restriktionerna väck!

Jag tycker istället att släppet av restriktionerna gör att man inte längre kan gå på AW ansvarsfullt så länge smittspridningen är hög och samhällsfunktioner är gravt påverkade av frånvaro, så jag kommer definitivt att undvika det tills det går att förstå när det går att göra ansvarsfullt igen.

Samma med bio, under pandemitid har det gått att göra smittsäkert, när restriktionerna släpptes och vaccinbevis istället infördes så gick det inte längre och har fått slutas med.

Hos oss är det fler som sitter i familjekarantän, än som är sjuka själva.
 
Jag har precis haft covid för andra gången, så jag känner mig väldigt lugn.
Och med tanke på hur många som är och varit sjuka nu tror jag det kommer minska ganska drastiskt ändå.

Jag har inte varit så orolig sen jag hade covid första gången. Jag ser mest fram emot ett liv där jag kanske inte måste vabba varannan vecka utan faktiskt hinner med mitt arbete.
Och även kunna hitta på saker med min familj lite lättare.
 
Jag anser att man kunnat gå på ansvarsfull AW mesta delen av tiden redan nu utan att skämmas. Restauranger med bra avstånd mellan sällskap, enbart personer man normalt umgås med, mindre grupper, absolut noll symtom. Med rekordhög smittspridning med stora konsekvenser för samhällets funktion ger jag inte mycket cred åt de som tänker skita i konsekvenserna av sitt agerande bara för att restriktionerna släpps.

Men för de som jobbat hemifrån, bor själva och inte har ett par få "bästisar" att bubbla sig med, så blir det jättestor skillnad att kunna gå ut även med personer man inte umgås med till vardags.
 
Vad ska ni göra då?

Precis exakt det jag gör nu - hålla mig undan och se till att inte bli sjuk!

Det pågår fortfarande en pandemi, smittspridningen är rekordhög, aldrig har risken att smittas varit större än nu. Förvisso är risken att bli allvarligt sjuk eller dö mindre i och med omikronvarianten och vaccinationerna, men jag har absolut inte för avsikt att gå ut och bli smittad nu, efter att ha suttit hemma i två år, bara för att politikerna får för sig att häva restriktionerna!
 
Men för de som jobbat hemifrån, bor själva och inte har ett par få "bästisar" att bubbla sig med, så blir det jättestor skillnad att kunna gå ut även med personer man inte umgås med till vardags.

Nu beskriver du mig.

Typ.

Närmsta "bästisen" bor 30 mil bort. Umgås egentligen inte,fysiskt, med någon (utanför jobbet, och ingen alls när vi jobbat på distans).

Och jag har aldrig haft ett så aktivt socialt liv som under covid.

Men då umgås jag över nätet.
 
Men för de som jobbat hemifrån, bor själva och inte har ett par få "bästisar" att bubbla sig med, så blir det jättestor skillnad att kunna gå ut även med personer man inte umgås med till vardags.
Ja, liksom för smittspridningen. Fast om man bara träffar ett fåtal så kommer det inte att spela någon större roll, jag är mest orolig över den kompletta festentusiasmen som några gånger tidigare visat sig ödesdiger. Tänker närmast på Norge i somras och Danmark förra omgången.
 
Nu beskriver du mig.

Typ.

Närmsta "bästisen" bor 30 mil bort. Umgås egentligen inte,fysiskt, med någon (utanför jobbet, och ingen alls när vi jobbat på distans).

Och jag har aldrig haft ett så aktivt socialt liv som under covid.

Men då umgås jag över nätet.

Ja, då funkar det ju ändå. För dem som inte gillar att prata i telefon/video så blir det svårare.
 
Kommer väl få gå tillbaka till kontoret igen, delvis iallafall.
Känns ju inte jätterolig att börja trängas i kollektivtrafiken nu med dagens smittoläge.
Har levt ganska isolerat och klarat mig undan covid hittills men nu blir man ju med all säkerhet sjuk.
 
Hoppas på att det jobb jag har inbokat i april-maj faktiskt blir av. Kunna planera lite, förhoppningsvis.
Men har inget behov av att gå ut på krogen eller liknande. Jag vill inte bli smittad av något.
 
Ja, då funkar det ju ändå. För dem som inte gillar att prata i telefon/video så blir det svårare.

Inte för att dra den här vidare, min första tanke var ändå bara att nämna att det går att vara social utan att "gå ut och bubbla"

Men. Jag avskyr telefoner och de framkallar panikångest attacker hos mig. Är inte särskilt bekväm med video-chattar heller.
 
Ja, liksom för smittspridningen. Fast om man bara träffar ett fåtal så kommer det inte att spela någon större roll, jag är mest orolig över den kompletta festentusiasmen som några gånger tidigare visat sig ödesdiger. Tänker närmast på Norge i somras och Danmark förra omgången.

Ja, jag kommer avvakta innan jag jublar med tanke på tidigare gånger...

Personligen har jag varit lite skeptisk till det här med att "bara umgås med dem man brukar umgås med", eftersom det slår så olika. Det innebär att om man träffar mycket folk i sin vardag så är det ok att fortsätta träffa dessa även på kvällar och helger, medan om man jobbar hemifrån, inte har familj och inte har sina vänner tvärs över gatan så ska man inte träffa någon alls (sen hoppas jag att de flesta som kunnat ändå har träffat någon ibland). Jag tror att smittspridningen har varit större i den första gruppen än den andra.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
21 22 23
Svar
445
· Visningar
29 407
Senast: Mia_R
·
Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
24
· Visningar
1 566
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
6 373
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 718
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp