio mil med femdubbla munskydd i trettio graders värme", men det ÄR inte roliga att hantera dagligdags. Min hy går verkligen åt pipsvängen också.
Samt nedskräpningen som fortsätter, och fortsätter och...
 
Om detta är sant så gör jag ett uppehåll i letandet efter ett kk för att få beröring och väntar in 9 februari och går på träff med föreningen, hoppas på lite mänsklig kontakt och kanske kanske tom få en kram❤. Har inte blivit vidröd av någon annan människa sedan midsommar tror jag eller om det var augusti.
 
Jag anser att man kunnat gå på ansvarsfull AW mesta delen av tiden redan nu utan att skämmas. Restauranger med bra avstånd mellan sällskap, enbart personer man normalt umgås med, mindre grupper, absolut noll symtom. Med rekordhög smittspridning med stora konsekvenser för samhällets funktion ger jag inte mycket cred åt de som tänker skita i konsekvenserna av sitt agerande bara för att restriktionerna släpps.
Jag har inga som jag normalt umgås med och har inte haft sedan pandemin startade. När jag testade positivt på corona så skulle jag meddela folk som jag varit närmare än 2m i mer än 15 min, det var enkelt då det är 0 personer och så varit sedan midsommar eller augusti (kommer inte ihåg vilket). Så vilket AW med vilka personer skulle jag kunna få träffa ansvarsfullt enligt dej.
 
De är gräsliga och påverkar verkligen vardagen faktiskt. Jag vet att folk tycker att "höhö, jag kan minsann springa tio mil med femdubbla munskydd i trettio graders värme", men det ÄR inte roliga att hantera dagligdags. Min hy går verkligen åt pipsvängen också.
Samt nedskräpningen som fortsätter, och fortsätter och...
Precis,täppt näsa samt klåda och utslag runt munnen, de blir fuktiga på insidan. Som tur är har jag dem som längst 1,5 timme bara men det är då jag får röda utslag runt näsa och mun och upp på kinderna, slipper det på kortare perioder, men de kliar ju satan hela tiden....
Vissa har inga problem med dem, men jag tackar min lyckliga stjärna att jag inte har ett jobb jag har dem på hela dagar varje dag liksom. Då hade jag har massor med hudproblem gissar jag.
Nedskräpning är också trist. Tänkte på det i dag när jag flera på trottoaren där jag gick.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Privat har inte blivit jättepåverkad av restriktionerna i sig. Jag undvek redan tidigare att tex handla vissa tider pga mycket folk. Så blir nog ingen större förändringar.

I arbetslivet kommer det verkligen underlätta. Covid passen har tex gjort mycket positivt som att jag har något jobb att gå till. Men jag är så trött på att skanna dessa och vänta på att folk ska hitta rätt QR-kod på sina telefonerna. 😝
Sen att skanningen i sig gjorde att det var svårare att hålla avstånd än vad jag kunde göra innan, kändes inte heller helt 100. Blir gärna av med dem så jag kan börja undvika/hålla avstånd till folk igen. 😅.

Det har inte varit roligt att jobba inom kulturbranschen senaste åren. Så hoppas verkligen det kan börja gå åt lite mer normala tider inom en snar framtid.
 
resten av restriktionerna (de påverkar inte mig per se särskilt mycket ändå) bara vi slipper de där förbannade munskydden!

Ja, munskydd är nog de enda jag ser fram emot att slippa. Avskyr verkligen dem. I dag efter en timme på tåg och buss när jag kom fram till jobbet blev jag alldeles yrslig och fick stanna upp och hålla i mig en kort stund innan jag kunde gå vidare. Skyndade in på mitt rum och fick av mig munskyddet. Sicken befrielse att andas frisk luft!

Jag haller med. Ansikts skydden ar verkligen hopplosa ... MEN jag sag en ny studie (for ett par dagar sedan men minns inte var) dar de sa att en enda droppe fran nasan som seglar ivag i luften smittar nagon om den hamnar pa en slemhinna. Sa jag kommer att fortsatta ha munskydd och glasogon tills smitt spridningen har lugnat ner sig och det inte kommer nya varianter hela tiden.

Fast egentligen menar jag att jag inte kommer att klaga pa munskydd da vi har haft ett mandat att alla maste ha dem i offentliga sammanhang och det ser inte ut som om Oregon skulle latta pa restrictionerna innom overskadlig tid annat an om vi har utrotat viruset. Och det lar inte heller handa.
 
Ja mindre sjuka men fler. Det börjar bli knappt med personal på samhällsuppehållande arbeten och det är nog så illa som när alla dog. Och släpper man på alla restriktioner lär fler bli sjuka och man står inför risken av en samhällskollaps.

Faktiskt glad jag bor där man inte har några planer alls på att lätta upp, trots det krångel och de inskränkningar det innebär.

Det är redan knappt med folk. Man fick släppa ordentligt på kraven om familjekarantän för att man märkte att att det blev för stor påverkan på samhället med alla som var hemma utan att vara sjuka. Så restriktioner är inte odelat positiva.

Faktum är att vi inte vet hur det blir när vi släpper på restriktionerna denna gång. Det kanske inte blir nån skillnad, eftersom vi nu har många som sitter hemma friska för att de måste. Det finns läkare och andra experter inte tror det blir så som ni tror, vi får väl se vilka som får rätt.
 
Senast ändrad:
Jag har inga som jag normalt umgås med och har inte haft sedan pandemin startade. När jag testade positivt på corona så skulle jag meddela folk som jag varit närmare än 2m i mer än 15 min, det var enkelt då det är 0 personer och så varit sedan midsommar eller augusti (kommer inte ihåg vilket). Så vilket AW med vilka personer skulle jag kunna få träffa ansvarsfullt enligt dej.
Jag tänker att du ansvarsfullt skulle ha kunnat gå på AW under största delarna av pandemin med en liten grupp kollegor/vänner sådär varannan vecka (tänker att det ändå varit smart att hålla inkubationstiden som minimalt intervall) när det varit tydliga restriktioner för smittspridning på arrangemangen och restauranger.

Nu när allt släpps samtidigt, restaurangerna och arrangörerna tar bort alla bra fungerande lösningar mitt i en februarimånad, och många verkar halvtokiga skulle jag undvika det ett tag, innan det lugnar ner sig. Mycket party verkar det bli med mycket både folk, omikron, RS-virus, säsongsinfluensa, andra förkylningar och härligheter!

Det är min personliga reflektion kring frågan du ställde.
 
Jag skall framför allt glädjas med alla mina kollegor, vänner och bekanta i kultur- och upplevelseindustrin som får lov att börja arbeta öht igen. Många arbetsgivare har försvunnit - företag har lagts ner eller gått i konkurs, många frilansare (vilket merparten av kulturarbetare och stödfunktioner är) har bytt yrkesbana och försörjning. Förhoppningsvis blir återstarten hanterbar och sund.

Mer konkret för egen del hoppas jag på att kunna resa litet mer under året. Jag vill framför allt till Senja i nordnorge och till Rügen i Tyskland.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
31 249
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
24
· Visningar
1 589
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 400
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 725
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp